Τέσσερις ηθοποιοί μας μιλούν για την παράσταση «Η γιορτή του θερισμού»

«Το σημάδι του δράκου»: το νέο αστυνομικό μυθιστόρημα του Μάρκου Απέργη
28 Μαρτίου 2022
Σταύρος Σαλαμπασόπουλος: «Στη μουσική δεν υπάρχουν σύνορα και αν υπάρχουν είναι για να παραβιάζονται»
29 Μαρτίου 2022

Οι ηθοποιοί της παράστασης «Η γιορτή του θερισμού» Φιλίππα Σκούρτη, Κύρα Καρυτινού, Αλεξία Στολιδάκη και Δημήτρης Κακαβούλας.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Οι ηθοποιοί Δημήτρης Κακαβούλας, Κύρα Καρυτινού, Φιλίππα Σκούρτη και Αλεξία Στολιδάκη μιλούν στο theatermag για την παράσταση «Η γιορτή του θερισμού», η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο 104 από την ομάδα Αντιστροφή. Την επιμέλεια σκηνοθεσίας και την κίνηση υπογράφει ο Αυγουστίνος Κούμουλος.

Πρόκειται για μια παράσταση βασισμένη στην αληθινή ιστορία της Άγκνες Μάγνουσντότιρ, μιας γυναίκας καταδικασμένης σε θάνατο που περιμένει υπομονετικά την εκτέλεση της ποινής της. Μέχρι τότε, «φιλοξενείται» στο σπίτι μιας οικογένειας σε κάποια επαρχιακή πόλη της Ισλανδίας διαταράσσοντας συνεχώς τις ισορροπίες.

 

 

Πώς προέκυψε το κείμενο για την παράσταση «Η γιορτή του θερισμού»;

Αλεξία Στολιδάκη: Το κείμενο της παράστασής μας προέκυψε όπως σχεδόν σε όλες τις παραστάσεις μας μέσα από έρευνα, μελέτη και πολλούς αυτοσχεδιασμούς.
Με αφορμή το βιβλίο Έθιμα Ταφής που διαβάσαμε πριν κάποια χρόνια, ανακαλύψαμε την ιστορία της Άγκνες και ξεκινήσαμε το ψάξιμο μέσα από άρθρα, ταινίες και ντοκιμαντέρ για να φτιάξουμε τον βασικό κορμό της παράστασής μας. Τα υπόλοιπα γεννήθηκαν πάνω στη σκηνή αυτοσχεδιάζοντας και στο τραπέζι διορθώνοντας και γράφοντας ξανά και ξανά την ιστορία μας!

 

Ποιο είναι το θέμα του έργου και τι σημαίνει ο τίτλος της παράστασης;

Αλεξία Στολιδάκη: Το έργο μας,  μιλά για την τελευταία θανατική ποινή που εφαρμόστηκε στην Ισλανδία το 1829. Πρόκειται για την αληθινή ιστορία της Άγκνες Μαγκνουσντότιρ, μιας γυναίκας που κατηγορείται ότι σκότωσε τον πρώην εραστή της και έναν ακόμη άντρα. Στην παράσταση παρακολουθούμε τις τελευταίες εβδομάδες που της απομένουν να ζήσει, στο υποστατικό της οικογένειας που την  «φιλοξενεί» μέχρι την εκτέλεση της ποινής της, μέσα στις οποίες ξετυλίγεται το κουβάρι μιας δύσκολης και πολυτάραχης ζωής.

«Γιορτή του Θερισμού», γιατί  η περίοδος αυτή αποτελεί πάντα για την Άγκνες ένα ορόσημο από τη στιγμή που γεννιέται μέχρι τη στιγμή που πεθαίνει. Μια περίοδος κατά την οποία συμβαίνουν συνεχώς σημαντικά γεγονότα που την σημαδεύουν και καθορίζουν τη μοίρα της. Ενώ ο Θερισμός εμπεριέχει κάτι μεγάλο και σπουδαίο που έχει να κάνει με τη συγκομιδή και τη συλλογή του πολύτιμου καρπού, ταυτόχρονα συμβολίζει και το θάνατο που «θερίζει» κάθε ίχνος ζωής γύρω μας. Μια Γιορτή, λοιπόν, για τον τελευταίο άδικο θάνατο της Ισλανδίας, ενός θανάτου που άλλαξε τη ροή της Ιστορίας.

 

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το ρόλο που ερμηνεύετε;

Δημήτρης Κακαβούλας: Από τη μία πλευρά, έχουμε τον Μπλόνταλ, έναν κυνικό και ισχυρογνώμων χαρακτήρα, που είναι διατεθειμένος να χρησιμοποιήσει κάθε μέσο για να επιβάλει την άποψή του. Η ειρωνεία είναι πως ο ίδιος πιστεύει ότι πράττει απλώς το καθήκον του, που δεν είναι άλλο από την προστασία και την ευημερία της κοινότητας.
Από την άλλη πλευρά, έχουμε τη Σάρρα, μια γυναίκα που αρέσκεται σε κουτσομπολιά, δεισιδαιμονίες και μικρότητες. Οι δυό τους αντιπροσωπεύουν αυτό το κομμάτι της κοινωνίας, που σήμερα θα χαρακτηρίζαμε νοικοκυραίους. Είναι αυστηροί με τους άλλους, αλλά αγνοούν τα δικά τους πάθη και δικαιολογούν με ευκολία αυτά των οικείων τους. Έχουν ανάγκη από ένα εξιλαστήριο θύμα (που με ευκολία βρίσκουν στο πρόσωπο της Άγκνες) στο οποίο θα φορτώσουν κάθε κακό για να κρύψουν τη δική τους ανεπάρκεια. Τελικά, είναι και οι μόνοι χαρακτήρες του έργου που δεν εξελίσσονται και άρα αδυνατούν να ακολουθήσουν την πρόοδο της κοινωνίας.

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τον Αυγουστίνο Κούμουλο;

Κύρα Καρυτινού: Η συνεργασία μας με τον Αυγουστίνο ήταν εξαιρετική! Μας έκανε τη σκηνοθετική επιμέλεια και την κινησιολογία και εννοείται πως έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο αποτέλεσμα! Ήταν πολύ συγκεκριμένος στις οδηγίες του και στις διορθώσεις του και αυτό μας βοήθησε πολύ στο να μπορέσουμε να εξελίξουμε τους ήρωες μας, να αποκτήσουν μια ωραία ροή οι σκηνές μας και να αντιληφθούμε κάποια πράγματα καλύτερα. Είναι σημαντικό να υπάρχει ένας άνθρωπος από κάτω και να σου επισημαίνει όλα αυτά που εσύ δε μπορείς να αντιληφθείς όντας μέσα σε αυτό. Η εμπειρία του και η αισθητική του ήταν πολύτιμη και τον ευχαριστούμε θερμά.

 

 

Έχει άραγε θέση η θανατική ποινή χωρίς να στερεί από τον άνθρωπο τη δυνατότητα να διορθώνει και να βελτιώνεται; Ποια είναι η άποψή σας;

Φιλίππα Σκούρτη: Κάθε κοινωνία θεσπίζει το νομικό της κώδικα με στόχο την ομαλή συμβίωση των μελών και την αυτοσυντήρηση της. Η κατάρτιση του ποινικού δικαίου, λοιπόν, πρέπει ή θα έπρεπε να έχει ως στόχο την αποκατάσταση της ισορροπίας, τον σωφρονισμό και την επανένταξη του παραβατικού μέλους στο κοινωνικό σύνολο και όχι την εκδίκηση και την τιμωρία. Όσο άδικη και αξιόποινη είναι η αφαίρεση μιας ανθρώπινης ζωής τόσο είναι και η θανατική ποινή.
Είναι μια τιμωρία που στερεί από τον άνθρωπο τη δυνατότητα να αναστοχαστεί και να βελτιωθεί και δεν αφήνει κανένα περιθώριο λάθους. Σε μια σύγχρονη κοινωνία, κανείς και πόσω μάλλον το κράτος και οι λειτουργοί του, δεν πρέπει να έχει το έρεισμα ή το δικαίωμα να αφαιρέσει μια ανθρώπινη ζωή. Η τιμωρητική νομοθεσία δεν είναι αποτελεσματική, προσβάλλει την αξία της ανθρώπινης ζωής, διαρρηγνύει τη συνοχή της κοινωνίας, οξύνει τις αντιθέσεις και υπόκειται συχνά στο ανθρώπινο λάθος και στις σκοπιμότητες της καθεστηκυίας τάξης.

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε μια σκηνή από την παράσταση, ίσως κάποια που ξεχωρίζετε εσείς;

Κύρα Καρυτινού: Μία σημαντική σκηνή για μένα είναι αυτή που η Άγκνες και εγώ (η Κατρίν, είμαι η γυναίκα που την έχει στο σπίτι της μέχρι να εκτελεστεί) ξεγεννάμε μια γυναίκα. Είναι η στιγμή που για πρώτη φορά η Κατρίν βλέπει ξεκάθαρα απέναντί της, όχι τη «φόνισσα», «το τέρας» που λένε και φοβούνται όλοι, αλλά μία γυναίκα που ξέρει και θέλει να βοηθήσει ώστε να γεννηθεί έα μωρό. Η βοήθειά της είναι πολύτιμη και καθοριστική. Είναι η στιγμή που αρχίζει να μετακινείται κάτι μέσα στην Κατρίν και να βλέπει την Άγκνες διαφορετικά. Ίσως όπως πραγματικά είναι. Απαλλαγμένη από ταμπέλες και φόβους, βλέπει τον άνθρωπο συνολικά και όχι μόνο μια πλευρά του.

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Η γιορτή του θερισμού»

Κείμενο – Δραματουργική Επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Ομάδα Αντιστροφή
Επιμέλεια Σκηνοθεσίας – Κίνησης: Αυγουστίνος Κούμουλος
Μουσική: Νίκος Καραδοσίδης
Φωτισμοί: Στέβη Κουτσοθανάση
Φωτογραφίες: Σπύρος Περδίου
Trailer: Ελένη Κατρακαλίδη
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Ομάδα Αντιστροφή
Εκτέλεση παραγωγής: A Priori

Ερμηνεία: Δημήτρης Κακαβούλας, Κύρα Καρυτινού, Φιλίππα Σκούρτη, Αλεξία Στολιδάκη

 

Πού: Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, (σταθμός Μετρό: Κεραμεικός), τηλέφωνα επικοινωνίας: 6947 409435, 210 3455020

Πότε: από Τετάρτη 9 Μαρτίου 2022 και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.00

Εισιτήρια: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 8 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλειες)

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων:
Τηλεφωνικά: 210 6453330
Viva.gr:

Για την είσοδό τους στην παράσταση οι θεατές πρέπει να επιδεικνύουν είτε πιστοποιητικό πλήρους εμβολιασμού είτε πιστοποιητικό νόσησης. Το Θέατρο τηρεί όλους τους ισχύοντες κανόνες προστασίας από την εξάπλωση του COVID – 19. Η τήρηση των ατομικών μέτρων προστασίας των θεατών είναι υποχρεωτική κατά την προσέλευση τους και κατά την παραμονή τους στον χώρο του θεάτρου.