Ειρήνη Μακρή: «Κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για αιώνια ζωή και για αιώνια ανοσία»

Ρόζυ Μονάκη: «Σε αυτή την εποχή η τέχνη πρέπει να αποτελέσει καταφύγιο αλλά και σημείο φυγής»
25 Μαρτίου 2022
O Δημήτρης Δημάκης, o Νικόλας Παπαϊωάννου και Τάσος Τζιβίσκος αναλύουν την παράσταση «Οι Ηλίθιοι»
27 Μαρτίου 2022

Η Ειρήνη Μακρή ερμηνεύει στην παράσταση «Αιώνια Ανοσία» της ομάδας Patari Project που σκηνοθετεί ο Θεοδόσης Κώνστας.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζεται με τους Patari Project. Η ηθοποιός Ειρήνη Μακρή μας μιλάει για την παράσταση «Αιώνια Ανοσία» η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Skrow σε σκηνοθεσία Θεοδόση Κώνστα. Με έμπνευση από το διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε «Η Μάσκα του Κόκκινου Θανάτου», όπου ένα λοιμός θερίζει τον τόπο, αναγκάζοντας τον κόσμο να παραμείνει κλεισμένος μέσα, η ομάδα ανεβάζει στο πατάρι τη δική της εκδοχή. Οι Patari Project, με τρεις ηθοποιούς και την τεχνική της πλατφόρμας σε πλήρη λειτουργία, ζωντανεύουν ένα κάστρο-πολυχώρο, όπου σε κάθε γωνία υπάρχει και μια έκπληξη, σε κάθε στροφή και μία πρωτόγνωρη εμπειρία.

 

«Ήταν αποκαλυπτικό, γιατί δεν είχα ξαναδεί τέτοιου είδους δουλειά, μέχρι την πρώτη παράσταση των Patari Project “Πιάνω παπούτσι πάνω στο πιάνο” που ήταν κάτι μαγικό» λέει η ηθοποιός Ειρήνη Μακρή. «Την είχα δει επτά φορές και μου άρεσε πάρα πολύ. Όταν συνεργαστήκαμε στους “Χιονάνους” στο Θέατρο Πόρτα το 2018, η δουλειά ήταν πολύ πιο απαιτητική, τελικά, απ’ όσο φαινόταν, όχι από σωματική κούραση, αλλά από το πόσο δημιουργικός πρέπει να είσαι και να δουλεύεις αποκλειστικά με τη φαντασία σου.
Κλήθηκα να ξαναγίνω παιδί, να θυμηθώ πώς είναι να φτιάχνω κόσμους με τα χέρια μου, τις φωνές, τα μαλλιά, τα πόδια, τη φαντασία. Καινούργιους κόσμους, καινούργια υλικά κάτι που εκείνη την εποχή με δυσκόλεψε πολύ, αλλά νομίζω ότι όσο περνούσε ο καιρός τόσο και εγώ αφηνόμουν όλο και περισσότερο σε αυτούς τους σφιχτούς κανόνες που έχει η πλατφόρμα και σε αφήνει εύκολα μετά να βουτήξεις».

 

 

Το κακό εκτός του κάστρου

«Η παράσταση “Αιώνια Ανοσία” είναι βασισμένη στο διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε “Η Μάσκα του Κόκκινου Θανάτου”, το οποίο επέλεξε ο Θεοδόσης Κώνστας που κάνει τη σκηνοθεσία» συνεχίζει η Ειρήνη Μακρή. «Ο ίδιος το είχε διαβάσει κατά τη διάρκεια της καραντίνας και έτσι προέκυψε η ιδέα να καταπιαστεί η ομάδα Patari Project με αυτό, το οποίο παραμένει εντελώς σύγχρονο. Πέρυσι που το διαβάζανε τα παιδιά της ομάδας, ζούσαμε ακριβώς αυτό που περιγράφει το διήγημα.

Πρόκειται για ένα πολύ καθαρό έργο, γραμμένο το 1842 την εποχή της επιδημίας της πανώλης. Η ιστορία είναι ότι ένας κόμης κλείνεται μέσα σε έναν πύργο μαζί με κάποιους εκλεκτούς καλεσμένους, προσπαθώντας να κρατήσουν τους εαυτούς τους αμόλυντους από την επιδημία που έχει ξεσπάσει. Εκεί, ζουν μια προνομιούχα κατάσταση με διάφορες διασκεδάσεις και χορούς, έναν παράδεισο κατά κάποιον τρόπο χωρίς να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει στον έξω κόσμο. Πιστεύουν ότι μπορούν να κρατήσουν το κακό εκτός του κάστρου. Βέβαια, όσο εκτυλίσσεται η ιστορία μας βλέπουμε ότι ο θάνατος τρυπώνει σιγά σιγά και πολύ βασικό ρόλο παίζει και ο χρόνος που περνάει. Υπάρχει ένα ρολόι, το οποίο χτυπάει συνεχώς και με έναν τρόπο υπενθυμίζει το πέρασμα του χρόνου και ότι ουσιαστικά δεν μπορείς να δραπετεύσεις από το τέλος.

Σε αυτό βασιστήκαμε και με τις αναφορές που είχαμε από την κατάσταση που βιώσαμε τα δύο τελευταία χρόνια. Από το πώς κλειστήκαμε στα σπίτια μας, τι προσφέραμε στους εαυτούς μας, πώς πιστεύαμε ότι αν κλειδώσουμε έξω το κακό τα πάντα μπορούν να λειτουργήσουν καλά. Κάναμε τις δουλειές μας, τη γυμναστική μας και αναφέρομαι σε κάποιους ανθρώπους -για να μην είμαι και εντελώς άδικη- που πέρασαν την καραντίνα κάπως καλά. Και στο έργο αυτό, είναι οι εκλεκτοί αυτοί που το πέρασαν έτσι. Αυτή είναι δική μου τοποθέτηση και όχι της παράστασης».

 

 

Να κρατήσουμε το φόβο εκτός

«Ζούμε με έναν τρόπο όπου μπορείς να έχεις τα πάντα στο πιάτο» εξηγεί η Ειρήνη Μακρή. «Για παράδειγμα, με το διαδίκτυο, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να μη σου λείπει ούτε ο διπλανός, ούτε η διασκέδαση. Μπορείς να κάνεις μια βιντεοκλήση και να μιλήσεις με τον οποιονδήποτε, να δουλέψεις από το σπίτι του, να μαγειρέψεις τις συνταγές που θέλεις, να κάνεις τη γυμναστική σου. Skype, zoom όλα αυτά που σχεδόν όλοι έχουμε γίνει εξπέρ πια, θεωρείς ότι τα πράγματα κάπως κυλάνε καλά.

Βάζεις τη μάσκα σου, το αντισηπτικό σου, δεν πλησιάζεις τον άλλον, τα κάνεις όλα σωστά θεωρώντας ότι μπορείς να δραπετεύσεις από αυτό. Είναι σχηματικό από που λέμε με την πανδημία, αλλά στα αλήθεια προσπαθούμε να κρατήσουμε το φόβο και τις αδυναμίες μας εκτός, με οποιονδήποτε τρόπο. Με κοινωνικούς ρόλους, με διάφορα φτιασίδια, ο καθένας με τα όμορφα μαλλιά του, με το καλό μυαλό του ή τα ταλέντα του θεωρεί ότι μπορεί να το κρατήσει εκτός. Δυστυχώς, όμως ο φόβος είναι εκεί και αν δεν τον αντιμετωπίσεις θα έρθει να σε βρει με έναν τρόπο. Θα τρυπώσει εκεί που δεν το περιμένεις, όπως συνέβη και με πολύ κόσμο που νόσησε ερήμην του.

Έτσι και με τις εσωτερικές ρωγμές. Δεν μπορείς να προσποιείσαι για πάντα ότι είσαι άτρωτος, ατρόμητος και τολμηρός στα πάντα κάποια πράγματα σε φέρνουν προ τετελεσμένο. Το έργο πραγματεύεται και την έννοια της συσσώρευσης της ποσότητας έναντι της ποιότητας που και αυτό τελικά δεν είναι η λύση. Το να υπερσυσσωρεύεις αγαθά δεν είναι η λύση στο να χαρείς τη ζωή».

 

 

Ο οξύμωρος και ειρωνικός τίτλος της παράστασης

«Είμαστε τρεις ηθοποιοί πάνω στην πλατφόρμα, ο Γιάννης Γιαννούλης, ο Θεοδόσης Κώνστας και εγώ, που ερμηνεύουμε τρεις χαρακτήρες» λέει η Ειρήνη Μακρή. «Προσπαθήσαμε να τους κρατήσουμε καθαρούς με τις ρωγμές τους. Υπάρχει ο χαρακτήρας που μπαίνει για να κλείσει έξω το κακό και φορώντας τη μάσκα γίνεται αυτός που τα τολμάει όλα και δεν φοβάται τίποτα. Υπάρχουν στιγμές που αναγκάζεται να έρθει σε επαφή με τον πραγματικό του εαυτό, με την αδυναμία του και αυτή την στιγμή την κρίσιμη για τον καθένα. Αυτοί είναι οι χαρακτήρες κατά βάση. Στα υπόλοιπα, αλληλοεπιδρούμε με το χώρο και δημιουργούμε, όπως κάνει η ομάδα Patari Project, καινούργιους κόσμους αλλά περισσότερο σε σχέση με τους χώρους του κάστρου που έχουμε κλειστεί. Υπάρχει φυσικά και ο θάνατος, το κακό, το χτικιό. Αυτό είναι ένας ξεχωριστός χαρακτήρας που δεν τον υποδύεται κάποιος από εμάς.

Ο τίτλος της παράστασης “Αιώνια Ανοσία” είναι ειρωνικός. Κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για αιώνια ζωή και για αιώνια ανοσία. Νομίζω ότι είναι ξεκάθαρα βγαλμένος από αυτά που έχουμε ζήσει τα τελευταία δύο χρόνια. Θεωρούσαμε ότι αν βγούμε έξω αναπνεύσουμε μπορεί να πεθάνουμε. Άρα λέγαμε, ας μείνω μέσα με κλειστά τα παράθυρα, κλειστά τα ρουθούνια και το στόμα αν γίνεται, έτσι ώστε να μπορέσω να κατακτήσω την αιώνια ανοσία.

Είναι οξύμωρος και ειρωνικός ο τίτλος και έμπνευση του σκηνοθέτη μας Θεοδόση Κώνστα, ο οποίος είχε κάτι πολύ συγκεκριμένο στο μυαλό του. Ο ίδιος διάβασε το το διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε “Η Μάσκα του Κόκκινου Θανάτου”, που τον ενέπνευσε, το πρότεινε στην ομάδα και είπε θέλω να κάνουμε ένα τουρλουμπούκι και να δείξουμε τα πάντα. Ό,τι φανταζόμαστε με τα ερεθίσματα που έχουμε από την πανδημία που περάσαμε και με την υπερβολή του “δεν θέλω να με πλησιάσει το κακό με τίποτα”. Ο τρόπος που δουλεύουν τα παιδιά στην ομάδα Patari Project είναι αρκετά αφηγηματικός, οπότε απέχει πολύ από το ρεαλισμό. Δεν θα δούμε πράγματα από την καθημερινότητα, αλλά η καθημερινότητα είναι έμπνευση για να πούμε την ιστορία πιο αφηγηματικά και πιο περιγραφικά».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Αιώνια Ανοσία»

Η παράσταση είναι μία δημιουργία της ομάδας Patari Project
Σκηνοθεσία: Θεοδόσης Κώνστας
Συνεργασία στη σκηνοθεσία: Εριφύλη Στεφανίδου
Μουσική: Αποστόλης Ψυχράμης, Γιάννης Τζιάλλας
Μάσκες – Κοστούμια: Βίκυ Ρουμπέκα
Φώτα: Στέφη Κουτσοθανάση
Βίντεο-Φωτογραφίες-Δημιουργία Αφίσας: Παναγιώτης Μαΐδης
Σύμβουλος σκηνογραφίας: Ευαγγελία Θεριανού
Κατασκευή σκηνικού: Ευαγγελία Θεριανού, Άγγελος Καρύδης
Φωνή οικοδεσπότη: Αποστόλης Ψυχράμης

Παίζουν: Γιάννης Γιαννούλης, Θεοδόσης Κώνστας, Ειρήνη Μακρή
Ευχαριστούμε τη Σοφία Πάσχου και την Ευαγγελία Θεριανού για τη βοήθειά τους και την αγάπη τους.

 

 

Πού: Θέατρο Skrow, Αρχελάου 5, Παγκράτι, τηλ. 210 723 5842

Πότε: από 25 Μαρτίου 2022 και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.00. Έως 17 Απριλίου 2022

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (φοιτητικό), 5 ευρώ (ανέργων, ατέλειες, ΑΜΕΑ)

Προπώληση: viva.gr