Αλέξανδρος Σωτηρίου: «Η “Μήδεια” είναι τραγικά επίκαιρη με την έννοια του πολέμου στην Ουκρανία και με τα θύματα που ανάμεσά τους είναι τα παιδιά»

Γεωργία Μαυρογεώργη: «Ο τίτλος “Παιχνίδια στη σοφίτα” δείχνει τα κρυμμένα οικογενειακά μυστικά που θέλουν όλοι να ξεχάσουν»
15 Μαρτίου 2022
Η «Αφροδίτη» του Παύλου Μάτεσι στο Bios
15 Μαρτίου 2022

ο Αλέξανδρος Σωτηρίου στην παράσταση «Μήδεια» που σκηνοθετεί η Κάτια Γέρου.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Oι νεαροί Έλληνες της εποχής πήγαιναν κυριολεκτικά από πόλεμο σε πόλεμο, γενιές χανόντουσαν υπηρετώντας υπερφίαλα σχέδια επέκτασης και πλουτισμού. O Αλέξανδρος Σωτηρίου μας μιλάει για την παράσταση του έργου «Μήδεια» του Ευριπίδη η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Άνεσις σε σκηνοθεσία Κάτιας Γέρου.

 

«Είναι η πρώτη φορά που ασχολήθηκα επαγγελματικά με τη “Μήδεια” του Ευριπίδη και ήταν ιδιαίτερη χαρά, γιατί σκηνοθέτρια είναι η δασκάλα μου, η Κάτια Γέρου» εξηγεί ο ηθοποιός Αλέξανδρος Σωτηρίου. «Επίσης, συνεργάζομαι με ανθρώπους που εκτιμώ και έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν σε άλλα έργα. Ήταν μια ευτυχής συγκυρία η συνεργασία με το Νίκο Νίκα, τη Λίνα Φούντογλου που έχουμε ξαναδουλέψει μαζί και με την Ιωάννα Μπιτούνη που συνεργαζόμαστε πρώτη φορά. Η Κάτια έχει εξανθρωπίσει τα πρόσωπα του έργου του Ευριπίδη και έχει φέρει το έργο στο σήμερα.

Το έχει ανοίξει πολύ περισσότερο από το ίδιo το κείμενο που έχει να κάνει με την παραφορά του έρωτα και το έχει αναγάγει σε πιο πολιτικοκοινωνικούς όρους. Δυστυχώς, η “Μήδεια” είναι τραγικά επίκαιρη με την έννοια του πολέμου στην Ουκρανία και με τα θύματα που ανάμεσά τους είναι τα παιδιά. Είναι οι λεγόμενες παράπλευρες απώλειες, αυτός ο σιχαμερός όρος, που δυστυχώς γινόταν και στην εποχή της Μήδειας, όπως βλέπουμε στο έργο. Οι παράπλευρες απώλειες του έρωτα της Μήδειας ή μάλλον καλύτερα του εγωισμού της Μήδειας, γιατί στην ουσία ο εγωισμός της, την κινεί για να πράξει όσα πράττει και το ίδιο πράγμα δυστυχώς βλέπουμε και στις μέρες μας με το θέμα του πολέμου».

 

Για τους ρόλους του Κρέοντα, του Αιγέα και του αγγελιοφόρου

«Στην παράσταση, που ανεβάζουμε στο θέατρο Άνεσις, κρατάω τρεις ρόλους» συνεχίζει ο Αλέξανδρος Σωτηρίου. «Ο πρώτος είναι ο Κρέοντας, ο δεύτερος ο Αιγέας και ο τρίτος ο αγγελιοφόρος. Ο Κρέοντας, είναι ο φορέας της εξουσίας μέσα στο έργο και ο πρώτος που αδικεί την Μήδεια, καθώς τη διώχνει από την Κόρινθο μαζί με τα παιδιά της. Φυσικά και ο Ιάσωνας την αδικεί, αλλά αυτός που το προσυπογράφει και που οδηγεί το έργο στην τραγική του εξέλιξη είναι ο Κρέοντας.

Είναι το αρχετυπικό πρόσωπο της εξουσίας, το οποίο και αυτό έχει έρθει πιο πολύ στα καθ’ ημάς. Από τη σκηνοθετική οπτική της Κάτιας και σαν υποκριτικός κώδικας, ο Κρέοντας είναι ένα στυγνός δικτάτορας με σύγχρονους όρους.

Ο δεύτερος ρόλος που ερμηνεύω είναι ο Αιγέας, ο οποίος είναι το πιο διπλωματικό πρόσωπο της εξουσίας, που ναι μεν συμπονάει τη Μήδεια αλλά και αυτός δεν κάνει κάτι για να δώσει λύση. Απλά, εκδηλώνει τη συμπόνια του και ίσως είναι και ο πιο σύγχρονος ρόλος που υπάρχει μέσα στο κείμενο από γραφής, λόγω της πολυπλοκότητας του χαρακτήρα του. Αντιπροσωπεύει αυτό το ενδιάμεσο, που ναι μεν είναι πρόθυμος να βοηθήσει, αλλά δεν κάνει κάτι για να χάσει τα δικά του συμφέροντα.

Ο τρίτος ρόλος είναι ο αγγελιοφόρος, ένας απλός λαϊκός άνθρωπος ο οποίος βρίσκεται μέσα στη δίνη του πολέμου και των πράξεων της Μήδειας. Είναι κάτι σαν αυτό που βιώνουμε εμείς σήμερα όπου παρακολουθούμε τον πόλεμο στην Ουκρανία από τον καναπέ μας. Βλέπουμε πόσο τραγικό είναι και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα για να τον αποτρέψουμε».

 

 

Η Κάτια Γέρου και ο Αλέξανδρος Σωτηρίου στην παράσταση «Μήδεια» του Ευριπίδη.

 

Για τη συνεργασία με την Κάτια Γέρου

«Η συνεργασία με την Κάτια έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Δουλεύω μαζί της από τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης όπου ήμουν μαθητής και στη συνέχεια ως στέλεχος του Θεάτρου Τέχνης από το 1997 μέχρι το 2003. Την ξέρω πολύ καλά, παίζουμε μαζί σε παραστάσεις από το 1997 και ο τρόπος που σκηνοθετεί δεν μου κάνει κάποια διαφορετική αίσθηση. Αυτό που με γοητεύει στην Κάτια είναι η ανθρωπιά της. Είναι κάτι που το έχει και η ίδια στη ζωή της, αλλά το μοιράζεται και με τους συναδέλφους της πάνω στη σκηνή. Βρίσκει την ανθρώπινη πλευρά του ρόλου σε κάθε έργου, κάτι που πραγματικά το θεωρώ μαγικό και ουσιαστικό».

 

Για τη σκηνοθεσία στην παράσταση «Αγώνας νέγρου και σκύλων»

«Αυτή τη εποχή βρίσκομαι σε πρόβες, γιατί ετοιμάζω την επανάληψη της παράσταση “Αγώνας νέγρου και σκύλων” του Μπερνάρ Μαρί Κολτέζ στο Θέατρο Τζένη Καρέζη, όπου έχω κάνει τη σκηνοθεσία. Λόγω της επιτυχίας της, θα επαναληφθεί και ξεκινάει από τις 15 Μαρτίου έναν δεύτερο κύκλο παραστάσεων. Υπάρχει μια αντικατάσταση ενός ηθοποιού στο ρόλο του Άλμπουρυ που τον έκανε ο Σαμουήλ Ακίνολα και τώρα θα τον κάνει ο Στέφανος Μουαγκιέ. Παίζουν επίσης ο Δημήτρης Ραφαήλος, η Ντόρα Μακρυγιάννη και ο Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης.

Δεν δηλώνω ποτέ σκηνοθέτης, αλλά ένας ηθοποιός που σκηνοθετεί επαγγελματικά, όπως έχω κάνει με όλες μου τις συνεργασίες στο Θέατρο Τέχνης, στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης και στο εξωτερικό. Ως σκηνοθέτης, μπορώ να καταλάβω τον ηθοποιό γιατί κατά βάση είμαι και ο ίδιος ηθοποιός. Ένας ηθοποιός που σκηνοθετεί και μπορεί να καταλάβει τις ανάγκες και τις αδυναμίες του ηθοποιού. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον, γιατί όταν είσαι ηθοποιός και σκηνοθετείς τότε κατανοείς καλύτερα και τις δικές σου αδυναμίες από τον συνάδελφό σου. Κατανοείς αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν όταν δουλεύεις σαν ηθοποιός».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Μήδεια»

Μετάφραση: Κάτια Γέρου, Αντώνης Morgan Κωνσταντουδάκης, Νίκος Νίκας
Σκηνοθεσία: Κάτια Γέρου
Σκηνογραφία: Κυριάκος Κατζουράκης, Νίκος Πολίτης
Κοστούμια: Ευαγγελία Κρητικοπούλου
Κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού
Ηχητικός σχεδιασμός: Κυριάκος Κατζουράκης, Ιωάννα Μπιτούνη
Μουσική τρέιλερ: Μάνος Αχαλινωτόπουλος
Σχεδιάστρια φωτισμού: Μελίνα Μάσχα
Βοηθοί σκηνοθέτη: Εβελίνα Θωμοπούλου, Γεωργία Σωτηριανάκου
Παραγωγή: t-shOrt, Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης
Οργάνωση παραγωγής: Λίνα Φούντογλου

Παίζουν: Κάτια Γέρου, Νίκος Νίκας, Αλέξανδρος Σωτηρίου, Λίνα Φούντογλου, Ιωάννα Μπιτούνη

 

Πού: Θέατρο Άνεσις, Λεωφ. Κηφισίας 14, τηλ 210 7718943

Πότε: από 11 Φεβρουαρίου 2022 και κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.15

Εισιτήρια: 15 ευρώ, 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων)

Προπώληση: viva.gr