Χρήστος Καρασαββίδης: «Στην παράσταση βάλαμε στοιχεία του Καραθεοδωρή, αλλά πήγαμε σε μια πιο αυθαίρετη μορφή, σε μια performance»

Jerome Kaluta: «Με το γέλιο όλοι οι φόβοι χάνονται»
5 Μαρτίου 2022
Ο Γιώργος Παπαγεωργίου σκηνοθετεί στο Εθνικό Θέατρο την παράσταση «Ο Αυτόχειρ!»
9 Μαρτίου 2022

O Χρήστος Καρασαββίδης σκηνοθετεί την παράσταση «Το τελευταίο θεώρημα - Constantin Carathéodory» που ανεβαίνει στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Ομάδα Τέχνης Fabrica Athens παρουσιάζει τη νέα της παράσταση με τίτλο «Το τελευταίο θεώρημα – Constantin Carathéodory» που είναι αφιερωμένη σε έναν αφανή ήρωα της Ελλάδας, τον θρυλικό μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή. Η ομάδα συμπράττει με τον σκηνοθέτη Χρήστο Καρασαββίδη, καταθέτοντας μία ποιητική ματιά στη μορφή και το έργο του σπουδαίου επιστήμονα. Ο Χρήστος Καρασαββίδης μιλάει στο theatermag για την έρευνα που έκανε για την παράσταση την οποία σκηνοθετεί και υπογράφει το κείμενο.

 

«Διαβάσαμε διάφορα κείμενα για τον Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή, ψάξαμε να δούμε τί ήταν αυτός ο άνθρωπος και τί σπουδαίο έκανε στην ανθρωπότητα» λέει ο σκηνοθέτης Χρήστος Καρασαββίδης για τον θρυλικό μαθηματικό Κωνσταντίνο Καραθεοδωρή. «Πολύ γρήγορα, καταλάβαμε ότι το να κάνουμε μια βιογραφική παράσταση, δεν θα είχε ενδιαφέρον από την άποψη ότι η ζωή του Καραθεοδωρή δεν ήταν για παράδειγμα, η ζωή του Αινστάιν που ήταν διάσημος, κοινωνικός και είχε πολλές διασυνδέσεις και μια εξωεπιστημονική ζωή.

Ο Καραθεοδωρή αντιθέτως, ήταν ένας άνθρωπος με μια μάλλον μονότονη ζωή, δεν έκανε τίποτα διαφορετικό και ασχολούνταν μόνο με τα μαθηματικά. Θεωρούταν ένας από τους σπουδαιότερους επιστήμονες της εποχής του, που βοήθησε στην εξέλιξη της θεωρίας της σχετικότητας τον ίδιο τον Αϊνστάιν, έδωσε λύση σε άλυτα μαθηματικά προβλήματα και θεμελίωσε την επιστήμη της Θερμοδυναμικής.

Ήταν ένας εξαιρετικός καθηγητής μαθηματικών ο οποίος ασχολήθηκε πολύ με την έννοια της εντροπίας. Έθεσε το εξής ερώτημα: αν μπορούμε μέσω του έρωτα να νικήσουμε την εντροπία, αυτή την τάση μας να χάνουμε ενέργεια και να οδεύουμε προς το θάνατο. Πήραμε πιο φιλοσοφικά το ερώτημα αυτό και προσπαθήσαμε να “μπλέξουμε” λίγο τον έρωτα με τα μαθηματικά».

 

 

Το δαιδαλώδες μυαλό της ιδιοφυΐας του Καραθεοδωρή

«Στην παράσταση βάλαμε στοιχεία του Καραθεοδωρή, αλλά πήγαμε σε μια πιο αυθαίρετη μορφή, σε μια performance» συνεχίζει ο σκηνοθέτης Χρήστος Καρασαββίδης. «Υπάρχουν γραμμένα κείμενα από εμένα, ακούμε λίγο επιγραμματικά τη ζωή του Καραθεοδωρή και τα κυρίως κείμενα είναι πιο βιωματικά και αντλούν έμπνευση από τον έρωτα.

Οι πέντε ηθοποιοί (Λυδία Βύρλα, Κωνσταντίνος Εξαρχόπουλος, Φάνης Κατέχος, Στέφανος Λώλος, Σάντυ Χατζηιωάννου), δεν ερμηνεύουν έναν συγκεκριμένο ρόλο, δεν κάνει κάποιος τον Καραθεοδωρή αλλά όλοι συμπεριφέρονται ως performers και κάνουν διάφορους ρόλους. Στην παράσταση ασχολούμαστε με τα όσα έγιναν αφού ο ίδιος πέθανε, καθώς έζησε στο εξωτερικό -γεννήθηκε και πέθανε στη Γερμανία- και στην Ελλάδα όπου ήρθε ελάχιστες φορές, παρέμεινε χωρίς αναγνώριση.
Μάλιστα, στο Πανεπιστήμιο οι φοιτητές και οι καθηγητές τον απέρριψαν πολλάκις, γιατί τον έβλεπαν ως ο Γερμανός που ήρθε να το παίξει κάπως. Το 1922 διορίστηκε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1923 διορίσθηκε καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Έφυγε, όμως, απογοητευμένος καθώς κατάλαβε ότι το κλίμα στην Ελλάδα εκείνη την εποχή δεν τον σήκωνε.

Παρόλα αυτά, ήταν αρκετά φιλόπατρις και είχε μεγάλο καημό να κάνει την Ελλάδα διάσημη. Νομίζω ότι ο λόγος που δεν αναγνωρίστηκε στη χώρα μας, παρά μόνο τα τελευταία χρόνια, ήταν ακριβώς ότι έπεσε σε μια περίοδο όπου η Ελλάδα ήταν ρημαγμένη από τους Παγκόσμιους Πολέμους, ειδικά από τον Πρώτο και υπήρχε μια άρνηση για κάθε τι γερμανικό.

Επίσης, ένας ακόμα λόγος ήταν επειδή ο Καραθεοδωρή δεν βρήκε τη θεωρία της σχετικότητας όπως ο Αϊνστάιν, κάτι το οποίο είναι συγκεκριμένο, αλλά προσπάθησε να καταλάβει διάφορες έννοιες. Να εξηγήσει όπως είπα και πριν, την εντροπία, μια έννοια που ήταν ήδη γνωστή, γι’ αυτό και τον παραδέχτηκε πιο πολύ το βαθιά εμπλεκόμενο κοινό, οι μαθηματικοί της εποχή του δηλαδή, και όχι το ευρύ κοινό. Ο τίτλος της παράστασης “Το τελευταίο θεώρημα – Constantin Carathéodory” προέκυψε καθώς ήθελα να βρω τι είναι αυτό που άφησε ως επιστήμονας.

Τα κείμενα τα έγραψα ο ίδιος και η σύμβουλος δραματουργίας Κατερίνα Διακουμοπούλου, έκανε μια πολύ ωραία ανάλυση και μας έδωσε να καταλάβουμε το μεγαλείο του Καραθεοδωρή. Βρήκε τα σκαλοπάτια της ζωής του, εντόπισε τα πολύ σημαντικά πράγματα και μας τα εξήγησε. Ειδικά, κάποια επιστημονικά πράγματα που χωρίς τη βοήθειά της δεν θα μπορούσαμε να τα καταλάβουμε. Μέσα από όλη αυτή τη μαζεμένη γνώση, προσπάθησα να εμπνευστώ και να χτίσω την παράσταση, καθώς και με τους αυτοσχεδιασμούς των ηθοποιών, που από κάτι μικρό γιγαντώναμε μια σκηνή και την παρουσιάζουμε στον Τεχνοχώρο Φάμπρικα».

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Το τελευταίο θεώρημα – Constantin Carathéodory»

Κείμενα-Σκηνοθεσία: Χρήστος Καρασαββίδης
Σύμβουλος Δραματουργίας: Κατερίνα Διακουμοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη: Άγγελος Βάντζος
Σκηνογράφος: Θύμιος Κούκιος
Ενδυματολόγος: Μανωλία Κοκολογιάννη
Κινησιολογικό Training: Τζοβάννα Μιχαλιάδη-Σάρτι
Σχεδιασμός φωτισμού – Μουσική επιμέλεια: Χρήστος Καρασαββίδης
Φωτιστής: Σπύρος Παπαδημητρίου
Βοηθός σκηνοθέτη β’: Φένια Προβελεγγίου
Γραφιστικά: Θάνος Κερμίτσης
Hair styling – μακιγιάζ: Εμμανουέλα Κατέχου
Φωτογραφίες: Orlando Gjoni, Γιάννης Πουλημένος

Παίζουν (αλφαβητικά): Λυδία Βύρλα, Κωνσταντίνος Εξαρχόπουλος, Φάνης Κατέχος, Στέφανος Λώλος, Σάντυ Χατζηιωάννου

 

Πού: Τεχνοχώρος Φάμπρικα, Μεγ. Αλεξάνδρου 125 και Ευρυμέδοντος, Κεραμεικός, τηλ. 210 3411651

Πότε: από 11 Μαρτίου 2022 και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, για 16 παραστάσεις

Εισιτήρια: από 10 ευρώ

Προπώληση: viva.gr

Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠ.ΠΟ.Α.