Νίκος Νίκας: «Όσο μελετάμε την αρχαία τραγωδία, όσο βλέπουμε παραστάσεις μπορούμε να είμαστε “επίκαιροι πολίτες”»

Μυρτώ Γκόνη: «Έτσι κλεισμένοι που είμαστε ο καθένας στο σπίτι του και εντελώς “ανώφελοι για την πόλη”, ίσως δεν μπορούμε καν να φτάσουμε με την σκέψη μας την αξία του δίκιου μέσα από τον άλλον»
23 Φεβρουαρίου 2022
Σίσσυ Δουτσίου: «Προσπαθούμε να βρούμε έργα που δεν έχουν κάποιο δίδαγμα ώστε την απάντηση να τη δίνει μόνος του ο θεατής»
25 Φεβρουαρίου 2022

Ο Νίκος Νίκας ερμηνεύει τον Ιάσονα στην παράσταση του έργου «Μήδεια» του Ευριπίδη που σκηνοθετεί η Κάτια Γέρου στο θέατρο Άνεσις.

Sharing is caring!

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Τώρα κυβερνά το μίσος και η αγάπη αρρώστησε». Αυτή η φράση ακούγεται στην έναρξη της παράστασης «Μήδεια» στην οποία ο Νίκος Νίκας ερμηνεύει τον Ιάσονα. Ο ηθοποιός μας μιλάει για το διαφορετικό ανέβασμα του έργου του Ευριπίδη που σκηνοθετεί η Κάτια Γέρου στο θέατρο Άνεσις.

 

«Η επαφή μου με αυτό το κείμενο στο συγκεκριμένο ανέβασμα, δεν ήταν μόνο από την πλευρά του ηθοποιού που το διαβάζει για να κάνει το ρόλο. ‘Ήμουν και ένας από τους ανθρώπους που το μετέφρασαν, μαζί με την Κάτια Γέρου και τον Αντώνη Morgan Κωνσταντουδάκη» λέει ο Νίκος Νίκας για τη «Μήδεια» του Ευριπίδη.
«Οπότε είχα την τύχη και την απόλαυση, να είμαι σε συνεχή σύνδεση με το αρχαίο ελληνικό κείμενο και με τη γραφή του Ευριπίδη και αυτό πραγματικά ήταν πολύ ωραία εμπειρία.

Οι τραγωδίες εν γένει, είναι σαν ένα κρεμμύδι. Έχουν, δηλαδή, πάρα πολλά στρώματα. Καταρχάς να σημειώσουμε ότι πρόκειται για λαικό θέαμα με απλές ιστορίες. Από εκεί και πέρα όμως, και ειδικότερα η Μήδεια, είναι ένα κείμενο που νομίζω ότι οποιοσδήποτε ασχοληθεί με αυτό είτε για να το σκηνοθετήσει είτε για να παίξει κάποιο ρόλο, αισθάνεται ότι το έργο είναι σα νερό. Σου γλιστράει διαρκώς, γιατί δεν έχει μια ερμηνεία, δεν έχει μια εξήγηση. Κάθε εποχή δίνει και μια άλλη οπτική στη “Μήδεια” που και πάλι δεν είναι ποτέ οριστική. Δεν μπορείς να πεις ότι η “Μήδεια” είναι αυτό ή το άλλο και να καταλήξεις με σαφήνεια κάπου.

Επειδή πρόκειται για ένα έργο τέχνης και μάλιστα τέτοιου μεγέθους συνήθως αποφεύγουμε να έρθουμε αντιμέτωποι με την πραγματική αγριότητα του ίδιου του εγκλήματος. Αγριευόμαστε πολύ με ανάλογα εγκλήματα που ακούμε και μάλιστα πολύ πρόσφατα με το 7χρονο κοριτσάκι. Ο Ευριπίδης δεν δικαιολογεί τη Μήδεια ούτε καν ως ψυχικά άρρωστη.

Θεωρώ, ότι τελικά ο Ιάσονας είναι το τραγικό πρόσωπο της τραγωδίας αυτής και όχι η Μήδεια, η οποία έχει προαποφασίσει να κάνει αυτό το έγκλημα, να σκοτώσει δηλαδή τα παιδιά της. Και αν το καλοσκεφτώ ούτε καν ο Ιάσονας, αλλά τα ίδια τα παιδιά είναι τα τραγικά πρόσωπα αυτής της ιστορίας. “Ο άμαχος πληθισμός”.
Κάτι που επίσης δεν πρέπει να μας διαφεύγει, είναι ότι η Μήδεια είναι μια μηχανή θανάτου. Η Μήδεια δεν κάνει το πρώτο της έγκλημα με τα παιδιά της, έχει ήδη σκοτώσει τον αδελφό της, τον έχει κομματιάσει για να καθυστερήσει την καταδίωξη του Ιάσονα στην Αργοναυτική Εκστρατεία, τον οποίο έχει ερωτευτεί τρελά.
Έχει σκοτώσει το Βασιλιά Πελία στην Ιωλκό, έχει σκοτώσει τη Γλαύκη και τον Κρέοντα στην Κόρινθο και μετά σκοτώνει και τα δύο της παιδιά.

Θα τολμούσα να σκεφτώ ότι αυτή η γυναίκα θα έπρεπε να μας ανατριχιάζει με την σκοτεινιά της και να μην δικαιολογούμε ότι σκοτώνει δύο αθώα θύματα, τα δύο της παιδιά, λόγω της απιστίας και της προδοσίας. Ίσως, κάποια στιγμή σ’ έναν επόμενο αιώνα, να καταφέρουμε να φύγουμε λίγο από το ότι επειδή είναι το κεντρικό πρόσωπο της τραγωδίας θα πρέπει να δικαιολογηθεί. Όχι».

 

Η Λίνα Φούντογλου, ο Αλέξανδρος Σωτηρίου, η Κάτια Γέρου, ο Νίκος Νίκας και η Ιωάννα Μπιτούνη στην παράσταση «Μήδεια».

Για το ρόλο του Ιάσονα

«Ο Ιάσονας, τον οποίο και ερμηνεύω είναι ένας αριβίστας που ευκαιριακά πηγαίνει από δω και από εκεί. Βολεύτηκε την με τη Μήδεια που του έκανε δύο παιδιά και στη συνέχεια την απάτησε με μια νεότερη και πλουσιότερη γυναίκα» συνεχίζει ο Νίκος Νίκας.

«Είναι ένας άνθρωπος, όπως πολλοί άνθρωποι είναι έτσι ανεξαρτήτου φύλου, που έχει συνηθίσει να του κάνουν τις βρομοδουλειές οι άλλοι. Ουσιαστικά, είναι ένα έφηβος που δεν ωριμάζει ποτέ, παρά μόνο στο τέλος που τα χάνει όλα.

Χάνει και την καινούργια του γυναίκα και τα παιδιά του. Φυσικά, είναι μια δυσανάλογη τιμωρία, δεν αξίζει κανένας άνθρωπος κάτι τέτοιο, ούτε καν ένας αριβίστας που έκανε μια απιστία. Αλίμονο αν η κάθε σύζυγος σκότωνε τα παιδιά της για τις απιστίες. Στην εποχή μας δεν θα έμενε κανένα παιδί. Γι΄ αυτό και θεωρώ ότι το τραγικό πρόσωπο είναι τελικά ο Ιάσονας και όχι η Μήδεια, με την προανειλημμένη απόφαση που έχει πάρει για να κάνει τα εγκλήματα που είπα παραπάνω. Και γιατί; Για να μην γελούν οι εχθροί μου μαζί μου, λέει στο έργο. Είναι απίστευτο να το ακούς. Κάποιος εκνευρίζεται και καταστρέφει το πρόσωπο και τη ζωή κάποιου άλλου επειδή εκνευρίστηκε;

Πριν από μερικά χρόνια, είχαμε σοκαριστεί με ένα ανάλογο περιστατικό και συνεχώς σοκάρεται η κοινή γνώμη με όσα ακούμε σχεδόν καθημερινά. Πόσω μάλλον, σε αυτό το έργο, που μια γυναίκα σκοτώνει τα δύο της παιδιά για να εκδικηθεί τον σύζυγό της. Είναι αδιανόητο».

 

Οι ηθοποιοί Λίνα Φούντογλου και Ιωάννα Μπιτούνη.

 

Για τη συνεργασία με την Κάτια Γέρου

«Με την Κάτια Γέρου μας συνδέει μια πολύχρονη δεν θα πω φιλία, θα πω κάτι παραπάνω από φιλία πια. Είναι αυτοί οι ελάχιστοι φίλοι, οι οποίοι στο πέρασμα των χρόνων γίνονται συγγενείς πια, γίνονται οικογένεια» εξηγεί ο Νίκος Νίκας. «Έτσι είναι με την Κάτια Γέρου και με τον Κυριάκο Κατζουράκη στον οποίον αφιερώνεται αυτή η παράσταση. Ήταν ο σκηνογράφος μας, ο σύντροφος της Κάτιας, ένας πολύ δικός μου φίλος που δεν είναι πια κοντά μας.

Έχουμε συνεργαστεί και άλλες φορές με την Κάτια, αλλά για πρώτη φορά συνεργαζόμαστε εγώ σαν ηθοποιός και εκείνη ως σκηνοθέτις. Η Κάτια, επειδή είναι μεγάλου βεληνεκούς καλλιτέχνις, πάντα σου ανοίγει καινούργιους δρόμους και περιοχές οι οποίες δεν είναι πάντα εύκολες για τον ηθοποιό. Αλλά, επειδή εγώ ξέρω τον τρόπο που δουλεύει και τον τρόπο που σκέφτεται πάνω στην πράξη της πρόβας, μού ήταν λιγότερο δύσκολο να κατανοήσω τι θέλει.

Η Κάτια έχει σκηνοθετήσει μια παράσταση με σύγχρονη ματιά που ανταποκρίνεται στην έννοια κλειστού θεατρικού χώρου. Νομίζω, ότι μια μεγάλη αρετή της παράστασης αυτής είναι η προφορικότητα των ρόλων η οποία οφείλεται στην Κάτια Γέρου».

 

Οι ηθοποιοί της παράστασης του έργου «Μήδεια» του Ευριπίδη που σκηνοθετεί η Κάτια Γέρου στο θέατρο Άνεσις.

Η Μήδεια φεύγει ατιμώρητη

«Η τραγωδία, επειδή είναι ένα τεράστιο είδος και επειδή είναι ένα δικό μας Ελληνικό πράγμα και καμαρώνουμε γι’ αυτό, ίσως από τον πολύ σεβασμό δεν την πλησιάζουμε. Είναι σαν μια πολύ όμορφη γυναίκα, η οποία ακριβώς επειδή είναι τόσο όμορφη δεν την φλερτάρει κανένας, γιατί όλοι φοβούνται την ομορφιά της.
Πρέπει να φοβόμαστε λιγότερο να αγγίξουμε την τραγωδία και να καταρρίψουμε τέτοιου είδους σεμνοτυφίες. Οφείλουμε να ασχολούμαστε διαρκώς με τα αρχαία κείμενα τραγωδίας, διότι είναι η δική μας πηγή και η πηγή της ανθρωπότητας.
Όσο πιο κοντά ερχόμαστε με τα αρχαία κείμενα, τόσο πιο πολύ τα καταλαβαίνουμε. Στις πρώτες παραστάσεις που έχουμε κάνει, έχουν έρθει θεατές και μας έχουν πει ότι “τώρα παρακολούθησα με λεπτομέρεια την ιστορία της Μήδειας, γιατί μερικά πράγματα μου είχαν διαφύγει”. Και αυτό είναι πολύ ωραίο. Η Μήδεια στο τέλος του έργου φεύγει ατιμώρητη. Μας θυμίζει κάτι αυτό στον 22ο αιώνα; Η Μήδεια είναι εγγονή του θεού Ήλιου, που σημαίνει ότι προέρχεται από μια οικογένεια που κανείς δεν μπορεί να αγγίξει. Μας θυμίζει κάτι αυτό, σήμερα; Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι αν είμαστε σε συνεχή επαφή με τις αρχαίες τραγωδίες θα δούμε ότι είναι δίπλα μας. Όσο μελετάμε την αρχαία τραγωδία, όσο βλέπουμε παραστάσεις, όσο την βάζουμε στην καθημερινότητά μας, νομίζω ότι μπορούμε να είμαστε “επίκαιροι πολίτες”».

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Μήδεια»

Μετάφραση: Κάτια Γέρου, Αντώνης Morgan Κωνσταντουδάκης, Νίκος Νίκας
Σκηνοθεσία: Κάτια Γέρου
Σκηνογραφία: Κυριάκος Κατζουράκης, Νίκος Πολίτης
Κοστούμια: Ευαγγελία Κρητικοπούλου
Κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού
Ηχητικός σχεδιασμός: Κυριάκος Κατζουράκης, Ιωάννα Μπιτούνη
Μουσική τρέιλερ: Μάνος Αχαλινωτόπουλος
Σχεδιάστρια φωτισμού: Μελίνα Μάσχα
Βοηθοί σκηνοθέτη: Εβελίνα Θωμοπούλου, Γεωργία Σωτηριανάκου
Παραγωγή: t-shOrt, Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης
Οργάνωση παραγωγής: Λίνα Φούντογλου

Παίζουν: Κάτια Γέρου, Νίκος Νίκας, Αλέξανδρος Σωτηρίου, Λίνα Φούντογλου, Ιωάννα Μπιτούνη

 

Πού: Θέατρο Άνεσις, Λεωφ. Κηφισίας 14, τηλ 210 7718943

Πότε: από 11 Φεβρουαρίου 2022 και κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.15

Εισιτήρια: 15 ευρώ, 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων)

Προπώληση: viva.gr

Η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη του Κυριάκου Κατζουράκη.

Χωρίς την παντός είδους βοήθειά τους η παράσταση αυτή δεν θα είχε καταφέρει να γίνει. Αλέκος Αλαβάνος, Μαρία Αλβανού, Γιάγκος Ανδρεάδης, Ελένη Αφεντάκη, Μάνος Αχαλινωτόπουλος, Νάντια Βαλαβάνη, Μάρω Δούκα, Νίκος Δούκας, Κωνσταντίνος Ευστρατίου, Μάκης Καβουριάρης, Νίκος Κόλμαν, Καλή Κυπαρρίση, Ηρακλής Κωστάκης, Σταύρος Λίτινας, Δημήτρης Μαγγίνας, Αριστείδης Παπαϊωάννου, Πέπη Ρηγοπούλου, Γεωργία Σιδέρη, Νίκος Φιλημέγκας, Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης, Γιώργος Χατζημιχάλης.