Μυρτώ Γκόνη: «Έτσι κλεισμένοι που είμαστε ο καθένας στο σπίτι του και εντελώς “ανώφελοι για την πόλη”, ίσως δεν μπορούμε καν να φτάσουμε με την σκέψη μας την αξία του δίκιου μέσα από τον άλλον»

Κατερίνα Μπιλάλη: «Οι πολύτροπες συνθέσεις του Σαίξπηρ στο “Πολλή φασαρία για το τίποτα” καθρεφτίζονται στη σύνθεση των δύο αντίθετων ιστοριών»
23 Φεβρουαρίου 2022
Νίκος Νίκας: «Όσο μελετάμε την αρχαία τραγωδία, όσο βλέπουμε παραστάσεις μπορούμε να είμαστε “επίκαιροι πολίτες”»
24 Φεβρουαρίου 2022

H Μυρτώ Γκόνη στην παράσταση του έργου «Ηρακλείδες» του Ευριπίδη που ανεβαίνει στο θέατρο Olvio. (Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Οι απόγονοι του Ηρακλή καταδιωκόμενοι από τον βασιλιά του Άργους, Ευρυσθέα, καταφεύγουν στην Αθήνα όπου ζητούν να τους δοθεί άσυλο. Η Μυρτώ Γκόνη μιλάει στο theatermag για την παράσταση του έργου «Ηρακλείδαι» του Ευριπίδη η οποία παρουσιάζεται στο Θέατρο Olvio σε σκηνοθεσία Κώστα Παπακωνσταντίνου και Άρτεμις Γρύμπλα.

 

Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον στην τραγωδία «Ηρακλείδαι» του Ευριπίδη;

Είναι μια τραγωδία που δεν είχα διαβάσει ποτέ (με ένα ερωτηματικό καθώς τραγικό πρόσωπο δεν υπάρχει) στην οποία λείπουν δύο κομμάτια. Έτσι, η σύνθεση είναι ατελής ή τουλάχιστον αρκετά αινιγματική προς την πλοκή. Υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα τα οποία αφήνουν ένα πεδίο ερμηνείας ευρύ και αυτό είναι πάντα χαρά για τον δημιουργό.

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε;

Όλοι οι ηθοποιοί είμαστε τα παιδιά του Ηρακλή, οι Ηρακλείδες και διαδοχικά μοιραζόμαστε όλα τα πρόσωπα του έργου. Εγώ θα πω τα λόγια του Κοπρέα, του κακού της ιστορίας που καταφθάνει στην Αθήνα για λογαριασμό του βασιλιά του, Ευρυσθέα, θανάσιμο εχθρό του Ηρακλή. Θα πω, επίσης, και τα λόγια της Αλκμήνης, της γριάς μητέρας του Ηρακλή.

 

 

Πώς δουλέψατε με τον Κώστα Παπακωνσταντίνου και την Άρτεμη Γρύμπλα;

Με αγάπη και κατανόηση, γιατί δουλέψαμε σε δύσκολους καιρούς για το θέατρο και με ένα μεγάλο και γενναίο ερωτηματικό για το πού μας πάει αυτό το καραβάνι των εξόριστων και κατατρεγμένων Ηρακλείδων.

 

Ποιο είναι το θέμα του έργου;

Για μένα το θέμα είναι στην πρώτη φράση του έργου. «Ότι ο ένας, δίκαιος στους άλλους είναι και ο άλλος στην πόλη ανώφελος, αλλά καλός στον εαυτό του».
Η δικαιοσύνη εδώ, ορίζεται ως δίκαιο απέναντι στους άλλους και όχι απέναντι στον εαυτό. Και αυτή είναι η κεντρική ιδέα που ξετυλίγει όλο το νήμα της ιστορίας. Μέσα από τους ικέτιδες Ηρακλείδες, οι οποίοι ζητάνε άσυλο από την πόλη των Αθηνών και η πόλη τους δέχεται, βλέπουμε ότι ανάλογα με αυτή την αντίληψη πάνω στην δικαιοσύνη η εξουσία εναλλάσσεται.

 

 

Πώς θα σας δούμε επί σκηνής, μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για τα κοστούμια, το σκηνικό, τους φωτισμούς, την κίνησή σας;

Η σκηνογραφία της παράστασης από τη Βίκυ Πάντζιου είναι όλη μία παλέτα, όπως και τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα που ξεκολλάνε από το πάτωμα του σκηνικού, νομίζω ενισχύοντας την προηγούμενη σκέψη πάνω στο θέμα του έργου. Κεντρικό τοπίο, ο βωμός, στον οποίο ζητάνε άσυλο τα εξόριστα παιδιά. Η κίνηση, επίσης, έχει αρκετές εκπλήξεις, σχεδιασμένη με πολύ μεράκι από τις Μαργαρίτα Τρίκκα και Κατερίνα Γεβετζή.

 

Πόσο σημερινό είναι το θέμα του έργου του Ευριπίδη;

Τι να σας πω. Έτσι κλεισμένοι που είμαστε ο καθένας στο σπίτι του και εντελώς «ανώφελοι για την πόλη», ίσως δεν μπορούμε καν να φτάσουμε με την σκέψη μας την αξία του δίκιου μέσα από τον άλλον.
Πολύ σπάνια συναντάμε την αρετή της θυσίας. Η θυσία και συγκεκριμένα η αυτοθυσία, είναι μία τελετουργική πράξη παντελώς ξεπερασμένη στις μέρες μας.
Είναι μια καλή αφορμή μέσα από το λόγο του Κώστα Βάρναλη που έχει κάνει αυτή τη -στριφνή για τον ηθοποιό, αλλά υπέροχη για το ακροατή- μετάφραση, να θυμηθούμε πώς ορίζουμε σήμερα την ελευθερία, την αυταπάρνηση την γενναιότητα και «τι είναι δίκιο».

 

Οι ηθοποιοί Έλενα Σταύρου, Ελισσαίος Βλάχος, Μυρτώ Γκόνη, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός και Κώστας Παπακωνσταντίνου. (Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης).

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Ηρακλείδες»

Σκηνοθεσία: Κώστας Παπακωνσταντίνου, Άρτεμις Γρύμπλα
Μετάφραση: Κώστας Βάρναλης
Σκηνικά: Βίκυ Πάντζιου
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Βασίλης Κουτσιλιέρης
Κινησιολογία: Μαργαρίτα Τρίκκα, Κατερίνα Γεβετζή
Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Αγιαννίτης
Βοηθός Σκηνογράφου: Άννα Σάπκα
Φωτογραφίες: Νίκος Βαρδακαστάνης
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: Ξανθίας Α.Μ.Κ.Ε.

Ερμηνεία: Ελισσαίος Βλάχος, Μυρτώ Γκόνη, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός, Κώστας Παπακωνσταντίνου, Έλενα Σταύρου

 

Πού: Θέατρο Olvio, Ιερά Οδός 67 και Φαλαισίας 7, Βοτανικός, τηλ. 210 3414118

Πότε: από 5 Φεβρουαρίου 2022 και κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21.00. Έως 6 Μαρτίου 2022

Εισιτήρια: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ανέργων-ΑμεΑ), δωρεάν Ατέλειες ΣΕΗ

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/irakleides/

 

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Για την είσοδό τους στην παράσταση οι θεατές πρέπει να επιδεικνύουν είτε πιστοποιητικό πλήρους εμβολιασμού είτε πιστοποιητικό νόσησης, καθώς και αποδεικτικό ταυτοπροσωπίας. Το Θέατρο τηρεί όλους τους ισχύοντες κανόνες προστασίας από την εξάπλωση του COVID – 19. Η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την προσέλευση των θεατών αλλά και καθ’ όλη την παραμονή τους στον χώρο του θεάτρου.