Κατερίνα Μπιλάλη: «Οι πολύτροπες συνθέσεις του Σαίξπηρ στο “Πολλή φασαρία για το τίποτα” καθρεφτίζονται στη σύνθεση των δύο αντίθετων ιστοριών»

Η Μαρία Αιγινίτου σκηνοθετεί το «Lebensraum» στο Faust
22 Φεβρουαρίου 2022
Μυρτώ Γκόνη: «Έτσι κλεισμένοι που είμαστε ο καθένας στο σπίτι του και εντελώς “ανώφελοι για την πόλη”, ίσως δεν μπορούμε καν να φτάσουμε με την σκέψη μας την αξία του δίκιου μέσα από τον άλλον»
23 Φεβρουαρίου 2022

H Κατερίνα Μπιλάλη υπογράφει τη δραματουργία, την κινησιολογία και ερμηνεύει στην παράσταση του έργου «Πολλή φασαρία για το τίποτα» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη δραματουργία και την κινησιογραφία στην παράσταση «Πολλή φασαρία για το τίποτα». Η Κατερίνα Μπιλάλη μας μιλάει για το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ που ανεβαίνει στο Θέατρο Μεταξουργείο, τους ρόλους που ερμηνεύει και για τον τρόπο που έχει αποδοθεί η παράσταση την οποία σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Κυριακού.

 

Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον σε αυτό το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ;

Το ενδιαφέρον σ’ αυτά τα σπουδαία έργα και ειδικά αυτό του σπουδαιότερου, ίσως, δραματουργού Ουίλιαμ Σαίξπηρ, είναι ότι μπορούν να παρασταθούν με ποικίλους τρόπους χωρίς να αλλοιωθεί το πνευματώδες και ευφυές σαιξπηρικό πνεύμα.

Με έναυσμα την ομοιότητα του ελισαβετιανού θεάτρου στη σκηνική και δραματική φόρμα με το επικό θέατρο του Μπρεχτ, θελήσαμε να το πάμε ένα βήμα παραπέρα σε μια μετα-μπρεχτική σκηνοθετική απόδοση. Αυτό ήταν το σημείο εκκίνησής μας και γύρω από αυτή την ιδέα κινείται η παράστασή μας. Έχουμε μετατρέψει τη σκηνή μας σ’ ένα φαντασιακό παιχνιδότοπο, μέσα στον οποίο οι σαιξπηρικοί ήρωες ζωντανεύουν πάνω σε μια ακόμα σκηνή, παίζοντας και ζώντας στο έπακρο τους έρωτές τους, τις ζήλιες τους, τα ξεσπάσματά τους, το θρήνο τους, τη μεταμέλειά τους.

 

Πέρα από το ρόλο που ερμηνεύετε, υπογράφετε τη δραματουργία και την κινησιογραφία. Θα θέλατε να μας πείτε για αυτές τις δύο ιδιότητες;

Η συμβολή μου δραματουργικά ήταν η σύζευξη των δύο ειδών θεάτρου, του ελισαβετιανού και του επικού, η υπογράμμιση, δηλαδή, των επικών στοιχείων μέσα στο έργο του Σαίξπηρ. Για παράδειγμα, με αφορμή τη σκηνική πρακτική των σαιξπηρικών έργων, κατά την οποία οι γυναικείοι ρόλοι παίζονταν από άνδρες, πράγμα το οποίο αποτελεί από μόνο του μια τεχνική αποστασιοποίησης, έγινε μια προσαρμογή των ρόλων προς το αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή, κάποιοι ανδρικοί ρόλοι, στα πλαίσια μάλιστα της υπονόμευσης των στερεοτύπων, να ερμηνευτούν από γυναίκες.
Όσο για την κινησιογραφία ο στόχος μου ήταν μέσα από τα σώματα των ηθοποιών να αποτυπωθεί το μπρεχτικό gestus, η κοινωνική, δηλαδή, χειρονομία, η οποία σωματοποιεί και κάνει ορατές τις σχέσεις μεταξύ των προσώπων, επιτρέποντας την εξαγωγή συμπερασμάτων για τις κοινωνικές συνθήκες.
Ένα δυνατό χαστούκι, ας πούμε, όταν δίνεται από μια γυναίκα και συγκεκριμένα την Ηρώ, η οποία μόλις έχει εξευτελιστεί αισχρά από έναν άνδρα, τον Κλαύδιο, σηματοδοτεί την επιθετική απάντηση του γυναικείου φύλου απέναντι στην έμφυλη βία και τον πατριαρχισμό.

 

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε;

Τη Βεατρίκη και τον Μποράτσιο, την καλοσύνη, δηλαδή, και την κακία, την ευαισθησία και τη σκληρότητα, την αθωότητα και την πανουργία. Η δική μου Βεατρίκη είναι μια γυναίκα συνειδητοποιημένη κα αντιδραστική. Γνωρίζει ότι η ζωή αξιολογείται σύμφωνα με τις αντρικές ισχύουσες ιδεολογίες και γι’ αυτό η αρχική της επιλογή είναι να μην θέλει να υποταχθεί στον στερεοτυπικό θεσμό του γάμου.
Άλλωστε όπως λέει η ίδια: «Δεν είναι θλιβερό για μια γυναίκα να την κηδεμονεύει μια λακκούβα πηγμένης λάσπης, να δίνει λογαριασμό για τη ζωή της σε έναν σβώλο στραβοχυμένου πηλού;».
Βέβαια, ο Σαίξπηρ επέλεξε να θέσει τον έρωτα πάνω από όλους και από όλα και να υπάρξει μια συμφιλίωση μεταξύ των αντικρουόμενων ιδεολογικών πεποιθήσεων μέσα στην ίδια τη Βεατρίκη. Ο Μποράτσιο, από την άλλη πλευρά, καταστρώνει κακόβουλα σχέδια ώστε να επέμβει καταστρεπτικά και να διαλύσει μία αθώα και ρομαντική ερωτική σχέση.
Του έχω προσδώσει κάποια γκροτέσκο στοιχεία και τον παρουσιάζω ως ροκ σταρ, ο οποίος είναι σίγουρος για τον εαυτό του και δεν τον νοιάζει τίποτα άλλο. Με μόνιμο αξεσουάρ το μικρόφωνό του, πλάθει ιστορίες και κινητοποιεί υποχθόνιες δυνάμεις, σε στυλ death metal.

 

Ποια είναι η υπόθεση του έργου;

Ο Σαίξπηρ δραματοποιεί ένα αρεστό του θέμα, που δεν είναι άλλο από τον έρωτα. Δύο ερωτευμένα ζευγάρια, η Βεατρίκη και ο Βενέδικτος, η Ηρώ και ο Κλαύδιος, θέλουν να ενώσουν τη ζωή τους αλλά προκύπτουν εμπόδια, τα οποία προέρχονται στην πρώτη περίπτωση από τον ίδιο τους τον εαυτό, με την άρνηση της αποδοχή των συναισθημάτων τους, ενώ στη δεύτερη περίπτωση από εξωγενείς παράγοντες όπως τα καταστροφικά σχέδια του νόθου αδελφού του πρίγκηπα, ο οποίος θέλει να εκδικηθεί το δεξί χέρι του πρίγκηπα, τον Κλαύδιο. Μετά από την πρόκληση μιας σειράς ανατροπών, που πραγματοποιείται με πολλή φασαρία, τελικά θα καταλάβουμε ότι έγινε πολλή φασαρία για το τίποτα.

 

 

Ποια στοιχεία αναμειγνύει ο μεγαλοφυής Σαίξπηρ με την πρωτοποριακή γραφή του;

Ως δραματικό είδος το έργο, ανήκει στην κωμωδία. Όμως, ο Σαίξπηρ θα αποδείξει τη μεγαλοσύνη του και την πρωτοποριακή γραφή του με το να μην παρουσιάσει ένα καθαρό δραματικό είδος αλλά να συνθέσει μια τολμηρή αλχημεία, ενώνοντας το κωμικό με το τραγικό, το υψηλό με το γκροτέσκο, την ψυχή με τις αισθήσεις.
Οι πολύτροπες συνθέσεις του Σαίξπηρ στο «Πολλή φασαρία για το τίποτα» καθρεφτίζονται στη σύνθεση των δύο αντίθετων ιστοριών, την ιστορία της εξαπάτησης και συκοφαντίας από τον αδελφό του Πρίγκηπα και τον συνεργό του με την ερωτική κωμική ιστορία, της Βεατρίκης και του Βενέδικτου, αλλά και της Ηρώς με του Κλαύδιου.

 

Πώς δουλέψατε με τον σκηνοθέτη Κωνσταντίνο Κυριακού;

Με τον Κωνσταντίνο Κυριακού έχουμε τη θεατρική εταιρεία Theartes, που μετρά ήδη τρεις δουλειές, πέρα από τις οποίες έχουμε συνεργαστεί και με άλλους παραγωγούς. Άρα γνωρίζουμε τον τρόπο προσέγγισης του κειμένου, του ρόλου, της αισθητικής του καθενός.
Είναι πάντα μεγάλη ανακούφιση και απελευθέρωση να δουλεύω με τον Κωνσταντίνο, γιατί είναι από τους σκηνοθέτες που αφήνουν τον ηθοποιό να εκφραστεί και να προτείνει τις δικές του ιδέες, οι οποίες όταν δεν σε περιορίζουν, είναι πάρα πολλές και λειτουργικές.

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Πολλή φασαρία για το τίποτα»

Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Δραματουργία – Κινησιογραφία: Κατερίνα Μπιλάλη
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Τσακότα
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Πρωτότυπη Μουσική: Ανθή Γουρουντή
Χορογραφία – Βοηθός Σκηνοθέτη: Φιλιππία Κοντογιαννακοπούλου
Φωνητική προετοιμασία: Κλεοπάτρα Παπαχειμώνα
Βοηθός Σκηνογράφου-Ενδυματολόγου: Μελίνα Κονταρίνη
Επεξεργασία – Σχεδιασμός ήχων: Γιώργος Κασσαβέτης
Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Σχεδιασμός αφίσας: βιβλιοτεχνία
Προβολή και Επικοινωνία: Αγλαΐα Παγώνα
Παραγωγή: «THEARTES» Α.Μ.Κ.Ε. – Εταιρία Τεχνών Πειραιά «ΕΝΤΡΟΠΙΑ»

Διανομή: Κατερίνα Μπιλάλη, Κωνσταντίνος Κυριακού, Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Ανδρομάχη Μαρκοπούλου, Λευτέρης Παπακώστας, Κατερίνα Παρισσινού, Μικαέλα Δανά

Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το ΥΠ.ΠΟ.Α..

 

Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 και Κεραμεικού, τηλ. 210 523 4382

Πότε: από 19 Φεβρουαρίου 2022 και Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή 18:00

Διάρκεια παράστασης: 100΄ (χωρίς διάλειμμα)

Τιμή εισιτηρίου: 12€ (γενική είσοδος), 10€ (φοιτητικό, ομαδικό) 5€ (ατέλειες, ΑμεΑ, ανέργων)

Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr