Η Χρύσα Καψούλη μιλάει για την παράσταση «Μένγκελε, όνειρο για δύο πρόσωπα σε ένα βαγόνι»

Η κωμωδία «Πολλή φασαρία για το τίποτα» στο Θέατρο Μεταξουργείο
16 Φεβρουαρίου 2022
Η Κάτια Γέρου σκηνοθετεί τη «Μήδεια» του Ευριπίδη στο θέατρο Άνεσις
17 Φεβρουαρίου 2022

H Χρύσα Καψούλη σκηνοθετεί την παράσταση «Μένγκελε, όνειρο για δύο πρόσωπα σε ένα βαγόνι» που παρουσιάζεται στο θέατρο Φούρνος.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ένα ταξίδι με τρένο, που διασχίζει τους αιώνες. Ένα ονειρικό παιχνίδι ανάμεσα σε έναν γοητευτικό άντρα και μια όμορφη νέα γυναίκα. Η Χρύσα Καψούλη μιλάει στο theatermag για την παράσταση του έργου «Μένγκελε, όνειρο για δύο πρόσωπα σε ένα βαγόνι» του Θανάση Τριαρίδη που κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου στο θέατρο Φούρνος.
Η σκηνοθέτις αναλύει τους δύο χαρακτήρες της παράστασης τους οποίους ερμηνεύουν οι ηθοποιοί Κορίνα Τριανταφύλλου και Θεόφιλος Μανόλογλου. Η παράσταση είναι αφιερωμένη στην Εσθήρ (Στέλλα) Κοέν, τη γηραιότερη Ελληνίδα Εβραία επιζήσασα του Άουσβιτς, που απεβίωσε στις 1 Δεκεμβρίου 2020.

 

 

 

Τι ήταν αυτό που σας κέντρισε το ενδιαφέρον σε αυτό το έργο;

Θα έλεγα τα βαθύτερα νοήματα του έργου. Είναι ένα έργο πολυδιάστατο και πολυεπίπεδο. Και φυσικά είναι ένα έργο επίκαιρο – ειδικά αν αναλογιστούμε την άνοδο του φασισμού και του απολυταρχισμού όχι μόνο σε κοινωνικοπολιτικό επίπεδο, αλλά και στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων στις μέρες μας.
Κατά τη γνώμη μου διαβάζοντας ένα έργο – πόσω μάλλον σκηνοθετώντας το και παρουσιάζοντάς το στο κοινό – θα πρέπει να ψάχνει κανείς τη σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν. Με άλλα λόγια θα πρέπει κατά κάποιον τρόπο να ανακαλύπτουμε τη σημασία του έργου παραλληλίζοντας το με το τώρα – να «επικαιροποιείται».

 

Ποιες ήταν οι συζητήσεις που κάνατε κατά τη διάρκεια των προβών για το ανέβασμα αυτής της παράστασης;

Το έργο περιέχει πολλές ιστορικές αναφορές, μεταφέροντας το κλίμα και κάποια γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Συνεπώς αναπόφευκτα ο ναζισμός, ο φασισμός, ο αντισημιτισμός, όλα τα ειδεχθή εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας είναι έκδηλα. Και δυστυχώς παρατηρώ ότι ακόμη και στις μέρες μας αυτά τα φαινόμενα δεν έχουν εξαλειφθεί. Αυτή η σύνδεση του τότε με το τώρα αποτέλεσε ένα βασικό άξονα στις συζητήσεις μας.
Όπως επίσης και το κομμάτι των σχέσεων – η εξάρτηση, η καταπίεση, η κακοποίηση και η απώλεια.
Η μελέτη πηγών εκείνης της εποχής είναι πολύ σημαντική για μένα. Πώς μπορείς άλλωστε να κατανοήσεις μια εποχή αν δεν εμβαθύνεις στο κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι της εποχής εκείνης; Ωστόσο, αυτό δεν αρκεί. Για μένα, εξίσου σημαντική είναι και η μελέτη κειμένων – τόσο λογοτεχνικών όσο και φιλοσοφικών.

 

 

Τι συμβαίνει ανάμεσα στους δύο ήρωες του έργου;

Οι δύο ήρωες έρχονται αντιμέτωποι με τις πιο απόκρυφες πλευρές του εαυτού τους, με τις πιο ενδόμυχες σκέψεις τους, φέρνοντας στην επιφάνεια και προβάλλοντας τα πιο άγρια ένστικτά τους. Σίγουρα δεν αφήνονται στα χέρια της μοίρας κι ούτε επίσης είναι έρμαιά της. Έχουν απόλυτη επίγνωση της κατάστασής τους και αυτό είναι που τους παρασύρει όλο και περισσότερο σ’ ένα ερωτικό παιχνίδι – ένα ερωτικό θρίλερ. Και είναι αυτό το παιχνίδι ταυτοτήτων και ρόλων που τους οδηγεί στην αφοπλιστική αποκάλυψη του εαυτού τους, μέσα από την συνειδητοποίηση, τον έρωτα, την επιβολή, το μίσος έως την συντριβή και την κάθαρση.

 

Πώς έγινε η επιλογή των ηθοποιών και πώς δουλέψατε σκηνοθετικά μαζί τους;

Θα έλεγα πως ήταν μια ευτυχής συγκυρία – μια συνάντηση κι από τις δύο πλευρές – που κατά τη γνώμη μου μας οδήγησε στην πραγματοποίηση αυτής της παράστασης. Σίγουρα χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να επικοινωνήσουν οι άνθρωποι μεταξύ τους, αλλά στην προκειμένη περίπτωση ο κώδικας επικοινωνίας ήταν κοινός, κάτι που βοήθησε πολύ από την πρώτη κιόλας στιγμή, από την διαδικασία της ανάγνωσης, των προβών μέχρι και την δημιουργία της παράστασης.

 

Ποια ήταν η έρευνα που κάνετε για αυτή την παράσταση και τι ανακαλύψατε;

Από την πρώτη κιόλας στιγμή που πέφτει στα χέρια μου ένα κείμενο αρχίζω να το ερευνώ, να το εξερευνώ και να προσπαθώ να το αποκωδικοποιήσω. Η έρευνα είναι προς πάσα κατεύθυνση και δεν σταματάει ποτέ. Είναι μια διαρκής αναζήτηση – ένα ψάξιμο – καθ’ όλη την διάρκεια της προετοιμασίας μιας παράστασης, ακόμη και μετά το πέρας της.
Θα πω στο σημείο αυτό ότι κάθε φορά, κάθε μια συζήτηση, κάθε μια πρόβα για μένα είναι και μια καινούρια ανακάλυψη. Στόχος της κάθε ανακάλυψης είναι να υπάρξει μια αποκάλυψη που θα συντελέσει στην κατανόηση των νοημάτων του έργου. Αν αυτά ανακαλυφθούν από τους συντελεστές μιας παράστασης και καταφέρουν να αποκαλυφθούν στο κοινό, τότε ναι μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ο σκοπός επετεύχθη.

 

Ποια θέματα φωτίζονται στο έργο του Θανάση Τριαρίδη;

Θα έλεγα ότι υπάρχει πληθώρα θεμάτων μέσα στο έργο του Θανάση Τριαρίδη. Όπως ανέφερα πιο πριν, ο ναζισμός, ο φασισμός, ο αντισημιτισμός, ο έρωτας, τα πάθη, η επιβολή, ο θάνατος. Ωστόσο, θα σταθώ κυρίως στην αέναη αναζήτηση της ταυτότητας – του αυτοπροσδιορισμού. Μέσα σε αυτό το έργο παρατηρούμε σε πρώτο πλάνο τον διακαή αυτό πόθο των προσώπων. Να ανακαλύψουν την θέση τους στον κόσμο, να ψάξουν και να βρουν τις αφορμές και τις αιτίες και να καθορίσουν οι ίδιοι το παρόν τους μέσα από τη στάση και τις πράξεις τους.

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Μένγκελε, όνειρο για δύο πρόσωπα σε ένα βαγόνι»

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
Σκηνοθεσία: Χρύσα Καψούλη
Βοηθός σκηνοθέτη: Βαγγέλης Βογιατζής
Σκηνογραφία, video art, Εικαστική επιμέλεια: Χριστόφορος Κώνστας, Χρήστος Μαγγανάς @XSQUARE DesignLab

Ερμηνεύουν οι: Κορίνα Τριανταφύλλου, Θεόφιλος Μανόλογλου

Φωτισμοί: Αποστόλης Τσατσάκος
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Βίλλυ Κοντονικολάκη
Εκτέλεση παραγωγής: Άρης Σομπότης playroom
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

 

Πού: Θέατρο Φούρνος, Μαυρομιχάλη 168, Νεάπολη Εξαρχείων

Πότε: από 24 Φεβρουαρίου 2022 και κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Τιμές εισιτηρίων: 14€ γενική είσοδος, 8€ φοιτητικό, 5€ μειωμένο (ανέργων, πολυτέκνων, ΑμεΑ, 65+)

Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr

*Η παράσταση θα λειτουργήσει σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες οδηγίες ασφαλούς διεξαγωγής ζωντανών θεαμάτων, ακροαμάτων & λοιπών παραστατικών τεχνών σε κλειστούς χώρους και με υποχρεωτική χρήση μάσκας.