Νικολίτσα Αγγελακοπούλου: «Το “Belle Equipe” ακροβατεί ανάμεσα στη ζωή και στην απώλεια»

Χρύσα Ματσαγκάνη: «Θεωρήσαμε χρέος μας να διοργανώσουμε αυτά τα πάνελ συζητήσεων»
10 Φεβρουαρίου 2022
«Ανάμεσα σε δύο κόσμους» στο Σύγχρονο θέατρο
11 Φεβρουαρίου 2022

H Νικολίτσα Αγγελακοπούλου ερμηνεύει στην παράσταση «Belle Equipe» που σκηνοθετεί η Μάρθα Μπουζιούρη στο θέατρο ΕΛΕΡ.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Σε αυτή την παράσταση βρίσκεται ως ηθοποιός. Η Νικολίτσα Αγγελακοπούλου μιλάει στο theatermag για την παράσταση «Belle Equipe» η οποία κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο ΕΛΕΡ στις 11 Φεβρουαρίου. Μας μιλάει επίσης, για τη συνεργασία της με τη σκηνοθέτιδα Μάρθα Μπουζιούρη, καθώς και για την εμπειρία της ως βοηθός σκηνοθέτη του Πέτερ Στάιν στο Παρίσι.

 

«Είχα διαβάσει το ομώνυμο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Γκρέγκορι Ρέιμπενμπεργκ “Une belle équipe” όταν ήμουν στη Γαλλία και γνώριζα το κείμενο» εξηγεί η Νικολίτσα Αγγελακοπούλου. «Επικοινώνησα εγώ η ίδια με τη Μάρθα Μπουζιούρη, γιατί με ενδιέφερε πολύ το συγκεκριμένο project όπως και η δουλειά της στο θέατρο ντοκιμαντέρ. Έτσι προέκυψε η συνεργασία μας σε αυτή την παράσταση και είμαι πολύ χαρούμενη γι’αυτό.

Ζώντας στο Παρίσι, ήμουν εκεί στα τρομοκρατικά χτυπήματα του café La belle équipe, το οποίο βρέθηκε, όπως και το Bataclan και άλλα café, στο στόχαστρο της φονικής τρομοκρατικής επίθεσης της 13ης Νοεμβρίου 2015 στην καρδιά του Παρισιού. Ευτυχώς για μένα, δεν είχα απώλειες στο κοντινό μου περιβάλλον.
Όταν πέφτει στα χέρια σου ένα κείμενο σαν αυτό, υπάρχει ένα δεύτερο σοκ. Δεν είναι ο ίδιος πανικός ή το ίδιο σοκ που είχες πάθει όταν συνέβησαν τα γεγονότα. Η γραφή άλλωστε, έχει κάτι το τελεσίδικο, έχει περάσει πια στο χαρτί. Έχει καταγραφεί, και αυτό ήταν σα να σου πιστοποιεί ότι πραγματικά ο πανικός, ο φόβος και η αγωνία που ένιωσες τότε, όντως υπήρξαν. Έρχεται όμως και η λύτρωση μέσα από το κείμενο του Γκρέγκορι, την προσωπική του ιστορία και τις διεξόδους που βρίσκει ο ίδιος ώστε να αναγεννηθεί από τις στάχτες του. Είναι ένα κείμενο φωτεινό – ο ίδιος άλλωστε είναι ένας αισιόδοξος άνθρωπος όπως μας έχει περιγράψει και η Μάρθα που τον γνώρισε- που μιλά περισσότερο για τη ζωή και το φως της παρά για τον θάνατο.

Το κείμενο του έργου μεταφρασμένο εξαιρετικά από τον Δημήτρη Ντάσκα και μετά τη δραματουργική επεξεργασία της Μάρθας Μπουζιούρη και της Εύας Οικονόμου-Βαμβακά, θα έλεγα πως συμπυκνώνει και φωτίζει εκείνες τις πτυχές του κειμένου που μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε σε βάθος τη διαδρομή αυτού του ανθρώπου, την καθημερινή του αναμέτρηση με τις δυσκολίες και την ανθρώπινη αδυναμία μπροστά σε ένα τέτοιο συγκλονιστικό γεγονός. Όλα αυτά διατηρώντας το χιούμορ και την αμεσότητα της γραφής του ίδιου του Γκρέγκορι».

 

Οι ρόλοι των ηθοποιών στην παράσταση «Belle Equipe»

«Και οι πέντε ηθοποιοί που είμαστε πάνω στη σκηνή, ο Γιώργος Κισσανδράκης, η Άννα Κλάδη, ο Βασίλης Λιάκος, η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά και εγώ, ενσαρκώνουμε τον Γκρέγκορι» συνεχίζει η Νικολίτσα Αγγελακοπούλου. «Υποδυόμαστε όμως και άλλα πρόσωπα, πολύ σημαντικά στη ζωή του, όπως η κόρη του η Τες και η μητέρα της κόρης του και πρώην σύντροφός του Τζαμιλά, η οποία δυστυχώς δεν επέζησε των τρομοκρατικών επιθέσεων. Υπάρχουν φυσικά και άλλα πρόσωπα στην αφήγηση του Γκρέγκορι, όπως διασώστες, ψυχολόγοι, φίλοι και συνεργάτες.

Υπάρχουν και κάποιες προβολές στην παράσταση, υλικό που έχει προκύψει από την έρευνα της Μάρθας Μπουζιούρη που συνάντησε τον Γκρέγκορι στο Παρίσι. Ο ίδιος, μάλιστα, θα έρθει να δει την παράσταση. Θεωρώ ότι το “Belle Equipe” ακροβατεί ανάμεσα στη ζωή και στην απώλεια. Παρακολουθούμε στην πορεία του έργου την προσπάθεια ενός ανθρώπου να σταθεί στα πόδια του μέσα από την απουσία πια των αγαπημένων του προσώπων, της ωραίας ομάδας του.
Αναμετριέται με τα σκοτάδια του προσπαθώντας να κατανοήσει το ασύλληπτο: “Πώς μπορείς να βάλεις στο μυαλό ενός ανθρώπου ότι σκοτώνοντας τον διπλανό του σώζει τον κόσμο;”. Και καταφέρνει να βγει και πάλι στο φως. Ξανανοίγει το Belle Equipe δίνοντας ένα ηχηρό μήνυμα σε όσους εκείνο το βράδυ της 13ης Νοεμβρίου πίστεψαν πως αφαίρεσαν τη ζωή και την ελευθερία μας.

Ο φόβος δεν είναι λύση, λέει ο ίδιος και έχει απόλυτο δίκιο. Κρατάμε τους νεκρούς μέσα μας, στην ψυχή μας και συνεχίζουμε. Είναι αυτό ακριβώς που συνέβη στο Παρίσι, όταν η εκκωφαντική σιωπή που θύμιζε ένα απέραντο νεκροταφείο την επομένη των τρομοκρατικών επιθέσεων αντικαταστάθηκε μέσα στο χρόνο από τα γέλια και τη χαρά των ανθρώπων που βρήκαν και πάλι τη θέση τους στα café και στα bar της περιοχής. Χωρίς τη δύναμη και την αποφασιστικότητα ανθρώπων σαν τον Γκρέγκορι, κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό».

 

 

Για τη συνεργασία με τον Peter Stein στη Γαλλία

«Δουλεύω με τον Peter Stein από το 2013 που ήταν η πρώτη φορά που συνεργάστηκα μαζί του» λέει η Νικολίτσα Αγγελακοπούλου. «Εκείνη την εποχή, ήμουν δεύτερη βοηθός σκηνοθέτη στο έργο “Le Prix Martin” του Eugène Labiche που έκανε στο θέατρο Odéon και εγώ έκανα παράλληλα την πρακτική μου στο Πανεπιστήμιο στο Παρίσι καθώς ήμουν στο τμήμα θεατρικών σπουδών.

Πήγε πολύ καλά, ήταν μια συνεργασία η οποία προέκυψε κατόπιν της πρακτικής μου και λίγο καιρό αργότερα ο ίδιος επικοινώνησε μαζί μου προτείνοντάς μου να είμαι βοηθός του στα επόμενα έργα που θα έκανε στη Γαλλία. Η συνεργασία μου μαζί του είναι άψογη, επικοινωνούμε πολύ καλά, ξέρω να δουλεύω με τον τρόπο που εκείνος επιθυμεί. Αισθάνομαι φυσικά πολύ τυχερή που συνεργάζομαι με ένα τόσο μεγάλο σκηνοθέτη και έναν τόσο όμορφο άνθρωπο.

Οι αρμοδιότητες μου ως βοηθός σκηνοθέτη είναι πολύ συγκεκριμένες: ο συντονισμός όλων των συντελεστών, της τεχνικής και της καλλιτεχνικής ομάδας, η οργάνωση των προβών και άπειρες σκηνοθετικές σημειώσεις. Στον Peter δεν αρέσει να ασχολείται με πρακτικά ζητήματα θέλοντας έτσι να παραμείνει προσηλωμένος στη σκηνοθεσία και στη δραματουργία του έργου.

Σε αυτό το κομμάτι, λοιπόν, μου δείχνει μεγάλη εμπιστοσύνη και με αφήνει να το διαχειριστώ σύμφωνα με την κρίση και την εμπειρία μου. Από τη φύση της, η δουλειά του βοηθού σκηνοθέτη είναι λίγο διαδικαστική, και γι’ αυτό οφείλεις να έχεις μια αίσθηση οργάνωσης και να είσαι ευέλικτος. Πολλές φορές υπάρχουν -στη Γαλλία όπως και στην Ελλάδα – ηθοποιοί που έχουν και άλλα γυρίσματα στο σινεμά ή στην τηλεόραση, που δεν μπορούν να κάνουν πρόβα την τάδε ώρα, που θα πρέπει να τους συντονίσεις όλους, να συντονίσεις ραντεβού για συνεντεύξεις και παρουσιάσεις στα ΜΜΕ. Φυσικά, θα συζητήσουμε και θέματα καλλιτεχνικής φύσεως, επικοινωνούμε και σε αυτό το κομμάτι πια. Οπότε πέρα από βοηθός σκηνοθέτη αισθάνομαι και μια καλλιτεχνική συνεργάτις του».

 

 

Σκέψεις για τη σκηνοθεσία μιας παράστασης

«Έχω μια θητεία σχεδόν οκτώ χρόνων ως βοηθός σκηνοθέτη, γιατί εκτός από τον Πέτερ Στάιν έχω δουλέψει αρκετά και με τον Λικ Μποντί στο Odéon. Έχω μαθητεύσει δίπλα σε αυτούς τους δύο μεγάλους σκηνοθέτες, αλλά η σκηνοθεσία δεν ήταν κάτι που με ενδιέφερε άμεσα όταν ξεκίνησα να κάνω αυτή τη δουλειά. Σήμερα, μπορώ να πω ότι με αφορά περισσότερο, πράγμα που σημαίνει πως δεν αποκλείω την ενασχόλησή μου με αυτήν στο μέλλον.
Όλα εξαρτώνται από την ανάγκη έκφρασης μου. Η σκηνοθεσία είναι κάτι διαφορετικό από την υποκριτική και δεν μπορώ να πω ότι εκφράζομαι με τον ίδιο τρόπο όταν είμαι πάνω στη σκηνή. Στη σκηνοθεσία δεν υπάρχει η ίδια έκθεση, η ίδια έκφραση, η ίδια αμεσότητα. Η ανάγκη να διηγηθείς μια ιστορία είναι πάντα η ίδια, αλλά η σκηνοθεσία και η υποκριτική είναι διαφορετικές διέξοδοι».

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Belle Equipe»

Πρωτότυπο κείμενο: Grégory Reibenberg
Μετάφραση: Δημήτρης Ντάσκας
Σύλληψη-Έρευνα-Σκηνοθεσία: Μάρθα Μπουζιούρη
Δραματουργία: Μάρθα Μπουζιούρη – Εύα Οικονόμου-Βαμβακά
Σκηνικά-Κοστούμια: Ελένη Στρούλια, σε συνεργασία με τη Ζαϊρα Φαληρέα
Σύνθεση – Επιμέλεια οπτικοακουστικού υλικού: Γιώργος Ταϊφάκος
Φωτισμοί: Δήμητρα Αλουτζανίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Παρασκευή Λυπημένου
Συνεργασία στην έρευνα: Μαρία Χούχου
Γραφιστικός σχεδιασμός: Θοδωρής Πετρόπουλος
Φωτογραφίες παράστασης: Αναστασία Γιαννάκη
Παίζουν: Νικολίτσα Αγγελακοπούλου, Γιώργος Κισσανδράκης, Άννα Κλάδη, Βασίλης Λιάκος, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

 

Πού: Θέατρο ΕΛΕΡ, Φρυνίχου 10, Πλάκα, τηλ. 211 7353928 –

Πότε: από 11 Φεβρουαρίου 2022 και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 18.00. Έως 13 Μαρτίου 2022

Διάρκεια παράστασης: 85 λεπτά

Εισιτήρια: 15 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (μειωμένο)