Αλέξης Σταμάτης: «Όταν ήρθε στο μυαλό μου η Έντα Γκάμπλερ αμέσως ήρθε και η Μπλανς Ντιμπουά»

Η Αργυρώ Χιώτη σκηνοθετεί την παράσταση «Χαλεπάς»
20 Ιανουαρίου 2022
«Amalia melancholia» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
21 Ιανουαρίου 2022

Το μυθιστόρημα του Αλέξη Σταμάτη με τίτλο «Το Λευκό Δωμάτιο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Sharing is caring!

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η Έντα Γκάμπλερ και η Μπλανς Ντιμπουά συναντιούνται σε μια πανσιόν η οποία ανήκει στην αινιγματική κυρία Φλόρα. Από αυτή τη συνάντηση ανάμεσα σε δύο θεατρικές ηρωίδες ξεκινά ένα λογοτεχνικό θρίλερ που συναρπάζει με τη δράση του και με την πρωτότυπη πλοκή του.
Πρόκειται για το καινούργιο βιβλίο του Αλέξη Σταμάτη με τίτλο «Το Λευκό Δωμάτιο» το οποίο κυκλοφόρησε τον περασμένο Οκτώβριο από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Ο συγγραφέας δίνει μια δεύτερη ευκαιρία ζωής μέσα από τις σελίδες του βιβλίου του σε εμβληματικούς θεατρικούς και μυθιστορηματικούς ήρωες.

Ο Αλέξης Σταμάτης μιλάει στο theatermag για το βιβλίο του, τις δύο κεντρικές ηρωίδες και την πορεία του βιβλίου από τη μορφή αναλογίου, σε μυθιστόρημα και στη συνέχεια σε ολοκληρωμένη θεατρική παράσταση. Αυτή την εποχή γράφει ένα νέο μυθιστόρημα, καθώς και ένα ακόμα θεατρικό έργο.

«Το βιβλίο “Το Λευκό Δωμάτιο” ξεκίνησε θεατρικά, η πρώτη μορφή του ήταν θεατρική με στόχο να ανέβει στο αναλόγιο» εξηγεί ο συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης. «Ανέβηκε στο Φεστιβάλ Αναλόγιο του Θεάτρου Τέχνης το 2019 με ένα τρόπο ο οποίος στην πορεία άλλαξε. Στο ενδιάμεσο, επειδή μου άρεσε πολύ η ιδέα και είχε μεγάλη επιτυχία το αναλόγιο, το ανέπτυξα σε μυθιστόρημα και συνέβη η εξής σύμπτωση. Ταυτίστηκε το κανονικό του ανέβασμα, σ’ ένα πολύ πιο δουλεμένο κείμενο θεατρικά, από το θέατρο Σταθμός με την έκδοση του μυθιστορήματος από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Και τα δύο έγιναν στα μέσα Οκτωβρίου 2021. Στο θεατρικό έργο που ολοκλήρωσε τις παραστάσεις του πριν από λίγες μέρες, έπαιζαν η Σμαράγδα Σμυρναίου, η Πέγκυ Σταθακοπούλου, η Εύα Σιμάτου και ο Δημήτρης Τσίκλης και η σκηνοθεσία ήταν του Μάνου Καρατζογιάννη».

 

Οι θεατρικοί ήρωες ζωντανεύουν επί σκηνής από ηθοποιούς

«Η κεντρική ιδέα του έργου “Το Λευκό Δωμάτιο” είναι η εξής: υπάρχουν κάποιοι θεατρικοί ήρωες που έχουν επιβιώσει πολλά χρόνια και είναι πλέον πασίγνωστοι» συνεχίζει ο Αλέξης Σταμάτης. «Όπως είναι η Έντα Γκάμπλερ, η Μπλανς Ντιμπουά – θα μπορούσε να είναι ο Άμλετ ή ακόμα και η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων και άλλοι πολλοί.
Αυτοί οι ήρωες, λοιπόν, εκβάλλουν από το νου, από τη σκέψη του δημιουργού τους, του θεατρικού συγγραφέα τον οποίο ονομάζω Νονό. Από τη στιγμή που ξεπήδησαν από το νου του, το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να παρασταθούν επί σκηνής από ηθοποιούς. Ύστερα, να πάρουν τη θέση τους στο συλλογικό ασυνείδητο των θεατών που θα έχουν δονηθεί από τις ερμηνείες των ηθοποιών και θα κουβαλάνε αυτούς τους ήρωες, ίσως και διά βίου.
Έχω ζήσει στο θέατρο και τις δύο αυτές ηρωίδες, την Έντα Γκάμπλερ και τη Μπλανς Ντιμπουά, τις γνωρίζω καλά από την εφηβεία μου. Έχω δει αρκετές παραστάσεις και από τα δύο έργα, τα έχω διαβάσει πολλές φορές, επίσης έχω περάσει μια εποχή όπου ασχολήθηκα πολύ με τον Ίψεν. Πήγα στη Νορβηγία όπου έκανα μια έρευνα για τον συγγραφέα, οπότε αυτός ο ρόλος ήταν η άμεση επιλογή μου. Όταν ήρθε στο μυαλό μου η Έντα Γκάμπλερ αμέσως ήρθε και η Μπλανς Ντιμπουά από τον άλλον αγαπημένο μου συγγραφέα, τον Τενεσί Ουίλιαμς σαν συμπλήρωμα, σαν αντίθετος αλλά και όμοιος χαρακτήρας μαζί».

 

Ο συγγραφέας Αλέξης Σταμάτης.

 

Η Έντα Γκάμπλερ και η Μπλανς Ντιμπουά στην ίδια πανσιόν

«Τι γίνεται όμως με τους ίδιους τους χαρακτήρες; Εδώ υπάρχουν δύο παραδοχές», λέει ο συγγραφέας. «Η πρώτη είναι “τι θα γινόταν εάν”, ένα καίριο συγγραφικό εργαλείο. Τι θα γινόταν αν αυτοί οι ήρωες διεκδικούσαν μια ζωή πραγματική; Υπάρχει όμως και μια δεύτερη παραδοχή: όταν γεννιούνται, όταν αρχίζουν και παίζονται και γίνονται γνωστοί οι συγκεκριμένοι ήρωες – στην περίπτωσή μας η Έντα Γκάμπλερ – πηγαίνουν σε μια πανσιόν, σ’ ένα ορεινό τοπίο όπου κλείνονται μαζί με τους υπόλοιπους ήρωες, αλλά δεν έχουν δικαίωμα να φύγουν από εκεί.

Η Έντα ζει ως πρόσωπο, αλλά δεν μπορεί να μετακινηθεί. Στο πρωτόκολλο αυτής της πανσιόν που την διευθύνει μια αινιγματική γυναίκα που λέγεται Φλόρα, συμβαίνει το εξής: Όταν μπαίνει ένας νέος χαρακτήρας γίνεται μια κλήρωση, και ο κλήρος πέφτει σε έναν άλλον ήρωα με τον οποίο διατηρούν γειτονικά δωμάτια και μοιράζονται το ίδιο μπάνιο. Στην Έντα Γκάμπλερ τυχαίνει η Μπλανς Ντιμπουά.

Οι γυναίκες αυτές, είναι γραμμένες σε άλλη εποχή, η μια το 1880 και η άλλη το 1949, σε διαφορετικές κοινωνικές συνθήκες, από άλλους συγγραφείς, εξίσου σημαντικούς: τον Τενεσί Ουίλιαμς και τον Ερρίκο Ίψεν. Εξωτερικά, θα έλεγε κανείς ότι οι συγγραφείς αυτοί έχουν αρκετές διαφορές. Από την καταγωγή, από τον τρόπο που κινούν τον σκηνικό χώρο, από τις δράσεις που επιλέγουν στο τέλος του έργου. Και φυσικά από τον τρόπο που έπλασαν τις δυο εμβληματικές ηρωίδες. Πιστεύω όπως υπάρχει και κάτι κοινό που τις συνδέει στο βάθος.

Η συνύπαρξή τους δημιουργεί διάφορες συγκρούσεις και σταδιακά βλέπουμε ότι υπάρχει ένα τεράστιο “θέλω” από πλευράς Έντα Γκάμπλερ που είναι και η μοναδική που το εκφράζει τόσο έντονα. Θέλει να αποδράσει, να φύγει από την πανσιόν και να πάρει τη ζωή της στα χέρια της. Εκεί αρχίζει μια κατάδυση στο σκοτάδι, που μπορεί να πει κανείς ότι έχει στοιχεία θρίλερ, την οποία δεν θα ήθελα να αποκαλύψω.

Αυτός είναι, περίπου, ο κόσμος του θεατρικού έργου “Το Λευκό Δωμάτιο” και του βιβλίου που κινείται στον ίδιο άξονα αλλά είναι πολύ πιο “πλούσιο” με περισσότερους χαρακτήρες και περισσότερες συγκρούσεις».

 

 

Πληροφορίες

Το βιβλίο «Το Λευκό Δωμάτιο» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη
Η θεατρική παράσταση «Το Λευκό Δωμάτιο» ανέβηκε στο θέατρο Σταθμός στις 31 Οκτωβρίου 2021 σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη με τους ηθοποιούς Σμαράγδα Σμυρναίου, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Εύα Σιμάτου και Δημήτρη Τσίκλη