Νικόλας Βαγιονάκης: «Το σημαντικό είναι να βρίσκεις λόγους, συνειδητοποιημένους και συνειδητούς για τις επιλογές σου»

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» στο θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου
12 Ιανουαρίου 2022
Στέφανος Κακαβούλης: «Με ενδιαφέρει η νέα συνεργασία – γνωριμία με ένα έμψυχο υλικό που δεν ξέρω και θα ανακαλύψω στις πρόβες»
13 Ιανουαρίου 2022

O Νικόλας Βαγιονάκης σκηνοθετεί, ερμηνεύει και υπογράφει τη χορογραφία, την επεξεργασία κειμένου και τον σχεδιασμό της παράσταση «Μεφίστο». (Φωτογραφίες παράστασης: Θανάσης Καρατζάς).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη στη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Σε κάθε solo performance καταπιάνεται με συγγραφείς που έχουν κάτι κοινό. Ο Νικόλας Βαγιονάκης μας μιλάει για το έργο του Κλάους Μανν με τίτλο «Μεφίστο» που σκηνοθετεί στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Ο ίδιος υπογράφει το σχεδιασμό της παράστασης, την επεξεργασία κειμένου, τη χορογραφία και ερμηνεύει το ρόλο του Μεφιστοφελή.

«Το “Μεφίστο” του Κλάους Μανν, αν και δημοσιεύθηκε το 1936, είναι ένα πολύ σύγχρονο έργο που θίγει διαχρονικά θέματα» εξηγεί ο Νικόλας Βαγιονάκης.
«Υπάρχει μια συνέχεια στους συγγραφείς των οποίων τα έργα ανεβάζω, καθώς έχουν κοινά στοιχεία. Από την εποχή που ήμουν στο Λονδίνο έχω μια πορεία, ως solo performer, όπου αναλαμβάνω τον σχεδιασμό της παράστασης. Οι δύο προηγούμενες παραστάσεις μου ανέβηκαν για τρία χρόνια η καθεμία. Ευτυχώς οι παραστάσεις μου έχουν διάρκεια που για μένα είναι πολύ σημαντικό, όχι για αποδοχή μόνον σαν καλλιτέχνη, αλλά διότι μια παράσταση δεν τελειώνει ποτέ. Συνέχεια ωριμάζει και προχωράει, οπότε είναι σημαντικό να έχεις την ευκαιρία να μπεις σε βάθος, να διεισδύσεις πολύ έντονα και να παντρέψεις δύο κόσμους: τον δικό σου και του συγγραφέα».

 

 

Ο Νικόλας Βαγιονάκης ξεκίνησε με τη σύνθεση τριών έργων του Φραντς Κάφκα στην παράσταση «Kafka’s Freaks», συνέχισε για άλλα τρία χρόνια με μια ημιαυτοβιογραφική ιστορία του Έντγκαρ Άλαν Πόε με την παράσταση «Wilson Wilson» και φέτος καταπιάνεται με το μυθιστόρημα του Κλάους Μανν «Μεφίστο».

«Υπάρχει κάτι κοινό σε αυτούς τους τρεις συγγραφείς» συνεχίζει ο Νικόλας Βαγιονάκης. «Είναι ποιητές και φιλόσοφοι, είναι πολύ ανατρεπτικοί για την εποχή τους αλλά και για την κάθε εποχή. Είναι άνθρωποι οι οποίοι βλέπουν ένα σκοτεινό μέλλον, χωρίς να είναι όμως απαισιόδοξοι. Είναι πολύ ρεαλιστές, κατακρίνουν και καυτηριάζουν μια κοινωνία στις εκάστοτε συνθήκες που επικρατούν.

Αυτό μου δίνει την ευκαιρία να κάνω ανάλυση και της παράστασης αλλά και της μελέτης αυτών των ανθρώπων, αυτών των μυαλών. Πραγματικά και οι τρεις παραπάνω συγγραφείς διεισδύουν στην ανθρώπινη φύση και υπόσταση, με τα θετικά και αρνητικά της στοιχεία.
Στο “Μεφίστο” τώρα, όλο το έργο βασίζεται στο μύθο του Φάουστ όπου ο Μεφιστοφελής πουλάει την ψυχή του στον διάβολο. Ο ρόλος μου έχει να κάνει με τη ζωή του ηθοποιού Χέντρικ Χέφγκεν ο οποίος είναι ένας επαναστάτης που ξεκινάει ως ένας αισιόδοξος ηθοποιός, μάχιμος και καπάτσος, αλλά θεωρεί αρνητικό το γεγονός ότι ζει στο Αμβούργο που τότε ήταν μια μικρή επαρχία μπροστά στο Βερολίνο.

Μιλάμε για έναν ηθοποιό φιλόδοξο, πανέξυπνο, ταλαντούχο, που έχει πολλές σοσιαλιστικές ιδέες για ένα επαναστατικό θέατρο. Θεωρεί ότι το θέατρο είναι μια πολιτική πράξη. Ωστόσο, η φιλοδοξία του και η απληστία του τον κάνουν να προδώσει όλα του τα πιστεύω. Πηγαίνει στο Βερολίνο όπου κάνει μεγάλη καριέρα, αλλά φυσικά όλα αυτά έχουν ένα τίμημα. Από το 1926 μέχρι το 1936 βλέπουμε τη ζωή του Χέντρικ Χέφγκεν μέσα από την καριέρα και το έργο του που συμβαίνει δυστυχώς παράλληλα με την άνθιση του Τρίτου Ράιχ.
Οπότε προκειμένου αυτός ο άνθρωπος να επιβιώσει γίνεται ένας παλιάτσος. Μεταλλάσσεται, πουλάει τις ιδέες του, πουλάει τη φύση του για να κερδίσει τη θέση που ουσιαστικά του ήρθε μπούμερανγκ. Έγινε διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου που ήταν από το Τρίτο Ράιχ, έγινε ο παλιάτσος του Τρίτου Ράιχ και τελικά έμπλεξε στα δίχτυα που έστησε ο ίδιος.

Βέβαια από τη μια πλευρά έχουμε ένα αντιφασιστικό έργο που κατακρίνει ένα από τα χειρότερα εγκλήματα όλων των εποχών μέσα από ένα καθεστώς. Από την άλλη πλευρά έχουμε τη φύση του κάθε ανθρώπου που μέσα από τη φιλοδοξία χάνει το μέτρο, συμβιβάζεται, δεν νιώθει ποτέ ευχαριστημένος προκειμένου επιφανειακά να νιώσει μια δύναμη επιτυχίας».

 

 

«Το σημαντικό είναι να βρίσκεις λόγους, συνειδητοποιημένους και συνειδητούς για τις επιλογές σου» λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης. «Όπως είπα πριν, δεν είναι τυχαίες οι επιλογές μου, ούτε οι συγγραφείς που επιλέγω. Τη στιγμή που σε κεντρίζει το έργο και η θέση ενός συγγραφέα, θέλεις να επέμβεις σε αυτό αναδεικνύοντας τον κόσμο σου και όχι καταστρέφοντας έναν άλλον μαγικό κόσμο. Εννοώ αυτό που είπα και πριν για το πάντρεμα των δύο κόσμων. Φυσικά όταν μπαίνεις τόσο βαθιά από την αρχή σε αυτά τα πολλά επίπεδα και στον σκηνικό χώρο, έχεις ήδη μπει αυτόματα στο σύμπαν το οποίο περικλείει τις συνθήκες, τον ήρωα και τις καταστάσεις.

Σας εξηγώ ο τρόπος που γίνεται ένα solo performance στο οποίο συμμετέχω τόσο έντονα που δεν είναι από έπαρση, ούτε από ανάγκη. Πρακτικά δεν γίνεται διαφορετικά. Οπότε αρχίζει σιγά σιγά να ξετυλίγεται το κουβάρι και σε παραπάνω τομείς. Για παράδειγμα, σκέφτομαι πώς θα είναι η κινησιολογία αυτού του ήρωα, πώς θα είναι φωτιστικά αυτό το σύμπαν. Και γεννιέται αυτό το παιδί, μια ακόμα παράσταση, γιατί όλες τις παραστάσεις μου τις θεωρώ και δικά μου παιδιά.

Με το οδοιπορικό που έχω κάνει στην επαγγελματική και την προσωπική μου ζωή, ζώντας σε άλλες πόλεις όπως Νέα Υόρκη και Λονδίνο, δημιουργείται ένας πλούτος από διαφορετικές κουλτούρες, στροφάρεις πιο πολύ και κάνεις διαφορετικές προσεγγίσεις στα πράγματα. Δεν τα βλέπεις μονοδιάστατα και φυσικά αυτό το εντάσσω μέσα στη τέχνη μου, μέσα στη δουλειά μου. Το αποτέλεσμα είναι θετικό, με τα μέχρι τώρα δεδομένα και πάντα προχωράμε».

 

 

 

Πληροφορίες για την παράσταση «Μεφίστο»

Εμπνευσμένο από το έργο του Κλάους Μανν
Κείμενο – μετάφραση: Ειρήνη Δερμιτζάκη
Επεξεργασία κειμένου: Νικόλας Βαγιονάκης
Σχεδιασμός παράστασης – Σκηνοθεσία – Ερμηνεία: Νικόλας Βαγιονάκης
Σκηνικό – Κοστούμι: Εύα Νάθενα
Βοηθός σκηνογράφου: Έλσα Γκογκογλου
Το κοστούμι είναι Sur Mesure by: Takis Giannetos
Χορογραφίες: Νικόλας Βαγιονάκης
Σχεδιασμός φωτισμού: Νικόλας Βαγιονάκης – Παναγιώτης Μπούκας
Επιμέλεια φωτισμού: Παναγιώτης Μπούκας
Μουσική επιμέλεια: Βασίλης Χριστακέας
Στίχοι τραγουδιού “καλωσορίσατε”: Γιάννης Κότσιρας
Τρέιλερ παράστασης: Κωνσταντίνος Οικονόμου
Φωτογραφίες παράστασης: Θανάσης Καρατζάς
Δημόσιες σχέσεις: Αντώνης Κοκολάκης

 

Πού: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος, τηλ. 210 3418550

Πότε: από 20 Ιανουαρίου 2022 και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.30

Προπώληση εισιτηρίων: https://tickets.mcf.gr/?lang=el

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά