
«Το αγόρι στο θεωρείο» στο Εθνικό Θέατρο
24 Νοεμβρίου 2021
«Lamington» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
25 Νοεμβρίου 2021
Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου
Ερμηνεύει την Εύα στην παράσταση του έργου «Φθινόπωρο Χειμώνας» που ανεβαίνει στο Θέατρο οδού Κεφαλληνίας. Η Μαρία Καλλιμάνη αναλύει το οικογενειακό δράμα του Λαρς Νορέν, του βραβευμένου ποιητή, πεζογράφου, θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη, ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Ιανουάριο κτυπημένος από τον Covid 19. Την παράσταση σκηνοθετεί ο Νίκος Μαστοράκης.
«Είναι η δεύτερη φορά που η Μπέτυ Αρβανίτη ανεβάζει έργο του Λαρς Νορέν. Η πρώτη ήταν το 1990 με την “Εβριάνα” σε σκηνοθεσία Ρούλας Πατεράκης, ενώ ο Νίκος Μαστοράκης έχει ανεβάσει τους “Δαίμονες” που είναι επίσης ένα κουαρτέτο που αφορά δύο ζευγάρια» λέει η Μαρία Καλλιμάνη.
«Σε αυτό το έργο μιλάμε επίσης για ένα κουαρτέτο που αποτελείται από μια οικογένεια. Τον μπαμπά που ερμηνεύει ο Άλκης Παναγιωτίδης, τη μαμά που υποδύεται η Μπέτυ Αρβανίτη και τις δύο κόρες που ερμηνεύουμε η Άννα Καλαϊτζίδου και εγώ. Αυτοί οι άνθρωποι συναντιούνται μια φορά το μήνα και τρώνε όλοι μαζί στο σπίτι των γονιών. Σε αυτή τη καθιερωμένη συνάντηση, αυτό που καταδεικνύει ο Νορέν και κάθε φορά συμβαίνει, είναι ότι ενώ αυτοί οι άνθρωποι αγαπιούνται την ίδια στιγμή αλληλοσπαράζονται. Κάτι που συμβαίνει και σε όλες τις οικογένειες άλλωστε.
Ο Νορέν εμβαθύνει στις σχέσεις ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά, ανάμεσα στις δύο αδελφές, ανάμεσα στον πατέρα και τις κόρες, τη μητέρα και τις κόρες, ανάμεσα στο ίδιο το ζευγάρι. Είναι η πρώτη φορά παίζω σε έργο του Νορέν και ανακαλύπτω πόσο εξαιρετικός ο τρόπος που εμβαθύνει και στον ρεαλισμό. Ήταν μάλιστα κάτι που τον ενδιέφερε πολύ το πώς να καταλάβει τους διαλόγους, τις ανθρώπινες σχέσεις, είναι ένας εξαιρετικός συγγραφέας ο οποίος άφησε παρακαταθήκη στην παγκόσμια δραματουργία περισσότερα από 70 έργα».

Η Μαρία Καλλιμάνη, ο Άλκης Παναγιωτίδης, η Μπέτυ Αρβανίτη και η Άννα Καλαϊτζίδου. (Φωτογραφίες: Αντρέας Σιμόπουλος).
Για τη συνεργασία με το Νίκο Μαστοράκη και τη Μπέτυ Αρβανίτη
«Ξεκινήσαμε τις πρόβες για την παράσταση “Φθινόπωρο Χειμώνας” πέρυσι τον Οκτώβριο, όπου σταματούσαμε τις πρόβες στα lockdown και συνεχίζαμε όταν επιτρεπόταν» συνεχίζει η Μαρία Καλλιμάνη.
«Τελικά καταφέραμε να ολοκληρώσουμε τις πρόβες τον Σεπτέμβριο και να ανέβει η παράσταση φέτος τον Οκτώβριο. Οπότε με έναν τρόπο έχουμε κλείσει έναν ολόκληρο χρόνο που το πιάναμε και το αφήναμε, το δουλεύαμε και όλο αυτό δούλευε μέσα μας για καιρό. Είναι μια συνεργασία που σίγουρα θα την θυμόμαστε όλοι μας λόγω αυτής της ειδικής συνθήκης. Όλο αυτό που ζούσαμε, η αγωνία που είχαμε για το τι θα συμβεί με τον κορονοϊό ήταν κάτι πρωτόγνωρο και έπεσαν πολλά πράγματα σε όλους μας την συγκεκριμένη περίοδο.
Με το Νίκο έχω δουλέψει άλλες δύο φορές στις παραστάσεις “Τα παιδιά του ήλιου” του Μαξίμ Γκόρκι και “Η επανένωση της βόρειας και νότιας Κορέας” του Ζοέλ Πομμερά και οι δύο στο Θέατρο Τέχνης. Έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία, μου αρέσει ο τρόπος που δουλεύει και ο τρόπος που οδηγεί τα πράγματα, το σύνολο, την επικοινωνία ανάμεσα στους ηθοποιούς. Ο τρόπος που οδηγεί τους ηθοποιούς ώστε σιγά σιγά τα λόγια να γίνουν δικά μας, να αυτοσχεδιάσουμε πάνω στα λόγια του συγγραφέα χωρίς να σημαίνει ότι αλλοιώνεται το κείμενο.
Κάθε φορά που δουλεύω μαζί του αισθάνομαι ότι μου ανοίγει νέους δρόμους, καθώς είναι ένας σκηνοθέτης με σύγχρονη σκέψη, με άποψη, με αίσθηση και η συνάντηση μαζί του είναι για μένα ευτυχής.
Με τη Μπέτυ Αρβανίτη συνεργάζομαι για δεύτερη φορά, είχαμε βρεθεί στη “Βάσα” του Γκόρκι σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού. Είναι μια υπέροχη συνάδελφος, συνεργάτις που τη διακρίνει μια νεανική σκέψη. Ο τρόπος που λειτουργούμε ως σύνολο οφείλεται πολύ και στον Νίκο Μαστοράκη ο οποίος μας έχει “κουρδίσει” και τους τέσσερις μαζί και κάθε μέρα – στις πρόβες και τώρα στις παραστάσεις- αισθάνομαι ότι έχουν μπει γερές βάσεις. Κάθε βράδυ η παράσταση είναι μια φρέσκια εμπειρία καθώς το κοινό είναι διαφορετικό, είναι κάτι πολύ ζωντανό».

Η Μπέτυ Αρβανίτη και ο Άλκης Παναγιωτίδης. (Φωτογραφίες: Αντρέας Σιμόπουλος).
Για το ρόλο της Εύας
«Ο ρόλος που ερμηνεύω είναι Εύα, μια πολύ πετυχημένη γυναίκα, δυναμική, σκληρή στη δουλειά της και ρεαλίστρια. Στην πορεία του έργου αυτή η μηνιαία συνάντηση της οικογένειας, γίνεται αφορμή στο να αποκαλύψει και εκείνη τις ευάλωτες πλευρές της και ρωγμές. Βλέπουμε, δηλαδή, ότι δεν είναι όπως φαινομενικά δείχνει μια ατσαλάκωτη γυναίκα, αλλά έχει και αυτή τα δικά της βάσανα. Αυτά που την πληγώνουν και μάλιστα όλα βγαίνουν στη φόρα με αφορμή τη δεύτερη κόρη, την Άννα που υποδύεται η Άννα Καλαϊτζίδου. Η δεύτερη κόρη τους κεντρίζει και γίνεται αφορμή ο χαρακτήρας της και ο τρόπος που μιλάει να αποκαλυφθούν πράγματα και από τον πατέρα και από τη μητέρα. Στην αποψινή τους συνάντηση λέγονται και αποκαλύπτονται πράγματα για πρώτη φορά».
Ένα έργο που αφορά όλους
«Το “Φθινόπωρο Χειμώνας” είναι ένα έργο που μας αφορά όλους με μία έννοια, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι οι θεατές ταυτίζονται με κάποιο ή με περισσότερα από τα πρόσωπα του έργου και βρίσκουν κοινά σημεία. Πρόκειται για μια κατά βάση υγιή οικογένεια, με τα δικά της θέματα βέβαια.. Μέσα στον πυρήνα της οικογένειας, υπάρχουν όπως είναι φυσικό πράγματα που μας συνδέουν και πράγματα που μας πληγώνουν, το σίγουρο είναι ότι έχουμε την ανάγκη να γυρνάμε σ΄αυτόν, να βρίσκουμε κομμάτια του εαυτού μας» συνεχίζει η Μαρία Καλλιμάνη.
«Είναι σαν να επαναπροσδιορίζεσαι και νομίζω το αισθάνομαι και σαν Εύα στην παράσταση και σαν Μαρία όταν γυρνάω στην οικογένειά μου, σαν αυτό πολλές φορές να με επαναπροσδιορίζει και να με τοποθετεί στο κέντρο μου. Ο γυρισμός με κάνει να θυμάμαι ή να νιώθω πράγματα που τα έχω ξεχάσει ή καταχωνιάσει. Συνδέομαι με κομμάτια του εαυτού μου Είναι αυτές οι άλυτες οικογενειακές σχέσεις, που ενώ αγαπιέσαι την ίδια στιγμή συγκρούεσαι για διάφορους λόγους ή απλώς επειδή αισθάνεσαι την άνεση να το κάνεις. Χωρίς να σημαίνει ότι σου φταίνε οι άλλοι απαραίτητα, αν και πολλές φορές ψάχνουμε να βρούμε μέσα στην οικογένεια τι είναι αυτό που έφταιξε.
Είναι εκεί που ησυχάζεις πολλές φορές. Μπορεί να επαναστατείς και να διαπληκτίζεσαι αλλά πάλι το ξεχνάς και τον επόμενο μήνα αυτοί οι άνθρωποι πάλι με χαρά θα βρεθούν γιατί όλα αυτά θα έχουν ξεχαστεί. Άλλο αν θα ξαναβγούν στην επιφάνεια ο χαρακτήρας του καθενός και πως συνδέεσαι με τον άλλον, είναι αυτοί οι μηχανισμοί που έχουμε αναπτύξει που δεν είναι εύκολο να τους σπάσεις και μέσα από αυτούς έχεις μάθει να επικοινωνείς. Μπορεί να τσακώνεσαι, αλλά αυτό να σημαίνει ότι έχεις ανάγκη τον άλλον, ότι έχεις ανάγκη την αγάπη του ή ότι θέλεις να του δείξεις την αγάπη σου αλλά μπορεί να το δείχνεις με αυτόν τον τρόπο».
Για το ρόλο στις «Άγριες Μέλισσες»
«Αυτή τη χρονιά επέλεξα να κάνω και τηλεόραση Συμμετέχω στην τηλεοπτική σειρά “Άγριες Μέλισσες” στον τρίτο κύκλο της σειράς που εστιάζει στα χρόνια της δικτατορίας. Υποδύομαι την καινούργια δασκάλα του χωριού την Αιμιλία, τώρα που ο Λάμπρος ο παλιός δάσκαλος του χωριού έχει φύγει και τον έχουν εξορίσει. Η Αιμιλία είναι μια γυναίκα συντηρητικών και αυστηρών πεποιθήσεων που υποστηρίζει την δικτατορία, την επανάσταση όπως τη λέει η ίδια. Είναι μια γυναίκα αυταρχική, συντηρητική και ο χαρακτήρας της γίνεται αιτία να συγκρουστεί σχεδόν με όλους τους ανθρώπους στο χωριό. Αναστατώνει τους κατοίκους στο Διαφάνι και την οικογένεια της αδελφή της όπου και ζει μαζί».
Πληροφορίες της παράστασης «Φθινόπωρο Χειμώνας» του Λαρς Νορέν
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης
Κοστούμια: Λουκία
Σκηνικά: Ελένη Μανωλοπούλου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Μουσική επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης
Ερμηνεύουν (με αλφαβητική σειρά): Μπέτυ Αρβανίτη, Άννα Καλαϊτζίδου, Μαρία Καλλιμάνη, Άλκης Παναγιωτίδης
Πού: Θέατρο οδού Κεφαλληνίας, Κεφαλληνίας 16 Κυψέλη, τηλ. 210 8838727
Πότε: από 15 Οκτωβρίου 2021 και κάθε Τετάρτη στις 20.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 20.00.
Εισιτήρια: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 15 ευρώ, φοιτητικό 13 ευρώ, Σάββατο 18 ευρώ, φοιτητικό 15 ευρώ, Κυριακή 16 ευρώ, φοιτητικό 13 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr και στο ταμείο Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας
Το Θέατρο οδού Κεφαλληνίας με κύριο μέλημά του πάντα την ασφάλεια των θεατών του θα υποδέχεται μόνο θεατές με πιστοποιητικό εμβολιασμού τηρώντας αυστηρά όλα τα πρωτόκολλα υγιεινής και ασφάλειας που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία.
Το Θέατρο διαθέτει επίσης ειδικά μηχανήματα με υπεριώδεις ακτίνες για τους ιούς και φίλτρα κατακράτησης σωματιδίων υψηλής αποτελεσματικότητας ΗΕRΑ.