Θανάσης Δόβρης: «Το κίνητρο ήταν να βρεθούμε όλοι μαζί για να κάνουμε μια παράσταση»

Πρεμιέρα στις 17 Δεκεμβρίου για την παράσταση «H Βίλα» στο Μικρό Θέατρο Κεραμεικού
22 Νοεμβρίου 2021
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου με τον «Εγκάρσιο Προσανατολισμό» στη Στέγη
23 Νοεμβρίου 2021

Ο Θανάσης Δόβρης σκηνοθετεί την παράσταση «Μακμπέθ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Υπόγειο.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η δύναμη που ασκεί ο φόβος πάνω στην ψυχή και στο σώμα καταγράφεται στην τραγωδία «Μακμπέθ» την οποία σκηνοθετεί ο Θανάσης Δόβρης στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν. Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μιλάει στο theatermag για τους ηθοποιούς της παράστασης καθώς και για «το Σκωτσέζικο έργο» το οποίο στον κόσμο του θεάτρου κάποιοι πιστεύουν ότι είναι καταραμένο.

«Είναι μερικά έργα όπως ο “Μακμπέθ” του Σαίξπηρ, όπως επίσης και κάποια κείμενα της αρχαίας ελληνικής δραματουργίας που επιστρέφουν στη ζωή σου με έναν τρόπο από την εποχή που ήσουν φοιτητής, από τη στιγμή που ξεκίνησες να ασχολείσαι με αυτό το επάγγελμα» μου λέει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Θανάσης Δόβρης.

Τι συνέβη όμως με το εν λόγω κείμενο του Άγγλου δραματουργού το οποίο ο Θανάσης Δόβρης σκηνοθετεί στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν; Καθώς όπως μου εξηγεί ο ίδιος ο ηθοποιός και σκηνοθέτης, ο λόγος για τον οποίο ανέβηκε αυτή η παράσταση ήταν για να συναντηθούν κάποιοι άνθρωποι. Και με αυτό ο Θανάσης Δόβρης εννοεί τους πολύ καλούς του φίλους και ηθοποιούς Θάνο Τοκάκη, Εύη Σαουλίδου, Κώστα Κουτσολέλο, Κώστα Ξυκομηνό, Γρηγόρη Ποιμενίδη και Κωνσταντίνο Πλεμμένο.

 

«Η πρόταση αυτή και η ιδέα προέκυψε με σκοπό να συναντηθούμε πάλι κάποιοι άνθρωποι» συνεχίζει ο Θανάσης Δόβρης. «Οι ηθοποιοί που παίζουν στην παράσταση είναι φίλοι. Σκοπός μας δεν ήταν να παίξουμε τους ρόλους του έργου, γιατί το κίνητρο ήταν να βρεθούμε όλοι μαζί για να κάνουμε μια παράσταση μιλώντας και για αυτό που ζούμε. Μέσα στην πρώτη καραντίνα που γεννήθηκε η ιδέα της παράστασης και με όλο αυτό που περνάμε, σκέφτηκα ότι θέλω να μιλήσω για το κακό. Ο Μακμπέθ το αντιπροσωπεύει όσο κανένα άλλο κλασσικό κείμενο. Και ξεκινήσαμε με τους ηθοποιούς να σκαλίζουμε.
Έξι ηθοποιοί με ισχυρές προσωπικότητες και αυτό που συνέβη είναι ότι μπήκαν πολλά διαφορετικά υλικά τα οποία έδεσαν με έναν ιδιαίτερο τρόπο.
Δεν είμαστε μια παρέα που κάνει συνέχεια θέατρο μαζί, αλλά κάτι άλλο πιο ανοιχτό όπου προσδοκούμε άνθρωποι με μεγάλη ελευθερία να μπορούν να δουλέψουν με πολλούς. Να είμαστε ανοιχτοί και κυρίως να έχουμε έναν ηθικό κώδικα μεταξύ μας. Ούτε υποκριτικό, ούτε σκηνοθετικό».

 

Ο ηθοποιός Θάνος Τοκάκης. (Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου).

 

Η ιστορία του έργου στην πλοκή της είναι απλή όπως μου περιγράφει ο Θανάσης Δόβρης. Ο πολεμιστής Μακμπέθ γυρνώντας νικητής μετά από σπουδαίες μάχες στοιχειώνεται από μια προφητεία μαγισσών που τον θέλει να γίνεται Βασιλιάς της Σκωτίας. Επηρεασμένος από τον χρησμό και την αλαζονεία του που τροφοδοτεί η Λαίδη Μακμπέθ, αποφασίζει να σκοτώσει τον Βασιλιά Ντάνκαν και να γίνει αυτός Βασιλιάς στη θέση του. Στη συνέχεια διαπράττει και άλλα εγκλήματα ώστε να μην κινδυνεύσει η βασιλεία του. Η τιμωρία του όμως δεν αργεί να επέλθει.

«Θα μπορούσαμε να εστιάσουμε απλώς στην ιστορία ενός ζευγαριού του Μακμπέθ και της Λαίδης Μακμπέθ, που βέβαια από εκεί ξεκινάνε πολλά έργα όπως το “Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ”, το “Λεωφορείον ο Πόθος” και άλλα θεατρικά» εξηγεί ο Θανάσης Δόβρης. «Οι περισσότεροι συγγραφείς έχουν αφετηρία τον Σαίξπηρ με το δίπολο ενός ζευγαριού ή άλλες φορές με το τρίπτυχο.

Η Λαίδη και ο Μακμπέθ είναι ένα ζευγάρι αρχετυπικό, το οποίο οδηγείται στην καταστροφή για τη φιλοδοξία του και την ανάγκη του να υπάρξει. Αν το δει κανείς με καθαρά νατουραλίστικους όρους θα ακούσουμε μια ιστορία ενός ζευγαριού όπου γύρω από αυτό κινείται όλη η πλοκή. Το μέγεθος, οι εχθροί, οι συμπρωταγωνιστές ποικίλουν. Θα μπορούσε αυτό το ζευγάρι να είναι σε μια σημερινή εταιρεία, απλά στο έργο του Σαίξπηρ έχουν ένα βασίλειο. Υπάρχουν πολλοί συμβολισμοί.
Οι δύο ηθοποιοί (Θάνος Τοκάκης και Εύη Σαουλίδου) είναι εκείνοι που κινούν την ιστορία και παίζουν πιο πολύ τους ρόλους ενώ οι υπόλοιποι τέσσερις βοηθούν αυτούς τους δύο για να πάνε την αφήγηση παρακάτω. Έχει ενδιαφέρον που οι ηθοποιοί με εξαίρεση τον φερέλπι Κωνσταντίνο Πλεμμένο, (Κώστας Κουτσολέλος, Κώστας Ξυκομηνός, Γρηγόρης Ποιμενίδης) είναι ηθοποιοί με αρκετά χρόνια πάνω τους και κουβαλάνε ολόκληρη την αφήγηση του έργου. Όταν αυτό είναι αληθινό και πετυχαίνει είναι συγκινητικό.

Έστω, λοιπόν, αν ανακαλύψουμε την κακή πλευρά του εαυτού μας που έχουμε μέσα μας και πάνω στη σκηνή προσπαθήσουμε να τη βγάλουμε χωρίς ντροπή αυτό είναι μαγικό. Είναι μεν αντιθεατρικό, έχει τα ρίσκα του ωστόσο προσπαθήσαμε όλο αυτό να το φέρουμε σε μια ισορροπία, να κάνουμε δηλαδή αυτό που θέλουμε καλλιτεχνικά αλλά να είναι και μια παράσταση που να μπορεί το κοινό να την παρακολουθήσει και να ψυχαγωγηθεί μέσα σ’ αυτην την πολεμική και έκτακτη συνθήκη που ζούμε».

 

Ο ηθοποιός Κώστας Ξυκομηνός. (Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου).

 

«Οι φωτισμοί της Εβίνας Βασιλακοπούλου έρχονται μόνο από κάτω, δεν υπάρχει φωτισμός από πάνω όπως συνήθως γίνεται. Το σκηνικό του Γιάννη Κατρανίτσα είναι μια προέκταση του Υπογείου του Θεάτρου Τέχνης από παλιά του σκηνικά όπου πραγματικά νομίζεις ότι είναι εκεί για πάντα. Η μουσική είναι μόνο ένα κοντραμπάσο του Αλέκου Βασιλάτου το οποίο αφηγείται και αυτό μαζί με τους ηθοποιούς την ιστορία πολύ απαλά και μαλακά. Στην πρώτη σκηνή μπαίνουν οι τρεις μάγισσες κάνοντας σκοινάκι.

Το σκοτάδι είναι στοίχημα της παράστασης, χωρίς όμως αυτό να είναι κουραστικό. Πιστεύω ότι είναι ωραίο μετά από τόση εικόνα, τόση καραντίνα και τόση τηλεόραση κάπως να ακούσουμε κάτι και όχι μόνο να το βλέπουμε.

Ο Μακμπέθ είναι ο άνθρωπος αυτός που από τα πολλά εγκλήματα που έχει διαπράξει δεν μπορεί να κοιμηθεί. Συνέχεια οι άνθρωποι αναφέρουν στη ζωή τους τον ύπνο και στο συγκεκριμένο έργο πάρα πολύ πυκνά, επομένως όταν κάνεις πρόβα αυτό το κείμενο και ακούς συνέχεια για τον ύπνο ,”Ο Μακμπέθ σκότωσε τον ύπνο,…., θέλω να κοιμηθώ, …προσπάθησε να κοιμηθείς” ξαφνικά αν κλείσεις τα μάτια σου μέσα στην πρόβα ή σε μια παράσταση, συνειδητοποιείς πόση αξία έχει για τη ζωή μας αυτή η λειτουργία του ανθρώπινου μηχανισμού».

 

Ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Πλεμμένος. (Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου).

 

Πληροφορίες της παράστασης «Μακμπέθ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

Μετάφραση: Θέμελης Γλυνάτσης
Σκηνοθεσία: Θανάσης Δόβρης
Επιμέλεια κίνησης: Μπέττυ Δραμισιώτη
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Κατρανίτσας
Φωτισμοί: Εβίνα Βασιλακοπούλου
Ήχος-μουσική: Αλέκος Βασιλάτος
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Βοηθοί σκηνοθεσίας: Κυβέλη Δραγούμη, Μάγδα Καφκούλα, Νικόλας Λαμπάκης

Από την ομάδα «Εν τώ άμα».
Η παράσταση επιχορηγείται από το ΥΠΠΟΑ

Ερμηνεύουν: Θάνος Τοκάκης, Εύη Σαουλίδου, Κώστας Κουτσολέλος, Κώστας Ξυκομηνός, Γρηγόρης Ποιμενίδης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος

 

Πού: Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Υπόγειο, Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα, τηλ. 210 3228706 (καθημερινά 10.00-13.00 και 17.00-22.00)

Πότε: από 4 Νοεμβρίου 2021 και κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 20.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 20.30

Εισιτήρια:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 15 Ευρώ / 10 Ευρώ (μειωμένο) / 8 Ευρώ (άνεργοι)
Σάββατο: 18 Ευρώ / 12 Ευρώ (μειωμένο και ανεργίας)
Κυριακή: 16 Ευρώ / 12 Ευρώ (μειωμένο και ανεργίας)

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/texnis-karolou-koun/makbeth/