Εύα Διαμαντή: «Μια θεατρική παράσταση είναι ένας ζωντανός οργανισμός και για μένα αυτό είναι και το ενδιαφέρον»

Ο Χριστουγεννιάτικος Κόσμος του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ζωντανεύει την Τετάρτη 1η Δεκεμβρίου
16 Νοεμβρίου 2021
Η παράσταση «Τα Πουλιά» στον Πολυχώρο Vault
17 Νοεμβρίου 2021

Sharing is caring!

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Υπογράφει τη σύλληψη και τη σκηνοθεσία της παράστασης «Several Circles». Με έμπνευση από το ομώνυμο έργο του Wassily Kandinsky, η Εύα Διαμαντή μας μιλάει για τα υλικά και τα ερωτηματικά που προέκυψαν μέσα από μια δημιουργική διαδικασία αρκετών μηνών μέχρι την παράσταση η οποία παρουσιάζεται στο Booze.

 

«Several Circles». Τι σημαίνει ο τίτλος της παράστασης;

O τίτλος της παράστασης είναι εμπνευσμένος από το ομώνυμο έργο του Wassily Kandinsky. Όπως ο Wassily Kandinsky εκμεταλλεύτηκε την υποβλητική αλληλεπίδραση μεταξύ χρώματος και μορφής για να δημιουργήσει μια αισθητική εμπειρία που εμπλέκει την όραση, τον ήχο και τα συναισθήματα του κοινού έτσι και εμείς αντίστοιχα  προσπαθήσαμε να  τα ενώσουμε επί  σκηνής.
Ο ίδιος ανέφερε για τον πίνακα «είναι η σύνθεση των μεγαλύτερων αντιθέσεων. Συνδυάζει το ομόκεντρο και το έκκεντρο σε μια ενιαία μορφή και σε ισορροπία» έτσι και εμείς τοποθετήσαμε την παράσταση «Several Circles» στο πλαίσιο της κυκλικότητας των τεσσάρων στοιχείων της φύσης (τα οποία έρχονται σε αντίθεση μεταξύ τους, παράλληλα όμως δημιουργούν κύκλο) και της κυκλικότητας όπως αυτή παρουσιάζεται, συνεχώς και σε όλα τα στάδια, στην πορεία της ζωής του ανθρώπου.

 

Ποια στοιχεία στάθηκαν πηγή έμπνευσης για αυτή την παράσταση;

Καταρχάς, ο ίδιος ο πίνακας και τα θέματα που πραγματεύεται, καθώς και η φύση, «είναι μεγάλη ευδαιμονία να μπορείς να συντονίζεσαι με τον παλμό κάθε οντότητας, να κάνεις δικό σου σαν σε όνειρο κάθε δημιούργημα της φύσης»  – για να χρησιμοποιήσω και μια φράση από την παράσταση!

Κατά δεύτερον, οι ατελείωτες συζητήσεις με τους συναδέλφους/συνεργάτες μου, μετέπειτα η θεωρητική έρευνα που έγινε σε συνεργασία με Φιλόλογο Ιωάννη Καλογεράκο, αναπληρωτή καθηγητή στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, που επικεντρώθηκε στις ιδιότητες των τεσσάρων στοιχείων της φύσης, όπως αυτά εμφανίζονται στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία. Με τον Ανθρωπολόγο/Κοινωνιολόγο Γεράσιμο Μακρή, καθηγητή στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, εστιάσαμε στη διαδικασία της τελετουργίας και τη σύνδεση αυτής με τον κύκλο και τα στοιχεία της φύσης, με τον Ψυχίατρο Στέργιο Καπρίνη, αναπληρωτή καθηγητή στο ΑΠΘ, συζητήσαμε για την απομάκρυνση του ανθρώπου από τα φυσικά του ένστικτα και πως αυτό εκφράζεται στην καθημερινή ζωή σε μορφή νευρώσεων.
Ξέρετε, μια θεατρική παράσταση αλλάζει κάθε εβδομάδα, είναι ένας ζωντανός οργανισμός, και για μένα αυτό είναι και το ενδιαφέρον.

 

Πότε ξεκινήσατε να δουλεύετε πάνω σε αυτό το έργο;

Η σύλληψη της ιδέας ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019. Με τους συναδέλφους ξεκινήσαμε να δουλεύουμε τον Νοέμβρη του ίδιου χρόνου, μετά ήρθε ο covid… που πάγωσε τα πράγματα, μια συγκυρία δύσκολη για όλους, και μπορώ να πω ότι μας έσωσε η συνύπαρξή μας και η δουλειά (οι πρόβες) που κάναμε, φυσικά, μαζί με εμάς αναπόφευκτα επηρεάστηκε και ο τρόπος προβών μας.

 

Πώς θα δούμε την Μαρία Κεσίλογλου, την Σουσάνα Μπακοπούλου και εσάς στο Booze;

Αυτή η παράσταση προβάλει μια ακραία μορφή συγκατοίκησης 4 ατόμων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, οι σχέσεις και οι χαρακτήρες που ξεδιπλώνονται υπάρχουν παντού γύρω μας, θα τολμήσω να πω κάποιες φορές στον ίδιο βαθμό που υπάρχουν και στην παράσταση … Έρχεται κόσμος και μας εκμυστηρεύεται ότι δεν θα ήθελε με τίποτα να ξαναζήσει τη ζωή που έχει ζήσει ως τώρα.

 

 

Ποια είναι τα θέματα που σας απασχολούν ως καλλιτέχνιδα;

Αυτό που με απασχολεί είναι ο άνθρωπος στην ολότητά του, η σχέση μας με τους άλλους ανθρώπους ακόμα και ο τρόπος που συνδεόμαστε με τον εαυτό μας, οι επιλογές που κάνουμε, η έννοια της κοινωνίας και η αγωνία εκείνων που ψάχνουν να βρουν τη θέση τους σε αυτή.

 

Ποιοι είναι οι χαρακτήρες του έργου;

Οι χαρακτήρες του έργου είναι εξόριστοι μέσα στο χρόνο. Ο καθένας από αυτούς ξεχωριστά είναι απόλυτα εξοικειωμένος με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, εκεί που καθένας τους νιώθει ασφάλεια.
Παρακολουθούμε τη ζωή τεσσάρων ηρώων που συγκατοικούν σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο μίας μεγάλης αστικής πόλης, πως αντιλαμβάνονται και αντιδρούν διαφορετικά στα εσωτερικά και εξωτερικά ερεθίσματα τα οποία καθημερινά καλούνται να αντιμετωπίσουν.
Η ρουτίνα της καθημερινότητας και η τριβή της συγκατοίκησης λειτουργεί ως καταλύτης για τους τέσσερις ήρωες φέρνοντάς τους αντιμέτωπους με την σκληρή πραγματικότητα του παρόντος και με την επιτακτική ανάγκη για αλλαγή.
Αυτή η δυσκολία που τους χαρακτηρίζει σχετικά με την παρούσα ζωή είναι εμφανής.

 

Πώς δουλέψατε σκηνοθετικά;

Ένας πίνακας μπορεί να εμπνεύσει προς οποιαδήποτε κατεύθυνση Έτσι εγώ, που το μέσο μου είναι το θέατρο, ξεκίνησα τη δημιουργία αυτής την παράστασης με τους συνεργάτες/συναδέλφους, επηρεασμένη από τον ομώνυμο πίνακα. Η ομορφιά αυτού πίνακα είναι η αφαιρετικότητα του που αφήνει περιθώρια για πολλές ερμηνείες, σκέψεις και εκδοχές.
Ξεκίνησα να προσθέτω και να αφαιρώ κείμενα που «απαντούσαν» στον πυρήνα της ιδέας της παράστασης, έγινε μια σύνθεση και μια σύνδεση των κειμένων που υπάρχουν στην παράσταση, συνοδοιπόρος σε αυτό ήταν η Σουσάνα Μπακοπούλου που μαζί επιμεληθήκαμε την δραματουργική επεξεργασία, ώστε να υπάρχει ένας κοινός -όσο μπορεί να γίνει αυτό γιατί είναι δέκα διαφορετικά κείμενα- κώδικας, μια κοινή ρυθμικότητα και ροή.
Μαζί με την αγαπημένη μου Νικολέτα Καρμίρη, η οποία επιμελήθηκε την κίνηση της παράστασης, προσπαθήσαμε να βρούμε την σύνδεση μεταξύ κειμένων, ηθοποιών και συναισθημάτων, ώστε όλες οι εικόνες να αποκτούν σάρκα και οστά μέσα από τα σώματα των ηθοποιών. Ο λόγος, αντιμετωπίζεται περισσότερο σαν ενέργεια και λιγότερο σαν µία διανοητική λειτουργία.
Η διαδικασία ξεκίνησε καταρχήν από την αντιστοιχία του πίνακα με τη φύση, με τον άνθρωπο του 21ου αιώνα και τί υποδηλώνει ή συμβολίζει για μας αυτό το. Πυρήνας ήταν η συνύπαρξη με τον άλλον. Παρατηρείς πώς οι άνθρωποι συμπεριφέρονται, ζουν, πράττουν χωρίς να είσαι σίγουρος ότι μπορείς κι εσύ να το κάνεις με τον ίδιο τρόπο!
Δουλέψαμε ομαδικά την έννοια του ανήκω σε ένα σύνολο, σε μια κοινωνία. Πώς μπορώ και αν μπορώ να ανήκω σε αυτήν, τι μου προκαλεί η διαβίωση σε αυτή, τί κάνω για να τα καταφέρω και πώς αντιδρούν οι άλλοι; Πως νιώθω και τί κάνω όταν έχω την ασφάλεια της ρουτίνας, της καθημερινότητας, την ασφάλεια του οικείου. Είμαι ο εαυτός μου; Είναι συνειδητές οι επιλογές μου;
Με όλα αυτά τα υλικά και τα ερωτηματικά και μέσα από μια δημιουργική διαδικασία αρκετών μηνών, φτιάξαμε την παράσταση!

 

 

Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε μια σκηνή της παράστασης ή έναν διάλογο;

Στην παράσταση παρουσιάζονται στιγμές από τέσσερις ζωές/χαρακτήρες… Θα μπορούσε κανείς να πει ότι η τυπική ροή μιας παράστασης δεν είναι ευδιάκριτη και πράγματι, ένιωσα την ανάγκη να αφαιρέσω τη σιγουριά του πλαισίου αρχής-μέσης-τέλους, για να δοθεί ίσως χώρος στον θεατή να βρει το δικό του κρυφό νόημα.

Ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια της παράσταση:
Ε:Tι επιδιώκεις να ολοκληρώσεις με το έργο σου;
Σ: Να ολοκληρώσω; Τίποτα. Πρώτα –πρώτα σε αυτή τη ζωή δεν ολοκληρώνεται τίποτα.
Ε: Μα τότε, τι ήρθες να κάνεις;
Μ: Nα μπώ κι εγώ στον τροχό. Να βάλω κι εγώ το λαιμό μου στο ζυγό, για ν’ αλέσω κι εγώ το αλάτι μου. Να «υδροφορήσω στον πίθο των Δαναΐδων» που έλεγαν και οι παλιοί.
Ε: Δεν έχεις λοιπόν καμία ελπίδα και ζεις με την σκέψη ότι θα πεθάνεις ολόκληρη;
Μ: Ναι. – Είπε πως με λυπόταν. Έκρινε πως αυτό ήταν αδύνατο να το υποφέρει ένας άνθρωπος. Εγώ ένιωσα μόνο πως είχε αρχίσει να μου γίνεται ενοχλητική.-
E: Δεν πιστεύεις ν’ αφήσεις τίποτα;
Μ: Μόχθο. Μπορεί και το παράδειγμα μιας ανάλωσης. Ο Σίσυφος το ήξερε πως δε θα έφτανε στην κορυφή και όμως συνέχισε ν’ ανεβαίνει.
Ε: Nαι, η σύγχρονη εποχή είναι τουλάχιστον πολύ αυστηρή. Πρέπει να είναι κανείς απόλυτα μοντέρνος.
Μ: Παρ’ όλα αυτά δεν είχα καμιά πρόθεση να δραπετεύσω από τα σύγχρονα μαρτύρια. Ίσως η φύση να αισθάνεται πλήξη με όλα αυτά.

 

 

Πληροφορίες της παράστασης «Several Circles»

Σύλληψη / Σκηνοθεσία: Εύα Διαμαντή
Δραματουργική Επεξεργασία: Ομάδα Τα/Δε
Επιμέλεια Κίνησης: Νικολέτα Καρμίρη
Μουσική Σύνθεση: Νίκος Λιάσκος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σουσάνα Μπακοπούλου
Β ́ Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Κωνσταντίνου

Ηθοποιοί: Εύα Διαμαντή, Μαρία Κεσίλογλου, Σουσάνα Μπακοπούλου

Πού: Booze Cooperativa, Κολοκοτρώνη 57, Αθήνα, τηλ. 211 4053 733

Πότε: από 6 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2021, κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 20.00

Εισιτήρια: 10 ευρώ

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/booze-cooperativa/several-circles/