Γιώργος Μενεδιάτης: «Είχαμε την ανάγκη να δημιουργήσουμε παραστάσεις για παιδιά οι οποίες θα λειτουργούσαν ως εκπαιδευτικό εργαλείο»

Το ελληνικό κείμενο κυριαρχεί στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν για τη σεζόν 2021–2022
13 Οκτωβρίου 2021
Στέλιος Δημόπουλος: «Η ευθύνη να προσεγγίσεις κάτι τόσο έξω από σένα είναι η χαρά της έννοιας της υποκριτικής»
13 Οκτωβρίου 2021

O Γιώργος Μενεδιάτης υπογράφει τη σκηνοθεσία και ερμηνεύει με την Χριστίνα Μουδάτσου στην παράσταση «Μπες στα παπούτσια μου».

Sharing is caring!

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Πρόκειται για μια παράσταση στην οποία τα παιδιά έχουν ενεργή συμμετοχή. Η θεατρική ομάδα Ονειρόδραμα, μετά την πολύχρονη εμπειρία της και γνωρίζοντας την ευεργετική επίδραση του θεάτρου, δημιούργησε ένα βιωματικό εργαστήριο για παιδιά με τίτλο «Μπες στα παπούτσια μου».
Και όντως τα παιδιά καλούνται “να μπουν” στα παπούτσια του άλλου μέσα από τη διάθεση του παιχνιδιού και να εξωτερικεύσουν πιο εύκολα τις σκέψεις τους. Παράλληλα να ερευνήσουν τα συναισθήματα των άλλων, αναπτύσσοντας έτσι μεγαλύτερη ενσυναίσθηση, κατανοώντας έννοιες όπως η διαφορετικότητα κι ο σχολικός εκφοβισμός.

Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός της παράστασης Γιώργος Μενεδιάτης μιλάει για το πώς η ομάδα οραματίστηκε την εν λόγω παράσταση και εξηγεί τις τρεις ενότητες που περιλαμβάνει ως παράσταση-εργαστήριο. Το «Μπες στα παπούτσια μου» παρουσιάζεται στο Θέατρο Σταθμός κάθε Κυριακή στις 12.00 και τις υπόλοιπες ημέρες σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα.

 

«Είναι μια ιδέα που σκεφτόμασταν αρκετό καιρό ως παιδική σκηνή Ονειρόδραμα» εξηγεί ο Γιώργος Μενεδιάτης. «Ετσι, γεννήθηκε η παράσταση “Μπες στα παπούτσια μου”, ένα εκπαιδευτικό βιωματικό πρόγραμμα, μια πολυσύνθετη παράσταση-εργαστήριο για την ενσυναίσθηση.
Οι παραστάσεις που κάνει η παιδική σκηνή Ονειρόδραμα εδώ και δέκα χρόνια είναι θεατρικές παραστάσεις για παιδιά στο χώρο του σχολείου. Ωστόσο, είχαμε την ανάγκη να δημιουργήσουμε παραστάσεις για παιδιά με μια καινούργια θεματολογία, λίγο πιο κοινωνική οι οποίες θα λειτουργούσαν ως εκπαιδευτικό εργαλείο για τον ίδιο τον εκπαιδευτικό ώστε να τις εντάξει στο μάθημά του.

Ξεκινήσαμε με καινούργια παραμύθια που είχαν να κάνουν με την διαφορετικότητα, την ενσυναίσθηση, τον σχολικό εκφοβισμό και συνειδητοποιήσαμε το εξής: όταν μια παράσταση πηγαίνει στο χώρο του σχολείου όπου το παιδί σε βάζει στον οικείο χώρο του, την αντιμετωπίζει τελείως διαφορετικά σε σχέση με όταν την παρακολουθεί στο θέατρο. Γι’ αυτό και είναι πολύ πιο εύκολο να μπει σε αυτήν και να αφαιθεί.

Στις παραστάσεις μας τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά, δηλαδή βοηθούν στην εξέλιξη της ιστορίας και αποφασίζουν για τους χαρακτήρες.
Πριν τέσσερα χρόνια, λοιπόν, δημιουργήσαμε την παράσταση “Ο λύκος κάνει bullying” η οποία ήταν μια σουρεαλιστική κωμωδία όπου τα παιδιά βοηθούσαν το λύκο να αλλάξει συμπεριφορά και να βρει φίλους, γιατί πλέον κανένα παραμύθι δεν ήθελε να παίζει μαζί του. Ήταν και η πρώτη φορά που τα παιδιά συμμετείχαν αρκετά βοηθώντας το λύκο όχι μόνο να αλλάξει συμπεριφορά, αλλά να βρει κανόνες για το πώς θα αποκτήσει καινούργιους φίλους».

 

 

 

 

Ο ρόλος θύτη-θύματος μέσα από την παράσταση

«Η παραπάνω παράσταση, την οποία παρακολούθησαν πολλά παιδιά σε σχολεία όλης της Ελλάδας, ήταν η αφορμή για το “Μπες στα παπούτσια μου”, διότι συνειδητοποιήσαμε πόσο πολύ έχουν την ανάγκη και τα παιδιά, αλλά και οι εκπαιδευτικοί να ξεκαθαρίσουν λίγο τους ρόλους του θύτη και θύματος» συνεχίζει ο Γιώργος Μενεδιάτης.
«Να απενεχοποιήσουν, να καταλάβουν πώς είναι όταν ένα παιδί παίρνει τη θέση εκείνου που εκφοβίζει και τι προσπαθεί να πει μέσα από αυτόν τον τρόπο.
Πάντα στις παραστάσεις μας δουλεύουμε με μια παιδοψυχολόγο-δραματοθεραπεύτρια η οποία μας βοηθάει στον τρόπο που πρέπει να προσεγγίζουμε ανάλογα θέματα. Οι παραστάσεις στο σχολείο με την ενεργή συμμετοχή των παιδιών τα βοηθούν ώστε να εκμυστηρεύονται αρκετά προσωπικά τους βιώματα και έτσι οι ηθοποιοί θα πρέπει με κάποιον τρόπο να το διαχειριστούν αυτό.

Αρα αντιλαμβανόμαστε ότι η παράσταση στο χώρο του σχολείου δεν έχει μόνο ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Είναι ένα εργαλείο που βοηθά το παιδί να ανοιχτεί, να μιλήσει και να εκτεθεί στην ομάδα της τάξης. Σκεφτόμασταν πως μπορούμε να δημιουργήσουμε μια θεατρική δράση η οποία θα βοηθήσει τα παιδιά να ανοιχτούν περισσότερο και να πάρουν θέση. Να κατανοήσουν τη διαφορά θύτη-θύματος, να απενοχοποιήσουν το συναίσθημα και να καταλάβουν ότι το συναίσθημα δεν είναι κάτι κακό. Οποιοδήποτε συναίσθημα νιώθουμε είναι απόλυτα φυσιολογικό και πρέπει να δούμε πώς θα το διαχειριστούμε. Η συμπεριφορά και οι πράξεις μας είναι ίσως λάθος, αλλά όχι το συναίσθημά μας».

 

Η θεατρική ομάδα Ονειρόδραμα από το 2007 έχει παρουσιάσει περισσότερες από 25 παραγωγές για παιδιά στο χώρο του σχολείου και σε θεατρικές σκηνές.

 

 

«Μπες στα παπούτσια μου» σε τρεις ενότητες

«Δημιουργήσαμε τη δράση “Μπες στα παπούτσια μου” η οποία είναι μια παράσταση όπου τα παιδιά συμμετέχουν βλέποντας τη δράση της παράστασης και βοηθώντας το λύκο να αλλάξει συμπεριφορά. Στο τέλος της παράστασης τα παιδιά μαζί με τους ηθοποιούς ξεκινάνε μια διαδικασία να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν την ενσυναίσθηση μέσα από λεκτικά παιχνίδια.

Η πρώτη ενότητα είναι η θεατρική παράσταση στην οποία τα παιδιά συμμετέχουν βοηθώντας στην εξέλιξη της ιστορίας και μέσα από κωμικές καταστάσεις αντιλαμβάνονται τη θέση θύμα-θύτη.

Στη δεύτερη ενότητα, υπάρχουν παιχνίδια γνωριμίας και εμπιστοσύνης, όπου τα παιδιά δημιουργούν μια κατασκευή “Το δέντρο της αυτοεκτίμησης”.
Φτιάχνουν το δέντρο των συναισθημάτων όπου θα ξεχωρίσουν τα θετικά από τα δύσκολα συναισθήματα πάντα βάζοντας ως βάση την παράσταση που είδαν.
Όταν η παράσταση γίνεται στο σχολείο η κατασκευή παραμένει εκεί, ώστε να βοηθάει τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς να κάνουν ένα φλασμπάκ και να θυμούνται τα συναισθήματα. Ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί πολλές φορές αυτές τις κατασκευές για να βοηθήσει τα παιδιά να εκφράσουν και να αναγνωρίσουν το συναίσθημά τους. Όταν η παράσταση θα γίνεται στο θέατρο Σταθμός κάθε Κυριακή η κατασκευή θα μένει στο θέατρο.

Στην τρίτη ενότητα τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν με βάση την παράσταση που παρακολούθησαν, προτείνουν κανόνες αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού και παίζουν σκηνές που θα φτιάξουν με τη βοήθεια των ηθοποιών και την υποστήριξη της δραματοθεραπεύτριας βγάζοντας προς τα έξω το δημιουργικό και καλλιτεχνικό τους εαυτό.

Ουσιαστικά, κάνουν ανάλυση της παράστασης και των χαρακτήρων ενώ στη συνέχεια τούς δίνεται η ευκαιρία να μιλήσουν για τις δικές τους αντιδράσεις και το τι θα έκαναν αν ήταν στη θέση του ενός ήρωα ή του άλλου. Τι θα έκαναν και πώς θα αντιμετώπιζαν μια κατάσταση. Σηκώνονται και παίζουν σκηνές από την παράσταση και δίνοντας τη δική τους απάντηση “μπαίνουν στα παπούτσια του άλλου”.
Το “Μπες στα παπούτσια μου” είναι μια παράσταση σαν ένας ζωντανός οργανισμός, καθώς το 75% είναι ουσιαστικά τα ίδια τα παιδιά και απευθύνεται σε παιδιά από τεσσάρων μέχρι και δέκα χρονών,. Στα σχολεία απευθυνόμαστε σε κάθε τάξη ξεχωριστά, δεν μπλέκουμε τις τάξεις μεταξύ τους για να μην μπλέκονται και οι ηλικίες των παιδιών. Νομίζουμε ότι τα παιδιά θα ανταποκριθούν πολύ καλά σε αυτό που ετοιμάζουμε».

 

 

Πληροφορίες παράστασης «Μπες στα παπούτσια μου»

Συγγραφέας- κείμενο: Γιώργος Μενδρινός
Σκηνοθεσία: Γιώργος Μενεδιάτης
Σύμβουλος ψυχικής υγείας-ειδική παιδαγωγός: Στέλλα Μουδάτσου
Σκηνικά- κοστούμια: Κωνσταντίνος Γκουγκούνης
Στίχοι- Μουσικη: Στέλλα Μουδάτσου
Ενορχήστρωση: Roman Gomez
Ηθοποιοί: Χριστίνα Μουδάτσου, Γιώργος Μενεδιάτης

Παραγωγή: ΑΜΚΕ ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟΙ

 

Πού: Θέατρο Σταθμός, Διεύθυνση: Βίκτωρος Ουγκώ 55, Αθήνα (Μετρό Μεταξουργείο), τηλ. 210 5230267

Πότε: από 17 Oκτωβρίου 2021 έως 19 Δεκεμβρίου 2021, κάθε Kυριακή στις 12.00

Εισιτήρια: 10 ευρώ (γενική είσοδος) , 8 ευρώ (ομαδικό)

Προπώληση: viva.gr

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε την σελίδα www.oneirodrama.gr

Περισσότερες πληροφορίες – Ομαδικές Κρατήσεις – Προσκλήσεις Εκπαιδευτικών:
Δευτέρα – Παρασκευή 09:30 – 13:30
Εύα Στυλάντερ
210-8658902 / 210-8674657
theatropol@otenet.gr
Χριστίνα Μουδάτσου
210-3222075
oneirodrama7@gmail.com