Ελένη Σκότη: «Η κακοποίηση σόκαρε τους θεατές μας και τους τάραξε»

Δημήτρης Μαλισσόβας: «Μακάρι να υπάρξουν μιμητές και συνεχιστές του Contact»
8 Οκτωβρίου 2021
Σοφία Διονυσοπούλου: «Ο τίτλος “Ρασόμον. Η εκδοχής της αλογόμυγας” σημαίνει τον πολλαπλασιασμό των εκδοχών»
11 Οκτωβρίου 2021
Δημήτρης Μαλισσόβας: «Μακάρι να υπάρξουν μιμητές και συνεχιστές του Contact»
8 Οκτωβρίου 2021
Σοφία Διονυσοπούλου: «Ο τίτλος “Ρασόμον. Η εκδοχής της αλογόμυγας” σημαίνει τον πολλαπλασιασμό των εκδοχών»
11 Οκτωβρίου 2021

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί την παράσταση «Η Βασίλισσα της Ομορφιάς» που ανεβαίνει στο Σύγχρονο Θέατρο.

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Για τρίτη χρονιά επιστρέφει «Η Βασίλισσα της Ομορφιάς» του Μάρτιν ΜακΝτόνα, αυτή τη φορά στο Σύγχρονο Θέατρο. Η Ελένη Σκότη και η Ομάδα Νάμα μετά από μια σειρά συνεχόμενων sold out παραστάσεων στο Επί Κολωνώ παρουσιάζουν ένα από τα σημαντικότερα έργα της παγκόσμιας σύγχρονης δραματουργίας του Ιρλανδού συγγραφέα.

Η σκηνοθέτις μιλάει για το θέατρο in yer face, τον θεματικό άξονα της παράστασης στην οποία αποκαλύπτεται η τραγωδία για την ανθρώπινη μοναξιά, με μαύρο, διαβρωτικό χιούμορ, με έντονο σασπένς και μεγάλες ανατροπές.

 

In yer face theatre

«Πρόκειται για ένα είδος θεάτρου που ξεκίνησε στην Αγγλία το 1990 και ήταν ένα κίνημα από συγγραφείς κυρίως στο θέατρο, επηρεασμένο από το θέατρο του Αντονέν Αρτώ και το θέατρο της σκληρότητας (theatre of cruelty)» εξηγεί η σκηνοθέτις Ελένη Σκότη.
«Ουσιαστικά το In yer face ήταν ένα κίνημα όπου διάφοροι θεατρικοί συγγραφείς όπως η Σάρα Κέιν (“Καθαροί, πια”), ο Μαρκ Ρέιβενχιλ (“Shopping and Fucking”), ο Τρέισι Λετς (“Αύγουστος”), επηρεάστηκαν και εκείνοι από το θέατρο της σκληρότητας και έγραψαν μερικά από τα πιο σκληρά έργα που έχουν ανέβει στις θεατρικές σκηνές παγκοσμίως.
Το In yer face είναι ένα είδος θεάτρου που ουσιαστικά προκαλεί. Είναι το θέατρο που θέλει να σοκάρει, θέλει να είναι κοντά στον θεατή και να το ζήσει ωμά. Ότι γίνεται πάνω στη σκηνή είναι με σκοπό να ταρακουνήσει τον θεατή και να τον κάνει να αισθανθεί έντονα συναισθήματα.
Ο σκοπός του δεν είναι διδακτικός, δηλαδή η κοινωνική του προέκταση δεν είναι τόσο σημαντική, δεν ήταν το κυρίαρχο στοιχείο πίσω από το έργο. Πιο πολύ ήταν ένα ξέσπασμα για να μπορούμε να αισθανθούμε συναισθήματα και να μας βάλει ίσως σε σκέψεις εκ των υστέρων για κάποια θέματα.
In yer face σημαίνει πρόσωπο με πρόσωπο. Είναι στη μούρη σου, με πολύ έντονο τρόπο και βία. Σαν γροθιά στη μούρη».

 

 

Η Αγορίτσα Οικονόμου και η Σοφία Σεϊρλή στην παράσταση «Η Βασίλισσα της Ομορφιάς». (Φωτογραφίες: Μαρία Αναματερού, Γιώργος Χατζηνικολάου).

«Η Βασίλισσα της Ομορφιάς»: ένα έργο ωμού ρεαλισμού

«Το 2000 με την Ομάδα Νάμα είχαμε κάνει την παράσταση “Αγαπητή Ελένα” της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια και αυτή η παράσταση μας έβαλε στο χάρτη του θεάτρου στην Ελλάδα» συνεχίζει η Ελένη Σκότη.
«Ήταν καθαρά in yer face theater, μια παράσταση όπου μπροστά στους θεατές γινόταν ένας βιασμός. Μετά από 22 χρόνια το in yer face δεν είναι κάτι καινούργιο, ωστόσο παρόλο που δεν είναι καινούργιο είδος βλέπουμε πως εξακολουθεί να ταράζει και να συγκινεί το κοινό σήμερα. Για παράδειγμα ο Βασίλης Μπισμπίκης με το “Άνθρωποι και Ποντίκια” και τις άλλες παραστάσεις που σκηνοθετεί κάνει θέατρο in yer face. Οπότε δεν είναι κάτι καινούργιο, αλλά κάτι που ήδη υπάρχει και ακόμα ταράζει το κοινό.
Είναι το είδος θεάτρου που σοκάρει έναν θεατή αφενός, αφετέρου ο θεατής βομβαρδίζεται τόσο έντονα και με τόσα πράγματα καθημερινά.
Θα σοκαριστεί όμως με το θέμα του έργου της “Βασίλισσας της Ομορφιάς” το οποίο εξακολουθεί να είναι πολύ οδυνηρό. Και το θέμα με το οποίο καταπιάνεται ο συγγραφέας Μάρτιν ΜακΝτόνα νομίζω ήταν που άγγιξε πολύ κόσμο στις παραστάσεις που ανέβηκαν πριν την πανδημία στο Επί Κολωνώ και στο Σύγχρονο Θέατρο στη συνέχεια.
Η σχέση μάνας-κόρης που μέσα στο καλοκαίρι ακούσαμε στις ειδήσεις για διάφορες υποθέσεις με κακοποίηση γυναικών. Η κακοποίηση των γυναικών εξακολουθεί να σοκάρει και να μας τρομάζει, μια μάνα που δέρνει το παιδί της ή ένας άνδρας που δέρνει μια γυναίκα μέχρι θανάτου. Η κακοποίηση σόκαρε τους θεατές μας και τους τάραξε, καθώς είναι βασικός θεματικός άξονας σε αυτό το έργο. Από την ψυχολογική κακοποίηση μέχρι και τη σωματική».

 

 

Ο Γιώργος Κατσής και η Αγορίτσα Οικονόμου. (Φωτογραφίες: Μαρία Αναματερού, Γιώργος Χατζηνικολάου).

 

Η σχέση μάνας και κόρης

«Το θέμα εξακολουθεί να είναι επίκαιρο όσο ποτέ. Μια μάνα μεγάλης ηλικίας στα εβδομήντα (την ηλικιωμένη αυταρχική Μαγκ Φόλαν ερμηνεύει η Σοφία Σεϊρλή) και η κόρη της (ερμηνεύει η Αγορίτσα Οικονόμου) η οποία είναι κάπου στα σαράντα» λέει η Ελένη Σκότη. «Μια γυναίκα που είναι γεροντοκόρη, δεν έχει παντρευτεί, έχει δύο αδελφές που δεν εμφανίζονται ποτέ γιατί δεν θέλουν καμία σχέση με την τοξική τους μάνα. Έτσι έχει μείνει εκείνη πίσω να φροντίζει τη μητέρα τους σ’ ένα απομακρυσμένο χωριό της Ιρλανδίας που όλοι έχουν φύγει μετανάστες στο εξωτερικό για μια καλύτερη ζωή.
Αυτό το κορίτσι, λοιπόν, έχει μείνει στο “ράφι” και φροντίζει την πολύ τοξική μάνα του. Η μάνα φοβάται τα γεράματα, φοβάται να μείνει μόνη της, αλλά το κάνει με έναν τόσο ανελέητο και άγριο τρόπο που φτάνει στο σημείο να τρελαίνει την κόρη της. Το μεγάλο στοιχείο και στοίχημα σε αυτό το έργο είναι ότι εμφανίζεται ένας παλιός αγαπημένος της κοπέλας και ψάχνει να τη βρει.
Για τα δικά του μάτια ήταν η “Βασίλισσα ομορφιάς”, εξού και ο τίτλος της παράστασης. Υπάρχει μια προοπτική ανάμεσα στους δύο, αλλά η μάνα θα σαμποτάρει αυτή τη σχέση με κάθε τρόπο. Θα προσπαθήσει να μην γίνει τίποτα μεταξύ τους, λέγοντας ψέματα με κάποια γράμματα που εκείνος της γράφει και αυτό είναι το δύστυχο. Το αποτέλεσμα είναι να τρελάνει την κόρη και το πράγμα ξεφεύγει σε πολύ μεγάλη βία και με άγριες συνέπειες».

 

Η Αγορίτσα Οικονόμου ερμηνεύει την κόρη και η Σοφία Σεϊρλή την μητέρα της. (Φωτογραφίες: Μαρία Αναματερού, Γιώργος Χατζηνικολάου).

 

Ένα δράμα με κωμικά στοιχεία

«Εξελίσσεται ένα έργο με πολύ χιούμορ και αυτό το κάνει ο Μάρτιν ΜακΝτόνα, είναι μαέστρος σε αυτό» συνεχίζει η Ελένη Σκότη. «Χαρακτηριστικά αναφέρω τα έργα του “Πουπουλένιος” και το σενάριο που έγραψε για την ταινία “Οι Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι” την οποία και σκηνοθέτησε με την Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και τον Γούντι Χάρελσον. Μια ταινία με βία αλλά με πολύ χιούμορ ταυτόχρονα.
Κάποιοι έχουν πει ότι “Η Βασίλισσα της Ομορφιάς” είναι μια μαύρη κωμωδία. Δεν είναι κωμωδία κατά τη γνώμη μου, είναι δράμα με κωμικά στοιχεία.
Το κωμικό μας δίνει μια ανάσα, μας αφήνει να πάρουμε μια μικρή απόσταση ώστε να γελάσουμε για λίγο και ξαφνικά σού δίνει πάλι την μπουνιά στη μούρη. Έτσι άλλωστε γίνεται στο in yer face.
Οπότε έχει πολύ μεγάλες δόσεις χιούμορ με άγριο αποτέλεσμα και είναι πολύ συγκινητικό. Με αυτά τα συναισθήματα νομίζω ότι φεύγει και το κοινό από την παράστασή μας».

 

 

Πληροφορίες της παράστασης «Η Βασίλισσα της Ομορφιάς»

Συγγραφέας: Μάρτιν ΜακΝτόνα
Μετάφραση: Η ομάδα των συντελεστών
Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη
Σκηνικά, Κοστούμια: Γιώργος Χατζηνικολάου
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Μουσική & Επιμέλεια ήχου: Στέλιος Γιαννουλάκης
Φωτογραφίες: Μαρία Αναματερού, Γιώργος Χατζηνικολάου
Τρέιλερ: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Διεύθυνση παραγωγής: Μαρία Αναματερού
Παραγωγή: Ομάδα Νάμα

Παίζουν: Σοφία Σεϊρλή, Αγορίτσα Οικονόμου, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιώργος Κατσής

 

 

Πού: Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 43-45, Κεραμεικός, τηλ 210 3464380

Πότε: από 6 Οκτωβρίου έως και 24 Οκτωβρίου 2021. Τετάρτη στις 21.15 , Πέμπτη στις 21.00 , Σάββατο στις 20.00 , Κυριακή στις 19.00
Από 25 Οκτωβρίου 2021 Τετάρτη 21.15 , Πέμπτη 21.00 , Σάββατο 18.15 , Κυριακή 18.15

Εισιτήρια: από 10 έως 18 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 110 λεπτά χωρίς διάλειμμα

Βραβεία Αθηνοράματος
Καλύτερη Παράσταση: 1ο Βραβείο
Σκηνοθεσία: 1ο Βραβείο: Ελένη Σκότη
Γυναικείος Ρόλος: 1ο Βραβείο: Αγορίτσα Οικονόμου και 5 ακόμη υποψηφιότητες

Μέτρα λειτουργίας του Θεάτρου:
Το Σύγχρονο Θέατρο θα λειτουργήσει ως covid free χώρος με πληρότητα 85% και θα υποδέχεται θεατές που έχουν εμβολιαστεί και με τις δύο δόσεις του εμβολίου κατά του COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου. Κατά την είσοδο θεατών (από 12 ετών και άνω) στον χώρο του θεάτρου, θα γίνεται έλεγχος πιστοποιητικού εμβολιασμού καθώς και πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης). Η προσέλευση ανήλικων έως 11 ετών προϋποθέτει την επίδειξη υπεύθυνης δήλωσης των γονέων για τη διενέργεια self test.

Όλο το προσωπικό του θεάτρου θα είναι πλήρως εμβολιασμένο.
Η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους του θεάτρου και κατά την διάρκεια της παράστασης. Συνιστάται η έγκαιρη προσέλευση, 45 -30 λεπτά πριν από την έναρξή της, για την αποφυγή καθυστερήσεων και συνωστισμού.

Έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα για την ασφαλή διεξαγωγή των παραστάσεων που αποσκοπούν στην προστασία των θεατών κατά την είσοδο, παραμονή και έξοδο από το θέατρό μας. Ζητάμε την κατανόηση και την συνεργασία σας προκειμένου να μπορούμε να εφαρμόσουμε τα προβλεπόμενα από τις αρμόδιες αρχές μέτρα.