Δημήτρης Κανέλλος: «Η παράσταση “Το Ξεκατίνιασμα του Ολύμπου” σατιρίζει μια εποχή που ακόμα ζούμε τα απομεινάρια της»

Τα βραβευμένα «170 τετραγωνικά» στο Θέατρο Ιλίσια – Βολανάκης
5 Οκτωβρίου 2021
Χειλάκης, Μαξίμου και Γεωργακόπουλος στην «Προδοσία»
7 Οκτωβρίου 2021

Ο Δημήτρης Κανέλλος σκηνοθετεί την παράσταση «Το Ξεκατίνιασμα του Ολύμπου» η οποία ανεβαίνει στο Θέατρο Olvio.

Sharing is caring!

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Μια σουρεαλιστική σάτιρα εμπνευσμένη από τη μυθολογία και τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Tρίτη στη σκηνή του θέατρου Olvio. Ο Δημήτρης Κανέλλος μιλάει για την παράσταση «Το Ξεκατίνιασμα του Ολύμπου» της ΑβγίΠαπ στην οποία σκηνοθετεί δεκατρείς ηθοποιούς, σε μια κωμωδία-καθρέφτη της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας, η οποία «πατάει» με το ένα πόδι στο… «κάποτε» και με το άλλο στο «σήμερα», γεφυρώνοντας έτσι την ιστορία ενός τόπου, όπου το προσωπικό συμφέρον ήταν πάντα πάνω από όλους και όλα.

 

«Είναι μια σάτιρα με πολλά κωμικά στοιχεία η οποία στηρίζεται στο Δωδεκάθεο, στις σχέσεις που έχουν οι θεοί μεταξύ τους και στο πώς κυβερνάνε τον κόσμο» εξηγεί ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κανέλλος.
«Τι στάση θα κρατήσουν μπροστά στον πόλεμο που έχει αποφασίσει ο Δίας ο οποίος θα γίνει ανάμεσα σε Αχαιούς και Τρώες. Αυτή είναι και η αφορμή: ο πόλεμος Αχαιών και Τρώων και η θέση που θα πάρει ο κάθε θεός, και μάλιστα σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε από τον Όμηρο.
Ανοίγω μια παρένθεση εδώ για να πω ότι το κείμενο κρατάει πολλά στοιχεία από την ελληνική μυθολογία και από τον Όμηρο. Στοιχεία τα οποία βρήκε μελετώντας και ψάχνοντας η συγγραφέας μας, οπότε δεν είναι ένα κείμενο που γράφτηκε από την ΑβγίΠαπ στον αέρα, μια απλή παρωδία για τους 12 Θεούς του Ολύμπου.
Το κείμενο -με όχημα τον έμμετρο λόγο- στηρίζεται πάνω στις σχέσεις των 12 θεών, έτσι όπως είχαν αναπτυχθεί, σύμφωνα με κείμενα που έχουμε διαβάσει από τη μυθολογία και κυρίως από τον Όμηρο, σε σχέση με τον Τρωικό Πόλεμο».

 

 

 

 

12 ηθοποιοί ερμηνεύουν τους 12 Θεούς

«Για κάποιο λόγο και πιστεύω ότι είναι σωστή αυτή η σκέψη της συγγραφέως μας, από την παράσταση λείπει ο Απόλλων, ο οποίος είναι ο θεός της μουσικής της ποίησης και του φωτός» συνεχίζει ο Δημήτρης Κανέλλος.
«Σα να απουσιάζει από την εποχή μας αυτό που εκπροσωπεί ο Απόλλων, αυτό που αντιπροσωπεύει. Σαν η τέχνη γενικότερα να μπαίνει στο περιθώριο. Ο Απόλλων έχει εξοριστεί από τον Δία με κάποια αφορμή και έτσι δεν δίνει το παρόν στο υπουργικό συμβούλιο.
Όπως είναι ένα σημερινό υπουργικό συμβούλιο, ακριβώς με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίσαμε και το συμβούλιο των θεών στην παράσταση. Μπορεί ο θεός να λέγεται Δίας αλλά είναι ο αντίστοιχος σημερινός Πρωθυπουργός και οι υπόλοιποι είναι οι αντίστοιχοι υπουργοί. Ο ένας είναι υπουργός Οικονομικών, ο άλλος είναι υπουργός Παιδείας κλπ, και ο καθένας έχει το δικό του πόστο.
Όλοι βέβαια κινούνται από ένα προσωπικό συμφέρον, όπως βλέπουμε και στον ίδιο τον Όμηρο σε σχέση με τον Τρωικό Πόλεμο. Άλλωστε οι θεοί χωρίζονται στον Τρωικό Πόλεμο, καθώς άλλοι υποστηρίζουν τους Τρώες και άλλοι τους Αχαιούς. Η θεά Αθηνά, για παράδειγμα, λατρεύει τον Οδυσσέα και τον βοηθάει ανά πάσα στιγμή. Είναι εκείνη που του δείχνει τον δρόμο, του λέει πώς θα κινηθεί και τι θα κάνει.
Αυτό βέβαια είναι και εκείνο που σατιρίζεται στην παράστασή μας, δηλαδή υπάρχει το “αληθινό” στοιχείο της μυθολογίας, μέσα από το οποίο γνωρίζουμε για τους αρχαίους Έλληνες και τους θεούς τους και πάνω σε αυτό στηρίζουμε την σάτιρα μας».

 

 

 

 

 

Από το υπουργικό συμβούλιο στα … μπουζούκια

«Υπάρχει μια ανατροπή σε όλη την παράσταση και είναι περισσότερο σκηνοθετικό εύρημα παρά κειμενικό, όπου η Ήρα η οποία έχει αργήσει να πάει στο υπουργικό συμβούλιο γιατί μάλωνε με τις ερωμένες του Δία τελικά πηγαίνει καθυστερημένη και δυσαρεστημένη από τη συμπεριφορά του Δία απέναντί της. Αυτός για να την κατευνάσει δημιουργεί σαν θεός που είναι ένα μπουζουξίδικο εποχής “Πασόκ” θα μπορούσαμε να πούμε, της εποχής του 1980 δηλαδή όπου τα μπουζούκια ήταν ο τρόπος διασκέδασης.
Να θυμίσω ότι την εποχή που ήταν υπουργός ο Ευάγγελος Γιαννόπουλος, ο οποίος είχε χαρακτηρίσει τα σκυλάδικα “πολιτιστικά κέντρα”, πήραν τα εκπτωτικά εισιτήρια από τα θέατρα και τα έδωσαν στα μαγαζιά με τα μπουζούκια. Η παράσταση “Το Ξεκατίνιασμα του Ολύμπου” σατιρίζει μια εποχή που ακόμα ζούμε τα απομεινάρια της. Η εποχή αυτή πέρασε μεν, αλλά σηματοδότησε έναν ολόκληρο πολιτισμό για την Ελλάδα και ό,τι απέμεινε από τότε -δυστυχώς- το ζούμε σήμερα εμείς».

 

 

 

Άψογη συνεργασία, αγάπη και ομαδική δουλειά

«Βλέπω ότι ο κόσμος θέλει να πάει στο θέατρο. Ελπίζω ότι θα παραμείνουν ανοιχτοί οι χώροι, ειδικά μετά τον εμβολιασμό που οι περισσότεροι καλλιτέχνες και οι άνθρωποι του πολιτισμού έχουμε κάνει» λέει ο Δημήτρης Κανέλλος.
«Το κλείσιμο σχεδόν δύο χρόνων στα θέατρα μας έκανε να υποφέρουμε πραγματικά. Ο πολιτισμός είναι ο κλάδος που έχει υποφέρει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο στην Ελλάδα, σχεδόν σαν στοχοποιημένος.
Με μέτρα που πολλές φορές τα ακούγαμε περίεργα, ωστόσο από την πλευρά μας κάναμε τον αγώνα μας, μείναμε σπίτια μας, αγωνιστήκαμε να μην μεταδώσουμε τον ιό, θωρακίσαμε τους εαυτούς μας με το εμβόλιο και νομίζω ότι ήρθε η ώρα πια να βγούμε έξω και να δουλέψουμε.
Η συνεργασία μου και με τους δεκατρείς ηθοποιούς της παράστασης ήταν άψογη, είναι από τις ωραιότερες δουλειές που έχουν γίνει, με πολύ αγάπη και μεταξύ μας και γι’ αυτό που κάνουμε. Ξέρετε, πολλές φορές αυτό λέγεται για διαφημιστικούς λόγους, κάτι που δεν με αφορά καθόλου. Πρέπει όμως να πω ότι η αγάπη και το μεράκι όλων μας για αυτή τη δουλειά βγαίνει και στην παράσταση.
Ο ένας για τον άλλον και όλοι μαζί. Αυτή είναι και η άποψή μου για το θέατρο, ότι είναι μια ομαδική δουλειά. Για την ακρίβεια το θέατρο είναι η κατεξοχήν ομαδική δουλειά. Μοιάζει αρκετά με το ποδόσφαιρο το οποίο λατρεύω, ο καθένας έχει το ρόλο του βέβαια. Άλλος θα παίξει δεκάρι, άλλος τερματοφύλακας, άλλος θα βάλει το γκολ αλλά είναι η ομαδική δουλειά και η συνεργασία, που θα φέρουν το αποτέλεσμα. Είχαμε στη δουλειά μας την ευτυχή συγκυρία μιας άψογης συνεργασίας με πολύ αγάπη, όλοι για έναν και ένας για όλους».

 

 

 

Πληροφορίες της παράστασης «Το Ξεκατίνιασμα του Ολύμπου»

Κείμενο: ΑβγίΠαπ
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κανέλλος
Σκηνικά – Κοστούμια: Βαγγέλης Ζιλέλης
Φωτισμοί: Νίκος Βούλγαρης
Επιμέλεια κίνησης: Νατάσα Παπαμιχαήλ
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Νικηφόρος Χρυσολωράς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Καλλιόπη Καραμάνη

Ερμηνεύουν (με αλφαβητική σειρά): Χάρης Αγγέλου, Αντώνης Αντωνάκος, Έλενα Αρβανίτη, Ειρήνη Ιωάννου, Λίνα Καμπούρογλου, Χοβίκ Καραμπετιάν, Μαριάννα Λαγουρού, Βασίλης Πουλάκος, Τάκης Σακελλαρίου, Χαρά Τσιτομενέα, Κωνσταντίνος Φερεντούρος, Λήδα Χατζή

Φιλική συμμετοχή: Ντίνος Φράγκος

 

Πού: Θέατρο Olvio, Ιερά Οδός 67 και Φαλαισίας 7, Βοτανικός, τηλ. 210 3414118

Πότε: από 4 Οκτωβρίου 2021 έως 30 Νοεμβρίου 2021. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Διάρκεια παράστασης: 85 λεπτά χωρίς διάλειμμα

Εισιτήρια: από 12 ευρώ στο viva.gr
https://www.viva.gr/tickets/theatre/olvio/to-xekatiniasma-tou-olympou

«Το Ξεκατίνιασμα του Ολύμπου» της ΑβγίΠαπ τελεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης κι έλαβε το 3ο Βραβείο στο Β΄ Πανελλήνιο Διαγωνισμό Θεατρικής Συγγραφής το 2018, της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος και του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης που διενεργείται με την ευγενική χορηγία της Εθνικής Τράπεζας Ελλάδος.
* Η παράσταση είναι κατάλληλη για άνω των 12 ετών.