Κώστας Μπάρας: «Το θέμα στο θέατρο είναι ότι καταθέτεις με το μυαλό και την ψυχή σου»

«Το κάλεσμα του Προμηθέα – 1821» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
24 Σεπτεμβρίου 2021
«Η Βασίλισσα της Ομορφιάς» στο Σύγχρονο Θέατρο
24 Σεπτεμβρίου 2021

Ο Κώστας Μπάρας σκηνοθετεί την παράταση «Δαίμονες» του Λαρς Νορέν που παρουσιάζεται από τις 2 Οκτωβρίου στο θέατρο 104.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Δυο ζευγάρια ξενυχτούν και παίζουν τα πιο επικίνδυνα παιχνίδια στην παράσταση του έργου «Δαίμονες» του Λαρς Νορέν το οποίο ανεβαίνει από τις 2 Οκτωβρίου στο θέατρο 104. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Κώστας Μπάρας μιλάει για έργο του βραβευμένου Σουηδού συγγραφέα και για τη συνεργασία του με τους ηθοποιούς της παράστασης.

 

«Πριν από 15 χρόνια περίπου ένας μαθητής μου από τη σχολή που δίδασκα τότε (σ.σ. Δραματική Σχολή του Γιώργου Αρμένη) μου έδωσε αυτό το κείμενο του Λαρς Νορέν» λέει ο Κώστας Μπάρας για το έργο «Δαίμονες» του Σουηδού ποιητή, μυθιστορηματογράφου, δραματουργού και σκηνοθέτη.

«Το είχα διαβάσει τότε και μου είχε μείνει ο καημός να το σκηνοθετήσω. Ένιωθα ότι με αφορούσε πολύ έντονα εκείνη την εποχή, αλλά ο μεγάλος μου φόβος όλα αυτά τα χρόνια που δεν το ανέβασα ήταν ότι κατά βάθος δεν ήμουν έτοιμος να αντιμετωπίσω ένα τέτοιο κείμενο με τους συνεργάτες μου και με τους ηθοποιούς.
Ωστόσο, χωρίς όλο αυτό να ακούγεται βαρύγδουπο και χωρίς να παρεξηγηθώ, απλώς εξηγώ ότι προσωπικά όλη αυτή η ιδέα και η σκοτεινιά που έχει το κείμενο από γραφής ήταν πολύ προσωπικές αναφορές και τότε δεν ήμουν έτοιμος να τις διαχειριστώ και να τις αντιμετωπίσω. Σήμερα, ήρθε η κατάλληλη στιγμή για να ανέβει αυτό το έργο στο Θέατρο 104».

 

 

Ο Λαρς Νορέν και η ιστορία του έργου «Δαίμονες»

«Ο Λαρς Νορέν είναι μια πιο σκοτεινή και πιο σκληρή ίσως – και γι’ αυτό πολύ πιο αποκαλυπτική και πιο άμεση για εμάς – της ιστορίας του θεατρικού έργου “Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;” του Έντουαρντ Άλμπι» συνεχίζει ο σκηνοθέτης.
«Η δομή του είναι σχεδόν ίδια. Όπως και στο έργο του Άλμπι, υπάρχει ένα ζευγάρι ο Τζορτζ και η Μάρθα, έτσι και στο κείμενο του Νορέν είναι ο Φρανκ και η Καταρίνα. Ένα ζευγάρι χρόνια παντρεμένο, με όλα τα αδιέξοδα, τα μυστικά, αυτό το τέλμα που περνάει μια σχέση μετά από πολλά χρόνια.

Η ιστορία διαδραματίζεται στο σαλόνι του ζευγαριού, ένα βράδυ όπου έχουν καλέσει τον Τόμας και την Γκένα, ένα πιο “κλασικό” θα μπορούσαμε να πούμε ζευγάρι που μένει κοντά τους. Είναι η ημέρα που ο Φρανκ έχει πάει στο ταχυδρομείο για να παραλάβει την τέφρα της μητέρας του. Ο ίδιος έχει ένα περίεργο πένθος που επηρεάζει κάπως την ατμόσφαιρα, υπάρχει ένταση και εκνευρισμός.
Συναντιούνται, λοιπόν, οι τέσσερις και το σαλόνι γίνεται ένα πραγματικό πεδίο μάχης ανάμεσα στα ζευγάρια, ανάμεσα στις γυναίκες, τους άνδρες ακόμα και ανάμεσα στον καθένα με τον εαυτό του τον ίδιο. Αρχίζουν και ανακαλύπτουν τις προσωπικότητές τους, τα μυστικά που κουβαλάει ο καθένας και δεν τα μοιράζεται με τον άλλον και από εκεί ξεκινάνε δυστυχώς όλα τα προβλήματα με τις συμβιώσεις όλων.

Κάποια στιγμή ξεχειλίζει η σταγόνα για όλους, ξεχειλίζει και το αλκοόλ που βοηθάει τον εγκέφαλο στο να αποκαλύπτονται μυστικά, κάνουν βόλτα έξω οι “Δαίμονες” που κουβαλάνε – όπως είναι και ο τίτλος του έργου – και ξεσκεπάζονται οι αλήθειες που χρόνια τώρα κρύβουν μέσα τους. Ωστόσο, το έργο του Λαρς Νορέν έχει και χιούμορ. Ο συγγραφέας αυτός, ο οποίος έχει γράψει πάνω από 70 έργα, θεωρείται από πολλούς πνευματικό παιδί του Στρίντμπεργκ. Διάβασα αρκετά από τα έργα του και παρατήρησα ότι τον απασχολεί πολύ η σκοτεινή πλευρά των οικογενειών και οι σχέσεις ανάμεσα στα δύο φύλα. Μάλλον και ο ίδιος είχε περάσει περίεργα παιδικά χρόνια, κάπου διάβασα ότι στα είκοσι του είχαν κάνει τα πρώτα ηλεκτροσόκ.

Το βρίσκω σπουδαίο για έναν άνθρωπο σε μια τέτοια πνευματική κατάσταση να καταφέρει να φτάσει τόσο μακριά και να γράψει σπουδαία πράγματα, να γίνει καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Riks Drama που ανήκει στο Riksteaten (Εθνικός οργανισμός θεάτρου της Σουηδίας) και του Folkteatern στο Γκέτεμποργκ και να πάρει το λογοτεχνικό βραβείο του Aftonbladet και το βραβείο Nordic Academy της Σουηδίας. Στην Ελλάδα έχουν ανέβει 3-4 έργα του, επίσης από την έρευνα που έκανα τα έργα του δεν έχουν μεγάλη αναγνωσιμότητα στην Αγγλία, αντιθέτως στη Γαλλία τον λατρεύουν και ανεβαίνουν πολλά έργα του και πολύ συχνά».

 

 

 

Η συνεργασία με την ομάδα HashArt theater group

«Η ομάδα HashArt theater group με την οποία ανεβάζουμε τους “Δαίμονες” ξεκίνησε όταν κάποιοι από τους μαθητές μου αποφάσισαν να δημιουργήσουν τη δική τους ομάδα. Ήταν μεγάλη μου χαρά και τιμή όταν μου πρότειναν να συνεργαστούμε. Ξεκινήσαμε την πρώτη μας παράσταση με τον “Γλάρο…αυτό ήθελα να πω” του Άντον Τσέχωφ και έως σήμερα έχουμε κάνει πέντε παραστάσεις. Η πιο πρόσφατη ήταν η “Αντιγόνη/αυτό τουλάχιστον το μπορώ”.

Από την αρχική σύνθεση της ομάδας έχουν μείνει δύο ηθοποιοί η Ελένη Κουταλώνη και ο Τρύφωνας Μπάρκας. Τα τελευταία χρόνια είναι μαζί μας η Ηλέκτρα Κομνηνίδου και φέτος προστέθηκε στην ομάδα ο Τάσος Κονταράτος. Άλλωστε, πέρα από οποιαδήποτε ταλέντα ο σκοπός μιας ομάδας είναι να νιώθουμε όλοι καλά και να επικοινωνούμε. Η ομάδα HashArt theater group φτιάχτηκε με συλλογική δουλειά, γι’ αυτό και δεν θεωρώ τον εαυτό μου σκηνοθέτη της ομάδας. Είμαι ένας συνεργάτης που έχω την πολυτέλεια ή την άνεση να κάθομαι από κάτω να τους διορθώνω, να κάνω τον “έξυπνο” μερικές φορές και όλοι μαζί να προσπαθούμε να διατηρήσουμε αυτόν τον τρόπο λειτουργίας.

Δουλεύω ως ηθοποιός εδώ και 30 χρόνια και ακριβώς γι’ αυτόν το λόγο ξέρω πολύ καλά τι σημαίνει ηθοποιός. Από τη θέση του σκηνοθέτη, δεν μου πάει να λέω ότι εγώ τα ξέρω όλα και να επιμένω να κάνει ο ηθοποιός κάτι με τον τρόπο που θέλω εγώ.
Το θέμα στο θέατρο – πέρα από κόπους, πείνες, ενοίκια – είναι ότι καταθέτεις με το μυαλό και την ψυχή σου. Δικά σου πράγματα. Ακριβώς επειδή είναι επίπονη δουλειά, πρέπει να βρίσκεις τον τρόπο να περνάς καλά. Δεν μπορεί να έχεις κάποιον από πάνω σου να σε βρίζει και σε προσβάλει. Από την πλευρά μου, με ενδιαφέρει να συνεργάζομαι με τους ηθοποιούς και να υπάρχει μια σχέση σαν αυτή που θα ήθελα εγώ ως ηθοποιός να βρίσκω στις δουλειές που παίρνω μέρος. Αυτές οι συνθήκες θέλω να υπάρχουν και στις δουλειές που σκηνοθετώ.

Θα σημειώσω κάτι ακόμα. Είναι πράγματα που με απασχολούν και ερωτήματα που έχω εδώ και αρκετά χρόνια. Με αφορμή όλα αυτά που έχουν γίνει στο χώρο μας θυμήθηκα ένα παλιό ρωσικό ρητό σχετικό με το ότι η τέχνη και οι καλλιτέχνες είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας και του κόσμου.
“Μην κατηγορείς τον καθρέφτη όταν η μούρη σου είναι στραβή” λέει η παροιμία. Είναι μια φράση που μου έχει κάνει κλικ και την έχω σημειώσει. Δεν ξέρω γιατί ένας καλλιτέχνης θα πρέπει να πει την γνώμη του “επί παντός επιστητού” και γιατί ο κόσμος περιμένει από έναν αναγνωρισμένο καλλιτέχνη να πει την άποψή του κάθε φορά που γίνεται κάτι».

 

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης «Δαίμονες»

Συγγραφέας: Lars Noren
Μετάφραση: Πάνος Παπαγεωργόπουλος
Διασκευή/Σκηνοθεσία: Κώστας Μπάρας
Σκηνικά/ Κουστούμια: Γιώργος Λιντζέρης
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Επιμέλεια κίνησης: Φώτης Νικολάου
Μουσική: Αρχοντούλα Μαρούση
Φωτογραφίες/Βίντεο: Ίρις Κατσούλα
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκυ Χαλαύτρη
Ειδική κατασκευή: Πολυξένη Σπυριάδη
Επικοινωνία παράστασης: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Ηθοποιοί: Ηλέκτρα Κομνηνίδου, Τάσος Κονταράτος, Ελένη Κουταλώνη, Τρύφων Μπάρκας.

 

Πού: Θέατρο 104 – Kεντρική σκηνή, Ευμολπιδών 41, Αθήνα, Μετρό Κεραμεικός-Αθήνα)

Πότε: από Σάββατο 2 Οκτωβρίου 2021 και κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 21.00.

Διάρκεια παράστασης:105 λεπτά

Πληροφορίες: Τηλ.: 210 3455020

Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ γενική είσοδος, 11 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65) και 5 ευρώ ατέλειες

Ηλεκτρονική Προπώληση: Ticketservices.gr
https://www.ticketservices.gr/event/daimones-lars-noren-theatro-104/?lang=el&fbclid=IwAR3_nqtNKZTbRGdue5M1etbWgh8ee7EGlpeeDWY6LWoJZOfgI9_TgFRnUEM

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΧΟΡΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

 

Τα φορέματα της “Καταρίνα”, είναι ευγενική προσφορά της Κίκας Καράμπελα/agathi by kika”

*Η παράσταση είναι ακατάλληλη για ανηλίκους
**Στην παράσταση θα τηρηθούν όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας από τον Covid-19