Γιάννης Νταλιάνης: «Τα έργα εποχής αποτελούν μια μηχανή του χρόνου για να ταξιδεύουμε»

Δέσποινα Παπάζογλου: «Το Φεστιβάλ Φιλίππων είναι μια ζωντανή πραγματικότητα που χορεύει ωραία το χορό της από το τοπικό στο καθολικό και αντίστροφα»
19 Ιουλίου 2021
Ο Θέμελης Γλυνάτσης σκηνοθετεί την πρώτη πράξη της «Βαλκυρίας» του Ρίχαρντ Βάγκνερ
20 Ιουλίου 2021

Ο Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθετεί την παράσταση του έργου «Η Κληρονομιά» του Πιερ ντε Μαριβώ η οποία κάνει περιοδεία στην Ελλάδα.

Sharing is caring!

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Σκηνοθετεί μια παράσταση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα ισχυρό crash test του έρωτα. Ο Γιάννης Νταλιάνης μιλάει για την κωμωδία του Πιερ ντε Μαριβώ «Η Κληρονομιά» η οποία αν και γραμμένη το 1736 θυμίζει πολλά από το σήμερα.

 

«Πήραμε τη χαρά να παίξουμε τουλάχιστον δύο παραστάσεις της “Κληρονομιάς” του Πιερ ντε Μαριβώ, τον χειμώνα στο Από Μηχανής Θέατρο, τα γέλια κάτω από τις μάσκες και οι ευαίσθητες σιωπές, μας φανέρωσαν την συγκινητική ανταπόκριση του κόσμου» λέει ο σκηνοθέτης Γιάννης Νταλιάνης.
«Μετά έγινε το δεύτερο lockdown, τα θέατρα έκλεισαν αλλά και πάλι δεν το βάλαμε κάτω. Διαμορφώσαμε την παράσταση με σκοπό να παρουσιαστεί On Demand και ξαναβρεθήκαμε πάλι εν μέσω lockdown, με ειδικές άδειες βέβαια και με όλα τα προβλεπόμενα μέτρα. Πήραμε την εμπειρία του νέου μέσου. Ουσιαστικά αντιμετωπίσαμε ενεργητικά τις επιβεβλημένες αποστάσεις, κάτι που προσπαθούν απεγνωσμένα και οι ήρωες του έργου…
Το αποτέλεσμα χάρη και στην κινηματογράφηση του Πάτροκλου Σκαφιδά, άφησε πολύ θετικές εντυπώσεις ακόμα και στους επιφυλακτικούς απέναντι σε αυτό το νέο είδος».

 

Ο Νίκος Νίκας και η Μαριλίτα Λαμπροπούλου. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφιδάς).

 

«Με την καλοκαιρινή περιοδεία, που η έναρξή της είναι την Πέμπτη 22 Ιουλίου στο Κηποθέατρο Νίκαιας, περνάμε στο τρίτο στάδιο» συνεχίζει ο Γιάννης Νταλιάνης. «Ανοίγουμε τα παράθυρα στο αίθριο της κόμισσας και βγαίνουμε σε ανοιχτούς χώρους.

Συνεχίζουμε και δουλεύουμε την παράσταση (με τους ηθοποιούς Μαριλίτα Λαμπροπούλου, Νίκο Νίκα, Γιάννη Σοφολόγη, Παρή Τρίκα, Μπίλιω Μαρνέλη, Γιώργο Κορομπίλη) ανακαλύπτουμε, προσθέτουμε, αφαιρούμε. Όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, η παράσταση τα απορροφά, είναι κάτι ζωντανό, που ανοίγει το δρόμο για μια ουσιαστική επικοινωνία με τον κόσμο.

Οι ήρωες του Μαριβώ προσπαθούν να κρύψουν μέσα από την ακριβέστατη γλώσσα, αυτά που αισθάνονται. Ψεύδονται κυριολεκτώντας με τρόπο περίτεχνο και μεγαλοπρεπή. Κάτι που αντιστοιχεί πολύ με την εποχή μας. Το κεντρικό θέμα του έργου του Μαριβώ είναι η έκπληξη του έρωτα, αυτό που συνταράσει τον ερωτευμένο με την πρώτη ματιά. Αυτό που είναι αναλλοίωτο ανά τους αιώνες, όπως είναι και αναλλοίωτο το γεγονός ότι με τον έρωτα κανείς φοβάται να δοθεί απόλυτα.

Δεν είμαστε όσο και να θέλαμε ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα, η δική τους ιστορία έρωτα είναι ένα ακραίο παράδειγμα. Οι ήρωες του Μαριβώ είναι πιο κοντά σε εμάς, είναι άνθρωποι οι οποίοι έχουν και το συμφέρον να υπολογίσουν, το φόβο να εκφραστούν, τη δειλία να ομολογήσουν τα συναισθήματά τους, τον εγωισμό να μην κάνουν το πρώτο βήμα. Κυρίως το φόβο να αφεθούν στον ωκεανό του έρωτα.
Αυτό ισχύει πολύ στις μέρες μας και αν όπου έρωτας βάλουμε την επικοινωνία, την επαφή, την μη απόσταση τότε το πράγμα παίρνει άλλες διαστάσεις».

 

Η Μπίλιω Μαρνέλη
και ο Γιώργος Κορομπίλης. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφιδάς).

 

«Μελετώντας την εποχή του Μαριβώ είδαμε ότι υπάρχουν πολλές αντιστοιχίες με το σήμερα. Για παράδειγμα, ο ίδιος ο Μαριβώ έχασε όλη του την περιουσία σε μια χρηματιστηριακή φούσκα της εποχής. Η πανδημία, επίσης που ζούμε σήμερα, υπήρχε και τότε με την ακραία βέβαια μορφή της πανούκλας που αποδεκάτισε την Ευρώπη. Στα χρόνια της “Κληρονομιάς” η Μασσαλία μπήκε σε καραντίνα!

Είναι περιττό να λέμε ξανά και ξανά πόσο σημερινά είναι τα κλασικά έργα… είναι αυτονόητο, γι’ αυτό και είναι κλασικά. Δεν χρειάζεται να τα φέρουμε στο σήμερα, μπορούμε να πάμε εμείς σ’ αυτό.
Αποτελούν μια μηχανή του χρόνου για να ταξιδεύουμε σε άλλες εποχές. Είναι και αυτό μια ομορφιά του θεάτρου. Σε ταξιδεύει σε μια άλλη εποχή και εσύ μόνος σου μπορείς να κάνεις τις αντιστοιχίες που θέλεις».

 

Ο Γιάννης Σοφολόγης και η Παρή Τρίκα. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφιδάς).

Πληροφορίες για την παράσταση «Η Κληρονομιά»

Μετάφραση: Ανδρέας Στάικος
Σκηνοθεσία: Γιάννης Νταλιάνης
Σκηνικά-Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα
Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
Μουσική: Κώστας Λώλος
Ηχητικά: Πάνος Γασπαράτος
Κίνηση: Μπίλιω Μαρνέλη
Φωτογραφία-βίντεο: Πάτροκλος Σκαφιδάς
Hairstyle: Κατερίνα Βασιλείου
Επιμέλεια Μακιγιάζ: Βίνα Ευστρατιάδου
Μακιγιάζ: Χρύσα Ράικου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Χρύσα Νταή – Δημήτρης Μπούρας
Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης

Παίζουν:
Κόμισα: Μαριλίτα Λαμπροπούλου
Μαρκήσιος: Νίκος Νίκας
Ιππότης: Γιάννης Σοφολόγης
Ορτάνς: Παρή Τρίκα
Λιζέτ: Μπίλιω Μαρνέλη
Λεπίν: Γιώργος Κορομπίλης

Παραγωγή της Zero Gravity

 

 

Πότε: Πέμπτη 22 Ιουλίου στο Κηποθέατρο Νίκαιας, στις 21.00 και Τετάρτη 28 Ιουλίου στο Θέατρο Αυλιδείας Αρτέμιδος- Χαλκίδα, στις 21.15

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Εισιτήρια: 15 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (προπώληση), 10 ευρώ (ΑΜΕΑ, ανέργων κ.ά.)

Προπώληση εισιτηρίων:  https://www.viva.gr/tickets/theater/periodeia/i-klironomia/
και στα γραφεία των Δήμων

Τηλέφωνο κρατήσεων: 6906 721698, 210 5232097

Η παράσταση είναι μια παραγωγή της ομάδας Zero Gravity που επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Η Zero Gravity έχει παρουσιάσει ως τώρα την “Σκακιστική Νουβέλα” του Στ. Τσβάιχ, το ” Ένα φεγγάρι για τους καταραμένους” του Ο’ Νηλ, το “Σπίτι” του Χ. Κορτάσαρ και το “Βρακί” του Κ. Στέρνχαιμ όλα σε σκηνοθεσίες της Μαριλίτας Λαμπροπούλου και το “Κινητό” του Σ. Μπελμπέλ σε σκηνοθεσία Γιάννη Νταλιάνη.