«Mαντώ: la bella Greca» σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη
29 Ιουνίου 2021
Ο Μάνος Καρατζογιάννης σκηνοθετεί τη «Φαίδρα»
30 Ιουνίου 2021

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Will you marry me?» είναι ο τίτλος της site-specific και εφήμερης δημόσιας διάλεξης που παρουσιάζει η Sara Leghissa την Τετάρτη 30 Ιουνίου στις 19.00 στην Πλατεία Εξαρχείων, στο πλαίσιο του MIRfestival, το οποίο ξεκίνησε στις 28 Ιουνίου και ολοκληρώνεται στις 4 Ιουλίου.

Η Ιταλίδα καλλιτέχνις συνδέει ανθρώπους και κοινότητες, ερευνά τις μεταβάσεις και τα όρια, και χρησιμοποιεί ως υλικά αυτά που βρίσκονται γύρω της και τα μεγάλα της ερωτήματα για το τι θεωρούμε δεδομένο.
Συχνά τη βρίσκουμε να δημιουργεί στον δημόσιο χώρο, να εργάζεται πάνω στις αφηγήσεις και τις συζητήσεις των περιοίκων και των περαστικών, αλλά και να τις διαμορφώνει με τις παρεμβάσεις της.

Στο «Will you marry me?» κατασκευάζει μια περφόρμανς με λέξεις, μόνο που οι λέξεις αυτές μεταμορφώνονται σε εικόνα μέσα στο περιβάλλον και διαταράσσουν τη ζωή της πόλης. Σε δυο σημεία της Αθήνας, περαστικοί και θεατές θα γίνουν μάρτυρες ενός έργου που θα τους θέσει πολλά ερωτηματικά.

 

«Στην καλλιτεχνική μου πρακτική είχα πάντα μια αμφιλεγόμενη σχέση με τους νόμους. Χρησιμοποιώ συχνά τον δημόσιο χώρο ως σκηνή και ως πηγή έμπνευσης» λέει η Ιταλίδα Sara Leghissa.
«Κατά τη δημιουργία, έπρεπε συνεχώς να σκαρφίζομαι δικαιολογίες για να εξηγώ το έργο μου στους μπάτσους. Επιπλέον, για να διερευνήσω τον δημόσιο χώρο, υιοθέτησα αναγκαστικά κάποιους συμβατικούς κώδικες του “θεάτρου”, οι οποίοι όμως μεταφέρονται “έξω”, σε μια επικράτεια όπου δεν υπάρχουν κανόνες.
Έπρεπε λοιπόν να επινοηθούν, να δημιουργηθούν ή τεθούν πάλι υπό διαπραγμάτευση αυτοί οι κανόνες, ανάλογα με την ανάγκη, το κοινό, την αφήγηση. Το έργο Will you marry me? είναι μια site-specific και εφήμερη δημόσια διάλεξη, που δομείται γύρω από το ερώτημα: πώς μπορούμε να κάνουμε μια παράνομη πράξη να αλληλεπιδράσει με ένα περιεχόμενο που συμπίπτει με αυτήν;
Μέσα στο διάστημα ενός έτους, ακούγοντας ανθρώπους που γνώρισαν την παρανομία από τη σκληρή της πλευρά και υιοθετούν κατ’ ανάγκην μορφές παράνομης συμπεριφοράς για να επιβιώσουν, η έρευνά μου κινήθηκε προς τη διερεύνηση της παρανομίας ως μιας ευρέως διαδεδομένης, λεπταίσθητης, ημι-ορατής πρακτικής. Θα μπορούσα επίσης να επισημάνω ότι οι κανόνες δικαίου είναι μια ρευστή έννοια, που αλλάζει και μεταβάλλεται ανάλογα με την ιστορική εποχή, ανάλογα με τα προνόμια που απολαμβάνουμε ή τον τόπο στον οποίο ζούμε».

 

 

«Επέκτεινα την έρευνά μου για να εξετάσω αυτό που αποκαλούμε “μιμητική χρήση του νόμου”, δηλαδή εκείνες τις πρακτικές που χρησιμοποιούν τον νόμο για να παραβιάσουν τον νόμο, στις οποίες έχουμε ουσιαστικά μια απόλυτη απάρνηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων» συνεχίζει η Sara Leghissa.
«Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ως παραδείγματα την πρακτική του γάμου για την εξασφάλιση της υπηκοότητας σε μια άλλη χώρα ή, σε χώρες που απαγορεύεται η έκτρωση, η πρακτική της διοργάνωσης ταξιδιών σε διεθνή ύδατα για να πραγματοποιηθεί μια έκτρωση.
Ποια είναι η δύναμη μιας παράνομης πράξης; Γιατί χρησιμοποιείται ως πράξη αντίστασης και εναντίωσης; “Οι παράνομες χειρονομίες κάνουν ορατούς αυτούς που βρίσκονται στην εξουσία –παραθέτοντας τα λόγια της Madu (Maddalena Fragnito), φίλης, καλλιτέχνιδας και ακτιβίστριας– , κάνουν την εξουσία ορατή”. Η καλλιτεχνική σχέση μου με το MIR και τη Χριστιάνα, όπως και με την Αθήνα, κρατάει χρόνια.
Θυμάμαι την κατάληψη στο πάρκο της Ναυαρίνου στα Εξάρχεια το 2009. Γνώριζα πολλούς από τους ανθρώπους που συμμετείχαν στην κατάληψη τότε, κι αυτή η πρωτοβουλία με ενέπνευσε πολύ. Παλαιότερα, ο χώρος ήταν πάρκινγκ, και σύμφωνα με τα νέα πολεοδομικά σχέδια, θα χτιζόταν εκεί κτίριο για γραφεία.
Στις 7 Μαρτίου 2009, μαζί με την κολεκτίβα “Εμείς, εδώ και τώρα και για όλους μας”, οργανώσαμε ένα event όπου κάτοικοι και υποστηρικτές κατέλαβαν το χώρο έως ότου ικανοποιηθεί το αίτημα. Αφού αφαίρεσαν με τρυπάνια την άσφαλτο, έφεραν χώμα και φύτεψαν λουλούδια και δέντρα. Ο χώρος καταλήφθηκε και μεταμορφώθηκε ώστε να μπει ένα τέλος στην ανάπλαση, και έτσι έγινε ένας δημόσιος, αυτοδιαχειριζόμενος κήπος-κοινότητα.
Κάποιες φορές πρέπει να δράσουμε παράνομα για να μετασχηματίσουμε την πραγματικότητα και να κάνουμε χώρο για τα ανθρώπινα και μη ανθρώπινα δικαιώματα».

 

Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις είναι ελεύθερη, με απαραίτητη την ηλεκτρονική κράτηση θέσεων.
Κρατήσεις και πληροφορίες: www.mirfestival.gr

 

 

 

 

 

Ωρολόγιο Πρόγραμμα MIRfestival

 

Δευτέρα 28 Ιουνίου

20:30 Zapruder > Anubi III
Σχολή Ασφαλούς Οδήγησης Μοτοσικλέτας Θανάσης Χούντρας, Πολυδένδρι Αφιδνών,
32ο χλμ. Αθηνών–Λαμίας

Τρίτη 29 Ιουνίου

19:00 Sara Leghissa > Will you marry me?
Στην πόλη (Πλατεία Μεταξουργείου)

20:30 Αντώνης Αντωνόπουλος > Ουτοπία
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών Προαύλιο Κεντρικού Κτηρίου

21:30–23:45 Nina Santes > (Though a silent orchestra, they were full of) Elegies
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών (πρόποδες)
Ανά 15’ με ραντεβού για 1-5 άτομα κάθε φορά.

Τετάρτη 30 Ιουνίου
19:00 Sara Leghissa > Will you marry me?
Στην πόλη (Πλατεία Εξαρχείων)

20:30 Αντώνης Αντωνόπουλος > Ουτοπία
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών Προαύλιο Κεντρικού Κτηρίου

21:30–23:45 Nina Santes > (Though a silent orchestra, they were full of) Elegies
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών (πρόποδες)
Ανά 15’ με ραντεβού για 1-5 άτομα κάθε φορά.

21:30 Κατερίνα Ανδρέου > Rave to lament
Πάρκινγκ Μ. Αλεξάνδρου 130

Πέμπτη 1 Ιουλίου

20:30 Αντώνης Αντωνόπουλος > Ουτοπία
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών Προαύλιο Κεντρικού Κτηρίου

21:30–23:45 Nina Santes > (Though a silent orchestra, they were full of) Elegies
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, Λόφος Νυμφών (πρόποδες)
Ανά 15’ με ραντεβού για 1-5 άτομα κάθε φορά.

21:30 Κατερίνα Ανδρέου > Rave to lament
Πάρκινγκ Μ. Αλεξάνδρου 130

21:30 Αγνή Παπαδέλη Ρωσσέτου > Ένας πολύ ειρηνιρικός ωκεανός
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Σίνα 31, ταράτσα

Παρασκευή 2 Ιουλίου

21:30 Αγνή Παπαδέλη Ρωσσέτου > Ένας πολύ ειρηνιρικός ωκεανός
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Σίνα 31, ταράτσα

Σάββατο 3 Ιουλίου

20:30 & 22:00 Φωτεινή Σταματελοπούλου > TOO MUCH
Γήπεδο Μπάσκετ οδού Θεσσαλονίκης και Στρ. Μακρυγιάννη (κάτω από τη Γέφυρα Μοσχάτου)

21:30 Αγνή Παπαδέλη Ρωσσέτου > Ένας πολύ ειρηνιρικός ωκεανός
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Σίνα 31, ταράτσα

21:30 Γιώτα Αργυροπούλου > Alex(a) – Work in progress
Κήπος Κτηρίου Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

Κυριακή 4 Ιουλίου

20:30 & 22:00 Φωτεινή Σταματελοπούλου > TOO MUCH
Γήπεδο Μπάσκετ οδού Θεσσαλονίκης και Στρ. Μακρυγιάννη (κάτω από τη Γέφυρα Μοσχάτου)

21:30 Αγνή Παπαδέλη Ρωσσέτου > Ένας πολύ ειρηνιρικός ωκεανός
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Σίνα 31, ταράτσα

21:30 Γιώτα Αργυροπούλου > Alex(a) – Work in progress
Κήπος Κτηρίου Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων

Λόγω των μέτρων κατά της Covid 19 και της αδυναμίας της ομάδας να ταξιδέψει, η παράσταση Only Forever της Roza Moshtaghi θα παρουσιαστεί ως satellite event τον Σεπτέμβρη. Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν αργότερα.

 

 

Δυο λόγια για το MIRfestival

Το MIRfestival είναι ένα διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης που εστιάζει στο σημείο συνάντησης των παραστατικών τεχνών και του οπτικοακουστικού πολιτισμού. Φιλοξενεί ευρηματικές και πρωτότυπες καλλιτεχνικές δημιουργίες στα όρια των τεχνών, εκεί όπου η σκηνή συναντά την εικόνα, εκεί όπου γεννιούνται οι νέες μορφές των παραστατικών τεχνών, και αναδεικνύει δημιουργούς με ιδιαίτερο καλλιτεχνικό όραμα, το οποίο συνδιαλέγεται με πρωτότυπο τρόπο με την καθημερινή πραγματικότητα της Αθήνας. Δανείζεται το όνομά του από τον διαστημικό σταθμό ΜΗΡ και φιλοδοξεί να είναι ένας ανοιχτός χώρος συνάντησης, ανταλλαγής και δημιουργικής σκέψης για τους καλλιτέχνες και για το κοινό, αλλά και μια πλατφόρμα ανάδειξης της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Λόγω της ταυτότητας και του περιεχομένου του, αλλά και λόγω της σχέσης του με την πόλη και την ανερχόμενη καλλιτεχνική σκηνή της, το MIRfestival είναι ένα μοναδικό φεστιβάλ στο πολιτιστικό τοπίο της Αθήνας.

Στον διαδικτυακό τόπο www.mirfestival.gr μπορεί κανείς να βρει αναλυτικές πληροφορίες για την ταυτότητα του φεστιβάλ καθώς και αρχειακό υλικό από τις διοργανώσεις του 2008, του 2010, του 2012, του 2014 , του 2016 και του 2018.