O Anthony Skordi με τον μονόλογο «Onassis. The play» στο Θέατρο Λαμπέτη Θερινό
12 Αυγούστου 2020
Χριστίνα Κουλουμπή. Με την παράσταση «Ο Θησέας και ο Μινώταυρος» σε περιοδεία
19 Αυγούστου 2020
O Anthony Skordi με τον μονόλογο «Onassis. The play» στο Θέατρο Λαμπέτη Θερινό
12 Αυγούστου 2020
Χριστίνα Κουλουμπή. Με την παράσταση «Ο Θησέας και ο Μινώταυρος» σε περιοδεία
19 Αυγούστου 2020

Η Κάλλια Θεoδοσιάδη στο «Kaspar Machine». (Φωτογραφίες: Κώστας Χρήστου).

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Στον Πολυχώρο Λιπασμάτων Δραπετσώνας (Silo) ανεβαίνει στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου 2020 το θέαμα με τίτλο «Kaspar Machine».

Ρωτήσαμε την Κάλλια Θεοδοσιάδη για την παράσταση «Kaspar Machine» η οποία αξιοποιεί τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών (3D Mapping, Animation) και καταργεί τα όρια της σκηνής, αλλάζοντας τη σχέση μεταξύ ηθοποιών και κοινού: οι ηθοποιοί γίνονται θεατές, το κοινό συμμετέχει στο θέαμα. Τη σκηνοθεσία και την εικαστική σύνθεση υπογράφει ο Νίκος Χατζηπαπάς και την επιμέλεια και το σχεδιασμό του 3D video animation ο εικαστικός Κωστής Παπαδόπουλος. To θέαμα «Kaspar Machine» πλαισιώνεται από την εικαστική εγκατάσταση «Διερχόμενοι» του Γιώργου Ξένου, αποτελούμενη από 150 ανθρώπινα περιγράμματα από σίδηρο, διαστάσεων 200χ80 εκ., έκαστο.

Μετά τις παραστάσεις στην Αθήνα ακολουθούν οι πόλεις Μόντενα της Ιταλίας και Πόζναν της Πολωνίας.

 

 

Τι σημαίνει ο τίτλος «Kaspar Machine»;

Το «Kaspar Machine», η «Mηχανή Κάσπαρ» είναι μία φάμπρικα, ένα εργοστάσιο κλωνοποίησης «Κάσπαρ», το οποίο λαμβάνει χώρα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον εγκλεισμού.

Ο τίτλος του πρότζεκτ αντλεί την έμπνευσή του από την ιστορία του Κάσπαρ Χάουζερ, ενός εφήβου που εμφανίστηκε ξαφνικά στη Νυρεμβέργη το 1828 ενώ μέχρι τότε και για 16 ολόκληρα χρόνια βρίσκονταν σε πλήρη απομόνωση, έγκλειστος σε ένα κελί χωρίς να έχει έρθει ποτέ σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον και τους ανθρώπους. Η ξαφνική του εμφάνιση αλλά και ο επίσης ξαφνικός του θάνατος μετά από 4 χρόνια, αποτελούν ένα μυστήριο μέχρι και σήμερα καθώς και πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία μύθων και έργων γύρω από το όνομά του.

Ο Πέτερ Χάντκε, εμπνεόμενος από την ιστορία του Κάσπαρ Χάουζερ, γράφει το θεατρικό έργο «Κάσπαρ», θέλοντας να μιλήσει για τον εγκλεισμό και την επιβολή μέσω του λόγου, στοιχεία που αποτελούν και τον κεντρικό άξονα του πρότζεκτ.

 

Πώς συμμετέχουν οι χώρες Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία, Ρουμανία σε αυτή την παράσταση;

Το συγκεκριμένο πρότζεκτ αποτελεί ένα συνεργατικό πρόγραμμα στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Creative Europe», που στοχεύει στην ευρύτερη συνεργασία μεταξύ των κρατών-εταίρων. Η Ελλάδα έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο του προγράμματος, την καλλιτεχνική πρόταση, την οργάνωση και τον συντονισμό. Κάθε εταίρος καλείται να αναλάβει ένα συγκεκριμένο ρόλο και να φέρει εις πέρας μία συγκεκριμένη αρμοδιότητα ώστε να βοηθήσει στην πραγμάτωση αυτού του καλλιτεχνικού, υβριδικού, πολυσύνθετου θεάματος που φέρει την υπογραφή του καλλιτεχνικού διευθυντή και σκηνοθέτη Νίκου Χατζηπαπά.

 

Ποιες συνθέσεις τεχνών θα δούμε;

Η «Μηχανή Κάσπαρ» αποτελεί μια σύμπραξη διαφορετικών καλλιτεχνικών εκφράσεων στο δημόσιο χώρο. Η εικαστική εγκατάσταση έχει σκοπό να ξυπνήσει μνήμες και οράματα συνδέοντας το παρόν με το παρελθόν και το μέλλον. Με την χρήση των νέων τεχνολογιών (video art, animation κ.ά.) καταργούνται τα όρια της σκηνής, μεταμορφώνοντας τον χώρο σε μια εικονική πραγματικότητα, ένα φουτουριστικό ψηφιακό περιβάλλον εγκλεισμού. Η μορφή του θεάματος συμπληρώνεται με την αρμονική σύνδεση των τεχνών θεάτρου δρόμου, τσίρκου, σωματικού θεάτρου και performing art. Τέλος, η χορογραφία αποσκοπεί στην αρμονική σύνδεση των πολλαπλών εκφραστικών μέσων, στοχεύοντας σε ένα ενιαίο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα.

 

 

Ποιος είναι ο στόχος της παράστασης;

Βασικός στόχος του «Kaspar Machine» αποτελεί η ευαισθητοποίηση και συμμετοχή του κοινού σε ένα σύμπλεγμα τεχνών με κεντρικό άξονα τον εγκλεισμό και τις διαφορετικές του εκφάνσεις.

 

Με ποιον τρόπο μπορεί να συμμετέχει το κοινό;

Ως ένα υβριδικό πολυεκφραστικό θέαμα, η παράσταση καταργεί τις θεατρικές συμβάσεις και φέρνει σε άμεση αναμέτρηση τους ηθοποιούς με τους θεατές, δημιουργώντας έναν πρωτότυπο τρόπο επικοινωνίας και ανοιχτού διαλόγου. Οι θεατές, εκούσια ή ακούσια, συμμετέχουν με την παρουσία και τη στάση τους στην εξέλιξη της δράσης, καθώς έρχονται αντιμέτωποι με την ευρύτερη έννοια του εγκλεισμού και των αποστάσεων.

 

Ποια ήταν η έρευνα που κάνατε για τον συγγραφέα Πέτερ Χάντκε και τα έργα του πάνω στα οποία είναι βασισμένη η παράσταση;

Το βασικό μοτίβο των έργων του Πέτερ Χάντκε είναι ότι η κοινή γλώσσα, η καθημερινότητα, ο ορθολογισμός και η τάξη οδηγούν σε ψυχαναγκασμό, απονέκρωση των αισθήσεων, παραλογισμό και σύγχυση.

Η γενικότερη έρευνα οδηγεί σε ένα είδος καινοτόμου θεάτρου το οποίο καταργεί από μόνο του τις θεατρικές συμβάσεις και οδηγεί στον πειραματισμό, αποσκοπώντας στη δημιουργία ενός υβριδικού είδους που δένει με την γενικότερη φιλοσοφία της παράστασης.

Προσωπικά, η έρευνά μου εστιάζει στις κινησιολογικές διαστάσεις και φόρμες που δημιουργούνται στο χώρο και στα σώματα: Πώς αντιδρά το σώμα σε περιοριστικές καταστάσεις εγκλεισμού; Ποια μπορεί να είναι η σωματική αποτύπωση της αποστασιοποίησης; Πώς αποτυπώνεται η αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου να δημιουργήσει έναν καινούριο κόσμο πάνω σε καινούρια θεμέλια; Τί μορφή, τί ποιότητα, τί ρυθμό θα μπορούσε να έχει η κίνηση σε έναν ψηφιακό-εικονικό κόσμο; Τί πλάσματα μπορεί να δημιουργήσει ένας ψηφιακός κόσμος; Τί συνέπειες μπορεί να έχει μία βιομηχανία ανθρώπινης κλωνοποίησης;

 

Πώς θα σας δούμε με τον Θανάση Σαράντο;

Με τον Θανάση Σαράντο θα εμφανιστούμε ως πλάσματα «Κάσπαρ», έχοντας αναλάβει το βασικό κείμενο του ομώνυμου έργου του Πέτερ Χάντκε.

 

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τον σκηνοθέτη Νίκο Χατζηπαπά;

Ο Νίκος Χατζηπαπάς είναι ανοιχτός σε καινούριες ιδέες και προτάσεις αφήνοντας το περιθώριο πειραματισμού και ελευθερίας κινήσεων, δημιουργώντας έτσι ένα γόνιμο κλίμα συνεργασίας.

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Kaspar Machine»

Κείμενα: Πέτερ Χάντκε

Σκηνοθεσία| Εικαστική σύνθεση: Νίκος Χατζηπαπάς

Εικαστική εγκατάσταση:  Γιώργος Ξένος

Χορογραφία| Επιμέλεια κίνησης: Κάλλια Θεοδοσιάδη

Επιμέλεια κίνησης των street performers: Stefano Tè

Σχεδιασμός κοστουμιών: Flavia Rosana Căpraru

Video-Animation|3D mapping: Κωστής Παπαδόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Θεώνη Ριντ

Β’ Βοηθοί σκηνοθέτη: Δήμητρα Αντωνιάδου, Γιάννης Πετρίδης, Στέφανος Τσιμπουρλάς

 

Παίζουν:

-οι ηθοποιοί: Θανάσης Σαράντος, Κάλλια Θεοδοσιάδη

-οι performers: Blake Blakemore, Francesco Bocchi, Αγγελική Δεληγιάννη, Diaconu Bianca, Clara Carpentieri, Jakub Henke, Łukasz Kowalski, Krzysztof Mędrek, Μιχάλης Μιχαήλος, Nemanja Miric, Stefano Ulivieri, 25 σπουδαστές της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης “δήλος” –Δήμητρα Χατούπη και 20 ερασιτέχνες βοηθητικοί ηθοποιοί

Συμμετέχει η σοπράνο Ελεάννα Κωνσταντά

Πιάνο: Αλέξανδρος Φαρής

Επικοινωνία- Δημόσιες Σχέσεις: Δέσποινα Ερρίκου, Ράνια Παπαδοπούλου

Οργάνωση Παραγωγής: Ράνια Παπαδοπούλου

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Νίκος Χατζηπαπάς

Παραγωγή: Labillusions

 

 

Πού: Πολυχώρος Λιπασμάτων Δραπετσώνας (Silo)

Πρόσβαση: Σταθμός Η.Σ.Α.Π. Στάση Πειραιά & Τρόλεϊ 20

 

Πότε: 19 και 20 Σεπτεμβρίου 2020, στις 21.00

Ώρα προσέλευσης: 20.00

Κατάλληλο άνω των 15 ετών

 

Εισιτήρια: 15 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (μειωμένο(Α.Μ.Ε.Α., άνεργοι, άνω των 65 ετών, Νέοι έως 25 ετών, Φοιτητικό), 8 ευρώ (Ατέλειες, Άνεργοι, Κάτοικοι Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας)

Early birds: 12 ευρώ (έως 25/8)

 

Προπώληση εισιτηρίων:

Viva.gr:

https://www.viva.gr/tickets/theater/polihoros-lipasmaton-drapetsonas/kaspar-machine/

Τηλεφωνικές κρατήσεις με προαγορά: 6989430054

Παράταση ειδικής προσφοράς προπώλησης (έως 25/8): 12 ευρώ

“Kaspar Machine”

Μία συνεργασία των οργανισμών:

Labillusions, Teatro dei Venti, Teatr Biuro Podrozy, Fusion of Arts, Prisma, Helix Action Theatre

 

Με την υποστήριξη: Creative Europe Culture

 

H παράσταση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού και τελεί υπό την αιγίδα του.

 

Με την υποστήριξη του Δήμου Κερατσινίου – Δραπετσώνας & του Δήμου Καισαριανής

 

Associated Parterners:

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης “δήλος” –Δήμητρα Χατούπη

 

 

 

**H άδεια αναβίβασης της παράστασης με τα αποσπάσματα των έργων “Βρίζοντας το κοινό”, “Κραυγές βοήθειας” και “Κάσπαρ” του Πέτερ Χάντκε έχει δοθεί από την Suhrkamp Verlag, Berlin.

Kaspar, copyright: Frankfurt, Suhrkamp Verlag, 1967