Η Εβελίνα Παπούλια και η Ελένη Μπούκλη μιλούν για την «Ηλέκτρα»

Ο Παναγιώτης Μπουγιούρης μιλάει για «Το σύνδρομο της άδειας φωλιάς»
5 Φεβρουαρίου 2020
Θανάσης Παπαγεωργίου: «Ο Μποστ είναι μια περίπτωση που δεν παρουσιάζεται συχνά στην Τέχνη»
10 Φεβρουαρίου 2020

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσω» φωνάζει με θυμό η Ηλέκτρα. Θα σταματήσει άραγε ποτέ αυτός ο κύκλος αίματος; Όσο οι πληγές της ματώνουν ακόμα, δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσει. Ώσπου να στραγγιστεί εντελώς, όλο το μαύρο σκοτάδι της νύχτας. Δεν πρόκειται ποτέ να σταματήσει. Ο Άρης Μπινιάρης μάς συστήνει τη διασκευή της «Ηλέκτρας» του Σοφοκλή η οποία είναι βασισμένη στη μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά. Κάθε παράσταση του Μπινιάρη φέρει το δικό του στίγμα, τη δική του ιδιαίτερη σκηνοθετική ματιά και αποτελεί ένα ταυτόχρονα θεατρικό και μουσικό γεγονός. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να ξεχάσει κανείς τις σκηνοθεσίες του στην «Αντιγόνη», τις «Βάκχες», τους «Πέρσες», αλλά και στο «’21», στο «Ξύπνα Βασίλη» και στον πρόσφατο «Χορό της φωτιάς»; Στην «Ηλέκτρα» οι ηθοποιοί αντλούν πληροφορίες από τη ρυθμικότητα του κειμένου και μεταβολίζουν, με το σώμα και τη φωνή, σε θεατρική δράση, τον ήχο και το ρυθμό του ποιητικού λόγου. Με όχημα τη μουσική, δημιουργούν, μια δυναμική πλατφόρμα αναπαράστασης  και αναδεικνύουν το συγκινησιακό πεδίο της αρχαίας τραγωδίας. Η Εβελίνα Παπούλια και η Ελένη Μπούκλη μιλούν στο theatermag για την Κλυταιμνήστρα και την Ηλέκτρα που ερμηνεύουν αντίστοιχα, καθώς και για την πολύ παλιά αλλά πάντα επίκαιρη ιστορία του κειμένου του αρχαίου μας τραγικού ποιητή.

 

 

Ποιες είναι οι σκέψεις σας στο άκουσμα του έργου «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή;

Εβελίνα Παπούλια: «Είναι μια σπουδαία τραγωδία με σμιλεμένους χαρακτήρες. Παίζει έντονα με αρχετυπικά θέματα με το σωστό, το λάθος, το καλό και το κακό».

Ελένη Μπούκλη: «Το όνομα Ηλέκτρα σημαίνει η λαμπερή, η φωτεινή, ακούγοντάς το στο έργο του Σοφοκλή καταλαβαίνω ότι είναι αυτή που αναζητά και επιδιώκει το φως με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο, για να λυθεί το σκοτάδι, γιατί δε γίνεται αλλιώς».

 

Πώς έχει προσεγγίσει το κλασικό αυτό έργο ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθετικά και δραματουργικά;

Εβελίνα Παπούλια: «Με τον μοναδικό του τρόπο σε ταξιδεύει στο προσωπικό του ύφος. Ροκ αισθητική και ακούσματα και μια έντονα σύγχρονη μάτια».

Ελένη Μπούκλη: «Το έργο κινείται γύρω από τον συναισθηματικό κόσμο της Ηλέκτρας, τι της έχει συμβεί και τι της συμβαίνει εκείνη τη στιγμή μπροστά μας, κάτι που το εκφράζει ο Χορός. Σκηνοθετικά, μέσα από τη μουσικότητα του κειμένου και την έντονη δόνηση των λέξεών του, ξετυλίγονται όλα τα πρόσωπα και η ιστορία».

 

Η Εβελίνα Παπούλια ερμηνεύει τον Κλυταιμνήστρα. (Φωτογραφίες: Κωστής Σωχωρίτης).

 

 

Πώς λειτουργούν η μουσική σύνθεση του Χρήστου Γεωργόπουλου, ο σκηνικός χώρος του Κωστή Καραντάνη, τα κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού και οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη σε αυτή την παράσταση;

Εβελίνα Παπούλια: «Όλα παντρεύονται αρμονικά. Όλα εξυπηρετούν το όραμα του σκηνοθέτη και τους ρόλους αντιστοίχως».

Ελένη Μπούκλη: «Η μουσική λειτουργεί σαν ένα σώμα όπου μαζί με το κείμενο κινούνται σε όλη τη διάρκεια του έργου. Το σκηνικό μαζί με τους φωτισμούς έχουν την αίσθηση ότι μπαίνεις σε κάποιο χώρο «ιερό», σε κάποιο χώρο που κάτι θα τελεσθεί. Τα κοστούμια είναι αυτά που μεταμορφώνουν από τον Χορό, έναν έναν τους χαρακτήρες, για να ξεκινήσει η ύπαρξη τους».

 

Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για το ρόλο που ερμηνεύετε;

Εβελίνα Παπούλια: «Η Κλυταιμνήστρα είναι μια γυναίκα που επέλεξε την εκδίκηση και όχι το συνολικό καλό. Αυτό είναι και το αδύναμο στοιχείο του χαρακτήρα της. Η έπαρση και ο εγωκεντρισμός. Σε αυτή την εκδοχή δεν έχει καμία δικαιολογία για τις πράξεις της».

Ελένη Μπούκλη: «Ερμηνεύω την Ηλέκτρα, την βαθειά οργισμένη κόρη, που η μάνα της η Κλυταιμνήστρα μαζί με τον εραστή της τον Αίγισθο, σκότωσαν τον πατέρα της τον Αγαμέμνονα. Την απόγνωση ενός κοριτσιού που θέλει να γίνει γυναίκα, που στο τέλος με την εμφάνιση του αδερφού της Ορέστη, έρχεται η λύση και η λύτρωση».

 

Ποιο είναι το θέμα (ο πυρήνας) του έργου και τι είναι αυτό που το καθιστά διαχρονικό;

Εβελίνα Παπούλια: «Όταν χαθεί η ισορροπία, το δίκαιο και το σωστό ανάμεσα στις σχέσεις, η οργή ξεχειλίζει. Ενδέχεται και οι δυο πλευρές να έχουν δίκιο αλλά η ισορροπία στις τραγωδίες συνήθως έρχεται με την κάθαρση».

Ελένη Μπούκλη: «Στην παράστασή μας επικεντρωνόμαστε στη γυναίκα και τη γονιμότητα. Την απουσία του πατέρα, που για να μπορέσει η κόρη, η Ηλέκτρα, να προχωρήσει, να τεκνοποιήσει χρειάζεται τα πράγματα να μπουν στη θέση τους. Αυτό μας αφορούσε και θα μας αφορά πιστεύω πάντα».

 

Η Ελένη Μπούκλη ερμηνεύει την Ηλέκτρα. (Φωτογραφίες: Κωστής Σωχωρίτης).

 

 

Σας ενδιαφέρουν πιο πολύ οι ρόλοι στα κλασικά έργα ή στα σύγχρονα;

Εβελίνα Παπούλια: «Εννοείται πως για έναν ηθοποιοί είναι πολύ σημαντικό να αναμετριέται με τόσο σπουδαία έργα όπως είναι οι τραγωδίες, αυτό όμως δεν σημαίνει πως ένα σύγχρονο έργο δεν μπορεί να έχει τις δυσκολίες του ή να μην είναι πρόκληση για έναν ηθοποιό».

Ελένη Μπούκλη: «Με ενδιαφέρει όταν οι ρολόι είναι ολοκληρωμένοι και με κάποιο τρόπο η πορεία τους έχει αρχή, μέση και τέλος. Συνήθως αυτό συμβαίνει στα κλασικά έργα».

 

Ποια είναι η πιο δυνατή φράση ή σκηνή της παράστασης;

Εβελίνα Παπούλια: «Όλοι οι ρολόι λένε συγκλονιστικές φράσεις. Αλλά, μ’ αρέσει αυτό που λέει ο Χορός:

Να αγκαλιάσουμε γλυκά. 

Πόθους που βγαίνουν απ’ το ίδιο το κορμί μας

Τρυφερές αναπνοές αιωρούμενων ονείρων

Πόθους μιας νέας ζωής 

Πόθους μιας νέας γέννας.

Ελένη Μπούκλη: «Είναι η φράση “Ίσως τότε νικήσουμε τη θλίψη πολεμώντας τη, ίσως νικήσουμε των ενόχων μας τις πολυκέφαλες κατάρες και επιστρέψουμε ζωντανοί, από τον ίδιο δρόμο που κάποτε φύγαμε πεθαμένοι” , η οποία ακούγεται από τον Χορό στο τέλος της παράστασης και για μένα είναι όλη η ουσία του έργου, όπως το παρουσιάζουμε».

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Ηλέκτρα» του Σοφοκλή

 

Διασκευή βασισμένη στη μετάφραση του Γ. Χειμωνά: Άρης Μπινιάρης

Σκηνοθεσία/ Δραματουργία: Άρης Μπινιάρης

Μουσική σύνθεση: Χρήστος Γεωργόπουλος

Επιμέλεια κίνησης: Άρης Μπινιάρης, Ιωάννα Τουμπακάρη

Σκηνικός χώρος: Κωστής Καραντάνης

Κουστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Φωτογραφίες: Κωστής Σωχωρίτης

Promo video: Θωμάς Παλυβός, Ανδρέας Γκουγκούσης

Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Διακουμοπούλου

Εκτέλεση παραγωγής: Ιωάννα Πιταούλη

 

Ερμηνεύουν: Εβελίνα Παπούλια, Ελένη Μπούκλη, Λένα Μποζάκη, Δημήτρης Μανδρινός, Νίκος Τσολερίδης, Τάσος Κορκός, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Δώρα Ξαγοράρη, Κατερίνα Δημάτη, Άρης Μπινιάρης

Μουσικός επί σκηνής: Χρήστος Γεωργόπουλος

 

 

Πού: Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Φρυνίχου 14, Πλάκα,  τηλ. 210 3222464

Πότε: από 23 Ιανουαρίου 2020 και κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21.00

Εισιτήρια: 20 ευρώ (γενική είσοδος), 16 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ)