Ο Γιώργος Χριστοδούλου μιλάει για τις «Μεγάλες Προσδοκίες» του Κάρολου Ντίκενς

Μάνος Βακούσης: «Με απασχολεί η λέξη συνείδηση που πρέπει να λέγεται σαν ομορφιά καθημερινά»
21 Ιανουαρίου 2020
Μελαχρινέ Βελέντζα και Λευτέρη Δούρο, τι συμβαίνει με το «Lemon»;
23 Ιανουαρίου 2020

Ο Γιώργος Χριστοδούλου ερμηνεύει τον Πιπ στην παράσταση του έργου «Μεγάλες Προσδοκίες» του Κάρολου Ντίκενς που σκηνοθετεί η Λίλλυ Μελεμέ. (Φωτογραφίες: Τάσος Βρεττός).

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Είναι ο Οδυσσέας, είναι ο Μάικ, είναι και ο Πιπ. Ο λόγος για τον Γιώργο Χριστοδούλου, ο οποίος πρωταγωνιστεί ως Οδυσσέας στην «Οδύσσεια» που παίζεται στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Αθηνών «Μαρία Κάλλας» σε σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου και ως Μάικ στο «Νυφικό Κρεβάτι» που σκηνοθετεί και παίζει μαζί με τη σύζυγό του Μαρία Προϊστάκη. Το ρόλο του Πιπ καλείται να ερμηνεύσει σε λίγες μέρες στην παράσταση του έργου «Μεγάλες Προσδοκίες» του Κάρολου Ντίκενς που κάνει πρεμιέρα στις 31 Ιανουαρίου στο Σύγχρονο Θέατρο σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ. Ο ηθοποιός μιλάει για το έργο του διάσημου Άγγλου μυθιστοριογράφου που έχει διασκευαστεί για το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, καθώς και για τη συνεργασία του με τους υπόλοιπους ηθοποιούς της παράστασης.

 

«Έτυχε να διαβάσω το βιβλίο του Κάρολου Ντίκενς “Μεγάλες Προσδοκίες” το καλοκαίρι που πέρασε πριν μου κάνει την πρόταση συνεργασίας η σκηνοθέτις της παράστασης Λίλλυ Μελεμέ. Οπότε το είχα πολύ φρέσκο στο μυαλό μου. Πρόκειται για ένα υπέροχο κείμενο και ο ίδιος ο Ντίκενς σαν συγγραφέας είναι μια τρομερή προσωπικότητα» λέει ο ηθοποιός Γιώργος Χριστοδούλου. «Από την ώρα που μιλήσαμε με τη Λίλλυ Μελεμέ ανυπομονούσα να ξεκινήσει η δουλειά πάνω στο κείμενο αυτό. Ερμηνεύω τον Πιπ, ένα ορφανό και φτωχό παιδί, που από την ηλικία των οκτώ ετών ερωτεύεται την πλούσια Εστέλλα. Στη συνέχεια όταν μεγαλώνει κερδίζει μια κληρονομιά, ψάχνει τον εαυτό του και την αξία του στο Λονδίνο και γυρίζει πίσω στην πόλη που γεννήθηκε, απογοητευμένος θα έλεγα. Από την πρώτη στιγμή που μιλήσαμε με τη Λίλλυ Μελεμέ κατάλαβα ότι έχουμε χημεία σαν άνθρωποι. Μιλάμε την ίδια γλώσσα, έχουμε κατά κάποιον τρόπο καλλιτεχνική συγγένεια από την άποψη ότι και εγώ έχω δουλέψει αρκετά με τον Στάθη Λιβαθινό ο οποίος ήταν υπεύθυνος της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου και εκείνη έχει σκηνοθετήσει αρκετά έργα, για την Πειραματική Σκηνή και για το Εθνικό Θέατρο. Χαίρομαι να συνεργάζομαι με ανθρώπους που είναι ευγενείς, πνευματικοί και έχουν ωραία ματιά πάνω στα έργα. Ως ηθοποιός λειτουργώ περίεργα όσον αφορά στην επιλογή των συνεργασιών μου. Δηλαδή, κάποιες φορές υπάρχει κάτι που μπορεί να έχω διαβάσει, να το ξέρω και να θέλω πολύ να το κάνω, ενώ υπάρχουν άλλες φορές που μπορεί να ακούσω κάποιο σημάδι. Ίσως ακούγεται χαζό, αλλά το λαμβάνω και αυτό υπ’ όψιν μου. Η “Οδύσσεια”, για παράδειγμα, ήρθε κάπως έτσι, λίγο περίεργα. Επειδή, είχαμε αποφασίσει με τη γυναίκα μου την Μαρία Προϊστάκη, να ονομάσουμε το παιδί μας Οδυσσέα, όταν μου έγινε η πρόταση για την παράσταση σκέφτηκα ότι είναι ένα σημάδι. Ένιωσα ότι θα είναι μια ωραία δουλειά και αποδείχτηκε όντως μια συνεργασία που την έχω χαρεί πολύ. Όσον αφορά τα έργα που επιλέγω να σκηνοθετήσω, αν και έχω προσπαθήσει μόλις δύο φορές, η αρχή γίνεται από κάτι τελείως προσωπικό. Αυτή τη φορά, επιλέγοντας το έργο του Γιαν Ντε Χάρτογκ “Νυφικό Κρεβάτι” που σκηνοθετώ και παίζω μαζί με τη Μαρία Προϊστάκη στο Από Μηχανής Θέατρο, είχα την ανάγκη να μιλήσω για κάποια πράγματα που με απασχολούν αυτό το διάστημα και ήθελα να το κάνω μαζί με τη γυναίκα μου, την οποία εκτιμώ πολύ σαν ηθοποιό. Το “Νυφικό Κρεβάτι” πραγματικά αγκάλιασε όλες μας τις ανησυχίες και όλη μας την κατάσταση όπως είμαστε τώρα. Είναι μια καθαρά προσωπική παράσταση η οποία ευελπιστώ ότι αγγίζει και άλλους ανθρώπους».

 

 

«Μια δυνατή σκηνή στις “Μεγάλες Προσδοκίες” είναι η στιγμή που ο Πιπ και η Εστέλλα δίνουν το πρώτο τους φιλί» συνεχίζει ο ηθοποιός.  «Είναι καταλυτική για τον Πιπ. Τον αλλάζει εκ των έσω εντελώς, γιατί εκεί που είναι ένα παιδί ξαφνικά δίνει το πρώτο του φιλί και αποκτά χρόνια στην πλάτη του, μεγαλώνει, ενηλικιώνεται, αλλάζει όλο του το σύμπαν. Ωστόσο, δεν είναι ένα κανονικό πρώτο φιλί ενός δωδεκάχρονου, γιατί πρόκειται για μια σχέση που δεν είναι τόσο βατή, όπως θα ήταν μια άλλη σχέση που έχει να κάνει με τα πρώτα ερωτικά σκιρτίματα. Είναι μια σχέση η οποία έχει πολύ σκληρότητα, η ίδια η Εστέλλα που την ερμηνεύει η Νατάσα Εξηνταβελόνη αλλά και η Δεσποινίδα Χάβισαμ που ερμηνεύει η Φιλαρέτη Κομνηνού, αντιμετωπίζουν τον Πιπ με πολύ σκληρότητα και προσβολές. Πάνω κάτω ότι περιέχει ο έρωτας δηλαδή, το σκληρό και το μαλακό, το λευκό και το μαύρο. Αυτά συνυπάρχουν στη σχέση του Πιπ και της Εστέλλας και γίνεται μια έκρηξη με το πρώτο τους φιλί. Η κυρία Κομνηνού ήταν δασκάλα μου στο Εθνικό Θέατρο. Βρεθήκαμε μαζί πάνω στη σκηνή πέρυσι στη παράσταση “Αρίστος” και για μένα είναι ένας άνθρωπος, μια ηθοποιός που με μαγεύει. Μου δίνει πολύ ενέργεια και στις πρόβες και πάνω στη σκηνή, την χαζεύω και χαίρομαι που βρίσκομαι μαζί της σε αυτή την παράσταση. Με τον Αλέκο Συσσοβίτη, ο οποίος κάνει έναν πρώην κατάδικο τον κύριο Μάγκουιτς, είναι η πρώτη φορά που συνεργαζόμαστε και καταλαβαίνω ότι εκτός από πολύ καλός ηθοποιός είναι και πολύ καλός άνθρωπος. Χαίρομαι και την παρέα του και την παρουσία του στην πρόβα και όσον αφορά τα καινούργια παιδιά, τον Κωνσταντίνο Γεωργαλή και τη Λήδα Κουτσοδασκάλου, νομίζω ότι δεν θα μπορούσε να τύχει κάτι καλύτερο. Όλοι μαζί είμαστε μια πολύ ωραία ομάδα. Το σκηνικό, όπως και η προσέγγιση του έργου, είναι κάπως αφαιρετικό και δίνει τη δυνατότητα να πάρει διάφορες μορφές και να σηματοδοτηθεί και διαφορετικά κάθε φορά. Το κλίμα της παράστασης, όπως και το βιβλίο άλλωστε, έχει κάτι από ψυχολογικό θρίλερ, άρεσαν αυτά στον Κάρολο Ντίκενς , ο οποίος και είναι επηρεασμένος από το γκόθικ στοιχείο που ανθούσε την περίοδο που γράφτηκε το έργο, το 1861. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι μέσα σε ένα κλίμα λίγο ανατριχιαστικό, υπάρχουν στιγμές τόσο τρυφερές και συναισθηματικές».

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Μεγάλες Προσδοκίες» του Κάρολου Ντίκενς

 

Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ

Διασκευή-Δραματουργική συνεργασία: Μαριλένα Παναγιωτοπούλου

Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Φωτογραφίες: Τάσος Βρεττός

Γραφιστική Επιμέλεια: Mavra Gidia

Υπεύθυνη Επικοινωνίας παράστασης: Ελεάννα Γεωργίου

Παραγωγή: Ομάδα Νάμα – Λυκόφως Ι.Κ.Ε.

Styling φωτογράφισης: Βασιλική Σύρμα

Mακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρίτος

Κοστούμια: Βεστιάριο Κώνστα

Περούκα κυρίας Φ.Κομνηνού: Στέφανος Βασιλάκης

 

Παίζουν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Αλέκος Συσσοβίτης, Γιώργος Χριστοδούλου, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Λήδα Κουτσοδασκάλου

 

Πού: Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι, τηλ. 210 3464380

Πότε: από 31 Ιανουαρίου 2020 και κάθε Τετάρτη στις 20.00, Πέμπτη και Σάββατο στις 21.15, Κυριακή στις 21.00

Εισιτήρια: από 12 ευρώ

 

Η υπόθεση του έργου

Ο Πιπ, ένα ορφανό καλόψυχο παιδί, προερχόμενο απ’ την εργατική τάξη, ερωτεύεται την όμορφη αριστοκράτισσα Εστέλλα στην ηλικία των οκτώ χρόνων. Η Εστέλλα, όμως, έχει μεγαλώσει με τη Δεσποινίδα Χάβισαμ, η οποία έχει σπασμένη καρδιά, επειδή ο αρραβωνιαστικός της την εγκατέλειψε την ημέρα του γάμου τους. Η Δεσποινίδα Χάβισαμ, προκειμένου να εκδικηθεί γι’ αυτή την απώλεια, έχει διδάξει στην Εστέλλα να είναι ψυχρή και απόμακρη με τους άντρες, να μην επιτρέπει στον εαυτό της να νιώθει κανένα συναίσθημα. Όσο ο Πιπ παραμένει πιο χαμηλά από εκείνη σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, ο ρόλος αυτός είναι σχετικά εύκολος για την Εστέλλα. Τι θα συμβεί, όμως, όταν ο Πιπ αποκτήσει χρήματα και ανέλθει κοινωνικά, χάρη στον μυστηριώδη πατρόνο του και πρώην κατάδικο, κύριο Μάγκουιτς;

 

Info

Οι «Μεγάλες Προσδοκίες» του Κάρολου Ντίκενς έχουν διασκευαστεί για το θέατρο, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, ενώ τους εμβληματικούς ρόλους έχουν ενσαρκώσει κορυφαίοι ηθοποιοί του Hollywood όπως οι Ethan Hawke/Ralph Fiennes (Pip), Gwyneth Paltrowe (Estella), Jean Simmons/Charlotte Rampling/ Helena Bonham Carter/Anne Bancroft (Miss Havisham), Anyhony Hopkins/Robert de Niro (Magwitch).