Ο Ευθύμης Χρήστου μιλάει για την παράσταση «Αίμα στο Χιόνι»

Η Θέα είδε τον «Bόυτσεκ»
19 Δεκεμβρίου 2019
Ο Αντώνης Πριμηκύρης μιλάει για την παράσταση «Tom in Greece»
21 Δεκεμβρίου 2019

Ο Ευθύμης Χρήστου σκηνοθετεί την παράσταση «Αίμα στο Χιόνι» που ανεβαίνει στην Αμαξοστοιχία-Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ. (Φωτογραφίες: Τάσος Έρος Μπατσιούλας).

Sharing is caring!

 

Από τη Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ένας νεαρός άνδρας, ο Vincent βρίσκεται νεκρός κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Η μητέρα του, Anita, θα βρεθεί μόνη της με τον νεαρό Davey, που σύμφωνα με την κατάθεσή του, ήταν αυτός που βρήκε πρώτος τον Vincent νεκρό. Εκείνη θα προσπαθήσει να μάθει όλη την αλήθεια πίσω από τη δολοφονία του γιου της κι εκείνος έναν τρόπο να ξεχάσει. Αυτή είναι πάνω κάτω η υπόθεση του έργου που έγραψε ο βραβευμένος Άγγλος συγγραφέας Φίλιπ Ρίντλεϊ πριν από είκοσι χρόνια με τίτλο «Αίμα στο Χιόνι» ή Vincent River. Ο σκηνοθέτης Ευθύμης Χρήστου μιλάει για την παράσταση που παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο Θεατρικό Βαγόνι της Αμαξοστοιχίας-Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ, για τη συνεργασία του με τους δύο ηθοποιούς Μαρία Ζορμπά και Κωνσταντίνο Τσονόπουλο και υπογραμμίζει ότι αυτό το έργο είναι πιο επίκαιρο και πιο επείγον να ακουστεί από ποτέ.

 

 

 

Πώς επιλέξατε να σκηνοθετήσετε το έργο «Αίμα στο Χιόνι» ή Vincent River του πολυβραβευμένου Άγγλου συγγραφέα Φίλιπ Ρίντλεϊ;

Είναι ένα έργο που με «κυνηγούσε» συνεχώς από όταν ήμουν φοιτητής στη δραματική σχολή. Το έβρισκα μπροστά μου συνεχώς. Σκέφτηκα πως κάτι θα σημαίνει αυτό. Σίγουρα σημαίνει πολλά το περιεχόμενό του για όποιον ακούσει τις σκληρές αλήθειες που πραγματεύεται. Αν και έχει γραφτεί πριν 20 χρόνια, δε φαίνεται να έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Είναι ένα έργο που μοιάζει πιο επείγον από ποτέ να ακουστεί. Ξεκίνησα τις διαδικασίες προβών καιρό πριν ανέβει, αλλά όλο κάτι συνέβαινε. Τελικώς, πήρε τη θέση του στο χώρο, το χρόνο και τους ανθρώπους που συντέλεσαν για το αποτέλεσμα.

 

Ποια είναι η υπόθεση του έργου και ποια τα ζητήματα που θέτει ο συγγραφέας;

Μια μητέρα ειδοποιείται για τον ξυλοδαρμό του γιου της μέχρι θανάτου. Το περιστατικό παίζει στα μέσα και τις εφημερίδες για μέρες. Πρέπει πέρα από το θάνατό του να έρθει αντιμέτωπη και με ένα άλλο γεγονός που έρχεται στην επιφάνεια: «Νεκρός βρέθηκε ομοφυλόφιλος νεαρός από άγριο ξυλοδαρμό» . Ένας νεαρός εμφανίζεται να την παρακολουθεί για μέρες, εκείνη καταλαβαίνει πως έχει κάποια σχέση με τη δολοφονία του γιου της. Αποφασίζει να τον βάλει μέσα στο σπίτι με ένα «Έλα μπες μέσα, μη φοβάσαι» και ξεκινάει ένα ψυχολογικό θρίλερ από όπου ξετυλίγεται η ζωή του νεκρού Vincent και μαζί με αυτήν και οι δικές τους ζωές. Ο Φίλιπ Ρίντλεϊ χτίζει έναν ολόκληρο κόσμο για την έννοια και την αλληλεπίδραση οικογένειας- κοινωνίας και πως επηρεάζει η μία την άλλη. Σχέσεις γονέων με τα παιδιά τους. Ειλικρίνεια. Βία. Ρατσισμός. Προκαταλήψεις που σέρνονται στα χρόνια. Ευθύνες. Ενοχές. Και στο τέλος η αλήθεια και η κάθαρση. Όλα αυτά με τρόπο που συνδυάζει τον ωμό ρεαλισμό με την ποίηση της καθημερινότητας.

 

Βρίσκετε κάποια κοινά στοιχεία με τη δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου που συνέβη στη χώρα μας;

Αναπόφευκτα, βρίσκω. Δε θέλω να συγκρίνω σε καμία περίπτωση τα γεγονότα. Αλλά οι καταστάσεις συγκλίνουν. Έχουμε δυστυχώς πολλά παραδείγματα δολοφονιών ή αυτοκτονιών ανθρώπων μόνο και μόνο για αυτό που είναι, μόνο και μόνο για αυτό που αισθάνονται.

 

Η Μαρία Ζορμπά και ο Κωνσταντίνος Τσονόπουλος ερμηνεύουν την Anita και τον Vincent αντίστοιχα στην παράσταση «Αίμα στο Χιόνι» που σκηνοθετεί ο Ευθύμης Χρήστου. (Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου).

 

Πώς επιλέξατε τους δύο ηθοποιούς της παράστασης Μαρία Ζορμπά και Κωνσταντίνο Τσονόπουλο και πώς ήταν η συνεργασία σας;

Με τη Μαρία συνεργαζόμαστε για πρώτη φορά. Χρειαζόμουν μια γυναίκα δυνατή αλλά με την ευαισθησία του βλέμματός της. Από την πρώτη μας συνάντηση κατάλαβα ότι θα είμαστε μαζί στη δημιουργία της παράστασης. Είναι πραγματικά ζηλευτό το ψάξιμο, η επιμονή της και η εμπιστοσύνη της στον άνθρωπο που την καθοδηγεί. Με τον Κωνσταντίνο γνωριζόμαστε σκηνικά, έχουμε συνεργαστεί ξανά. Έχει μια φυσική ευγένεια ως παρουσία. Κάτι που ήταν απαραίτητο για τη σχέση που πρέπει να χτίσουν οι δύο ηθοποιοί. Ένα αγόρι σε πρώτη όψη φοβισμένο και μια γυναίκα που τον στριμώχνει και εκείνος γίνεται αγρίμι, αλλά που δεν ξεπερνά ποτέ το όριο.

 

Θα θέλατε να μας περιγράψετε μια δυνατή σκηνή της παράστασης;

Μέσα στην ένταση των αποκαλύψεων η Anita θεωρεί πως ο Davey κάτι της κρύβει. Μαλώνουν, του δείχνει την πόρτα και εκείνος την απειλεί πως θα φύγει. Εκείνη δεν κάνει τίποτα για να τον κρατήσει. Εκείνος, από άκρατο εγωισμό μαζεύει τα πράγματά του αλλά πολεμάει μέσα του γιατί ξέρει πως αν φύγει δε θα μπορέσει να μάθει τίποτα από όσα έχει ανάγκη να μάθει για τον Vincent. Γυρίζει με το παλτό του στα χέρια το πετάει κάτω φωνάζοντας «είσαι απαίσια». Και μένει. Δε θα μπορούσε να φύγει. Και εκείνη μένει παγωμένη μπροστά σε αυτήν την εικόνα. Είναι γνώριμη εικόνα για μια μητέρα. Μαζεύει το παλτό του από το πάτωμα, το κρεμάει ξανά και του λέει «έλα κάτσε Davey».

 

Πώς λειτουργεί αυτό το κείμενο και η σκηνοθεσία σας στον χώρο της Αμαξοστοιχίας-Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ;

Το γεγονός της δολοφονίας έγινε στις τουαλέτες ενός εγκαταλελειμμένου σιδηροδρομικού σταθμού. Ο Vincent προσπαθεί να τους ξεφύγει και εκείνοι τον σέρνουν στην αποβάθρα. Οι σιδηροδρομικές γραμμές που συναντάει ο θεατής κατά τον ερχομό του στο θέατρο αλλά και κατά την έξοδό του από αυτό, η αποβάθρα που περνάει μέχρι να φτάσει στο θεατρικό βαγόνι, είναι θεωρώ πράγματα που ενισχύουν την αίσθηση και την εικόνα του κοινού. Η μητέρα, όπως αναφέρεται στο κείμενο, εγκαταλείπει το σπίτι της μετά την δημοσιοποίηση της δολοφονίας γιατί δεν αντέχει τα βλέμματα των γειτόνων και εγκαθίσταται σε ένα μικρό χώρο. Στη σκέψη μου, το βαγόνι του τρένου στο Ρουφ λειτουργεί σαν ένα μέρος που επιλέγει η μητέρα να μείνει για να είναι κοντά στο σημείο που χάθηκε ο γιος της. Το βαγόνι έχει μια μικρή σκηνή στη μέση, με ένα μικρό παράθυρο στη μια πλευρά της. Δεξιά αριστερά έχει θεατές. Οι ρόλοι εγκλωβίζονται στη μέση του βαγονιού με μόνη διέξοδο μια ανάσα από το παράθυρο. Νιώθω το θεατρικό βαγόνι του Τρένου στο Ρουφ σαν το φυσικό περιβάλλον αυτής της παράστασης.

 

Ποια είναι τα επόμενα σας σχέδια;

Αυτή την περίοδο βρίσκομαι μακριά από το Vincent – Αίμα στο Χιόνι, αλλά έχω ανθρώπους που αγαπούν την παράσταση και τη φροντίζουν σαν να ήμουν εγώ. Είμαι στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης, μετά την πρόσκληση του Λευτέρη Γιοβανίδη να διδάξω τα θεατρικά εργαστήρια του Δηπεθεάτρου. Ταυτοχρόνως είμαστε σε εντατικές πρόβες, καθώς σκηνοθετώ ένα Χριστουγεννιάτικο μιούζικαλ για όλη την οικογένεια, με 30μελή θίασο επί σκηνής, γραμμένο από τον Μιχάλη Πιτένη, μουσική σύνθεση του Παναγιώτη Δημόπουλου, κίνηση της Φαίδρας Σούτου, σκηνικά- κοστούμια της Βενετίας Νάση και φωτισμούς της Εύης Παπαμάρκου. Η παράσταση αυτή θα παρουσιαστεί στις 26,27,28,29 Δεκεμβρίου στο Δηπεθέατρο Κοζάνης.

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Αίμα στο Χιόνι» ή Vincent River  του Φίλιπ Ρίντλεϊ

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Ευθύμης Χρήστου

Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος

Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Άννα Σαπουνάκη

Ενδυματολογική επιμέλεια: Δήμητρα Λιάκουρα

Επιμέλεια κίνησης: Φαίδρα Σούτου

Φωτογραφίες, Γραφιστικά: Δημήτρης Γκέλμπουρας (forbidden.designs)

Φωτογραφίες: Υπατία Κορνάρου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νίκη Δουλγεράκη, Δέσποινα Πέττα

Trailer: Χρήστος Συμεωνίδης

 

Παίζουν οι: Μαρία Ζορμπά, Κωνσταντίνος Τσονόπουλος

 

 

Πού: Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ, Λεωφ. Κωνσταντινουπόλεως Σιδηροδρομικός Σταθμός Ρουφ, τηλ. 210 9237076

Πότε: κάθε Τετάρτη στις 20.30, έως 22 Ιανουαρίου 2020

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά

Εισιτήρια: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (φοιτητικό & για ανέργους), 5 ευρώ (ατέλεια)