Η Ρίνα είδε την παράσταση «The Thread»
6 Δεκεμβρίου 2019
«The Proof Show» στο Red Jasper Theatre
9 Δεκεμβρίου 2019

Ο Μιχάλης Οικονόμου στην παράσταση «Αρίστος» που έχει κεντρικό θέμα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου». (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ο «Αρίστος» συνεχίζεται για τρίτη χρονιά και φέτος ανεβαίνει στο Θέατρο Άνεσις με ανανεωμένη διανομή. Ο βραβευμένος με το θεατρικό βραβείο «Δημήτρης Χορν» Μιχάλης Οικονόμου, μιλάει για την επιτυχία της παράστασης που είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του θανάτου», καθώς και για τη συνεργασία του με τη Φιλαρέτη Κομνηνού και τον σκηνοθέτη Γιώργο Παπαγεωργίου.

 

 

«Αυτή η παράσταση ξεκίνησε σαν μια πολύ γοητευτική ιστορία, αυτή του “Δράκου του Σέιχ Σου”, που είχε συμβεί στη Θεσσαλονίκη του 1950. Μια ιστορία που έχει σασπένς, τρόμο και είναι αληθινή, πάντα ιντριγκάρει το κοινό» λέει ο Μιχάλης Οικονόμου. «Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που σήμερα είναι εξήντα ή εβδομήντα ετών και θυμούνται πολύ ζωντανά το θρύλο του δράκου του Σέιχ Σου, ακόμα και άνθρωποι που έμεναν εκτός Θεσσαλονίκης. Για παράδειγμα,  πρόσφατα είχε έρθει μια κυρία η οποία μάς είπε ότι εκείνη την εποχή που ήταν η ίδια παιδί και ζούσε στην Καλαμάτα, φοβόντουσαν να βγουν έξω επειδή υπήρχε ο δράκος του Σέιχ Σου στη Θεσσαλονίκη. Αυτό από μόνο του δημιουργεί μια έλξη σε ένα κομμάτι του κοινού. Μέσα σε αυτή την ιστορία ήταν και η ιστορία του Αριστείδη Παγκρατίδη που ενέχει μια μεγάλη αδικία, όπως το έχουμε καταλάβει σήμερα. Μια μεγάλη αδικία για ένα παιδί που ήταν του περιθωρίου, ήταν κάπως λούμπεν η συνθήκη της ζωής του, παρόλα αυτά εκτελέστηκε, κατά πάσα πιθανότητα άδικα, ως ο “Δράκος του Σέιχ Σου”. Και αυτό, επίσης, δημιουργεί μεγάλη συμπάθεια γι’ αυτό το πρόσωπο από ένα μεγάλο κομμάτι του κοινού. Φυσικά, είναι και όλη η δραματοποίηση του έργου με την ατμόσφαιρα εκείνης της εποχής του 1950 και του 1960 της Θεσσαλονίκης που περιλαμβάνει την κοινωνική διαστρωμάτωση, τον πόνο της βιοπάλης από τις χαμηλότερες τάξεις, και φυσικά το παρακράτος που υπήρχε εκείνη την εποχή. Όλα αυτά δημιουργούν μια σύνθεση, μαζί με τον τρόπο που έχει φτιαχτεί η παράσταση από τον Γιώργο Παπαγεωργίου σαν σκηνοθεσία και με τη μουσική του Άλκη Μαγγόνα που βρίσκεται επί σκηνής, ακριβώς γιατί εκείνες τις δεκαετίες υπήρχαν η αντιπαλότητα μεταξύ των ακραίων αριστερών και δεξιών και το παρακράτος. Τα παραπάνω είναι ένα μείγμα που μάς θυμίζουν πράγματα που υπάρχουν ακόμα και σήμερα όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά και σε όλη την Ελλάδα πια. Ελαφρώς πιο καλυμμένα σήμερα, πιο έκδηλα και πιο αδρά τότε. Για μένα ο Παγκρατίδης στο σήμερα είναι ένας σύγχρονος Ζακ Κωστόπουλος, που επειδή ήταν ένα παιδί που μια μεγάλη μερίδα του κόσμου θα μπορούσε να αντιστοιχίσει σε μια μη κανονικότητα, τον κατατάσσει ως ένα περιθωριακό στοιχείο που κατά τη γνώμη μου πέθανε, επίσης, άδικα».

 

Ο Μιχάλης Οικονόμου, η Φιλαρέτη Κομνηνού και ο Γιάννης Λεάκος στην παράσταση του έργου «Αρίστος» που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου. (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

 

«Το βασικό δομικό στοιχείο της παράστασης είναι το ίδιο το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη “Ο Γύρος του θανάτου”, ένα συναρπαστικό βιβλίο που βασίζεται σε μεγάλο ποσοστό σε πρακτικά της δίκης που είχε γίνει τότε και σε άρθρα των εφημερίδων της εποχής, οπότε από μόνο του βασίζεται στην πραγματικότητα της ιστορίας» εξηγεί ο Μιχάλης Οικονόμου. «Βέβαια και εμείς ψάξαμε πολύ κατά τη διάρκεια των προβών και το ίδιο το βιβλίο περιέχει όλους τους ρόλους που εμφανίζονται στη σκηνή, όπως τον αστό της παραλίας, την τραβεστί Λολό, την τραγουδίστρια Σίλβια, τη μαμά του Αρίστου, το φιλαράκι του. Όλοι αυτοί είναι άνθρωποι που ξεπροβάλλουν μέσα από το βιβλίο που βέβαια πατάνε στην πραγματικότητα. Είμαι πολύ χαρούμενος με τη φετινή μορφή της παράστασης, μέχρι πέρυσι ήμασταν με την Ελένη Ουζουνίδου και τον Γιώργο Χριστοδούλου, ενώ φέτος έχουμε τη Φιλαρέτη Κομνηνού και τον Γιάννη Λεάκο. Με τον Γιώργο Παπαγεωργίου ήμασταν συμμαθητές στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και μαζί κάναμε την πρώτη μας δουλειά ως ηθοποιοί στην “Κατσαρίδα” του Βασίλη Μαυρογεωργίου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου το 2007. Μετά παίξαμε μαζί στο “Σφαγείο” επίσης στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, όπου είχα πάρει και το Βραβείο Χορν. Μαζί ξεκινήσαμε την πορεία μας, μετά χαθήκαμε για κάποια χρόνια και τώρα ξανασμίξαμε και είναι πολύ ωραία αυτή η συνάντηση, γιατί τον αγαπώ σαν φίλο, σαν καλλιτέχνη και σαν σκηνοθέτη. Υπάρχει φυσικά και η Φιλαρέτη Κομνηνού που, εκτός από μαμά του Γιώργου, την είχαμε δασκάλα μας στο τρίτο έτος της Σχολής. Υπάρχει μια μεγάλη αγάπη, οικειότητα και είναι τρομερό να δουλεύω σαν ισότιμος συνάδελφος με έναν άνθρωπο που πριν από χρόνια ήταν η δασκάλα μου. Είναι από τις ευλογίες του επαγγέλματος. Να είσαι με έναν άνθρωπο που τον βλέπεις από μικρός πάνω στη σκηνή, τον θαυμάζεις και ξαφνικά να βρίσκεσαι μαζί του πάνω στη σκηνή και να υπάρχει αυτός ο σεβασμός και η οικειότητα. Με είχε μαθητή και τώρα με βλέπει να προοδεύω. Αισθάνομαι πολύ πλήρης με αυτό. Ο Γιάννης (Λεάκος) είναι ένας ηθοποιός που επίσης αγαπώ πολύ και θαυμάζω. Δουλεύω επτά ημέρες την εβδομάδα, γιατί παράλληλα με τον “Αρίστο” παίζω και στο Μικρό Παλλάς στο “Art” της Γιαζμίνα Ρεζά παρέα με τον Άλκη Κούρκουλο και τον Θοδωρή Αθερίδη. Οι δύο αυτές παραστάσεις είναι δύο δουλειές που χαίρομαι πολύ που τις κάνω».

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Αρίστος» παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του θανάτου»

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου

Διασκευή / Δραματουργική επεξεργασία: Θεοδώρα Καπράλου

Μουσική: Γιώργος Δούσος

Σκηνικά-Κοστούμια: Κατερίνα Αριανούτσου

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Προϊστάκη

 

 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Φιλαρέτη Κομνηνού, Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Λεάκος

Μουσικός επί σκηνής: Άλκης Μαγγόνας

 

 

Πού: Θέατρο Άνεσις, Λεωφ. Κηφισίας 14, Αθήνα, τηλ. 210 7718943

Πότε: από 21 Οκτωβρίου 2019 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Εισιτήρια: 17 ευρώ (κανονικό), 15 ευρώ (μειωμένο)

 

 

Info

Εννέα χαρακτήρες που συνδέονται με τον Αριστείδη Παγκρατίδη, μέσα από τις χειμαρρώδεις, υποβλητικές εξομολογήσεις τους, μιλώντας διαφορετικές γλώσσες, ανάλογα με τα βιώματα, τον χαρακτήρα και τον ρόλο τους, συνθέτουν το προφίλ του «Αρίστου».

Ο φίλος από την Τούμπα, η παραδουλεύτρα μάνα του, ένας αχθοφόρος του λιμανιού, ο παρακρατικός δοσίλογος περιπτεράς, ένας χωροφύλακας δημοκρατικών φρονημάτων, ένας συντηρητικός αστός της παραλίας, το αφεντικό του σε ένα λαϊκό πανηγύρι, η τραβεστί Λολό και μία λαϊκή τραγουδίστρια – οι δύο έρωτες του, ερμηνευμένοι επί σκηνής από τρεις ηθοποιούς (Φιλαρέτη Κομνηνού , Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Λεάκος).

Οι ερμηνευτές ζωντανεύουν μια ιστορία που μεταφέρει τους θεατές στις αλάνες της Θεσσαλονίκης, στις σκοτεινές πλευρές του λιμανιού, στα υπαίθρια πανηγύρια και στα μπουζουξίδικα της παλιάς Θεσσαλονίκης, σε ένα σκηνικό χρόνο που φτάνει μέχρι το 1960 όταν γίνεται είκοσι χρονών ο βασικός ήρωας, στον οποίο όλοι αναφέρονται. Πρόκειται για τον Αριστείδη Παγκρατίδη, τον φερόμενο ως «Δράκο του Σέϊχ Σου», τον οποίο ο Τύπος του 1963 (Ελληνικός Βορράς) τον αποκαλούσε «νεαρό ανώμαλο». Το 1966 καταδικάστηκε τετράκις σε θάνατο από το πενταμελές εφετείο Θεσσαλονίκης. Η εκτέλεσή του έγινε στο μέρος που ήταν συνδεδεμένο με το όνομά του, το Δάσος του Σέιχ Σου. Οι τελευταίες λέξεις που ψέλλισε ήταν: «Μανούλα μου, είμαι αθώος».

 

* Το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη «Ο Γύρος του Θανάτου» τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος *