Αργυρώ Χιώτη: «Δύσκολα συναντώ γραφές που με εμπνέουν»

«Η Θεία Λένα πάει όπου υπάρχουν παιδιά»
29 Νοεμβρίου 2019
Βάλια Παπακωνσταντίνου: «Πρόθεσή μας είναι να φτιάχνουμε παραστάσεις που αφορούν το σύνολο του θεατρικού κοινού»
2 Δεκεμβρίου 2019

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Ένας άνδρας έρχεται για να στείλει ένα γράμμα στην –εδώ και σαράντα χρόνια– νεκρή μητέρα του. Επτά γυναίκες θέτουν σε λειτουργία μια μηχανή, ορίζουν τη διαδικασία και χειρίζονται τη μηχανή αποτύπωσης – μοναδικό όργανο επικοινωνίας με τον κόσμο των νεκρών. Η μηχανή αυτή, σαν άλλο διυλιστήριο, μετατρέπει τις λέξεις σε κολόνια. Ένας Χορός γυναικών καθοδηγεί βήμα-βήμα τον άνδρα σ’ αυτή τη μεταφυσική εμπειρία, στη νέα παράσταση της ομάδας Vasistas που ανεβαίνει στο Εθνικό Θέατρο- Θέατρο Rex Σκηνή «Κατίνα Παξινού». Πρόκειται για το «Νερό της Κολωνίας»  του Ευθύμη Φιλίππου που σκηνοθετεί η Αργυρώ Χιώτη. Η σκηνοθέτις μιλάει για την παράσταση, τη διαδικασία γραφής του έργου με τους επί χρόνια συνεργάτες της και καλωσορίζει στην ομάδα τέσσερις νέες ηθοποιούς.

 

 

«Ήταν δική μου επιθυμία να συνεχίσουμε την εργασία που είχαμε ξεκινήσει στις “Απολογίες 4 & 5” με τον Ευθύμη Φιλίππου που παρουσιάσαμε το 2016 στο Φεστιβάλ Αθηνών. Η παράσταση ταξίδεψε στη Γαλλία και πριν από λίγους μήνες την επαναφέραμε στην Αγγλικανική Εκκλησία» λέει η Αργυρώ Χιώτη. «Αδιόρατα υπάρχει μια σύνδεση με τις Απολογίες, καθώς ήθελα να συνεχίσουμε την έρευνά μας γύρω από τον Χορό, ωστόσο στο “Νερό της Κολωνίας” ο γυναικείος Χορός πήρε μια τελείως άλλη μορφή και λειτουργία. Ο Χορός ήταν κάτι που με ενδιέφερε πολύ να το συνεχίσουμε με τη γραφή του Ευθύμη, τη σχέση του Χορού δηλαδή  με την βιογραφία. Δηλαδή ένας άνθρωπος, μια μαρτυρία, μια προσωπική βουτιά σε σχέση με έναν Χορό γυναικών. Γιατί γυναικείος; Ίσως είναι τυχαίο αλλά ίσως και έχει κάποιες εξηγήσεις και συμβολισμούς και με αυτό εννοώ ότι ήταν μια δική μου ανάγκη στη θηλυκή ενέργεια και δύναμη που κινεί τα πράγματα. Έτσι λοιπόν ξεκίνησε η συνεργασία μας με τον Ευθύμη από το γεγονός ότι είχε περάσει αρκετός καιρός που δεν είχαμε κάνει κάτι μαζί. Θέλουμε πάντα να συνεργαζόμαστε, με κινεί, με τροφοδοτεί πολύ η γραφή του και η σκέψη του. Το λέω πολύ απλά, αλλά δύσκολα συναντώ γραφές που να με εμπνέουν και να με κινητοποιούν. Οπότε μετά από άλλες δουλειές που είχαμε κάνει ως ομάδα Vasistas που έχει μεσολαβήσει η “Θεία Κωμωδία”, οι “Χοηφόρες” τελείως άλλες γραφές και κατευθύνσεις, ένιωσα την ανάγκη να επιστρέψουμε σε κάτι τέτοιο, το οποίο συν τοις άλλοις είναι χαρακτηριστικό με τον Ευθύμη ότι το φτιάχνουμε κομμάτι-κομμάτι. Περνάμε κάποιους μήνες που σκεφτόμαστε, που εκείνος γράφει και εγώ βλέπω, συζητάμε ξανά και γίνεται αυτή η διεργασία. Οπότε έρχεται πραγματικά το κείμενο και δένει μέσα στην ομάδα και στη σκηνική λειτουργία. Μου αρέσει αυτό σαν δημιουργική διαδικασία».

 

 

«Με τον Ευθύμη Θέου συνεργαστήκαμε στη δραματουργία της παράσταση. Συνεργαζόμαστε πολλά χρόνια, είναι ηθοποιός που ζει στο Βερολίνο πλέον, οπότε γνωρίζαμε ότι σε αυτή τη δουλειά δεν θα έπαιζε για πρακτικούς λόγους» συνεχίζει η σκηνοθέτις. «Ο Ευθύμης Θέου έχει μια πολύ ιδιαίτερη ματιά σε σχέση με τη δραματουργία και το κείμενο. Σχεδόν πάντα συζητάμε, αναλύουμε, γράφουμε τα ντοσιέ μας, τα κείμενα παρουσίασης και μελετάμε δραματουργίες. Σε αυτή τη φάση ο Θέου λειτούργησε ως το εξωτερικό μάτι, που πέρναγε από εκείνον η δουλειά που κάναμε με τον Ευθύμη Φιλίππου. Ο τίτλος της παράστασης “Το νερό της Κολωνίας” συνδέεται πολύ άμεσα με το θέμα της. Έχει να κάνει με το γνωστό άρωμα 4711, το νερό  της Κολωνίας (Eau de Cologne) που παράγεται στην Κολωνία εδώ και 200 χρόνια και πωλείται μέχρι και σήμερα. Αυτό που συμβαίνει στην παράσταση είναι ότι τα λόγια μετατρέπονται σε εικόνες μέσω μιας μηχανής, μιας μεγάλης εγκατάστασης που υπάρχει στη σκηνή και  σαν άλλο διυλιστήριο μετατρέπει τις εικόνες σε άρωμα, σε κολόνια. Και αυτή η κολόνια μπορεί να επιτύχει την επικοινωνία με τους νεκρούς. Αυτή είναι όλη συνθήκη του έργου. Υπάρχει ένας άνδρας, που ερμηνεύει ο πολύ στενός μου συνεργάτης Φιντέλ Ταλαμπούκας, ο οποίος προσπαθεί να στείλει ένα γράμμα στη νεκρή μητέρα του. Ο δικός του λόγος είναι που βλέπουμε να εικονοποιείται και μετά να γίνεται άρωμα. Το “Νερό της Κολωνίας” έχει πολλές προεκτάσεις πέραν αυτού, σαφώς συνδέεται με το άρωμα και την κολόνια που είναι ο στόχος όλης της παράστασης ο οποίος και επιτυγχάνεται.  Δηλαδή, στο τέλος φτιάχνεται αυτό το άρωμα οπότε υπάρχει με έναν τρόπο μια επιτυχία και γι’ αυτόν τον άνδρα που τον καθοδηγούν βήμα-βήμα οι γυναίκες σ’ αυτή τη μεταφυσική εμπειρία, τραγουδώντας επίμονα παραλλαγές τραγουδιών, αλλά και τις γυναίκες του Χορού που θέτουν σε λειτουργία τη μηχανή και είναι όλες υπεύθυνες για τη διαδικασία να συμβεί. Ακόμα και το μηχάνημα λειτουργεί έτσι όπως ξετυλίγεται η σκέψη, ο λόγος, η εικόνα από τα αριστερά και πηγαίνει προς τα δεξιά. Έχει μια αδιόρατη αίσθηση ποταμιού και νομίζω ότι το νερό είναι ισχυρό με διάφορους τρόπους μέσα στην παράσταση. Υπάρχει μια βουτιά προς τα πίσω, σαφώς και γι’ αυτόν τον άνδρα για να μπορέσει να επικοινωνήσει μέσα από το γράμμα του και έτσι πηγαίνει προς τα πίσω, πηγαίνει στις αναμνήσεις του, σε ότι μπορεί να επαναφέρει από μνήμη και από παρελθόν. Οπότε λειτουργεί και έτσι το ποτάμι, από κάτι που ρέει και πάει προς τα πίσω για να μπορέσει να πάει μπροστά. Στην ομάδα, έχουμε μια ανανέωση με νέες συνεργάτιδες όπως την Κατερίνα Παπανδρέου, την Καλλιόπη Σίμου, τη Σοφία Πριόβολου και την Αρετή Πασχάλη η οποία τραγουδάει κάτι πολύ ιδιαίτερο στην παράσταση και φυσικά πολύ παλιές συνεργάτιδες όπως την Ελένη Βεργέτη και τη Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη. Κλείνουμε την παράσταση με τη σύνθεση του Βαγγέλη Στεφανόπουλου “Νερό της Κολωνίας”, ένα πολυφωνικό και αρκετά πολύπλοκο τραγούδι που τραγουδάμε όλες οι γυναίκες του Χορού».

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Νερό της Κολωνίας»  του Ευθύμη Φιλίππου

Συνεργάτες  Δραματουργοί: Αργυρώ Χιώτη και Ευθύμης Θέου
Σκηνοθεσία: Αργυρώ Χιώτη
Σκηνικός χώρος/εικαστικός συνεργάτης: Βασίλης Μαρματάκης
Σχεδιασμός ήχου: Jan Van de Engel
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Κοστούμια: Ευθύμης Φιλίππου
Βοηθός σκηνοθέτη: Νεφέλη Γιώτη
Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Ariane Labed

Φωτογράφος παράστασης: Κάρολ Τζάρεκ

Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Ελένη Βεργέτη, Κατερίνα Παπανδρέου, Αρετή Πασχάλη, Σοφία Πριόβολου, Καλλιόπη Σίμου, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Αργυρώ Χιώτη, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη

 

 

 

Πού:  Εθνικό Θέατρο- Θέατρο Rex Σκηνή «Κατίνα Παξινού», Πανεπιστημίου 48, τηλ. 210 3305074, 210 7234567 (μέσω πιστωτικής κάρτας), στο www.ticketservices.gr και στο  tickets.public.gr

Πότε: από 29 Νοεμβρίου 2019 και κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21.00

Κυριακή 20.00

Εισιτήρια:  13 ευρώ,  10 ευρώ νεανικό φοιτητικό και 5 ευρώ για ανέργους

 

 

 

 

 

«