Ο Λευτέρης Γιοβανίδης μιλάει για «Το Τάβλι»

Η Μαρία Παπαγιάννη μάς ταξιδεύει «Ως την άκρη του κόσμου»
2 Νοεμβρίου 2019
Η Ρίτα Λυτού μιλάει για τους «Μίμους» του Ηρώνδα
5 Νοεμβρίου 2019

Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης στην παράσταση του έργου «Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη που ανεβαίνει στο Μικρό Άνεσις. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας).

Sharing is caring!

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Η παράσταση ξεκίνησε από την Κοζάνη και το καλοκαίρι ταξίδεψε σε πολλές πόλεις της Ελλάδας όπου η ανταπόκριση από τον κόσμο ήταν πολύ ζεστή. Φέτος, αναβαίνει στο νέο Μικρό Άνεσις κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Ο Λευτέρης Γιοβανίδης και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης σκηνοθετεί τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση ως Φώντα και τον Ιεροκλή Μιχαηλίδη ως Κόλια στο «Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη. Ο σκηνοθέτης μιλάει για το έργο στο οποίο αποδίδεται γλαφυρά η νεοελληνική πραγματικότητα και το ενδόμυχο όνειρο του νεοέλληνα «να πιάσει την καλή», για τη συνεργασία του με τους δύο ηθοποιούς της παράστασης και για τη θέση του ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης.

 

 

«Είναι ένα έργο που από το 1972 που γράφτηκε μέχρι και σήμερα έχει ανέβει πολλές φορές. Είναι ένα από τα αγαπημένα έργα των θιάσων αλλά και αγαπημένο έργο των ηθοποιών» λέει ο Λευτέρης Γοβανίδης για «Το Τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη. «Η ιδέα ξεκίνησε από τη διανομή. Θεώρησα ότι ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης ταίριαζαν πολύ στους ρόλους. Μάλιστα, σκεφτήκαμε λίγο ανατρεπτικά ίσως το ρόλο του Φώντα να ταίριαζε να τον κάνει ο Ιεροκλής αλλά εμείς το κάναμε ανάποδα. Έχουμε και ένα παιχνίδι στη διανομή για να προκαλέσω και τους ίδιους τους ηθοποιούς να κάνουν άλλα πράγματα. Ξεκινήσαμε τις παραστάσεις από την Κοζάνη και περάσαμε σχεδόν από σαράντα πόλεις. Ήταν μια μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης μπορεί να στηρίξει μια τέτοια περιοδεία, γι’ αυτό και την οργανώσαμε έτσι περνώντας από πολλές πόλεις. Το καλοκαίρι μπορεί ο κόσμος να έχει συνηθίσει να βλέπει πιο μεγάλα σχήματα με περισσότερους ηθοποιούς, παρόλα αυτά εκτίμησαν και τη δική μας προσπάθεια και ήρθε ο κόσμος να δει “Το Τάβλι”. Ταξιδέψαμε αρκετά, ήρθαμε πολύ κοντά και προσωπικά θεωρώ ότι και οι δύο είναι καλοί μου φίλοι. Είχαμε ένα καθημερινό ταξίδι με ένα αυτοκίνητο να πηγαίνουμε από πόλη σε πόλη, και έχοντας και την ευθύνη όλης της παραγωγής και όλης της οργάνωσης ήταν ένα υπέροχο καλοκαίρι. Πέρασα τόσο καλά που δεν κατάλαβα ότι είχα την ευθύνη μιας ολόκληρης παραγωγής και δεν είχαμε ούτε ένα πρόβλημα. Και τώρα πια έχοντας όλο αυτό που συνέβη το καλοκαίρι αποφασίσαμε να συνεχίσουμε τις παραστάσεις τον χειμώνα στο Μικρό Άνεσις».

 

 

«Ο Δημήτρης Κεχαΐδης, ο συγγραφές του έργου, έχει στήσει με ένα μαγικό τρόπο ένα παιχνίδι μια κουβέντα σε μια αυλή αυτών των δύο φίλων» συνεχίζει ο σκηνοθέτης. «Μας δίνει πολλές πληροφορίες για την εποχή και για το πώς σκέφτεται γενικότερα ο Έλληνας. Στο πρόσωπο και των δύο ηρώων, πολλοί από εμάς σχεδόν όλοι πιστεύω, βρίσκουμε στοιχεία από τον χαρακτήρα μας. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτό το έργο έχει τόση επιτυχία και ότι ανεβαίνει τόσο συχνά. Από εκείνη την πρώτη παράσταση που είχε κάνει το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν μέχρι σήμερα το κείμενο εξακολουθεί να έχει τη δύναμή του και να μην έχει παλιώσει. Έχει καταφέρει αυτός ο σπουδαίος νεοέλληνας συγγραφέας να πιάσει με την ιστορία που έχει γράψει μια φλέβα του Έλληνα που το κάνει διαχρονικό και να έχει ενδιαφέρον στη σκηνή. Το έργο έχει χιούμορ, κάτι που είναι πολύ βασικό. Βλέπεις μια παράσταση που γελάς, αλλά συγχρόνως σε προβληματίζει και πως ο άνθρωπος στην προσπάθειά του για να επιβιώσει μπορεί να χάσει το μέτρο, να χάσει τα όρια. Ανάμεσα στους δύο ήρωες υπάρχουν τόσο ωραίες σκηνές και ο Γεράσιμος και ο Ιεροκλής κεντάνε πάνω στη σκηνή. Ο ένας επικοινωνεί με τον άλλον και νομίζω ότι αυτή τη στιγμή είναι μια ιδανική διανομή ρόλων για το συγκεκριμένο έργο. Κάθε κείμενο και κάθε χαρακτήρας χρειάζεται και τον κατάλληλο ερμηνευτή. Νομίζω ότι η επιτυχία αυτής της παράστασης οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε δύο υπέροχους ερμηνευτές που ταιριάζουν απόλυτα και είναι διαλεχτοί σε αυτούς τους ρόλους».

 

 

«Βρίσκομαι δύο χρόνια στην Κοζάνη θεωρώ πολύ σημαντική την ύπαρξη των περιφερειακών θεάτρων και στην παραγωγή πολιτισμού και την ευθύνη που έχουν για την περιφέρεια αυτά τα θέατρα. Έχω κάνει μια προσπάθεια αυτά τα δύο χρόνια το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης να είναι όσο μπορεί εξωστρεφές και κυρίως παραγωγικό, έχοντας πάντα ως κριτήριο και ως γνώμονα τον θεατή στην Κοζάνη. Είμαστε το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κοζάνης και το σημείο αναφοράς μας είναι η πόλη της Κοζάνης. Αυτό προσπαθώ να μην το ξεχνώ, για μένα είναι βασικό το θέατρο μιλώντας πάντα για τη σκηνή που έχουμε στην Κοζάνη να είναι ζωντανή, να προσφέρουμε στον κόσμο εκπαίδευση και θέαμα. Κάνουμε πολλά πράγματα υπάρχει η παιδική, η εφηβική σκηνή, η επαγγελματική σκηνή, τα θεατρικά εργαστήρια και επίσης δημιουργούμε παραστάσεις για ερασιτέχνες ηθοποιούς. Μας ενδιαφέρει να δίνουμε τη δυνατότητα στο τοπικό δυναμικό να εκφράζεται. Κυνηγάμε συνεργασίες πάντα με εξωστρέφεια, φέτος θα έχουμε μια συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν όπου θα υπάρξει ανταλλαγή παραστάσεων θα φιλοξενήσουμε τους “Ανθρωποφύλακες” του Περικλή Κοροβέση, ενώ η δική μας επαγγελματική παράσταση είναι το “Τριαντάφυλλο στο στήθος” του Τένεσι Ουίλιαμς και επίσης έχουμε μια συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή».

 

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Γιοβανίδης και καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης. (Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας).

 

Πληροφορίες παράστασης

«Το τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη

Σκηνοθεσία: Λευτέρης Γιοβανίδης

Σκηνικά: Πουλχερία Τζόβα

Κοστούμια: Μαρία Παπαδοπούλου

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου

Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

 

Με τους: Ιεροκλή Μιχαηλίδη και Γεράσιμο Σκιαδαρέση

 

 

Πού:  Μικρό ‘Ανεσις, Λεωφ. Κηφισίας 14, Αθήνα, τηλ. 210 7718943

Πότε: από 23 Οκτωβρίου 2019 και κάθε Τετάρτη στις 20.00 και Πέμπτη στις 21.15

Διάρκεια παράστασης: 65 λεπτά

Εισιτήρια: 14 ευρώ (κανονικό), 12 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65), 5 ευρώ (ατέλεια)

 

 

Info

Το «Τάβλι»  είναι έργο προφητικό και γι’ αυτό πάντα επίκαιρο. Πρωτοανέβηκε στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν τον Φεβρουάριο του 1972, μεσούσης της δικτατορίας, σε σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν, με πρωταγωνιστές τον Νικήτα Τσακίρογλου ως Φώντα και τον Γιάννη Μόρτζο ως Κόλια. Από τότε, ανεβαίνει συχνά στις θεατρικές σκηνές, γεγονός που καταδεικνύει την οξυδερκή ματιά του συγγραφέα στη νεοελληνική νοοτροπία.