Κώστας Κουτσολέλος: «Ο Θείος Βάνιας δεν είναι καμία ενδιαφέρουσα περίπτωση ανθρώπου»

Παναγιώτης Αδάμ: «Τις παραστάσεις μας είναι εύκολο να τις παρακολουθήσουν και μεγάλοι»
18 Οκτωβρίου 2019
Αναστασία Παπαστάθη: «Το θέατρο οφείλει να ομορφαίνει τη ζωή του ανθρώπου, του δημιουργού και του θεατή»
21 Οκτωβρίου 2019

Ο Γιωργής Τσαμπουράκης και ο Κώστας Κουτσολέλος στην παράσταση του έργου «Ο Θείος Βάνιας» του Άντον Τσέχωφ που ανεβαίνει στο Bios Main σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη. (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Ερμηνεύει έναν μεγάλο ρόλο του κλασικού ρεπερτορίου. Για αυτό το ρόλο ο ίδιος λέει χαρακτηριστικά ότι δεν είναι καμία ενδιαφέρουσα περίπτωση ανθρώπου. Πρόκειται για τον Βάνια και για τον Κώστα Κουτσολέλο, ο οποίος μιλάει στο theatermag.gr για την παράσταση του έργου «Ο Θείος Βάνιας» του Άντον Τσέχωφ που σκηνοθετεί η Μαρία Μαγκανάρη. Η παράσταση ανέβηκε πρώτη φορά την περασμένη σεζόν και φέτος εντάσσεται στο ρεπερτόριο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και παρουσιάζεται στο Bios.

 

«Το έργο του Τσέχωφ το διάβασα ως φοιτητής στη δραματική σχολή που σπούδαζα και δεν μου άρεσε καθόλου. Δεν καταλάβαινα την ιστορία, μπλεκόμουν με τα ρωσικά ονόματα, δεν καταλάβαινα πώς κάτι τόσο σπουδαίο μου φαινόταν τελείως αδιάφορο» λέει ο Κώστας Κουτσολέλος. «Μέχρι που πριν από δύο χρόνια σε ένα ferry boat είπα να πάρω τον “Θείο Βάνια” και να τον ξαναδιαβάσω. Τότε είδα ότι είναι ίσως το καλύτερο έργο που μιλάει για την ασημαντότητα. Είναι ένα πολύ μεγάλο και συγκινητικό έργο. Στη συνέχεια, έτυχε να γίνει αυτή η παράσταση που ξεκίνησε πέρυσι από το Κ.Ε.Τ. (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων) στην Κυψέλη. Όσο κάναμε πρόβες νομίζαμε ότι είχαμε απλά μια αξιοπρεπή παράσταση. Όταν ανέβηκε η παράσταση είδαμε ότι σχεδόν κάθε φορά που βγαίναμε στην υπόκλιση βλέπαμε τους θεατές κλαμένους. Αναρωτιόμασταν τι γίνεται; Δεν ξέρω, κάτι έγινε με αυτή την παράσταση πέρυσι και την ξανακάνουμε τώρα στο Bios σε παραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου».

 

Η Ανθή Ευστρατιάδου και ο Κώστας Κουτσολέλος. (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

 

«Είναι η πρώτη φορά που δούλεψα με τη Μαρία Μαγκανάρη. Είναι ίσως από τους μοναδικούς ανθρώπους, που έχω δουλέψει σε μια παράσταση κειμένου, η οποία ξέρει να σκηνοθετεί ηθοποιούς» συνεχίζει. «Με όσους έχω δουλέψει, οι περισσότεροι στήνουν πολύ χοντρά το έργο και στην ουσία τη λεπτομέρεια της υποκριτικής που αυτό είναι το παν, πώς θα απαντήσεις δηαλαδή σε μια ερώτηση που σου κάνει ο άλλος ηθοποιός ή πόσο χρόνο θα πάρεις, πάνω σε αυτά δεν έχει δουλέψει σχεδόν κανένας. Σε αφήνουν αβοήθητο. Η Μαρία είναι από τους ελάχιστους σκηνοθέτες που μπορεί πραγματικά να σκηνοθετήσει ανθρώπους πάνω στη σκηνή. Έχει κάνει μεγάλη μελέτη πάνω στο έργο του Θείου Βάνια, αλλά αυτό δε λέει και κάτι. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν κάνει πολύ μεγάλη μελέτη, έχουν δουλέψει χρόνια με δραματουργούς και τελικά παρουσιάζουν μια κοτσάνα. Και λέει κάτι η μελέτη και δε λέει. Όλοι κάνουν για χρόνια τους δραματουργούς και τελικά βλέπεις τις παραστάσεις που γίνονται. Με τους ηθοποιούς που παίζουμε τώρα στον “Θείο Βάνια” (σ.σ. Ανθή Ευστρατιάδου, Βασίλης Καραμπούλας, Σύρμω Κεκέ, Ασπασία Κράλλη, Μαρία Μαγκανάρη, Δημήτρης Ντάσκας, Γιωργής Τσαμπουράκης) πάλι είναι ίσως η μοναδική φορά που θυμάμαι τον εαυτό μου να παίζω με κάποιους άλλους και ο ένας να βοηθάει τον άλλον επί σκηνής. Δεν ξέρω αν είναι εμφανές αυτό την ώρα της παράστασης, ίσως οι θεατές να νομίζουν ότι είναι μέρος της σκηνοθεσίας. Βλέπω όμως ότι ο ένας βοηθάει τον άλλον σε στιγμές που ξέρει ότι δυσκολεύεται, γιατί συνήθως ο καθένας κάνει τη σκηνή του όπως τον βολεύει και τελειώνει».

 

 

Οι ηθοποιοί Δημήτρης Ντάσκας, Ανθή Ευστρατιάδου, Κώστας Κουτσολέλος, Σύρμω Κεκέ, Γιωργής Τσαμπουράκης και Ασπασία Κράλλη. (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

 

«Ο Θείος Βάνιας; Δεν μας ενδιαφέρει τι είναι ο Θείος Βάνιας. Είναι μεγάλος ρόλος του κλασικού ρεπερτορίου, αλλά δεν είναι καμία ενδιαφέρουσα περίπτωση ανθρώπου. Είναι τόσο μπανάλ περίπτωση ανθρώπου όπως όλοι γύρω μας. Είναι ένας άνθρωπος που δεν ανέπτυξε τις ικανότητές του, το ταλέντο του, ήθελε να κάνει πολλά πράγματα, αλλά κάπου εγκλωβίστηκε, κάπου τον κράτησε η ζωή του και κάποια στιγμή φτάνει κοντά στα πενήντα και βλέπει ότι του έφυγε η ζωή χωρίς να τη ζήσει. Δεν είναι καμία ιδιαίτερη περίπτωση ήρωα, δεν είναι ο Προμηθέας. Είναι κάτι τόσο μπανάλ όπως συμβαίνει σε όλους όπου όταν φτάνουμε στα 40-50 λέμε τι έγινε τώρα, κάπως αλλιώς το περίμενα το πανηγύρι της ζώης και μας βγήκε πιο άχαρο. Δεν φοράω ένα κλασικό κοστούμι για το ρόλο του Βάνια, αλλά δεν έγινε και καμία προσπάθεια να έρθουν τα πράγματα στο σήμερα σε ότι αφορά τα κοστούμια ή τη σκηνοθεσία. Νομίζω ένα από τα πράγματα που λειτούργησε στην παράσταση είναι ότι η Μαγκανάρη δεν έκανε σχεδόν κανέναν μεταμοντερνισμό. Ένα σχόλιο πάνω στο έργο, κάτι να το συνδέσει με το τώρα με το ζόρι, με την πολιτική ή με ότι άλλο. Σχεδόν όλες τις σκηνές τις παίζουμε κανονικά, όπως λέει ο Τσέχωφ. Και νομίζω ότι αυτό κέρδισε πολύ τους θεατές. Ο κόσμος έχει βαρεθεί να βλέπει σκηνοθετικά ευρήματα, σκηνοθετικές αναγνώσεις και σε αυτή την παράσταση είδε κανονικά το κείμενο του Ρώσου συγγραφέα που λέει ο ήρωας π.χ. ότι την αγαπάει και πάει και της λέει σ’ αγαπάω. Η άλλη του λέει όχι. Τόσο απλά. Είναι δύσκολο να το κάνεις βέβαια τόσο απλά, δεν είναι εύκολο. Παρόλα αυτά έγιναν τόσο απλά τα πράγματα όπως τα λέει ο Τσέχωφ και νομίζω ότι λειτούργησε πολύ καλά».

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Ο θείος Βάνιας» του Άντον Τσέχωφ

Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη

Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη

Φωτισμοί: Μαρία Γοζαδίνου

Μουσική: Παναγιώτης Καλαντζόπουλος
Σκηνικά: Διδώ Γκόγκου
Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ανδριάνα Χαλκίδη, Βασιλική Σκευοφύλαξ

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Ανθή Ευστρατιάδου, Βασίλης Καραμπούλας, Σύρμω Κεκέ, Κώστας Κουτσολέλος, Ασπασία Κράλλη, Μαρία Μαγκανάρη, Δημήτρης Ντάσκας, Γιωργής Τσαμπουράκης

 

Η παράσταση έχει επιχορηγηθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

 

 

Πού: Bios Main, Πειραιώς 84, Αθήνα, τηλ. 210 3425335

Πότε: από 2 Οκτωβρίου 2019 και κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.30 και στις 21.00, Κυριακή στις 20.00. Έως 5 Ιανουαρίου 2020.

Εισιτήρια: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο απογευματινή 18 ευρώ (κανονικό), 15 ευρώ (μειωμένο), 12 ευρώ (ανέργων), Σάββατο βραδινή-Κυριακή, 20 ευρώ (κανονικό), 17 ευρώ (μειωμένο)

Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά