Η Εριφύλη Στεφανίδου μιλάει για την παράσταση «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι»

E_ΦΥΓΑ ΜΙΚΡΑΣΙΑ: μια site-specific περιπατητική παράσταση
24 Ιουνίου 2019
Ο Παντελής Φλατσούσης και τα «New Kids on the Block» της Κυψέλης
27 Ιουνίου 2019

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Η θεατρική ομάδα Patari Project εμπνέεται  από τη Θεογονία  το επικό, αφηγηματικό ποίημα του Ησίοδου (7ος αι. π.Χ.)  και φέρνει στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, λίγο πριν τις εθνικές εκλογές, ένα γαμήλιο γλέντι αλλιώτικο από τ’ άλλα. Πρόκειται για την παράσταση «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι» που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σοφίας Πάσχου. Από το 2012 που ιδρύθηκαν οι Patari Project, έχουν επιλέξει να ρισκάρουν, δουλεύοντας με την τεχνική της πλατφόρμας, ενός περιορισμένου χώρου που απελευθερώνει τη φαντασία και μετατρέπεται σε πηγή έμπνευσης.  Η ηθοποιός Εριφύλη Στεφανίδου μιλάει για το έργο, τις πρόβες, τη συνεργασία της με σκηνοθέτιδα και τους ρόλους που ερμηνεύει.

 

 

Πώς νιώθετε που θα βρεθείτε στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου στις 5 και 6 Ιουλίου;

Είναι διπλή η χαρά μου για αυτή τη συγκυρία. Πρώτον, γιατί οι Patari Project κάνουν ένα σημαντικό βήμα πηγαίνοντας σε αυτόν τον μοναδικό θεατρικό χώρο και δεύτερον, γιατί θα έχω την ευκαιρία ως ηθοποιός να παίξω σε αυτή τη συγκεκριμένη παράσταση που την έχουμε φτιάξει με πολλή όρεξη και αγάπη.

 

Πότε ξεκινήσατε τις πρόβες, ποια ήταν η προετοιμασία και η έρευνα που χρειάστηκε να κάνετε για το ρόλο σας;

Επειδή με τους Patari Project δουλεύουμε απολύτως ομαδικά στη δημιουργία του έργου, του κειμένου και των χαρακτήρων, έχουμε μια ιδιαίτερη διαδικασία προετοιμασίας και προβών. Ξεκινήσαμε να προετοιμαζόμαστε πολύ πριν από τις πρόβες και περάσαμε πολλά στάδια. Αρχικά, διάβασε ο καθένας το έργο και κράτησε κάποιες σημειώσεις που μας είχαν ζητηθεί από τη σκηνοθέτιδα και τη δραματουργό. Μετά βρεθήκαμε όλοι μαζί σε δυο ολιγοήμερα workshops για να «παίξουμε» με το υλικό της Θεογονίας αλλά και αυτό του γαμήλιου γλεντιού και να δούμε πού μας οδηγεί αυτός ο συνδυασμός. Αργότερα, κάναμε και κάποιες άλλες συναντήσεις συνεχίζοντας και εξελίσσοντας αυτό το ψάξιμο, μέσα από πολύ παιχνίδι και αυτοσχεδιασμό. Όταν ξεκίνησαν οι πρόβες, μετά το Πάσχα, το έργο μας είχε ήδη πάρει μια κατεύθυνση και οι χαρακτήρες είχαν αρχίσει να σχηματίζονται. Όσο για την προσωπική μου διαδικασία, διάβασα σχετικά πράγματα εντός και εκτός Θεογονίας, εμπνεύστηκα από αυτά και δοκίμασα στις πρόβες διάφορες ιδέες που προέκυψαν προκειμένου να βρω τι ήταν αυτό που χρειαζόταν το έργο που φτιάχναμε.

 

Ποιος είναι ο ρόλος που ερμηνεύετε;

Στις παραστάσεις των Patari Project σπάνια ένας ηθοποιός παίζει ένα μόνο ρόλο. Επίσης, να πω ότι τα έργα μας από τη φύση τους δεν είναι «ρολοκεντρικά» τελείως αδόκιμος ο όρος, αλλά τον χρησιμοποιώ. Στη «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι» είμαι τη μια η Βούλα-γυναίκα του αδερφού του γαμπρού-, την άλλη η θεά Αθηνά ή η Ρέα η μητέρα του Δία. Και φυσικά είμαι συνεχώς επί σκηνής, όπως και όλοι μας, ως μέρος του ensemble.

 

 

 

Θα θέλατε να μας πείτε για τη Θεογονία του Ησίοδου και για τον τρόπο που έχει γίνει η μεταφορά του στη σκηνή από την Κατερίνα Μαυρογεώργη η οποία έχει επιμεληθεί τη δραματουργική επεξεργασία του;

Η «Θεογονία» του Ησίοδου είναι ένα κοσμογονικό-θεογονικό ποίημα που μιλάει για τις απαρχές του κόσμου. «Στην αρχή ήταν το Χάος, μετά η Γη και ο Έρωτας» όπως λέει ο ίδιος ο ποιητής. Από αυτά γεννήθηκαν όλα τα υπόλοιπα στοιχεία και θεότητες και μέσα από ενώσεις και συγκρούσεις κατέληξαν στο Δωδεκάθεο με αρχηγό τον Δία. Ο Δίας ήταν ο κρίκος μιας αλυσίδας, μιας «οικογένειας» που ξεκίνησε από το Χάος και που, στο δικό μας έργο, ίσως φτάνει μέχρι σήμερα… Το κείμενο των παραστάσεων των Patari Project – με εξαίρεση την «Οδύσσεια»- γράφεται πάντα από τους ηθοποιούς και έτσι έγινε και στη «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι». Ωστόσο, αυτή τη φορά η διαδικασία ήταν διαφορετική. Η Κατερίνα (Μαυρογεώργη) μας έβαλε διάφορες προκλήσεις μέσω ασκήσεων και άλλων παιχνιδιών και έτσι εξασκήθηκε η «πένα» μας, αναπτύχθηκε το ύφος του καθενός και βρέθηκε μια κοινή γλώσσα. Παρακολούθησε πολύ στενά τη συγγραφή των σκηνών και τις επιμελήθηκε κάνοντας διορθώσεις και παρεμβάσεις, κεντράροντας τα νοήματα και βάζοντας πινελιές που συνέδεαν όλες τις σκηνές σε ένα ενιαίο έργο με συνεπή δραματουργική γραμμή και κοινό ύφος. Όσον αφορά συγκεκριμένα το κείμενο της Θεογονίας, δεν έγινε κάποια μεταφορά του ποιήματος του Ησίοδου. Χρησιμοποιήθηκαν εικόνες, φράσεις και στοιχεία από το πρωτότυπο, με τόση συνέπεια όση χρειαζόταν για να γίνει η παράστασή μας. Άλλωστε το έργο μας δεν είναι η «Θεογονία», αλλά «Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι».

 

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με τη Σοφία Πάσχου; Πώς σας έχει οδηγήσει σκηνοθετικά;

Με τη Σοφία κάναμε παραπλήσιες σπουδές πάνω στο σωματικό θέατρο, εκείνη στην Αγγλία κι εγώ στη Γαλλία. Είχαμε γνωριστεί σε ένα σεμινάριο της Lilo Baur στην Αθήνα και κάποια χρόνια αργότερα παίξαμε μαζί στο Θέατρο Πόρτα στην παράσταση «Grimm & Grimm» σε σκηνοθεσία της Λίλο Μπάουρ. Εκεί γίναμε φίλες. Ήταν η περίοδος που η Σοφία σκεφτόταν να κάνει μια παράσταση στην Ελλάδα με την τεχνική της πλατφόρμας, την οποία είχε πρωτογνωρίσει στη σχολή της στην Αγγλία κι εγώ αντίστοιχα στη Γαλλία. Αυτό πραγματοποιήθηκε λίγο αργότερα. Ήταν η παράσταση «10cm Up» και ήταν το 2012 που δημιουργήθηκε και η ομάδα Patari Project. Από τότε είμαστε συνεργάτες και στο κομμάτι της παραγωγής των παραστάσεων της ομάδας και στο καλλιτεχνικό κομμάτι. Η Σοφία είναι μια σκηνοθέτις που έχει μοναδικό ταλέντο στο να επιλέγει την ομάδα των ηθοποιών με τους οποίους θα δουλέψει, ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και απαιτήσεις. Με μια καλή ομάδα, λοιπόν, δεν φοβάται να βουτήξει στο «χάος» και να ψάξει μαζί τους προς διάφορες κατευθύνσεις μέχρι να δημιουργηθεί το έργο. Δείχνει πολλή εμπιστοσύνη στους ηθοποιούς και πάντα τους βάζει προκλήσεις για να πυροδοτήσει τη δημιουργικότητά τους.

 

Μπορείτε να μας περιγράψετε μια δυνατή σκηνή από την παράσταση;

Νομίζω μια από τις δυνατές εικόνες της παράστασης είναι το ζευγάρωμα της Γης με τον Ουρανό. Ο Ουρανός αγκαλιάζει, «πλακώνει» τη Γη και γεννιούνται πολλά παιδιά. Κύκλωπες, Εκατόγχειρες, Τιτάνες. Το πιο μικρό από τους Τιτάνες είναι ο Κρόνος που αργότερα θα ανατρέψει τον πατέρα του.

 

 

Πώς θα δούμε τους ηθοποιούς επί σκηνής, πώς είναι τα σκηνικά και τα κοστούμια σας;

Θα μας δείτε να μπαινοβγαίνουμε σε δύο «κόσμους»: Στον ποιητικό κόσμο της Θεογονίας και στον σημερινό κόσμο ενός γαμήλιου γλεντιού. Θα μας δείτε πάνω στο τραπέζι στην πρώτη περίπτωση και κάτω από αυτό, στην ορχήστρα της Μικρής Επιδαύρου, στη δεύτερη. Για τα σκηνικά συνεργαζόμαστε πάλι με την Ευαγγελία Θεριανού και για τα κοστούμια με την Κλερ Μπρέισγουελ. Το σκηνικό μας θα είναι απλό όπως πάντα. Ένα γαμήλιο τραπέζι. Βέβαια για πρώτη φορά θα υπάρχουν και αντικείμενα, η διακόσμηση του γάμου κ.λ.π.  Τα κοστούμια μας θα είναι, επίσης όπως πάντα, λειτουργικά με δυνατότητα να αλλάζουν χρήση για τις ανάγκες του ενός και του άλλου «κόσμου».

 

Πώς είναι η συνεργασία σας με τους υπόλοιπους ηθοποιούς της παράστασης;

Με τους περισσότερους από τους ηθοποιούς έχουμε ξανασυνεργαστεί σε προηγούμενες παραστάσεις των Patari Project. Ουσιαστικά η νέα άφιξη στο team είναι η Χαρά Κότσαλη, η οποία συμπλήρωσε αλλά και ανανέωσε με εξαιρετικό τρόπο έναν ήδη δοκιμασμένο και επιτυχημένο συνδυασμό ηθοποιών. Είναι μια ομάδα πολύ ταλαντούχων ανθρώπων. Είναι όλοι ηθοποιοί-δημιουργοί και αυτό κάνει τις παραστάσεις της ομάδας ευφάνταστες και φρέσκιες. Μετά από τόσα χρόνια είμαστε πια φίλοι και αυτό κάνει τη διαδικασία ακόμα πιο ευχάριστη.

 

Οι μουσικοί Νίκος Γαλενιανός και Σταμάτης Πασόπουλος ερμηνεύουν επί σκηνής. Πόσο βοηθάει αυτό έναν ηθοποιό;

Αρχικά να πω ότι πρόκειται για δύο εξαιρετικούς μουσικούς. Έφεραν καινούρια, δικά τους στοιχεία στη διαδικασία της πρόβας και έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά στηρίζοντας τους δύο κόσμους της παράστασης. Ειδικά στον τύπο παραστάσεων των Patari Project είναι πολύ σημαντική η ζωντανή μουσική, γιατί η σύνδεσή της με τη σκηνική δράση γίνεται οργανικά και μπορεί σε στιγμές να απογειώσει το αποτέλεσμα.

 

Έχετε εργαστεί ως ηθοποιός και ως performer στην Ελλάδα και στη Γαλλία. Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για τις συνεργασίες σας;

Έχω υπάρξει πολύ τυχερή στις συνεργασίες μου μέχρι στιγμής. Συμμετείχα τις περισσότερες φορές σε δουλειές που με εξέφραζαν και συνεργάστηκα με ανθρώπους που με βοήθησαν να πάω ένα βήμα παραπέρα. Εκτός από τους Patari Project που είναι μόνιμα στη θεατρική μου ζωή τα τελευταία χρόνια, έχω συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι: Γιώργος Κιμούλης, Marcello Magni, Αγγελική Κουνενιδάκη, Λίλο Μπάουρ, Kώστας Φιλίππογλου, Esther Andre Gonzalez, Bασίλης Μαυρογεωργίου, Βασίλης Κουκαλάνι κ.ά. Στις περισσότερες περιπτώσεις συμμετείχα ως ηθοποιός, σε άλλες ως βοηθός σκηνοθέτη ή ανέλαβα την επιμέλεια κίνησης. Οι ηθοποιοί με τους οποίους έχω συνεργαστεί είναι πολλοί για να τους αναφέρω αλλά έπαιξαν εξίσου σημαντικό ρόλο στην πορεία και στην εξέλιξή μου.

 

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Θεογονία, ένα μεγάλο γλέντι»
Μια παράσταση εμπνευσμένη απ’ τη “Θεογονία” του Ησίοδου

Σύλληψη – ιδέα: Patari Project
Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
Δραματουργία: Κατερίνα Μαυρογεώργη
Πρωτότυπη Μουσική: Νίκος Γαλενιανός, Σταμάτης Πασόπουλος
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Κίνηση: Εριφύλη Στεφανίδου
Ηχολήπτης: Αντώνης Παυλίδης
Μηχανικός Σκηνής: Δαμιανός Χυτήρης
Βοηθός Φωτιστή: Christopher McCourt

Βοηθός Σκηνογράφου: Έλλη Παπαδάκη
Διεύθυνση παραγωγής: Μανόλης Σάρδης – PRO4
Οργάνωση παραγωγής: Μαριάννα Πανά
Εκτέλεση παραγωγής: Άρης Λάσκος
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Ελεάννα Γεωργίου
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μαΐδης

Παίζουν (αλφαβητικά): Χαρά Κότσαλη, Θεοδόσης Κώνστας, Θάνος Λέκκας, Κατερίνα Μαυρογεώργη, Κίττυ Παϊταζόγλου, Εριφύλη Στεφανίδου, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος, Αποστόλης Ψυχράμης

 

Μουσικοί επί σκηνής: Νίκος Γαλενιανός, Σταμάτης Πασόπουλος

 

Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους

 

Πού: Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

Πότε: 5 και 6 Ιουλίου 2019, στις 21.30

Προπώληση εισιτηρίων: Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου), greekfestival.gr, ticketmaster.gr, 210 89 38 112 και στα καταστήματα Public