Ο Γιάννης Λιγνάδης μιλάει για τα «Μαθήματα Πολέμου ΙΙ»
7 Μαΐου 2019
Η «Μήδεια» και η «Φόνισσα» στη Ρωμαϊκή Αγορά
9 Μαΐου 2019

Η σκηνοθέτις Σοφία Μαραθάκη παρουσιάζει την παράσταση του έργου «Η φαλακρή τραγουδίστρια» του Ευγένιου Ιονέσκο, η οποία ανεβαίνει στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

«Η φαλακρή τραγουδίστρια» ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Θέατρο Τέχνης το 1961 σε σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν και μετάφραση του Κώστα Σταματίου, φέρνοντας το αθηναϊκό κοινό σε επαφή με την πρωτοποριακή ευρωπαϊκή θεατρική γραφή της εποχής. Με όχημα τη νέα μετάφραση της Δήμητρας Κονδυλάκη, η Σοφία Μαραθάκη και η Ομάδα Θεάτρου Ατονάλ επιχειρούν ν΄ ανακαλύψουν εκ νέου το παράλογο σύμπαν του έργου, αντιμετωπίζοντας το ως «οικοδόμημα καταστροφής» που σιγά- σιγά καταρρέει αφήνοντας να φανούν η πλήξη, η μοναξιά και η γελοιότητα που χαρακτηρίζουν τον σύγχρονο άνθρωπο. Η σκηνοθέτις μιλάει στο theatermag.gr για τον Ιονέσκο, την υπόθεση του έργου και τη συνεργασία της με τους ηθοποιούς της παράστασης.

 

 

Ποια είναι η σχέση σας με το θέατρο του παραλόγου και με τον Ευγένιο Ιονέσκο; 

Το θέατρο του παραλόγου είναι ένα ολόκληρο ρεύμα που εμπεριέχει την απογύμνωση και την αποδόμηση του ατόμου. Την απογύμνωσή του σε σχέση με τη μεγάλη ιδέα που έχει ο άνθρωπος για τον εαυτό του και την αποδόμησή του στα φθαρτά υλικά του. Αναδεικνύει την έλλειψη κάθε πνευματικής διάστασης και υπογραμμίζει εκ νέου το ότι είμαστε μια μικρή κουκίδα μέσα στο αχανές σύμπαν. Σε ένα σύμπαν που είναι αδύνατο να κατανοήσουμε.

 

Πότε διαβάσατε τη «Φαλακρή Τραγουδίστρια» και ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις;

Το έργο το διάβασα σε πολύ νεαρή ηλικία και η πρώτη μου σκέψη τότε ήταν: Τί αστεία η σκηνή των Μαρτέν. Τώρα πια, σκέφτομαι ότι μέσα από τη σχεδόν φαρσική δομή του, το έργο ανοίγει μια δίοδο προς ένα απέραντο σκοτάδι.

 

Πώς αποφασίσατε να σκηνοθετήσετε αυτό το έργο;

Είναι ένα έργο που εξετάζει θέματα που με απασχολούν, όπως η κοινοτοπία, οι συμβάσεις, η αμνησία, η έλλειψη νοήματος. Μου αρέσει πολύ ο ρυθμός του και η αντιμετώπιση της γλώσσας σαν αυθαίρετο οικοδόμημα.

 

 

Πότε ξεκινήσατε τις πρόβες, ποια ήταν η προετοιμασία και η έρευνα που χρειάστηκε να κάνετε;

Τις πρόβες τις ξεκινήσαμε στις αρχές Μαρτίου. Η προετοιμασία και η έρευνα είχαν ξεκινήσει καιρό πριν, δηλαδή η νέα μετάφραση από τη Δήμητρα Κονδυλάκη αλλά και η έρευνα για το συγγραφέα από τη δραματολόγο Έλενα Τριανταφυλλοπούλου κι εμένα. Προσπαθήσαμε να μπούμε στο σύμπαν του Ιονέσκο μέσα από τη μελέτη των έργων του, αλλά κυρίως μέσα από τις σημειώσεις του όπου διατυπώνεται ευθαρσώς τόσο ο πεσιμισμός του για μια ανθρωπότητα κατεστραμμένη κι ασεβή απέναντι στη φύση και το περιβάλλον, όσο και το χιούμορ και η τρυφερότητά του.

 

Κατά τη γνώμη σας ποια είναι η υπόθεση του έργου;

Είναι ένα έργο όπου παρακολουθούμε τη συνάντηση δύο ζευγαριών των Σμιθ και των Μαρτέν στο σπίτι των πρώτων, κάπου στα περίχωρα του Λονδίνου ένα συνηθισμένο βράδυ. Μέσα από τη συνάντησή τους καταδεικνύεται η ερεβώδης πλήξη και μοναξιά τους. Η εισβολή του Αρχηγού της πυροσβεστικής και η διάθεση της υπηρέτριας να γίνει αποδεκτή στην ομήγυρη, αναβάλλουν για λίγο την αντιμετώπιση της ανίας η οποία επιστρέφει δριμύτερη ξανά και ξανά. Το θέατρο του παραλόγου σε γενικές γραμμές δε χαρακτηρίζεται από την πλοκή που συναντάμε σε άλλα δραματικά κείμενα.

 

 

Πώς έγινε η επιλογή των ηθοποιών και πώς ήταν η συνεργασία σας μαζί τους;

Η επιλογή των ηθοποιών έγινε με βάση είτε τη συνεργασία χρόνων και κοινών εμπειριών, είτε  την εκτίμηση της υποκριτικής δεινότητας και της αισθητικής εγγύτητας νέων συνεργατών.

 

Πώς έχετε προσεγγίσει την παράσταση σκηνοθετικά;

Αυτό θα μου το πείτε εσείς που θα τη δείτε! Νομίζω σαν ένα χώρο ενός αέναου παιχνιδιού όπου όλοι θα μπορούσαν να είναι όλα τα πρόσωπα.

 

Ποια είναι η φράση του έργου που ξεχωρίζετε;

«Θα πάω στην καλύβα μου στα κακαόδεντρά μου».

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Η φαλακρή τραγουδίστρια» του Ευγένιου Ιονέσκο

Μετάφραση: Δήμητρα Κονδυλάκη

Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη

Συνεργάτης δραματολόγος: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Σκηνικό- Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας

Κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Γεωργουδάκη

Φωτογραφίες: Andrea Bonetti

Καλλιτεχνική συνεργασία: Εύα Μαραθάκη

Εκτέλεση παραγωγής: POLYPLANITY Productions / Γιολάντα Μαρκοπούλου & Βίκυ Στρατάκη

 

Παίζουν:

Κος Σμιθ: Μάριος Παναγιώτου

Κα Σμιθ: Φωτεινή Παπαχριστοπούλου

Κος Μαρτέν: Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου

Κα Μαρτέν: Μαρία Παρασύρη

Μαίρυ: Σοφία Μαραθάκη

Ο Αρχηγός της Πυροσβεστικής: Κωνσταντίνος Μωραἴτης

 

Μια συμπαραγωγή της Ομάδας Θεάτρου ΑΤΟΝΑλ και του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν.

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Με την υποστήριξη του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος.

 

 

Πού: Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν, Φρυνίχου 14, Πλάκα, τηλ. 210 3222464

 

Πότε: από13 Μαΐου 2019 έως 11 Ιουνίου 2019.

Δευτέρα 13 και Τρίτη 14/5 στις 21.15

Τρίτη 21/5 στις 21.15, Τετάρτη 22/5 στις 20.00, Πέμπτη 23, Παρασκευή 24 και Σάββατο 25/5 στις 21.15

Τρίτη 28/5 στις 21.15, Τετάρτη 29/5 στις 20.00, Πέμπτη 30, Παρασκευή 31/5  και Σάββατο 1/6 στις 21.15.

Τρίτη 4/6 στις 21.15, Τετάρτη 5/6 στις 20.00, Πέμπτη 6, Παρασκευή 7 και Σάββατο 8/6 στις 21.15, Κυριακή 9/6 στις 20.00

 

Εισιτήρια: 15 ευρώ γενική είσοδος, 10 ευρώ μειωμένο

 

 

 

Info

Γραμμένο το 1948, το έργο «Η φαλακρή τραγουδίστρι» καθιερώνει ουσιαστικά το Θέατρο του Παραλόγου, καταρρίπτοντας όλους τους συμβατικούς κανόνες τις κλασικής δραματουργίας. Περιγράφοντας με παράδοξο τρόπο την τυποποιημένη καθημερινότητα της αστικής κοινωνίας, ο Ευγένιος Ιονέσκο αποκαλύπτει την ανεπάρκεια της γλώσσας ως μέσο επικοινωνίας και επιτίθεται σ΄ έναν κόσμο που μοιάζει να έχει χάσει τη μεταφυσική του διάσταση.

Ο κύριος και η κυρία Σμιθ υποδέχονται τον κύριο και την κυρία Μαρτέν μέσα στο εγγλέζικο αστικό σαλόνι τους. Όλοι μαζί προσπαθούν να διασκεδάσουν την ανία τους καταφεύγοντας σε κοινοτοπίες, όταν εισβάλλει ο Αρχηγός της Πυροσβεστικής, ο οποίος βρίσκεται σε μυστική αποστολή. Παράλληλα, η υπηρέτρια του σπιτιού, η Μαίρυ, φαντασιώνεται πως είναι ο Σέρλοκ Χολμς και απαγγέλει αυτοσχέδια ποιήματα.

Αιχμάλωτοι της συνήθειας, των άσκοπων γλωσσικών επαναλήψεων και των επιφανειακών σχέσεων, οι ήρωες του Ιονέσκο χαρακτηρίζονται από παντελή έλλειψη πνευματικότητας και συναισθηματικής νοημοσύνης, θύματα ενός κοινωνικού συστήματος που τους οδηγεί στη λήθη και τον πνευματικό αφανισμό.