
Ματίνα Μέγκλα: «Με αφορά οτιδήποτε μπορεί να με εξελίξει»
1 Μαΐου 2019
«Στην Εθνική με τα Μεγάλα» στο θέατρο 104
6 Μαΐου 2019Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου
Το «Αποτύπωμα» του πολυβραβευμένου Φίλιπ Ρίντλεϊ, έργο βαθιά ανθρώπινο με στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, ανεβαίνει στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Μπαλαμώτη με τη Βασιλική Ιατροπούλου και τον Δημήτρη Μανδρινό. Ο σκηνοθέτης μιλάει για την παράσταση και το έργο που αφορά στη συνάντηση μιας μάνας με τον μοναδικό αυτόπτη μάρτυρα της δολοφονίας του μοναχογιού της. Ωστόσο, καθώς η πλοκή εξελίσσεται, το αρχικό μυστήριο για το τι συνδέει αυτούς τους δύο ανθρώπους ολοένα και πυκνώνει και η τελική κάθαρση των ηρώων έρχεται μέσα από συνεχείς ανατροπές, που καθηλώνουν τον θεατή από την στιγμή που ξεκινάει η παράσταση. Το «Αποτύπωμα» του Φίλιπ Ρίντλεϊ ανέβηκε πρώτη φορά στο Hampstead Theatre στο Λονδίνο το 2000. Έκτοτε έχει παρουσιαστεί σε διάφορες σκηνές «On» και «Off- Broadway» σε Ευρώπη και Αυστραλία, συγκινώντας πάντοτε κοινό και κριτικούς.
Θα θέλατε να μας πείτε για το συγκεκριμένο έργο του Φίλιπ Ρίντλεϊ; Πότε το διαβάσατε, ποιες ήταν οι πρώτες σας σκέψεις;
Το κείμενο το διάβασα στα αγγλικά περίπου πριν τρία χρόνια. Παρόλο που έχει παιχτεί ξανά στην Ελλάδα δεν το ήξερα. Με γοήτευσε αμέσως. Θυμάμαι να συγκινούμαι με τον μονόλογο του πρωταγωνιστή, που μας διηγείται τον πρώτο του έρωτα. Σκέφτηκα πως αυτό το θέατρο με αφορά και τέτοια έργα θέλω να σκηνοθετήσω. Προέκυψαν δύο άλλες σκηνοθεσίες και τελικά ήρθε η ώρα του.
Τι είναι αυτό που καθιστά το έργο του πολυβραβευμένου Βρετανού συγγραφέα τόσο συγκινητικό, γιατί έχει λάβει τόσης αποδοχής από το κοινό και τους κριτικούς σε όλον τον κόσμο;
Το θέμα του έργου είναι η εξιχνίαση ενός εγκλήματος μίσους. Αλλά για μένα προχωράει πολύ πιο βαθιά. Διεισδύει στις ψυχές αυτών των δύο ανθρώπων. Αγγίζει την υπαρξιακή τους αγωνία. Βλέπουμε τη ζωτική τους δύναμη και τί συμβαίνει όταν αυτή λείψει. Η επιτυχία του οφείλεται στο ότι όλο αυτό γίνεται με πολύ απλό και ανθρώπινο τρόπο. Με αμεσότητα, χιούμορ και μέσα από τη δομή ενός ψυχολογικού θρίλερ. Οι ήρωες αυτοί είναι γνώριμοι, μας θυμίζουν έναν δικό μας άνθρωπο ή και ακόμα τον ίδιο μας τον εαυτό. Για αυτό και είναι τόσο αγαπητό έργο.
Πότε ξεκινήσατε τις πρόβες, ποια ήταν η προετοιμασία και η έρευνα που κάνετε;
Ξεκινήσαμε στις 19 Μαρτίου. Με ουσιαστικό χρόνο εφτά εβδομάδων πριν την πρεμιέρα. Το έργο το μετέφρασα πριν δύο χρόνια, ψάχνοντας και τρόπο να το ανεβάσω. Μεταφράζοντας ένα κείμενο το αναλύεις και το μαθαίνεις πολύ καλά. Και μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια συνέχισα να δουλεύω το έργο και να το επεξεργάζομαι. Το περασμένο καλοκαίρι ήρθα σε επαφή με την Μαίρη Ξανθοπουλίδου, της έκανα την πρόταση για το έργο, της άρεσε και βρήκαμε στέγη στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας.

Η Βασιλική Ιατροπούλου ερμηνεύει τη μάνα, η οποία συναντά τον μοναδικό αυτόπτη μάρτυρα της δολοφονίας του μοναχογιού της.
Ποια είναι η υπόθεση του έργου;
Ο Ντέηβι, ένας νεαρός 17 χρονών μπαίνει στο σπίτι της Ανίτα. Αρχίζει να της κάνει ερωτήσεις για το γιο της. Η γιος της Ανίτα έχει δολοφονηθεί αγρίως πριν από τέσσερις περίπου μήνες. Η Ανίτα υποψιάζεται πως ο νεαρός έχει σχέση με τη δολοφονία του γιου της. Έτσι αρχίζει ένα παιχνίδι γάτας και ποντικιού για να μάθουμε την αλήθεια. Το έργο έχει συνεχείς αποκαλύψεις και ανατροπές μέχρι να μάθουμε τί πραγματικά έχει συμβεί. Κι όσο ξετυλίγεται το κουβάρι των γεγονότων αυτοί οι δύο παράξενοι κι αταίριαστοι άνθρωποι ανοίγουν την ψυχή τους, ο ένας στον άλλον.
Πώς θα δούμε τους δύο ηθοποιούς επί σκηνής;
Οι ηθοποιοί καλούνται να δικαιώσουν τους ρόλους τους. Να γίνουν αυτοί οι δύο άνθρωποι, με όλο το φορτίο που κουβαλάει ο καθένας τους. Να ζήσουν την αγωνία τους για την αποκάλυψη της αλήθειας. Να μας βάλουν με ειλικρίνεια σε αυτό το σύμπαν και να μας κάνουν να τους συμπονέσουμε.
Πως έχετε προσεγγίσει την παράσταση σκηνοθετικά;
Στην παράσταση επιθυμώ να ισορροπήσω τους δύο άξονες, την σχέση των ηρώων και τη δομή του έργου. Δουλέψαμε πολύ με τους ηθοποιούς όχι μόνο για το ρόλο τους, αλλά και για την διαλεκτική τους. Η σκηνική τους σχέση είναι αυτό που δίνει ζωντάνια και αλήθεια στο έργο και που εισάγει τους θεατές στον κόσμο τους. Από την άλλη πλευρά, το έργο έχει δομή ψυχολογικού θρίλερ, το οποίο είναι και το στοίχημα της παράστασης. Να κάνει το κοινό να κάθεται στην άκρη της καρέκλας περιμένοντας τι θα συμβεί παρακάτω.

O Δημήτρης Μανδρινός ερμηνεύει τον αυτόπτη μάρτυρα της δολοφονίας ενός άνδρα.
Πώς ήταν η συνεργασία σας με τους ηθοποιούς της παράστασης;
Γνωρίζω και τους δύο ηθοποιούς χρόνια. Η Βασιλική Ιατροπούλου είναι μια καταξιωμένη ηθοποιός με πρωταγωνιστικούς ρόλους στο Εθνικό Θέατρο και στην Επίδαυρο, έχοντας ταξιδέψει τον κόσμο με παραστάσεις. Ο Δημήτρης Μανδρινός είναι ένας νέος άνθρωπος, πρόσφατα τελείωσε την δραματική σχολή, με πολύ πάθος και πολύ ταλέντο. Η δουλειά με τους ηθοποιούς είναι μια πολύπλοκη και ευαίσθητη υπόθεση. Δουλέψαμε καλά θεωρώ και δουλέψαμε πολύ, και αυτό οφείλεται σε αυτούς του δύο υπέροχους καλλιτέχνες που πίστεψαν στο έργο και που πίστεψαν σε μένα.
Ποια –κατά τη γνώμη σας- είναι η πιο δυνατή σκηνή της παράστασης;
Το έργο έχει πολλές δυνατές στιγμές. Από γραφής, δυνατή σκηνή είναι λίγο πριν το τέλος όταν μαθαίνουμε τί πραγματικά συνέβη. Για μένα όμως ακόμα πιο δυνατή είναι η επόμενη, ο επίλογος. Τι συμβαίνει σε αυτούς τους ανθρώπους όταν απελευθερωθούν πια από το βάρος της αλήθειας.
Πληροφορίες παράστασης
«Το Αποτύπωμα» του Φίλιπ Ρίντλεϊ
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Μπαλαμώτης
Σκηνογραφία: Γιάννης Κατρανίτσας – Κυριακή Νασιούλα
Φωτισμοί: Απόστολος Στράντζαλης
Sound Design: Κώστας Χρύσος
Οργάνωση Παραγωγής: Αναστασία Γεωργοπούλου
Παίζουν: Βασιλική Ιατροπούλου, Δημήτρης Μανδρινός
Πού: Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας, Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη, τηλ. 211 4117878
Πότε: από 9 Μαΐου 2019 και κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.00. Έως 2 Ιουνίου 2019.
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά
Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 10 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλειες)