O Θοδωρής Γκόνης σκηνοθετεί τη «Βιογραφία του Πατρογονικού»

Νάνα Παπαδάκη: «Με ενδιαφέρει ο Ρίτσος που δεν ξέρουμε»
9 Ιανουαρίου 2019
Η Μαρία Μαγκανάρη σκηνοθετεί τον «Θείο Βάνια»
12 Ιανουαρίου 2019

Η ιστορία ενός σπιτιού από το 1903 μέχρι σήμερα, παρουσιάζεται στην παράσταση «Η Βιογραφία του Πατρογονικού» που ανεβαίνει από το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας.

Sharing is caring!

 

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Οι παραστάσεις που επιλέγει να σκηνοθετήσει, αφήνουν πολιτιστικό –και όχι μόνο- πλούτο στους θεατές, ενώ παράλληλα βάζουν ένα λιθαράκι στην ιστορία του θεάτρου της Ελλάδας. Θα αναφέρω τις πιο πρόσφατες «Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Φιλίππων το 2016 και τον «Εθνικό Κήπο» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών πέρυσι, για να φτάσω στην παράσταση του έργου «Η Βιογραφία του Πατρογονικού», που ανεβαίνει για δύο μέρες στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας Θοδωρής Γκόνης, κατεβαίνει στην Αθήνα με ένα έργο που είναι βασισμένο στο βιβλίο της Μάγκυς Κριθαρέλλη. Μέσα από την ιστορία ενός σπιτιού και δύο οικογενειών, περνάει η ιστορία της Καβάλας, της Μακεδονίας και της Πατρίδας μας, από το τέλος του 19ου αιώνα ως τις μέρες μας.

 

«Είμαι επίμονος με αυτά που αγαπάω, με τις αγάπες μου τουλάχιστον και όσο περνάει ο καιρός, πιο πολύ χρειάζεται κανείς τις αγάπες του και συγκεντρώνεται πάνω σε αυτές. Και αν κανείς είναι επίμονος και τολμηρός, νομίζω ότι είναι γενναιόδωρες και σου επιστρέφουν πολλαπλάσια από αυτά που δίνεις» λέει ο Θοδωρής Γκόνης. «Το έργο αυτό, είναι ένα έργο που έχει γεννηθεί, έχει μεγαλώσει, έχει ανθίσει και έχει καρπίσει μέσα στην Καβάλα. Για μένα, ένα Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο πρέπει να είναι αυτή η βασική του κατεύθυνση, μαζί με κάποιες άλλες φυσικά, δηλαδή αυτό που λέμε η τοπική περιορισμένη καλλιέργεια, αλλιώς δεν έχει νόημα. Κάτι μπορεί να το συναντήσεις μόνο εκεί και αυτό να το ταξιδέψεις. Δεν θα είσαι περίκλειστος, αλλά θα έρθεις να συνομιλήσεις με όλον τον κόσμο. Και έρχεται η ώρα που κάποια στιγμή, θα βγεις με αυτό στην αγορά. Και όπως κατεβαίνουν οι άνθρωποι στη λαϊκή αγορά με ότι πιο σπουδαίο έχουν από τον κήπο τους, έτσι και εμείς λοιπόν από τον κήπο του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας κατεβαίνουμε στην Αθήνα με την παράσταση “Η Βιογραφία του Πατρογονικού”. Είναι η ιστορία ενός σπιτιού από το 1903 μέχρι σήμερα. Η ιστορία δύο οικογενειών, του Δημητρίου Σούλα και του Χρήστου Παπανικολάου. Των κτητόρων που ξεκινάει η ιστορία τους από τον προηγούμενο αιώνα και των αγοραστών που το αγόρασαν το 1936 και που το κατοικούν οι απόγονοι μέχρι σήμερα. Μπορεί ο άνθρωπος να πλάθει τα κτίρια, αλλά είναι και τα κτίρια που πλάθουν τον άνθρωπο με τον καιρό. Το θέμα είναι η ιστορία των ανθρώπων, αλλά το φόντο είναι η ιστορία της Καβάλας που ξεκινάει από την Οθωμανική περίοδο, την ιστορία της Μακεδονίας με τις Βουλγάρικες Κατοχές, την Απελευθέρωση, τους δύο Παγκόσμιους Πολέμους, τη χρυσή εποχή των καπνών της Καβάλας στο Μεσοπόλεμο. Τότε, ήταν μια πόλη που άνθιζε το εμπόριο, που είχε 60 εταιρίες καπνών με εξαγωγές, ήταν μια πόλη όπως είναι οι μεγάλες πόλεις του κόσμου. Και φτάνει μέχρι τις μέρες μας φυσικά, που είναι η Καβάλα πάντα όπως είναι σήμερα, που έχει τη γοητεία της, έχει τα προβλήματα της όπως και όλη η Ελλάδα. Αλλά μέσα από αυτή την ιστορία ενός σπιτιού, περνάει όλη η ιστορία της Μακεδονίας, της Ελλάδας, των Βαλκανίων, του κόσμου. Γιατί το σπίτι είναι ο πιο σημαντικός αφηγητής. Όταν αφηγείται η σιωπή, νομίζω ότι σιωπούμε όλοι. Γιατί το σπίτι είναι εκεί και μέσα από την πατίνα του χρόνου, μέσα από τα χρώματά του, μέσα από τα ραγίσματα του, μιλάει όσο κανείς από εμάς. Το θέμα είναι να πας κοντά του και να ακούσεις».

 

Η Ελένη Μαβίδου και ο Παύλος Σταυρόπουλος στην παράσταση «Η Βιογραφία του Πατρογονικού».

 

«Είχαμε αυτό το σπουδαίο κείμενο της κυρίας Μάγκυς Κριθαρέλλη, που ήταν ένα βιβλίο που κατέγραφε την ιστορία αυτή με πολύ ταλέντο και το οποίο βεβαίως διασκευάσαμε σε θεατρική παράσταση, μαζί με τον Πάνο Δεληνικόπουλο και την Κατερίνα Λιάτσου» συνεχίζει ο σκηνοθέτης. «Και μετά με τους συνεργάτες μου και με τον σκηνογράφο Ανδρέα Γεωργιάδη, με τον φωτιστή Τάσο Παλαιορούτα και με τους ηθοποιούς, φτιάξαμε αυτή την παράσταση που την κατεβάζουμε τώρα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία, μπορώ να πω, στην Καβάλα και στη Θεσσαλονίκη και είναι μια από τις δύο παραστάσεις που φέτος περιοδεύουν από την Καβάλα, η άλλη ήταν “Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης Υπό την βασιλικήν δρυν” που επίσης έκανε μια μεγάλη περιοδεία και θα έρθει στην Αθήνα τον Μάρτιο. Είναι δύο παραστάσεις λοιπόν, που είναι δικής μας παραγωγής και έτσι ουσιαστικά δικαιώνεται και η προγραμματική διακήρυξη των ΔΗΠΕΘΕ, το να μπορεί κανείς να παράγει όχι περίκλειστος, αλλά να έχει ανοιχτούς ορίζοντες και να συνομιλεί με όλη την οικουμένη ταυτόχρονα. Θα πω κάτι κοινότοπο που ακούγεται πολύ. Αυτό που είναι πολύ πιο τοπικό, μπορεί να είναι και παγκόσμιο. Το αντίστροφο δεν ισχύει πάντα. Αλλά αυτό έχει ειπωθεί από πολλούς, το θέμα είναι να το καταφέρεις. Και βέβαια πρέπει να πω ότι ο Δήμος Καβάλας και η Δήμαρχος της Καβάλας η κυρία Τσανάκα, στηρίζει το θέατρο που και αυτό δεν είναι αυτονόητο, γιατί ουσιαστικά χρηματοδοτεί κατά τα 2/3 και παραπάνω το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού δίνει ένα ελάχιστο ποσό που το αύξησε κατά λίγο, δίνοντας ένα πριμ στα ΔΗΠΕΘΕ που κατά τη γνώμη του υπάρχουν και παράγουν. Ταυτόχρονα, ετοιμαζόμαστε για το Φεστιβάλ Φίλιππων που θα ξεκινήσει τον Ιούλιο και φέτος είναι αφιερωμένο στην Οδύσσεια του Ομήρου, με τον υπότιτλο “Η τέχνη της επιβίωσης”. Στον Οδυσσέα, αυτό τον πολυμήχανο άνθρωπο που μας δείχνει έναν δρόμο στις μέρες μας. Θα έχει πολύ μουσική, με συνθέτες και τραγουδοποιούς που θα αναλάβουν αρκετό μέρος όλου αυτού του εξαίσιου ποιήματος. Αυτό είναι το γενικό πλαίσιο που μπορώ να αναφέρω αυτή τη στιγμή. Η έμφασή μας, είναι η παράσταση αυτή στο Ίδρυμα Κακογιάννης που είναι και μια στιγμή για τα ΔΗΠΕΘΕ, επειδή τα περιφερειακά θέατρα πέρασαν μια μεγάλη κρίση. Τώρα κάποιοι κάπως αρχίζουν να κινούνται και είναι μια χειρονομία το να δείχνουμε στο κέντρο, ξαφνικά, τι μπορούμε να κάνουμε».

 

Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Φιλίππων και ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας, Θοδωρής Γκόνης.

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Η Βιογραφία του Πατρογονικού»

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης

Κείμενο παράστασης: Πάνος Δεληνικόπουλος, Κατερίνα Λιάτσου, Θοδωρής Γκόνης

Σκηνικά/Κοστούμια: Ανδρέας Γεωργιάδης

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Κατασκευή σκηνικού: Γιώργος Μαστοράκης, Γιάννης Σταυρίδης

Ειδικός συνεργάτης: Στράτος Καλαφάτης

Βοηθοί σκηνοθέτη: Μιχάλης Αγγελίδης, Κατερίνα Συμεωνίδου

Χειρισμός ήχου παράστασης: Κωνσταντίνος Γαρουφαλίδης

Χειρισμός κονσόλας φωτισμών: Γιώργος Τριανταφυλλίδης

 

Διανομή: Ελένη Μαβίδου, Παύλος Σταυρόπουλος

 

Πού: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης «Αίθουσα Θεάτρου», Πειραιώς 206, Ταύρος, τηλ. 210 3418579

Πότε: Παρασκευή 11 και Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2019 στις 21.00

Εισιτήρια: Γενική Είσοδος 15 ευρώ

Μαθητικό/ Φοιτητικό/ Νεανικό (έως 26 χρονών) / Σπουδαστές Δραματικών και Μουσικών Σχολών / Κατόχοι κάρτας ανεργίας (ΟΑΕΔ) / Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων / Κάτοχοι κάρτας International Student Identity Card (isic) / Κάτοχοι Κάρτας Πολιτισμού / Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ) / Κάτοχοι Κάρτας ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας)/ Κάτοχοι κάρτας ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης)/ ΑμΕΑ/ Άνω των 65 /) 12 ευρώ

Κάτοχοι κάρτας ΣΕΗ & Ελληνικής Εταιρείας Σκηνοθετών 5 ευρώ

Ωφελούμενοι Κοινωνικών Υπηρεσιών Δήμου Μοσχάτου – Ταύρου 1 ευρώ