«Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε» από την ομάδα Art Vouveau

Η Εύα Πυρνοκόκη στο MIR Festival 2018
26 Νοεμβρίου 2018
Πηνελόπη Φλουρή: «Μόνο κάτι αληθινό μπορεί να σε μετατοπίσει»
29 Νοεμβρίου 2018

Η Δανάη Τίκου, με την ομάδα Art Vouveau, παρουσιάζει την παράσταση «Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε» που ανεβαίνει στο θέατρο Ροές.

Sharing is caring!

Συνέντευξη: Μαριλένα Θεοδωράκου

 

Πιστή στην καλλιτεχνική της ταυτότητα, η θεατρική ομάδα Art Vouveau, που αποτελείται από τους ηθοποιούς Αφροδίτη Κλεοβούλου, Θανάση Μεγαλόπουλο, Φοίβο Συμεωνίδη και Δανάη Τίκου, παντρεύει το βωβό σωματικό θέατρο με τη ζωντανή μουσική δημιουργώντας μια μαγική θεατρική εμπειρία. Για δεύτερη σεζόν και υπό την καθοδήγηση του σκηνοθέτη, ηθοποιού και ακροβάτη Καμίλο Μπέντανκορ, η ομάδα παρουσιάζει  την θεατρική παράσταση  «Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε». Η ηθοποιός Δανάη Τίκου μιλάει για το βωβό νουάρ δράμα που είναι βασισμένο στο θεατρικό έργο «Η παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ, για τις μάσκες που χρησιμοποιούν οι τρεις ηθοποιοί επί σκηνής, οι οποίοι με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής αφηγούνται, χωρίς τη χρήση λόγου, μια σκοτεινή ιστορία εμποτισμένη με τις φιλοσοφικές θέσεις του βραβευμένου με Νόμπελ συγγραφέα.

 

Υπόθεση του έργου: Μια ερημωμένη από τους πολέμους χώρα. Ένα απομακρυσμένο χωριό. Ένα απομονωμένο πανδοχείο δίπλα στο ποτάμι. Ένας άντρας επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στον τόπο που μεγάλωσε για να ανταμώσει την χήρα μητέρα του και την αδερφή του. Οι δύο γυναίκες που διαχειρίζονται το πανδοχείο, προσπαθώντας να επιβιώσουν, δολοφονούν και ληστεύουν τους λιγοστούς πελάτες. Όταν δεν θα αναγνωρίσουν τον συγγενή τους, αυτός θα αποφασίσει να υποδυθεί τον πελάτη που ψάχνει για δωμάτιο.

 

«Στην ομάδα μας προστέθηκε και ο πιανίστας Γιάννης Σελέκος, που γράφει μουσική και παίζει ζωντανά στις παραστάσεις μας και ο Καμίλο Μπέντανκορ που είναι ο σκηνοθέτης» λέει η ηθοποιός Δανάη Τίκου. «Η προηγούμενη παράστασή μας “Τα Δεκανίκια ή πως ξέμαθα να περπατώ” συνέχισε γύρω στα τρία χρόνια, ακόμα και πέρυσι την άνοιξη πήραμε μέρος σε ένα Διεθνές Βαλκανικό Φεστιβάλ στην Προύσα στην Τουρκία, όπου και παίξαμε. Τώρα σε αυτή τη δουλειά θέλαμε να δοκιμάσουμε ένα πιο δραματικό έργο. Να δούμε τον τρόπο που το βωβό, μπορεί να λειτουργήσει και σε ένα δραματικό έργο. Επειδή είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία με τον Καμίλο Μπέντανκορ, στα “Δεκανίκια”,  τού ζητήσαμε να σκηνοθετήσει το καινούργιο μας έργο, που το ονομάσαμε “Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε”.  Η δουλειά και το training που κάναμε αρκετό καιρό, μάς οδήγησαν στο να χρησιμοποιήσουμε και να την τεχνική με μάσκες στο έργο. Τρεις χαρακτήρες είναι με μάσκες. Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από την “Παρεξήγηση” του Αλμπέρ Καμύ, ωστόσο εμείς πήραμε μια ιστορία και προσπαθήσαμε να τη δραματοποιήσουμε βωβά. Να βάλουμε και άλλα στοιχεία από τις φιλοσοφικές αναζητήσεις του Καμύ, μέσω υπερτίτλων, καθώς και στην αφήγησή μας. “Τα Δεκανίκια” ήταν μια παράσταση εμπνευσμένη, στην τεχνική της, από τον αμερικανικό κινηματογράφο του 1930. Στο “Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε”  πήγαμε πιο πολύ στο νουάρ και στις ασπρόμαυρες ταινίες του 1940 και του 1950. Το νουάρ υπάρχει έντονο, όπως και η επικέντρωση στο άτομο και ο υπαρξισμός».

 

Φορώντας μάσκες, χωρίς τη χρήση λόγου, οι ηθοποιοί αφηγούνται με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, μια σκοτεινή ιστορία εμποτισμένη με τις φιλοσοφικές θέσεις του Αμπέρ Καμύ. (Φωτογραφίες: Μαρία Αγγελή, Στάθης Γαλαζούλας).

«Η μουσική όπως και στον βωβό κινηματογράφο είναι αλληλένδετο βασικό και στοιχείο» συνεχίζει η ηθοποιός. «Υπογραμμίζει τη δράση, τα συναισθήματα, συνδέει το θεατή με την ιστορία, ανοίγοντάς του και άλλα νοήματα. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό ότι η μουσική είναι ζωντανή, που σημαίνει ότι οι μουσικοί μας (ο Γιάννης Σελέκος έχει γράψει την πρωτότυπη μουσική και παίζει πιάνο και ο Γιώργος Σμακ παίζει κρουστά), απελευθερώνονται από ένα ορισμένο τέμπο και μπορούν να αυτοσχεδιάσουν κατά τη διάρκεια της παράστασης, βέβαια σε ορισμένο πλαίσιο. Η κατασκευή των μασκών έχει γίνει από τον σκηνοθέτη μας. Κάναμε όλοι μαζί ένα εργαστήριο υπό την καθοδήγηση του Καμίλο και φτιάξαμε μάσκες που καλύπτουν όλο το πρόσωπο, δεν έχουν εκφράσεις με το στόμα. Είναι κάτι πολύ καινούργιο, γιατί όλο το σώμα εξυπηρετεί ουσιαστικά το πρόσωπο. Δημιουργούμε ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα για τον θεατή. Ακόμα και εμείς οι ίδιοι ηθοποιοί, μερικές φορές, θεωρούμε ότι ακόμα και η μάσκα παίρνει εκφράσεις προσώπου. Μπορεί κάποιος να δει τη μάσκα και να καταλάβει αν ο ηθοποιός θυμώνει ή χαίρεται. Η μάσκα συμβάλει στο μυστήριο και στη μαγεία του έργου και της εμπειρίας του θεατή. Η χρήση της μάσκας για το σώμα του ηθοποιού σε αυτή τη δουλειά, ήταν μεγάλο σχολείο».

 

Η ομάδα Art Vouveau αντλεί υλικό από το κινηματογραφικό είδος του νουάρ των δεκαετιών 1940-1950 στην παράσταση με τίτλο «Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε». (Εικονογράφηση: Μανόλης Αλμπάνης).

«Το Μπουντεγιόβιτσε είναι ένας τόπος που είχε επισκεφθεί ο Καμύ στα τέλη του 1930. Μπορούμε να διαβάσουμε στα σημειωματάριά του, που εκδόθηκαν  πρόσφατα, κάποιες σημειώσεις για αυτόν τον τόπο. Σε κάποια φάση, μετά τη μελέτη του πάνω στο παράλογο, όταν θα αρχίσει να ψάχνει για τον επαναστατημένο άνθρωπο, σημειώνει ότι θέλει να γράψει δύο έργα: Την Πανούκλα και το Μπουντεγιόβιτσε. Στο οποίο γράφει και χαρακτηριστικά, ως σημείωμα, “ο κόσμος της τραγωδίας και το πνεύμα της εξέγερσης”. Είναι εμπνευσμένο με έναν τρόπο από αυτόν τον τόπο και κάπως και εμείς θέλαμε να παίξουμε με αυτόν τον τίτλο, ακριβώς επειδή η παράστασή μας δεν είναι μεταφορά του θεατρικού έργου “Η Παρεξήγηση”. Βασιζόμαστε στην κύρια πλοκή του έργου, αλλά προσθέτουμε και άλλα στοιχεία. Η επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε, είναι ουσιαστικά όταν ο πρωταγωνιστής του έργου, ο ξένος που ζει πολλά χρόνια σε έναν άλλο τόπο, επιστρέφει στον τόπο που γεννήθηκε».

 

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Επιστροφή στο Μπουντεγιόβιτσε»

Συντονισμός – Σκηνοθεσία: Camilo Bentancor

Μουσική σύνθεση: Γιάννης Σελέκος

Κοστούμια: Δέσποινα Μακαρούνη

Φωτισμοί: Κωνσταντίνος Μαργκάς

Κατασκευή Μασκών: Camilo Bentancor, Alfredo Iriarte

Φωτογραφίες/Video: Μαρία Αγγελή, Στάθης Γαλαζούλας

Σχεδιασμός αφίσας – Εικονογράφηση: Μανόλης Αλμπάνης

 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Αφροδίτη Κλεοβούλου, Θανάσης Μεγαλόπουλος, Φοίβος Συμεωνίδης, Δανάη Τίκου

Στο πιάνο: Γιάννης Σελέκος

Στα κρουστά: Γιώργος Σμακ

 

 

Πού: Θέατρο Ροές, Ιάκχου 16, Γκάζι, τηλ. 210 3474312

Πότε: από 22 Νοεμβρίου 2018 και κάθε Πέμπτη στις 21.30.

Εισιτήρια: 12 ευρώ κανονικό, 8 ευρώ μειωμένο, 5 ευρώειδική τιμή για ατέλειες ηθοποιών

 

 

*Mε την υποστήριξη του Δικτύου Πολιτισμού δήμου Αθηναίων Athens Culture Net, με Ιδρυτικό Δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

«Φιλοξενία Σεράφειο δήμου Αθηναίων»

 

 

 

Info

Η Ομάδα Art Vouveu  δημιουργήθηκε το 2013 από μια ομάδα 4 ηθοποιών (Αφροδίτη Κλεοβούλου, Θανάσης Μεγαλόπουλος, Φοίβος Συμεωνίδης, Δανάη Τίκου).

Εργάζεται πάνω στις τεχνικές αφήγησης του βωβού κινηματογράφου, της slapstick κωμωδίας,του Γερμανικού εξπρεσιονισμού και της χρήσης εκφραστικών μασκών. Αναζητά ένα θεατρικό κώδικα καθαρό, δυνατό και διασκεδαστικό την ίδια στιγμή, με σημείο αφετηρίας και έμπνευσης  τις βωβές ασπρόμαυρες ταινίες των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα. https://www.facebook.com/artvouveau/

Η πρώτη της θεατρική παράσταση «Τα δεκανίκια ή πώς ξέμαθα να περπατώ» βασίστηκε στην αισθητική των βωβών ταινιών του ‘20 και του ‘30. παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Αθηναϊκό κοινό το 2014 και έκτοτε συνέχισε για τα επόμενα 3 χρόνια γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία.

Το 2017 στρέφει το ενδιαφέρον της στη χρήση της εκφραστικής μάσκας και στο κινηματογραφικό είδος του νουάρ επιχειρώντας να εξερευνήσει καινούργια μονοπάτια στην βουβή αφήγηση. Η δεύτερη δουλειά με τίτλο «Επιστροφή στο Μπουτεγιόβιτζε» είναι ένα βωβό δράμα με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής.