Ο Μάνος Βαβαδάκης και «Η νύχτα των δολοφόνων»

Χρύσα Διαμαντοπούλου: «Μεγάλωσα με το θέατρο της Ξένιας Καλογεροπούλου και αυτό το θέατρο είναι για εμένα ο πήχης»
25 Οκτωβρίου 2018
«Τα Μάγια της Πεταλούδας» στο θέατρο Olvio
29 Οκτωβρίου 2018

Οι ηθοποιοί Άννα Καλαϊτζίδου, Μαρία Παρασύρη και Γρηγόρης Μπαλλάς, στην παράσταση του έργου «Η Νύχτα των δολοφόνων» του Χοσέ Τριάνα. (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

Μετά την φάρσα «Το έξυπνο πουλί» του Ζορζ Φεντό -που σκηνοθέτησε με τον Γιώργο Κατσή- και το «Υμπύ Τύραννος» του Αλφρέντ Ζαρρύ στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, ο Μάνος Βαβαδάκης επιστρέφει με ένα έργο γραμμένο από τον Κουβανό Χοσέ Τριάνα με τίτλο «Η νύχτα των δολοφόνων». Τρία αδέλφια, κλεισμένα στο υπόγειο του σπιτιού τους,  στην προσπάθειά τους να υπερνικήσουν την πατρική εξουσία, σχεδιάζουν τη δολοφονία των γονιών τους.  Επιδίδονται σε ένα ενστικτώδες παιχνίδι ενηλικίωσης δίχως τέλος. Ένα κουβανέζικο έργο, που τα γεγονότα του Μάη του ’68 ανέδειξαν σε κατεξοχήν έργο σύγκρουσης των γενεών.

 

«Επειδή το “Υμπύ Τύραννος” αναγνώστηκε περισσότερο ως πολιτικό από ότι έχει ανέβει άλλες φορές, αυτό έφερε σε μια αναζήτηση πιο ψυχαναλυτική των σχέσεων που έχουμε με το περιβάλλον μας και πως αυτές οδηγούν σε αποφάσεις για τη ζωή μας» λέει ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Μάνος Βαβαδάκης. «Τυχαία, είχα διαβάσει μια μετάφραση της “Νύχτας των δολοφόνων” στην Πολιτεία και μου είχε μείνει αυτό το έργο επειδή έχει αυτό το παράξενο παιχνίδι ανάμεσα στα παιδιά, τα οποία υποδύονται ρόλους και ταυτόχρονα μέσα από αυτό έχουν μια ψυχαναλυτική διαδικασία αναζήτησης του εαυτού τους και στο πώς έχουν διαμορφωθεί. Και φέτος ήταν η κατάλληλη στιγμή, κάπως ανασύρθηκε αυτό το κείμενο από τη μνήμη μου, το ξαναδιάβασα και αποφάσισα ότι αυτό είναι το έργο που πρέπει να συμβεί αυτή τη χρονιά».

 

Τρία αδέλφια κλεισμένα στο υπόγειο του σπιτιού τους σχεδιάζουν τη δολοφονία των γονιών τους και επιδίδονται σε ένα ενστικτώδες παιχνίδι ενηλικίωσης δίχως τέλος. (Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου).

«Το έργο επιβάλει ότι οι ηθοποιοί είναι ενήλικες που υιοθετούν μια πιο παιδική συμπεριφορά. Παρότι στο έργο ο μεγαλύτερος είναι το αγόρι, στα δικά μου μάτια φαίνεται ο πιο ανώριμος από τους τρεις και έτσι αποφάσισα να τονίσω αυτό το στοιχείο και να επιλέξω δύο πιο μεγαλύτερες ηθοποιούς για να φτιαχτεί σωστά αυτή η σχέση. Και έτσι κατέληξα στους ηθοποιούς. Δηλαδή, διάλεξα τη Μαρία Παρασύρη και την Άννα Καλαϊτζίδου που είναι δύο πιο ώριμες ηθοποιοί με πολλά χρόνια στο ενεργητικό τους και πολλές παραστάσεις και τον Γρηγόρη Μπαλλά που είναι ένας φέρελπις ηθοποιός για να φτιάξουμε αυτή την ομάδα η οποία έχει πετύχει στο 99% θα μπορούσα να πω. Και από τις πρόβες φαινόταν ότι οι τρεις ηθοποιοί αντιδρούσαν σαν να είναι αδέλφια, πάντα υπήρχε η προστασία του άλλου πάνω στη σκηνή, η ευγένεια του πως θα παίξουμε μαζί, ένα παιχνίδι που φτιάχνουμε και αυτό είναι πολύ συγκινητικό. Είναι ένα δύσκολο έργο και είναι δύσκολο από γραφής, διότι σε εισάγει σε έναν κόσμο που γι’ αυτούς θεωρείται δεδομένος. Αυτά τα παιδιά κάνουν αυτό το παράξενο παιχνίδι της δολοφονίας των γονιών, το παίζουν κάθε βράδυ στο υπόγειο του σπιτιού τους και ο θεατής έρχεται να μπει σ’ έναν κόσμο που υποτίθεται και στο έργο έχει μείνει σε μια άρση, σε μια παύση. Άρα υπάρχει μια δυσκολία στο πως ο θεατής θα αφομοιώσει πολύ γρήγορα τις πληροφορίες, ποιοι είναι στη σκηνή, τι συμβαίνει, τι ακριβώς προσπαθούν να πετύχουν αυτά τα τρία παιδιά. Αυτή η δυσκολία που υπάρχει στην αρχή, μετά κάπως λειαίνεται και εγώ αποφάσισα να κρατήσω αυτή τη γραφή του έργου, δηλαδή δεν προσπάθησα να κάνω πιο εύκολη την εισαγωγή στο κοινό, ίσα-ίσα που έχω επιτείνει αυτή τη δυσκολία μόνο και μόνο για να αναγκαστεί ο θεατής να δώσει 100% προσοχή από την αρχή, ώστε να μπορέσει να χαλαρώσει μετά και να απολαύσει το παιχνίδι χωρίς να σκέφτεται πληροφορίες».

 

Ο Μάνος Βαβαδάκης υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη μετάφραση του έργου «Η Νύχτα των δολοφόνων» του Χοσέ Τριάνα.

«Τη νέα χρονιά θα παίζω στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου στην παράσταση “Ο αγνός εραστής” του Ντέιβιντ Πλαντ σε σκηνοθεσία Άρη Λάσκου, που ανεβαίνει στις 21 Ιανουαρίου 2019 και είναι ένα διήγημα για τον έρωτα και το πένθος από το θάνατο του συντρόφου μιας ζωής» συνεχίζει ο Βαβαδάκης. «Τον Μάιο θα σκηνοθετήσω στην πρώτη μου συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν το έργο του Περικλή Κοροβέση “Ανθρωποφύλακες” που είναι μια παράσταση για το πολιτιστικό έγκλημα της Χούντας εκείνα τα χρόνια. Είμαι ηθοποιός και σκηνοθέτης, ωστόσο δεν μπορώ να διαλέξω το ένα ή το άλλο, μου αρέσουν και τα δυο πάρα πολύ. Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να μην παίζει στη σκηνή, όπως δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να μην ασχολείται με ένα κείμενο που του αρέσει πολύ και να το κατασκευάσει σκηνικά για τους θεατές του. Αυτές οι λειτουργίες κάπως συμπληρώνουν την καλλιτεχνική μου ιδιότητα και ευτυχώς. Μου έχει κάνει καλό που σκηνοθετώ, γιατί ως ηθοποιός ακριβώς επειδή σκηνοθετώ, καταλαβαίνω πιο εύκολα οδηγίες ή την αγωνία που έχει ένας σκηνοθέτης, γιατί αυτός που είναι απ’ εξω βλέπει να λειτουργούν ενώ ο ηθοποιός δεν τα αντιλαμβάνεται απόλυτα. Αλλά και ως σκηνοθέτης επειδή παίζω σαν ηθοποιός μπορώ να καταλάβω τις αγωνίες, τις ανασφάλειες των ηθοποιών και πάντα προσπαθώ να το βλέπω και να το κάνω εύκολο για τους ηθοποιούς μου. Και τους ακούω πολύ. Νομίζω αυτό είναι το σωστό για όλους τους σκηνοθέτες. Τους ακούω και τους αφουγκράζομαι. Όταν κάτι δεν λειτουργεί, προσπαθώ να το αλλάζω  και να το κάνω λειτουργικό».

 

 

Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Πληροφορίες παράστασης

«Η Νύχτα των δολοφόνων» του Χοσέ Τριάνα

Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Μάνος Βαβαδάκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Τίνα Τζόκα
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνογράφου: Βίρνα Κούτλα

 

Παίζουν οι ηθοποιοί: Άννα Καλαϊτζίδου, Γρηγόρης Μπαλλάς, Μαρία Παρασύρη

 

Πού: Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κάτω Χώρος, Αντισθένους 7 και Θαρύπου, Νέος Κόσμος, τηλ. 210 9212900

Πότε: από 5 Οκτωβρίου 2018 και κάθε Τετάρτη, Πέμπτη Παρασκευή και Σάββατο στις 21.15, Κυριακή στις 19.00. Έως 6 Ιανουαρίου 2019

Εισιτήρια: Τετάρτη-Παρασκευή Κανονικό 13 ευρώ, Μειωμένο 10 ευρώ, Σάββατο-Κυριακή  Κανονικό 15 ευρώ, Μειωμένο 12 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά