Όλγα Τζωρτζ: «Κωμωδία δεν είναι η έξυπνη ατάκα»

«Lemon» στο Θέατρο Radar
14 Οκτωβρίου 2018
Ειρήνη Μακρή: «Οι C. for Circus ήταν ένας έρωτας που ακόμα κρατάει και ευτυχώς δικαίως»
18 Οκτωβρίου 2018

Sharing is caring!

Πρόκειται για το τελευταίο θεατρικό  έργο του σπουδαίου Ιρλανδού συγγραφέα  ένα χαρακτηριστικό δείγμα αγγλικής κωμωδίας ηθών, που γνώρισε από το πρώτο της ανέβασμα μεγάλη επιτυχία. Η κλασική κωμωδία του Όσκαρ Ουάιλντ, «Η σημασία να είναι κανείς ειλικρινής» επανέρχεται για δεύτερη σεζόν στο θέατρο Αλκμήνη. Η Όλγα Τζωρτζ που σκηνοθετεί την παράσταση μιλάει για το κείμενο, την παράσταση και τη ζωντανή μουσική με πιάνο που ακούγεται επί σκηνής.

 

Η υπόθεση. Δύο νέοι κύριοι ξεγελούν την αλήθεια για να βάλουν λίγο ενθουσιασμό στη μονότονη ζωή τους. Ο κος Ουόρδινγκ εφευρίσκει έναν αδελφό, τον Έρνεστ, τον οποίο χρησιμοποιεί ως δικαιολογία για να αφήνει τη βαρετή ζωή του πίσω στην εξοχή και να επισκέπτεται την εξαιρετική Γκουέντολιν στο γοητευτικό Λονδίνο. Ο κος Μονκρίηφ αποφασίζει να πάρει το όνομα του φανταστικού αδελφού Έρνεστ και επισκέπτεται το σπίτι του κύριου Ουόρδινγκ στην εξοχή. Τα πρόσωπα συναντιούνται και εμπλέκονται σε μια σειρά από διασκεδαστικά γεγονότα, αντιμετωπίζοντας έτσι την κρυφή τους επιθυμία να είναι ο σοβαρός και ειλικρινής εαυτός τους.

 

Πότε διαβάσετε το συγκεκριμένο κείμενο και ποια είναι η άποψή σας για τον συγγραφέα;

«Πριν από εννέα χρόνια που διάβασα το έργο, μελετούσα ιστορικά τον 19ο αιώνα και την επιρροή που είχε η οικονομία στις δραματικές τέχνες. Διαβάζοντας τον Όσκαρ Ουάιλντ συνάντησα έναν συγγραφέα που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος. Έχει έναν μοναδικό τρόπο να καταγράφει με επιρρήματα και επίθετα, τις καταστάσεις και τους χαρακτήρες. Όντας ο ίδιος στόχος κοινωνικής υποτίμησης, οδηγήθηκε προφανώς στην αποτύπωση των γεγονότων και των σχέσεων, όπως ακριβώς εκδηλώνονταν στη δική του κοινωνία, με χιούμορ και καυστικότητα πολύ ισορροπημένα. Δεν είναι τυχαίο που ασχολήθηκε με την Σημασία να Είναι Κανείς Σοβαρός ή/και Ειλικρινής. Καταθέτει άφοβα, αυτό που του συνέβη με ακρίβεια και απλότητα. Τα μηνύματά του είναι άκρως επίκαιρα διότι παραμένουν άλυτα και πολυσύνθετα. Φυσικά, εκείνος προτείνει λύσεις που πολλές φορές για όλους μας ίσως να φαίνονται μόνο σχόλια ή ύφος συγγραφής. Αποφάσισα να το σκηνοθετήσω απλά, επειδή μου άρεσε το έργο για το 2018, που χάνουμε αποτελεσματικά την σοβαρότητα και την ειλικρίνειά μας σε κάθε επίπεδο».

 

Ποια είναι η γνώμη σας για την κωμωδία ως θεατρικό είδος;

«Η κωμωδία είναι μια εξαιρετικό είδος θεατρικής αποτύπωσης ιδεών και εννοιών. Τόσο η συγγραφής της όσο και η τοποθέτησή της στη σκηνή, είναι άκρως προκλητική και απαιτητική. Δεν είναι τίποτε άλλο από την ευστροφία και την αντίληψη πάνω στα κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά θέματα. Κωμωδία δεν είναι η έξυπνη ατάκα, ούτε ο χλευασμός ενός προσώπου. Υπάρχει μια χονδροειδής διαφορά μεταξύ του γέλιου και του γελίου».

 

Σκηνή από την παράσταση του έργου «Η σημασία να είναι κανείς ειλικρινής» του Όσκαρ Ουάιλντ, σε σκηνοθεσία Όλγας Τζωρτζ.

 

Πώς δουλέψατε με τους ηθοποιούς σκηνοθετικά;

«Η βάση της συνεργασίας μου με τους ηθοποιούς είναι η δημιουργική συμμετοχή τους στο έργο. Δεν αλλάζουμε το έργο, δεν αλλάζουμε τα λόγια και τις δράσεις. Διαβάζουμε και ξεκινάμε την κίνηση των ρόλων, μέσα σε ένα πλαίσιο που είναι το σετ. Δεν τοποθετώ τους ηθοποιούς στη σκηνή σε συγκεκριμένες θέσεις, ούτε τους λέω τι να κάνουν. Η δική μου εργασία είναι η καθοδήγηση όταν ο ηθοποιός έχει μπλοκάρει ή είναι απών. Μελετάμε τη γλώσσα και τα νοήματά της, την εποχή και την κινησιολογία της και τεχνικά εργάζομαι σκηνοθετικά με την τεχνική Meisner. Είναι μια περιπέτεια να εργάζεσαι δημιουργικά με άλλους συναδέλφους. Απαιτούνται πολλές ικανότητες επικοινωνίας για να καταφέρουμε το ταξίδι. Δεν είναι ανταγωνιστική ενέργεια η συνεργασία. Η επιτυχία θέλει να έχουμε ή να δημιουργούμε, κοινή ατζέντα για όλους. Διαφορετικά, το πλοίο βυθίζεται».

 

Δεύτερη σεζόν για την παράσταση. Θα θέλατε να μας μεταφέρετε λίγα από όσα ακούσατε από το κοινό πέρυσι;

«Ήρθαν θεατές διαφόρων ηλικιών. Όλοι εξέφρασαν τη χαρά τους που απόλαυσαν μια παράσταση απλή και ζωντανή, φρέσκια και γρήγορη. Τόνισαν πως, ενώ η παράσταση ήταν δύο ώρες δεν κατάλαβαν πόσο γρήγορα είχε περάσει ο χρόνος, χωρίς να κουραστούν και να βαρεθούν. Έβγαιναν από το θέατρο χαμογελαστοί λέγοντας δυνατά κάποιες ατάκες που προφανώς τους άρεσαν να τις μοιράζονται μεταξύ τους. Ήταν μεγάλη έκπληξη για όλους μας».

 

Πώς προέκυψε η ζωντανή μουσική με την Κατερίνα Δεληγιαννίδου στο πιάνο;

«Η ιδέα του πιάνου ήρθε όταν σκεφτόμουν, πως μπορεί να “δέσει το συκαλάκι” του εκλεπτυσμένου μα και ατελείωτου λόγου των χαρακτήρων με τη διάρκεια του έργου. Στις πρόβες ενώ παρακολουθούσα, ξαφνικά “είδα” κάποιον στην άκρη της σκηνής να παίζει πιάνο. Έτσι, υλοποιήθηκε η ιδέα και ήρθε η Κατερίνα Δεληγιαννίδου στο λειτουργικό της παράστασης. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της θεατρικής κατάθεσης και είμαι άκρως ευγνώμων για τη συμμετοχή και συνεργασία της».

 

Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Πληροφορίες παράστασης

 

«Η σημασία να είναι κανείς ειλικρινής» του Όσκαρ Ουάιλντ

Σκηνοθεσία: Όλγα Τζωρτζ

Σκηνικά: Όλγα Τζωρτζ

Κοστούμια: Βικτωρία Γιαννάκη, Έβελυν Κάκκου

Σχεδιασμός Φωτισμών: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Φωτογραφίες: Νεκταρία Δασκαλάκη

 

Παίζουν με σειρά εμφάνισης:

Φοίβος Παπακώστας, Γιάννης Δαμάλας, Γιώργος Στυλ, Ιωάννα-Μαρία Μπατή, Εύα Ζουμπουνέλλη, Βίκυ Μιχαλοπούλου, Ελεάννα Χρυσανθοπούλου  και Θάνος Κρομμύδας

Στο πιάνο: η Κατερίνα Δεληγιαννίδου

 

Πού: Θέατρο Αλκμήνη, Αλκμήνης 12, Πετράλωνα, τηλ. 210 3428650

Πότε: Από τις 20 Οκτωβρίου 2018 μέχρι τις 12 Ιανουαρίου 2019 και κάθε Σάββατο στις 19.00

Εισιτήρια: 15 ευρώ, 12 ευρώ (προπώληση μέσω viva), 10€ (κάρτα ανεργίας, ΣΕΗ, συνταξιούχοι, ομαδικά)

Διάρκεια παράστασης: 2 ώρες με διάλειμμα

 

 

Η σκηνοθέτρια Όλγα Τζωρτζ.