
Άκης Σακελλαρίου: «Οι Pink Floyd είναι από τα συγκροτήματα που με έχουν διαμορφώσει πολύ»
25 Ιουνίου 2018
The Performance Shop: ένα pop-up κατάστημα παραστάσεων στο κέντρο της Αθήνας
2 Ιουλίου 2018Μέσα στο χώρο δημοπρασιών της Ιχθυόσκαλας Κερατσινίου η οποία ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες της στο κοινό, η ομάδα Dεcadēre που αποτελείται από τους Άρτεμις Γρύμπλα, Άλκηστις Πολυχρόνη και Gary Salomon παρουσιάζει την περφόρμανς «Ίσαλος Γραμμή». Η πρώτη τους συνεργασία ήταν πέρυσι στην παράσταση «Ματίας ο Πρώτος» της Άλκης Ζέη που ανέβηκε στο θέατρο Άλφα Ιδέα στην οποία η Άρτεμις Γρύμπλα έκανε τη σκηνοθεσία.
«Διαλέξαμε το χώρο αυτό εξαιτίας του τρομερού αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος που έχει. Πρόκειται για έναν τεράστιο ορθογώνιο λευκό χώρο, σαν μια μεγάλη αίθουσα νοσοκομείου» εξηγεί η Άρτεμις Γρύμπλα που ερμηνεύει και συνσκηνοθετεί την περφόρμανς με την Άλκηστις Πολυχρόνη. «Όταν η Άλκηστη πρωτοείδε το χώρο και μου πρότεινε να κάνουμε εκεί μια παράσταση, εγώ το βρήκα λίγο τρελό. Ευκαιρίας δοθείσας τoυ Φεστιβάλ ΑΤΛΑΣ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά και της δράσης Άνοιγμα στην πόλη του Φεστιβάλ Αθηνών, είπαμε γιατί όχι, ας το προτείνουμε και βλέπουμε. Και όντως η Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου και ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών & Αλιείας (ΟΚΑΑ) που ανήκει και η Λαχαναγορά Ρέντη ενδιαφέρονται πολύ να κάνουν ένα άνοιγμα στον πολιτισμό και να φέρουν το κοινό να γνωρίσει τους χώρους τους έτσι ώστε να φύγει η λανθασμένη εντύπωση ότι είναι χώροι βρώμικοι. Προσφέρουν πολλά στην τοπική κοινωνία, απασχολούν πολύ κόσμο και είναι σημεία αναφοράς στις γειτονιές όπου βρίσκονται».
Δέκα ηθοποιοί, χορευτές και μουσικοί, μαζί με πενήντα μέλη από την Χορωδία των ΚΑΠΗ Νίκαιας Ρέντη, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Αναστάσιου Αναστασόπουλου, εξερευνούν την προσευχή η οποία από πράξη απόγνωσης γίνεται πράξη επαναστατική κόντρα στο θάνατο, δημιουργώντας έναν πολυπολιτισμικό πολυφωνικό ύμνο, που τραγουδιέται απαράλλαχτος από την πρώτη στιγμή που ο πρώτος άνθρωπος απέκτησε συνείδηση του επερχόμενου θανάτου του.
«Μέσα σε αυτόν τον τεράστιο διάδρομο λοιπόν της Ιχθυόσκαλας επιλέξαμε να χτίσουμε μια περφόρμανς η οποία έχει σαν κύριο άξονα μια διαδρομή που είναι ουσιαστικά η διαδρομή της ζωής και την πορείας προς το θάνατο» συνεχίζει η Άρτεμις Γρύμπλα. «Και το γεγονός ότι αυτή η γνώση του ανθρώπου για το θάνατο μπορεί να γίνει αφορμή να γιορτάσει τη ζωή του στο έπακρο και όχι να τη θρηνεί. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που είμαστε σε αυτόν το χώρο, οι άνθρωποι εκεί μας έχουν υποδεχτεί και φιλοξενήσει με τον καλύτερο τρόπο και κατά τη γνώμη μου κρίνω ότι ο Πειραιάς έχει πολύ ανάγκη τις δράσεις που κάνει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και το θέατρο ανοίγει τον πολιτισμό στις γειτονιές και φέρνει σε επαφή τον κόσμο και κυρίως με δωρεάν είσοδο».
Συνθέτοντας τελετουργικά κείμενα διαφορετικών θρησκευτικών παραδόσεων, με φυσικούς και ηλεκτρονικά επεξεργασμένους ήχους, μέσα από το τραγούδι, το λόγο και με επίκεντρο τη μουσικότητα, η περφόρμανς διαστέλλει τη στιγμή κατά την οποία ο άνθρωπος, ερχόμενος αντιμέτωπος με τη φθίση, την ύστατη στιγμή της συνειδητοποίησης του πεπερασμένου της ύπαρξης, δημιουργεί τον Θεό, ως πράξη απόγνωσης και ανάγκη πίστης.
«Πριν ξεκινήσουμε τις πρόβες είχαμε ήδη κάνει μια έρευνα, ωστόσο συμμετείχαν και οι ηθοποιοί στο σταδιακό χτίσιμο και τη δραματουργία της παράστασης. Έχουμε χρησιμοποιήσει κείμενα κυρίως θρησκευτικά ή τελετουργικά από διάφορες θρησκείες που χρησιμοποιούνται για την τελετή της ταφής τα οποία έχουν ως βασικό άξονα το θάνατο. Τον τρόπο που διαφορετικές θρησκείες χρησιμοποιούν “τεχνάσματα” και φτιάχνουν ιστορίες γύρω από το θάνατο προκειμένου να δώσουν ελπίδα στους πιστούς και σε αυτούς που θέλουν να πείσουν. Έχουμε κείμενα από την Εξόδιο Ακολουθία, ένα συγκλονιστικό ποίημα του Ιωάννη Δαμασκηνού το οποίο υπό κανονικές συνθήκες ακούγεται ως ψαλμωδία και εμείς το χρησιμοποιούμε ως ποίημα, έχουμε κείμενα από την Παλαιά Διαθήκη, αρχαία αιγυπτιακά κείμενα από το Βιβλίο των Νεκρών, μουσουλμανικά και ισλαμικά κείμενα, καθώς και μουσική που έχει συνθέσει ο Γκάρι σε μια ενιαία προσευχή που συμβαίνει μέσα στην Ιχθυόσκαλα κατά τη διάρκεια της περφόρμανς. Αποτελείται από ελληνικά και τσιγγάνικα μοιρολόγια, ψαλμούς από τη Μογγολία και αρχαία σκοτσέζικα και κέλτικα τραγούδια, πάντα όμως θρησκευτικού περιεχομένου. Έχουμε κάνει καλή έρευνα και ελπίζουμε και σε ένα καλό αποτέλεσμα».
Μαριλένα Θεοδωράκου
Πληροφορίες παράστασης
«Ίσαλος Γραμμή» – μία ωδή στη φθίση
Σύλληψη / Δραματουργία: Ομάδα Dεcadēre
Μουσική σύνθεση: Gary Salomon
Σκηνοθεσία: Άρτεμις Γρύμπλα, Άλκηστις Πολυχρόνη
Επιμέλεια κίνησης: Άλκηστις Πολυχρόνη
Βοηθοί σκηνοθέτη: Εύα Διαμαντή, Αγάπη Ηλιάδου
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Αλέξανδρος Λαγόπουλος
Φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Παίζουν: Παναγιώτης Γαβρέλας, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Άρτεμις Γρύμπλα, Αγάπη Ηλιάδου, Ίρις Κανδρή, Στέφανος Μουαγκιέ, Άλκηστις Πολυχρόνη, Γιάννης Σπανός, Λυγερή Ταμπακοπούλου, Gary Salomon
Συμμετέχει μέρος της χορωδίας ΚΑΠΗ Νίκαιας Ρέντη υπό την διεύθυνση του μαέστρου Αναστάσιου Αναστασόπουλου
Χώρος: Ιχθυόσκαλα στο Κερατσίνι
Πότε: Παρασκευή 29 και Σάββατο 30 Ιουνίου 2018
Είσοδος: Ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας στα ταμεία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, τηλ. κρατήσεων 211 1833311
H παράσταση συμμετέχει στο Φεστιβάλ ΑΤΛΑΣ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά
και είναι ενταγμένη στο Άνοιγμα στην πόλη του Φεστιβάλ Αθηνών

Η Άρτεμις Γρύμπλα ερμηνεύει και συνσκηνοθετεί με την Άλκηστις Πολυχρόνη την περφόρμανς «Ίσαλος Γραμμή».