Θανάσης Σαράντος: «Το θέατρο είναι αναγκαίο στη σημερινή εποχή»

«Ένας καλός λόγος» για την Ελίνα Μαντίδη και τον Αργύρη Πανταζάρα
29 Μαΐου 2018
«Οιδίπους Τύραννος» στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου
31 Μαΐου 2018

Ο Θανάσης Σαράντος και η Πηνελόπη Μαρκοπούλου στην παράσταση του έργου «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. (Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα).

Sharing is caring!

Πριν από λίγες μέρες ολοκλήρωσαν τις παραστάσεις στην Αθήνα στο Από Μηχανής Θέατρο. Έτσι, ο δεκαμελής θίασος ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη μετά από μετάκληση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος για να παρουσιάσει στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών την παράσταση του έργου «Χειμωνιάτικο Παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Ο σκηνοθέτης Θανάσης Σαράντος που υπογράφει τη δραματουργική επεξεργασία και ερμηνεύει το ρόλο του Λεόντιου, μιλάει για την ιστορία ενός παρανοϊκού βασιλιά που οδήγησε την οικογένειά του στην καταστροφή, αλλά και για το μήνυμα της ελπίδας που δίνει ο Άγγλος θεατρικός συγγραφέας μέσα από αυτό το αλλόκοτο παραμύθι.

 

«Με ενδιέφερε αυτή η ιδιαίτερη φόρμα που υπάρχει στο έργο το  οποίο δεν είναι ούτε μια ξεκάθαρη κωμωδία ούτε μια αυτούσια τραγωδία» λέει ο σκηνοθέτης ο οποίος είναι και ιδρυτής της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας θεάτρου “ηθικόν ακμαιότατον”. «Κατά κάποιο τρόπο ενώνονται και τα δύο είδη σε αυτό το κείμενο. Είναι το προτελευταίο κείμενο του μεγάλου δραματουργού και αυτή η ιδιαιτερότητα ακριβώς του κείμενου ήταν που με έκανε να θέλω να ασχοληθώ μαζί του. Επίσης, καθώς επί πολλά χρόνια ασχολιόμουν με το λόγο του Παπαδιαμάντη και του Μακρυγιάννη και ανεβάζαμε αυτούς τους μονόλογους (σ.σ. «Όνειρο στο Κύμα», «Ο Αμερικάνος», «Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα») είχα μεγάλη ανάγκη να κάνω μια παράσταση με πολλούς ηθοποιούς και έτσι ευτύχησα να έχουμε έναν υπέροχο δεκαμελή θίασο που θεωρώ ότι μάλλον και για τα δεδομένα του Από Μηχανής Θεάτρου ήταν μια μικρή υπερπαραγωγή, αλλά φυσικά έγινε με σκοπό να παρουσιαστεί και στη Θεσσαλονίκη ως μετάκληση από το Κ.Θ.Β.Ε. για τρεις μόνο παραστάσεις».

 

Η Βάσια Χρήστου ερμηνεύει τους ρόλους της Ερμιόνης και της Μόψα και ο Ορέστης Τζιόβας τον Πολύξενο και τον Αυτόλυκο. (Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα).

 

Η αρρώστια της ζήλιας

«Ο Σαίξπηρ είναι διαχρονικός ακριβώς επειδή ανατέμνει τον άνθρωπο, γιατί τα θέματα με τα οποία ασχολείται είναι απολύτως διαχρονικά» συνεχίζει ο Θανάσης Σαράντος. «Σε αυτό το έργο μιλάει για την αρρώστια της ζήλειας αλλά και για τη λύτρωση που μπορεί να έρθει μέσα από την αγάπη, τη συγχώρηση και την ωριμότητα που βρίσκει αυτός ο κεντρικός χαρακτήρας ο Λεόντιος, ο οποίος 16 χρόνια μετά συνειδητοποιεί τα λάθη του και είναι πλέον ώριμος να αγαπήσει. Έτσι, δίνει μια δεύτερη ευκαιρία στον άνθρωπο μετά την καταστροφή, γιατί το πρώτο μέρος του έργου είναι ας πούμε μια τραγωδία αίματος και στο δεύτερο μέρος μεταφερόμαστε σε έναν άλλον χρόνο και χώρο. Αυτό είναι μια ακόμη ιδιαιτερότητα του έργου, το γεγονός ότι δεν έχει μια ενότητα χώρου και χρόνου. Με αυτό το κείμενο ο Σαίξπηρ έχει παραβεί την Αριστοτελική συνθήκη. Το πρώτο μέρος διαδραματίζεται στη Σαιξπηρική Σικελία που είναι μια παγωμένη χώρα συναισθημάτων όπου η ζήλια του βασιλιά Λεόντιου για τη γυναίκα του, τον κάνει να θεωρεί ότι έχει παράνομη σχέση με τον καλύτερό του φίλο και ότι κυοφορεί το παιδί του. Μέσα από αυτό γίνεται ένας τύραννος και παρασύρει όλο τον κόσμο γύρω του εξορίζοντας τους συμβούλους του, καταδιώκει τον καλύτερό του φίλο, φυλακίζει και δικάζει τη γυναίκα του, το παιδί του πεθαίνει».

 

Ο Ορέστης Τζιόβας, η Βάσια Χρήστου και η Πηνελόπη Μαρκοπούλου. (Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα).

 

Το μήνυμα της ελπίδας

«Στο δεύτερο μέρος του έργου μεταφερόμαστε στη Βοημία στη χώρα του βασιλιά Πολύξενου του “ανταγωνιστή” που είναι μια διαφορετική κατάσταση. Είναι μια ζεστή χώρα με ανθρώπους που έχουν χαρά, είναι αθώοι, όπου επικρατεί ο έρωτας, το φως και υπάρχει αυτή η ανακούφιση στο θεατή ότι μετά από αυτή την τραγωδία μπορεί να υπάρξει μια κωμωδία, μια ελπίδα, μια αναγέννηση, μια αναβίωση των ανθρώπων και αυτό είναι το μήνυμα που περνάει ο Σαίξπηρ με αυτό κείμενο. Το μήνυμα της ελπίδας ότι μπορεί να υπάρξει μια δεύτερη ευκαιρία και νομίζω ότι αυτό είναι το επίκαιρο και ότι αφορά στο σήμερα. Ζούμε σε μια εποχή που είναι μια εποχή κρίσης, που υπάρχει αυτό το αέναο κυνήγι για το χρήμα, που τα ήθη έχουν ξεχαλινωθεί και έρχεται εδώ ο Σαίξπηρ και δίνει το φιλί της ζωής μέσα από το λόγο και το κείμενό του. Και αυτό είναι που κάνει το θέατρο αναγκαίο στη σημερινή εποχή».

 

Μάθημα ζωής

«Ο Σαίξπηρ δίνει ένα υπέροχο μάθημα ζωής. Συγχωρεί και ξαναβρίσκει τον εαυτό του, στο τέλος κυριαρχεί το καλό, οι πάντες οδηγούνται στην αθωότητα που μπορεί να δώσει η αγάπη και αυτό είναι το ελπιδοφόρο μήνυμα του έργου. Υπάρχει η σύγχρονη όψη της παράστασης με την έννοια ότι τα κοστούμια είναι σύγχρονα και θέλω να ευχαριστήσω το Εθνικό Θέατρο που μας βοήθησε και μας παραχώρησε με πολύ μεγάλη θέρμη το φροντιστηριακό και ενδυματολογικό υλικό για να πραγματοποιήσουμε την παράσταση. Επίσης, να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Κ.Θ.Β.Ε. Γιάννη Αναστασάκη, ο οποίος κάνει εξαιρετική δουλειά εκεί και μας φιλοξενεί σαν να είναι μια δική του παραγωγή. Είναι η τρίτη φορά που έχω δεχτεί την τιμή να μετακληθώ από το Κρατικό Θέατρο και έχω την αίσθηση ότι ειδικά αυτή η παραγωγή θα αγγίξει πολλούς Θεσσαλονικείς. Φυσικά, με τον Ορέστη Τζιόβα που παίζει δύο ρόλους, τον Πολύξενο και τον Αυτόλυκο, με τον βετεράνο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν Γιάννη Δεγαΐτη, με την Πηνελόπη Μαρκοπούλου, τη Βάσια Χρήστου και τον πενταμελή θίασο νέων ηθοποιών, νομίζω ότι οι Θεσσαλονικείς δεν πρέπει να χάσουν αυτή την παράσταση και το λέω με πεποίθηση και όχι για να διαφημίσω τη δουλειά μου. Υπάρχει ζωντανή μουσική ειδικά γραμμένη από τον Κωνσταντίνο Ευαγγελίδη, ο οποίος στο δεύτερο μέρος της παράστασης στη φωτεινή Βοημία αναβιώνει ένα γλέντι με μια κομπανία γύφτων που παίζουν τουμπερλέκι, ακορντεόν και κιθάρα».

 

Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Info

«Χειμωνιάτικο Παραμύθι» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Μετάφραση: Νίκος Χατζόπουλος

Σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία: Θανάσης Σαράντος

Σκηνικό: DI.TA.S

Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρεΐζη

Μουσική : Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης

Επιμέλεια Κίνησης: Όλγα Σπυράκη

Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα

Video: Mιχάλης Κλουκίνας

Βοηθός σκηνοθέτη:  Μπάμπης Μαντετζίδης

Βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Μπαγουράκη

Φωτογραφίες: Ρίτα Τσέλα

 

ΔΙΑΝΟΜΗ (με σειρά εμφάνισης)

Ορέστης Τζιόβας  (Πολύξενος, Αυτόλυκος)

Θανάσης Σαράντος  (Λεόντιος)

Βάσια Χρήστου  (Ερμιόνη, Μόψα)

Τζερόμ Καλούτα  (Κάμμιλος, Δικαστής, Ναυτικός)

Πηνελόπη Μαρκοπούλου  (Παυλίνα, Δορκάς)

Βασιλίνα Κατερίνη  (Περντίτα, Αιμιλία)

Κωνσταντίνος Τσονόπουλος  (Φλοριζέλ, Υπασπιστής Β’)

Νίκος Χριστοφυλάκης  (Κωμικός, Δεσμοφύλακας, Υπασπιστής Α’)

ο μικρός Στέλιος Πανταγιάς  (Μαμίλλιος)

Φιλική συμμετοχή: ο Γιάννης Δεγαΐτης  (Αντίγονος, Γέρο-βοσκός)

 

Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών

Εθνικής Αμύνης 2, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2315 200200

Παρασκευή 1, Σάββατο 2 και Κυριακή 3 Ιουνίου 2018, στις 21.00