
«Speechless» στο Θέατρο Τέχνης
25 Μαΐου 2018
Bob Theatre Festival 2018 : στόχος το θέατρο που είναι χρήσιμο
28 Μαΐου 2018Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζει δουλειά του στην Αθήνα. Ο Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος σκηνοθετεί την παράσταση του έργου «Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνα σας» της Αλεξάνδρας Κ* που ανεβαίνει στην Πειραματική Σκηνή –1 του Εθνικού Θεάτρου. Με αξιοσημείωτη πορεία και βραβεύσεις στο εξωτερικό ο σκηνοθέτης μοιράζει το χρόνο του ανάμεσα στην Αθήνα και τη Βιέννη όπου και ζει. Με ιδιαίτερη έμφαση στις δυνατότητες συνεργασίας ανάμεσα σε Έλληνες και γερμανόγλωσσους καλλιτέχνες, η Eteria Filon που ίδρυσε ο Ζεβρουλάκος το 2016 έχει στόχο την πραγματοποίηση διεθνών και διεπιστημονικών δράσεων με βασικό άξονα το θέατρο, ξεπερνώντας τα γλωσσικά εμπόδια, καθώς και τη διερεύνηση των δυνατοτήτων υλοποίησης κοινών καλλιτεχνικών οραμάτων.
Πότε πρωτοδιαβάσατε το κείμενο και πώς έγινε η επιλογή του έργου;
«Η πρώτη μου επαφή με το κείμενο της Αλεξάνδρας Κ* έτυχε πριν από ένα χρόνο. Οι Καλλιτεχνικοί Διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης, μου πρότειναν να αναλάβω την πρώτη παρουσίαση αυτού του νέου έργου, το οποίο επιλέχτηκε μέσα από αρκετές προτάσεις νέων καλλιτεχνών που είχε λάβει το Εθνικό Θέατρο, αφού είχαν παρακολουθήσει την πορεία μου στον θεατρικό χώρο της Γερμανίας και της Αυστρίας. Μου έστειλαν λοιπόν το κείμενο και θυμάμαι πολύ καλά τη στιγμή που το άνοιξα και το διάβασα στο σπίτι μου στη Βιέννη. Μετά από λίγες σελίδες συνέβη κάτι πολύ απλό και όμορφο: Γέλασα! Από την πρώτη ανάγνωση μαγεύτηκα. Και όσο προχωρούσα το ερωτευόμουν όλο και περισσότερο. Αναγνώρισα μέσα στον κόσμο που έπλασε η Αλεξάνδρα για τη σκηνή, χαρακτήρες και καταστάσεις που μου ήταν οικεία και αγαπημένα».
Τι σημαίνει ο τίτλος του έργου;
«Για μένα η Αλεξάνδρα με την επιλογή του τίτλου “Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνα σας” αποφάσισε να παίξει με έναν σύγχρονο και χιουμοριστικό τρόπο με τα θέματα και τα μοτίβα, τα οποία έχουν έναν ρόλο μέσα στο έργο της. Δεν νιώθει όμως υποχρεωμένη, να δώσει με τον τίτλο συγκεκριμένες πληροφορίες για το περιεχόμενο του έργου. Μου άρεσε αυτό αρκετά από την αρχή. Ναι μεν, υπάρχει η λέξη “επανάσταση” μέσα στον τίτλο και ναι, ξανασυναντάμε και την “πισίνα” αργότερα, βλέποντας την παράσταση, αλλά αυτός ο τίτλος περισσότερο μας καλεί να εξελίξουμε μια επόμενη σκέψη ο καθένας μας ανεξάρτητα, παρά να μας σερβίρεται κάτι έτοιμο. Με τον τίτλο αυτόν η Αλεξάνδρα μάς καλεί να ξαναδούμε με μια φρέσκια ματιά παγιωμένες πτυχές και καταστάσεις της ζωής μας. Μια λεπτομέρεια στην οποία επέμενε η Αλεξάνδρα και μου έδωσε με αυτό τον τρόπο ένα ακόμα ερέθισμα για τη σκηνοθεσία, ήταν η λέξη “σας”. Ο καθένας μας έχει μια “πισίνα” να καθαρίσει, ανεξάρτητα αν είναι υπαρκτή ή όχι, αν βρίσκεται σε κήπο, ή διπλά σε σπίτι, ή ακόμα και αν είναι απλά μια μεταφορά για τη ζωή του καθενός μας».
Τι πραγματεύεται το έργο; Έχετε ακούσει ή ζήσει κάτι ανάλογο;
«Πρόκειται για την ιστορία του Αντώνη Τάδε (με την εξαιρετική ερμηνεία του Μανώλη Μαυροματάκη) η αυθαίρετη εξοχική κατοικία του οποίου απειλείται να απαλλοτριωθεί, λόγω της σχεδιασμένης ιδιωτικοποίησης της περιοχής. Εκεί, σε αυτό το μέρος, ο Αντώνης έχει περάσει σχεδόν όλα τα καλοκαίρια της ζωής του. Και εκεί ακριβώς, προβλέπεται να χτιστεί ένα τουριστικό θέρετρο. Ο ξένος επενδυτής προσφέρει να αποζημιώσει την οικογένεια Τάδε με ένα αντικειμενικά αξιοπρεπές χρηματικό ποσό. Μπορεί, όμως, να ζυγιστεί το όνειρο μιας ολόκληρης ζωής με ένα ποσό χρημάτων; Έτσι, ξεσπάει μια έντονη συζήτηση, ιδανικό υλικό για τη θεατρική σκηνή. Να πουληθεί το σπίτι ή όχι και μαζί με αυτό το πρότζεκτ της ζωής του Αντώνη Τάδε; Μια κατάσταση γνώριμη για πολλούς από εμάς, που ταλαιπωρεί την πλειοψηφία των Ελληνικών νοικοκυριών σήμερα».
Έχετε εργαστεί σε πολλά θέατρα της Γερμανίας και της Αυστρίας. Πώς ήταν η συνεργασία με τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης;
«Θα ήθελα να τους ευχαριστήσω έναν-έναν ξεχωριστά για τη δουλειά τους, τη συγκέντρωση και την αγάπη για τη λεπτομέρεια που πρόσφεραν στη συνεργασία μας. Έως τώρα ήταν σπάνιες οι περιπτώσεις στην επαγγελματική μου πορεία, όπου είχα μια τόσο εξαιρετική κοινή ενέργεια – με ηρεμία αλλά και την απαραίτητη δημιουργική τριβή- σε όλη τη διαδικασία. Πραγματικά πρέπει να πω ότι μάλλον έγινε το σημαντικότερο που απαιτεί η δουλειά ανάμεσα σε καλλιτέχνες: συναντηθήκαμε».
Υπάρχει μια δυνατή σκηνή από την παράσταση που ξεχωρίζετε;
«Θεωρώ όλες τις σκηνές του έργου της Αλεξάνδρας δυνατές – η κάθε μια για έναν διαφορετικό λόγο και με τον δικό της τρόπο. Μα αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι το έργο αναπαριστά μέσα από το χαρακτήρα του Αντώνη Τάδε στο θεατή πως ο υποτιθέμενος απλός και αδύναμος πολίτης ενηλικιώνεται τελικά και αναλαμβάνει ο ίδιος την ευθύνη για το μέλλον του τόπου, που τόσο αγαπάει».
Πώς προέκυψε η ίδρυση της Eteria Filon (Εταιρεία Φίλων);
«Το καλλιτεχνικό αίτημα από το οποίο προέκυψε η ίδρυση της Eteria Filon είναι η πραγματοποίηση διεθνών και διεπιστημονικών δράσεων με βασικό άξονα το θέατρο. Στόχος είναι να επικεντρωθούμε στις δυνατότητες συνεργασίας μεταξύ Ελλήνων και γερμανόφωνων καλλιτεχνών αυτή τη στιγμή. Αλλά όχι μόνο. Για μελλοντικές δράσεις, για τις οποίες θεωρώ την Αθήνα ένα ιδανικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, θα θέλαμε να εξελίξουμε τη δική μας μέθοδο εργασίας και να την πάμε ένα βήμα παρά κάτω ξεπερνώντας τα γλωσσικά εμπόδια και διευρύνοντας τις δυνατότητες υλοποίησης κοινών καλλιτεχνικών οραμάτων. Η Eteria Filon (www.eteriafilon.com) σε αυτή τη συγκεκριμένη παράσταση, “Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας” δεν έπαιξε ρόλο στο σχεδιασμό, στην οργάνωση ή στην παραγωγή της. Έπαιξε σημαντικό ρόλο, όμως, στην προετοιμασία. Η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε μέσα από την εμπειρία της προηγούμενης παράστασης στη Θεσσαλονίκη “Είμαι σαν εσάς, λατρεύω τα μήλα” που ανέβηκε το 2016 στο Βασιλικό Θέατρο του Κ.Θ.Β.Ε. βοήθησε ώστε να φέρουμε ξανά σε επαφή καλλιτέχνες με διαφορετικές καταγωγές, γλώσσες και καλλιτεχνικά οράματα. Έτσι, με ένα, κατά την άποψη μου, σύγχρονο ιδίωμα, εκφράζεται μέσω της θεατρικής συνθήκης η κοινωνία στην Ευρώπη του σήμερα».
Μαριλένα Θεοδωράκου
Info
«Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνα σας»
της Αλεξάνδρας Κ*
Σκηνοθεσία: Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος
Σκηνικά – Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη, Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος
Μουσική: Κορνήλιος Σελαμσής
Σύμβουλος δραματουργίας: Στέλλα Ράπτη
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Φωτογράφος παράστασης: Κάρολ Τζάρεκ
Διανομή
Μανώλης Μαυροματάκης: Αντώνης Τάδε
Δημήτρης Πασσάς: Γιός Τάδε
Ρόζα Προδρόμου: Κόρη Τάδε
Eva Maria Sommersberg: Εύα, μια φίλη από τη Γερμανία
Το έργο παρουσιάζεται με αγγλικούς υπέρτιτλους
Εθνικό Θέατρο – Πειραματική Σκηνή -1 (Σκηνή «Κατίνα Παξινού») – Κτίριο Rex
Πανεπιστημίου 48, τηλ. 210 3305074, 210 7234567 (μέσω πιστωτικής κάρτας) και στο www.n-t.gr
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.00
Έως 17 Ιουνίου 2018
Εισιτήρια: 10 ευρώ, 6 ευρώ για ανέργους