Δημήτρης Λιγνάδης: «Θέλω να μείνει ζωντανός ο λόγος του Θουκυδίδη»
5 Μαΐου 2018
«Ο Ναυτικός» στο Skrow Theater
8 Μαΐου 2018

Οι τρεις «ραψωδοί» της παράστασης Κωνσταντίνος Πασσάς, Αλέξανδρος Τούντας και Ιωσήφ Ιωσηφίδης. (Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου).

Sharing is caring!

Τρεις «ραψωδοί» ζωντανεύουν τον Διγενή Ακρίτη στην παράσταση «Διγενής Ακρίτης, στα όρια» που ανεβαίνει στο Θέατρο 104. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Σοφία Καραγιάννη. Πρόκειται για μια εκδοχή του έπους «Βασίλειος Διγενής Ακρίτης», του έμμετρου ποιήματος του 11ου – 12ου  αιώνα,  αγνώστου συγγραφέα το οποίο εξιστορεί  τη ζωή, τις ανδραγαθίες και τον θάνατο ενός ήρωα που έχει ταξιδέψει ανά τους αιώνες και που καταγράφηκε ως σύμβολο της ηρωικής ψυχής.

«Γνωρίζω αρκετούς ανθρώπους με δύο γένη, ζώντας όμως στο κέντρο της πόλης συναντάω καθημερινά ανθρώπους και με δύο πατρίδες. Ανθρώπους που πέρασαν τα σύνορα, τα όρια, που περπάτησαν για μήνες, που κολύμπησαν, που ξεπέρασαν τα όρια. Ανθρώπους που θέλουν να ριζώσουν σ’ ένα καινούργιο τόπο. Ήρωες είναι και αυτοί  αλλά και όλοι όσοι έχουν επιλέξει μια έντονη στάση ζωής» λέει η σκηνοθέτις. «Η πρώτη επαφή με τον ήρωα Διγενή ήταν ως παιδί, στο σχολείο.  Γοητευόμουν πάντα από τους μυθικούς ήρωες και τα παραμύθια. Μου είχε εντυπωθεί έντονα η πάλη με το Χάρο στα μαρμαρένια αλώνια. Μετά ήταν και η απώλεια δικών μου ανθρώπων. Ωστόσο μου τον ξαναθύμισε και ο πεντάχρονος γιος μου καθώς έπρεπε να αντιπαραθέσω δίπλα στον Superman και τον Spiderman και δικούς μας σουπερ ήρωες όπως τον Διγενή ή τον Ηρακλή».

 

Με την ομάδα θεάτρου Gaff

«Έχουμε δουλέψει κυρίως πάνω στη μεταφορά λογοτεχνικών κειμένων καθώς προσφέρουν μεγάλη ελευθερία για πειραματισμό και θεατρική αναζήτηση αλλά και μεγάλο πεδίο έρευνας στην τεχνική της θεατρικής αφήγησης. Είναι μεγάλη πρόκληση να ανακαλύπτεις μέσα από το λογοτεχνικό κείμενο την θεατρική αφήγηση της ιστορίας. Μοιάζει σαν να ξαναγράφεις την ιστορία με τους όρους και τα μέσα του θεάτρου. Πόσω μάλλον στην περίπτωση του έπους του Διγενή Ακρίτα, που είναι ένα έμμετρο αφηγηματικό ποίημα του 14ου αιώνα και το πρώτο μνημείο της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Μια δύσκολή γλώσσα και μια αγωνία να αναζητήσουμε μέσα στο έπος τα εκφραστικά του μέσα».

Οι τρεις «ραψωδοί»

«Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης, μόνιμος συνεργάτης μου στους Gaff, o Kωνσταντίνος Πασσάς και ο Αλέξανδρος Τούντας είναι οι τρεις “ραψωδοί” της παράστασης που πολύ θα ήθελα να τους έβλεπα να περπατούν στο κέντρο της Αθήνας και να απαγγέλουν πάθη των άλλων ή και δικά τους» συνεχίζει η Σοφία Καραγιάννη. «Προσπαθήσαμε να παίξουμε με τη λογική των ραψωδών της  αρχαίας επικής ποίηση αλλά και του μεσαιωνικού έπους. Πως δηλαδή κάποιος εξιστορούσε απαγγέλλοντας μια ηρωική πράξη σαν να ήταν δική του. Άλλωστε αυτό αποτέλεσε και τις πρώτες μορφές θεάτρου. Οι τρεις ηθοποιοί της παράστασης στέκονται μπροστά στο κοινό χωρίς άλλα μέσα παρά την φωνή τους και το σώμα τους. Από την άλλη όμως δίνουμε και μορφή σε μια ιστορία που έχει έντονο το μεταφυσικό στοιχείο. Οι ήρωες αναμετρούνται με δράκους, θηρία και πολεμάνε συνεχώς σε μια ατέρμονη καταδίωξη. Μείναμε επίσης και σ’ αυτό που κυρίως χαρακτηρίζει τον Διγενή Ακρίτα, που σχεδόν μυθικά έχει περάσει μέσα από την λαϊκή παράδοση και τραγουδιέται μέχρι σήμερα, και δεν είναι άλλο από το τέλος, τον θάνατο του Διγενή. Στην παράσταση μας λοιπόν τον Διγενή δεν τον βρίσκει απλά κάποια στιγμή ο θάνατος αλλά βαδίζει αδιάκοπα δίπλα του  και του ζητάει χρόνο. Ο θάνατος είναι ο μέγας ισορροπιστής, αυτός που μας εξομοιώνει όλους».

Ο Διγενής

«Η ζωή του είναι περιπετειώδης, πολεμάει, ερωτεύεται, τρέχει, χορεύει, τραγουδάει, ζει στα όρια σχεδόν αλαζονικά. Δηλώνει την έντονη στάση ζωής. Και για μένα αυτό είναι το ιδεολογικό εκτόπισμα αυτού του ήρωα σήμερα, μου θυμίζει την ανάγκη να δώσει ο καθένας μας την προσωπική του μάχη με τα θηρία, τους δράκους, τους ληστές, να αντισταθεί, να ερωτευτεί, να δώσει μάχη για την αγάπη, να ξεπεράσει τους φόβους του και να χορτάσει τη ζωή του.  Να ζήσουμε εν τέλει  μέσα σ’ ένα παραμύθι που να έχει νόημα. Να κάνουμε την μικρή ζωή μας έπος».

 

 Μαριλένα Θεοδωράκου

 

 

Πληροφορίες παράστασης

 «Διγενής Ακρίτης, στα όρια»

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Σοφία Καραγιάννη

Επιμέλεια κίνησης: Μαργαρίτα Τρίκκα

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Διαμόρφωση ηχητικού τοπίου: Ρηνιώ Κυριαζή

Σκηνικός χώρος – Κοστούμια: Σοφία Καραγιάννη, Βάσια Μίχα

Βοηθός σκηνοθέτη : Βάσια Μίχα

Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου

Trailer: Στέφανος Κοσμίδης

Σχεδιασμός αφίσας: Βασίλης Σελιμάς

Παίζουν (αλφαβητικά): Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Κωνσταντίνος Πασσάς, Αλέξανδρος Τούντας

 

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41, Γκάζι (μετρό Κεραμεικός), τηλ. 2103455020

Από Τετάρτη έως Κυριακή  στις 21.15

Έως 27 Μαΐου  2018

Η θεατρική ομάδα Gaff  επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού.

 

 

 

Η σκηνοθέτις της παράστασης Σοφία Καραγιάννη.