Ένα γράμμα, ο Ρενέ Μαγκρίτ και το «Σημείο Β»
16 Μαρτίου 2018
Ροκ, πανκ, ένα μικρόφωνο και «Βάκχες»
19 Μαρτίου 2018

Από την παράσταση του έργου «Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου στο θέατρο Θησείον. (Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης).

Sharing is caring!

Στην παράσταση «Ο Μισάνθρωπος» οι θεατές καλούνται να ενεργοποιήσουν τα κινητά τους τηλέφωνα και να γίνουν μέλη της ομάδας που υπάρχει στο facebook. Εκεί μπορούν να ανεβάζουν φωτογραφίες ή βίντεο, να σχολιάσουν αυτά που συμβαίνουν επί σκηνής, να ταχθούν υπέρ ή κατά των θέσεων που εκφράζουν τα πρόσωπα του έργου και να ψηφίσουν τον ή τους αγαπημένους τους χαρακτήρες. Όλα αυτά πρόκειται να συμβούν στην παράσταση «Ο Μισάνθρωπος» που ανεβαίνει από την ομάδα 4Frontal η οποία συστήνει το έργο του Μολιέρου μέσα από το νέο τρόπο επικοινωνίας του 21ου αιώνα: τα social media.

«Ο “Μισάνθρωπος” του Λευτέρη Βογιατζή ήταν μία από τις πρώτες παραστάσεις που είδα στη ζωή μου. Ήμουν πολύ μικρή αλλά έχουν χαραχθεί στη μνήμη μου σκηνές και εικόνες από την παράσταση αυτή και νιώθω τυχερή που είχα καταφέρει να πείσω τους γονείς μου να με πάρουν μαζί τους τότε» λέει η Αμαλία Νίνου που ερμηνεύει την Αρσινοέ. «Στην παράστασή μας χρησιμοποιούμε σχεδόν ολόκληρο το κείμενο του Μολιέρου σε μία καινούρια μετάφραση του Νίκου Ζιώγα. Η σύνδεση με το σήμερα γίνεται αφενός από το ίδιο το κείμενο που περιγράφει μία κοινωνία διαβρωμένη από την υποκρισία, παρόμοια δηλαδή με τη σημερινή,  και αφετέρου με τη χρήση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που αποτελούν ένα από τα κυριότερα εργαλεία επικοινωνίας του σημερινού ανθρώπου. Για παράδειγμα, το “κουτσομπολιό” που παλαιότερα γινόταν από στόμα σε στόμα, ποιος μπορεί να αρνηθεί πως στην εποχή μας έχει δυναμώσει μέσα από το facebook; Η θέση μας βέβαια απέναντι στα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας δεν είναι επικριτική καθώς εμείς πρώτοι αποδεχόμαστε το γεγονός ότι τα χρησιμοποιούμε τόσο στην καθημερινότητα όσο και ως εργαλεία για τη δουλειά μας. Το ερώτημα που επιχειρούμε να θέσουμε μέσα από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου και του διαδικτύου στην παράσταση κινείται γύρω από τον τρόπο χρήσης τους και φυσικά δεν είναι ένα ερώτημα που απευθύνεται μόνο στο κοινό αλλά και σε εμάς τους ίδιους σε καθημερινή βάση».

Το έργο στο σήμερα. «Μιλά για μία κοινωνία θεμελιωμένη στο φόβο για την απόρριψη, το ψέμα, την υποκρισία και τις σαθρές φιλίες και σχέσεις» συνεχίζει η ηθοποιός. «Εμφανίζει πρόσωπα που επιλέγουν να επιπλέουν με κολακείες για να κερδίσουν την όποια εκτίμηση των άλλων, πρόσωπα που στον έρωτα επιλέγουν να συμβιβαστούν και πρόσωπα που ερωτεύονται και μάχονται για την αλήθεια τους. Εμείς σε αυτά είδαμε μία κοινωνία που μοιάζει με τη σημερινή και αυτό ήταν που μας ώθησε να ασχοληθούμε με τον “Μισάνθρωπο”. Ο Αλσέστ (που ερμηνεύει ο Θανάσης Ζερίτης), ο οποίος αποτελεί και τον βασικό άξονα του έργου, είναι ένα ακόμα χαρακτηριστικό δείγμα της εποχής μας. Ένας άνθρωπος που προσπαθεί να διαχωρίσει τη θέση του από τα άσχημα του κόσμου, αδικείται και πέφτει στην παγίδα να αδικήσει και ο ίδιος και τελικά επιλέγει τη φυγή που όμως και αυτή ως πράξη, μέσα από το κείμενο του Μολιέρου, μένει στον αέρα με ένα μεγάλο ερωτηματικό».

Για την Αρσινοέ. «Είναι ένα πρόσωπο που ενώ ανήκει στην ίδια κοινωνία με τους υπόλοιπους χαρακτήρες του έργου και εμφανίζει κοινά χαρακτηριστικά με αυτούς, είναι “εκτός παρέας”. Τη χαρακτηρίζουν ως σεμνότυφη, θρασεία και κουτσομπόλα, την αποφεύγουν αλλά τελικά οι “πληγωμένοι επίδοξοι μνηστήρες” προστρέχουν σε αυτήν όταν νιώσουν προδομένοι από τη συμπεριφορά της ωραίας Σελιμέν. Στη σκηνή εμφανίζεται για να συμβουλέψει την υποτιθέμενη φίλη της γύρω από θέματα τιμής και κοσμιότητας και καταλήγει να μαλώνει μαζί της με έναν τρόπο που ξεσκεπάζει τα πραγματικά συναισθήματα και των δύο. Μοναχική και μονίμως ερωτευμένη με τον Αλσέστ, προσπαθεί με κάθε παράδοξο τρόπο να τον κερδίσει μέχρι τελικά να αποδεχθεί την πανηγυρική ήττα της».

Η συμμετοχή των θεατών. «Η ροή της παράστασης διακόπτεται σε τρία σημεία οπότε ο εκάστοτε αγαπημένος του κοινού αποκτά λίγο χρόνο παραπάνω στη σκηνή για να συνομιλήσει μαζί τους. Τίποτα δεν είναι υποχρεωτικό, ούτε επιβάλλεται να χρησιμοποιήσει κάποιος το κινητό του, ωστόσο όταν αυτό συμβαίνει είναι πολύ χρήσιμο για εμάς τους ηθοποιούς. Συχνά προκύπτουν διαδικτυακοί, παράλληλοι με την παράσταση διάλογοι, που τροφοδοτούν την επικοινωνία μας με τους θεατές αλλά ακόμα και τις σκηνές που έπονται».

 

Info

«Ο Μισάνθρωπος» του Μολιέρου

Μετάφραση: Νίκος Ζιώγας

Σκηνοθεσία – Μουσική: Σταύρος Γιαννουλάδης

Σκηνικά – Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Επιμέλεια κίνησης: Πατρίσια Απέργη

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος

Επιμέλεια μακιγιάζ: Ρούλα Λιανού

Hair Styling: Κωνσταντίνος Κολιούσης

Βοηθός  Σκηνοθέτη: Ελένη Τσιμπρικίδου

Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης

Βίντεο-Προβολές: Χρυσούλα Κοροβέση, Μάριος Γαμπιεράκης

Ερμηνεύουν: Θανάσης Ζερίτης (Αλσέστ), Ελένη Κουτσιούμπα (Σελιμέν), Χάρης Κρεμμύδας (Ορόντ), Γιώργος Κισσανδράκης (Φιλέντ), Αμαλία Νίνου (Αρσινοέ), Κωνσταντίνος Πλεμμένος (Ακάστ), Αριστέα Σταφυλαράκη (Ελιάντ), Πάνος Τοψίδης (Κλιτάντρ).

Θησείον, Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες

Τουρναβίτου 7, Ψυρρή, τηλ. 210 3255444

Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00

Έως 27/3

http://4frontal.com/