Κατερίνα Δαμβόγλου: «Η Φρίντα Κάλο είναι πια ένα ποπ είδωλο»

Γιάννος Περλέγκας: «Η διαδρομή μου χωρίζεται πριν και μετά τον Μπέρνχαρντ»
26 Φεβρουαρίου 2018
Μιχάλης Μαθιουδάκης: «Δεν θα έκανα παρέα με το ρόλο που υποδύομαι»
2 Μαρτίου 2018

Η Κατερίνα Δαμβόγλου στην παράσταση του έργου «Frida Κι Άλλο» (Φωτογραφίες: Κωστής Λέπουρης).

Sharing is caring!

Πριν από κάθε παράσταση μπαίνει στο ρόλο τρομοκρατημένη και βγαίνει γεμάτη δύναμη. Η Κατερίνα Δαμβόγλου ερμηνεύει το ρόλο της Μεξικανής ζωγράφου Φρίντα Κάλο στην παράσταση του έργου «Frida Κι Άλλο» στο θέατρο 104.

«Παίρνω μια δύναμη που είναι σαν διεγερτικό ή σαν φωτιά. Αργώ πολύ να χαλαρώσω. Κι αυτό συμβαίνει γιατί η Φρίντα είναι τεράστια. Δε νιώθω απαραίτητα κοντά της, σίγουρα όμως μου δίνει απίστευτη δύναμη, θάρρος και ελευθερία το γεγονός ότι μπορώ να μπαίνω στο πετσί της» λέει η ηθοποιός η οποία συνυπογράφει τη σκηνοθεσία με τον Ρόμπιν Μπίαρ, το έτερο ήμισυ της ομάδας Fly Theatre.

 

Η μικρή Κατερίνα ως Φρίντα

«Θα περιγράψω το λουκ όταν ήμουν μικρή: Είχα μονόφρυδο και ντυνόμουν με όσο πιο πολλά λουλούδια στα ρούχα και στα μαλλιά μου γινόταν. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η φούστα να γίνεται σαν ομπρέλα όταν στροβιλιζόμουν. Επίσης, φορούσα στα κρυφά όλα τα βραχιόλια, τα δαχτυλίδια και τα κολιέ που έβρισκα μπροστά μου ή οτιδήποτε μπορούσε να “περάσει” για κόσμημα (τσιγάρα, πέτρες, ροδοπέταλα, κοχύλια, μπρίκια). Κι έτσι έβγαινα στον κόσμο. Παραπονιόμουν όμως, που δεν είχα δυο φρύδια και ξανθά μαλλιά και που φαινόταν το χνούδι πάνω από τα χείλη μου. Μέχρι που η μητέρα μου μού έδειξε ένα πορτραίτο της Φρίντα Κάλο και μου είπε πως θεωρείται μια από τις πιο όμορφες γυναίκες στον κόσμο.  Ε, δε μου άρεσε καθόλου. Για πολλά χρόνια έκοψα τα κλαρωτά και τα αντικατέστησα με άρβυλα και τζιν, έβγαλα και τα φρύδια μου και τα έκανα δυο και ανακάλυψα μεθόδους αποτρίχωσης… Αλλά και πάλι της έμοιαζα λέγαν οι πολλοί».

 

Η ιδέα για την παράσταση

«Σταμάτησα να αποφεύγω τη μοίρα μου και να απαντώ με ένα “ευχαριστώ” στην ερώτηση “Ξέρεις με ποιά μοιάζεις;” ή στη διαπίστωση “Ξέρεις με ποιά μοιάζεις!”. Επέστρεψα στα κλαρωτά -που τόσο μου αρέσουν- και σαν θεατράνθρωπος άρχισα να ενδιαφέρομαι πραγματικά για αυτή την καθηλωτική φιγούρα. Και να αναρωτιέμαι γιατί η Φρίντα Κάλο είναι ακόμα παντού και τόσο κρατεά σαν περσόνα. Η απάντηση είναι γιατί ισοπεδώνει καθετί παρεμφερές: κόκκινα χείλη, λουλούδια, μονόφρυδο, μουστάκι, κάπνισμα, κοσμήματα, σεξουαλική επανάσταση κ.τ.λ. τα οποία μας θυμίζουν εκείνη. Είναι πια ένα ποπ είδωλο. Είναι μαξιλάρια, πετσέτες, παπούτσια, κοσμήματα, ακόμα και σερβιέτες. Ωστόσο, πόσο τη γνωρίζουμε πραγματικά; Και κατά πόσο μας ενδιαφέρει να τη γνωρίσουμε; Τα είδωλα είναι μια προσωπική εικόνα για τον καθένα και έχουν έναν συμβολισμό που δε θέλουμε ποτέ να αλλάξει. Και είμαστε και αχόρταγοι. Θέλουμε συνεχώς κι άλλο. Παρεμπιπτόντως, κάπως έτσι βγήκε και ο τίτλος. Ποπ, αληθινός και λογοπαίγνιο. Όπως και η Φρίντα Κάλο σήμερα. Φρίντα Κι Άλλο».

 

Οι προκλήσεις

«Ήταν ο αέναος όγκος πληροφοριών αφενός και αφετέρου η έκπληξή μας όταν αντιληφθήκαμε, έπειτα από γκάλοπ που κάναμε, πως το ευρύ κοινό δεν γνωρίζει σχεδόν τίποτα για τη Φρίντα» συνεχίζει η Κατερίνα Δαμβόγλου. «Αναγνωρίζει το πρόσωπο, σαφώς, αλλά δεν γνωρίζει πολλά για την ίδια και ειδικά για την τέχνη της. Ωστόσο, η μεγάλη πρόκληση ήταν να σταματήσουμε να είμαστε “έξυπνοι” με το υλικό μας και να παραμείνουμε σεβάσμιοι ακριβώς προς αυτό το γεγονός. Πως, αν και κάποιοι γνωρίζουν τη Φρίντα ή / και ταυτίζονται μαζί της, εμείς είμαστε εδώ για να τη γνωρίσουν καλύτερα όλοι. Άρα, κάποια πράγματα έπρεπε να ξαναειπωθούν και να γίνουν ενδιαφέροντα. Σε αυτό μας βοήθησε η ίδια η Φρίντα. Ασχοληθήκαμε με το χαρακτήρα, την περσόνα και τον τρόπο που ενδεχομένως η ίδια θα έλεγε την ιστορία της».

Η Κατερίνα Δαμβόγλου και ο Ρόμπιν Μπίαρ (Fly Theatre) έχουν συνεργαστεί με θεατρικές ομάδες όπως οι Complicite, οι Blind Summit, οι Theatre Rites και έχουν παρουσιάσει τη δουλειά τους στο Little Angel, το Rich Mix, την English National Opera, την Nederlandse Opera, τη Σκάλα του Μιλάνου, την Όπερα Νουβέλ της Λυών και το Φεστιβάλ της Αιξ-αν-Προβάνς. Η προηγούμενη δουλειά τους ήταν η παράσταση «Αγγελική» που ανέβηκε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου για δύο σεζόν και έκανε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.

 

Η χρήση της τεχνολογίας

«Σκεφτήκαμε τη Φρίντα και τον παρορμητισμό της. Δε σκεφτήκαμε ποτέ “τεχνολογία”. Ο ήχος και το βίντεο είναι εργαλεία που μπήκαν στην παράστασή μας για να προσδώσουμε το μέσο της ζωγραφικής -αλλά και το μαγικό νου μιας παθιασμένης ζωγράφου- με έναν τρόπο τρισδιάστατο. Όπως ταιριάζει, δηλαδή, στη θεατρική διαδικασία. Ως Fly Theatre, είμαστε παιδιά του αυτοσχεδιασμού. Ο Λεκόκ (η μέθοδος την οποία εγώ και ο Ρόμπιν Μπίαρ έχουμε σπουδάσει) προστάζει να λέμε πάντα “ναι” . Είμαστε λίγο σαν τον Επιμυθέα κι όχι τον Προμηθέα. Πρώτα δοκιμάζουμε και μετά πετάμε ή κρατάμε το αποτέλεσμα. Δε μας ενδιαφέρει η πρόνοια γιατί κλείνει το νου και δεν αφήνει τη φαντασία αχαλίνωτη κι ελεύθερη».

Η παράσταση «Frida Κι Άλλο» παίζεται στην Αθήνα στο θέατρο 104 κάθε Τετάρτη και Πέμπτη, ενώ τις υπόλοιπες μέρες κάνει περιοδεία σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας. «Η ανταπόκριση του κοινού είναι συγκλονιστική. Δεν το περιμέναμε. Γιατί η Φρίντα δεν είναι όπως η “Αγγελική” μας. Και ο χαρακτήρας της Φρίντα δεν προκαλεί συμπάθεια αλλά και ο τρόπος παρουσίασης ήταν για εμάς ένα τόλμημα. Ειδικά στην επαρχεία όπου ταξιδεύουμε μέσα στο χειμώνα καταλάβαμε ότι ο κόσμος διψά για φαντασία. Και εμείς επίσης».

 

Info

«Frida Κι Άλλο»

Κείμενα / Επεξεργασία Κειμένου: Κατερίνα Δαμβόγλου, Μιράντα Βατικιώτη
Σκηνοθεσία: Fly Theatre (Κατερίνα Δαμβόγλου & Robin Beer)
Δραματουργία: Μιράντα Βατικιώτη
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Ερμίνα Αποστολάκη

Βοηθός Σκηνογράφου-Ενδυματολόγου: Κατερίνα Μπασκούτα

Ζωγραφική – Κατασκευή Σκηνικού: Ελένη Παπαδάκη
Φως – Ήχος: Robin Beer

Mακιγιάζ: Όλγα Πάτσιου

Φωτογραφίες: Αλίκη Χιωτάκη, Κωστής Λέπουρης

Παίζουν: Κατερίνα Δαμβόγλου & Robin Beer

Θέατρο 104

Ευμολπιδών 41, Γκάζι, τηλ. 210 3455020

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.15. Έως 29 Μαρτίου 2018
facebook.com/flytheatregreece

facebook.com/Fridakiallo

http://flytheatre.wixsite.com/flytheatre