
Μιλτιάδης Φιορέντζης: «Η Κλάρα Σούμαν είναι ένα success story»
16 Φεβρουαρίου 2018
«Mellonia» από την ομάδα Ηippo Theatre Group
23 Φεβρουαρίου 2018Πριν από δύο χρόνια το βιβλίο «Σεξ Λεξικόν» έπεσε πάνω στο κεφάλι του καθώς τακτοποιούσε τα βιβλία που κληρονόμησε από την οικογενειακή βιβλιοθήκη. Ο Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος το διάβασε εκ νέου και κάπως … ουρανοκατέβατα ξεκίνησε να γράφει το «Σεξ Λεξικόν – Η Επιστήμη του Έρωτα» που έγινε θεατρική παράσταση και παίζεται για δεύτερη χρονιά στο θέατρο 104.
«Είναι ένα ογκώδες βιβλίο παλαιών αρχών γραμμένο με αυστηρό και διδακτικό χαρακτήρα και λήμματα που υπαγόρευαν συναισθήματα και σεξουαλικές συμπεριφορές. Το ξεφύλλιζα με περιέργεια και ένιωθα μάλλον φοβισμένος με τα όσα έγραφε παρά ενημερωμένος» λέει ο συγγραφέας του έργου. «To Σεξ Λεξικόν (του Ν. Ζακόπουλου, εκδόσεις Βλάσση) το ανακάλυψα στη βιβλιοθήκη του πατέρα μου, όταν ήμουν παιδί στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Η εισαγωγή του βιβλίου έδινε τον τόνο και το ύφος όλου του περιεχομένου “Αγόρια, Προσοχή. Κορίτσια, ενημερωθείτε”. Δεν υπήρχε ακόμη τότε το διαδίκτυο και εγχειρίδια σαν το “Σεξ Λεξικόν” διαβάζονταν. Μεγάλωσα σε μια οικογένεια που μιλούσαμε ανοιχτά και με σεβασμό για τα ζητήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. Ευτυχώς το Σεξ Λεξικόν δεν διαμόρφωσε, ούτε επηρέασε τη σεξουαλική συμπεριφορά μου».
Η ιδέα. «Ανάμεσα σε μυθιστορήματα, σε ποιητικές συλλογές και θεματογραφίες αρχαίων ελληνικών και λατινικών, ανακάλυψα εκ νέου το Σεξ Λεξικόν. Το διάβασα καθαρά αυτή τη φορά. Χωρίς τύψεις, χωρίς συστολή με την ωριμότητα του ενήλικα που ξέρει και δεν μπορεί να πιστέψει τα όσα γράφει το Λεξικόν. Κάπως έτσι μου ήρθε η ιδέα για το έργο. Τοποθέτησα την ιστορία μου στην Αθήνα του 1978. Ο Τάκης και η Κάτια είναι δύο ερωτευμένοι τελειόφοιτοι Λυκείου που θέλουν να κάνουν έρωτα για πρώτη φορά κυριευμένοι από πάθος, αλλά και από άγνοια. Σε αυτή τη μετάβασή τους από το τέλος της εφηβείας στην αρχή της βιολογικής και συναισθηματικής ενηλικίωσης, θα χρησιμοποιήσουν ως οδηγό τους το “Σεξ Λεξικόν” το πιο περιβόητο “λυσάρι” της εποχής για τον έρωτα. Όλα αυτά τα είδα βέβαια από την κωμική τους πλευρά με μια ισχυρή δόση νοσταλγίας για τη συνθήκη και τα συναισθήματα που δημιουργεί η πρώτη φορά».
Την πρώτη σεζόν το έργο παίχτηκε στο black Box του θεάτρου 104 με τους ηθοποιούς Μαρία Χάνου και Χρήστο Κοντογεώργη. Φέτος παίζεται στη μεγάλη σκηνή του 104 με τη Φωτεινή Αθερίδου και τον Σπύρο Χατζηαγγελάκη.
«Το έργο αυτό δεν θα έβρισκε το δρόμο του χωρίς τη σκηνοθέτη Αγγελίτα Τσούγκου» συνεχίζει ο Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος. «Το αντιλήφτηκε πλήρως και το ενίσχυσε με την καθαρή καλλιτεχνική ματιά της και τη σκηνοθετική της άποψη. Είχα την τύχη να το εμπιστευτούν οι παραγωγοί του θεάτρου 104, Πωλίνα Καραναστάση και Θάνος Δημητριάδης. Γεγονός μάλλον σπάνιο, γιατί δυστυχώς τα νεοελληνικά έργα δεν τυγχάνουν πάντα ιδιαίτερης προσοχής. Η παράσταση έχει απήχηση στον κόσμο και αυτός είναι ο λόγος που θα ταξιδέψει και στην Κύπρο, αλλά και στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας. Πρόσφατα κυκλοφόρησε και σε βιβλίο “Σεξ Λεξικόν: Η Επιστήμη του Ερώτα” από τις Εκδόσεις Περίπλους».
Ο Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος είναι απόφοιτος του Στούντιο συγγραφής του Εθνικού Θεάτρου και βραβευμένος δημοσιογράφος με το βραβείο Μπότση. Αισθάνεται συνδεδεμένος με κάθε λέξη και σημείο στίξης του έργου. Ωστόσο, από το χαρακτήρα του Τάκη ξεχωρίζει την πρόταση «Έκανα σκοπό της ζωής μου να σε κατακτήσω» και από το χαρακτήρα της Κάτιας «Εγώ θέλω να κυνηγήσω τα όνειρά μου, να ζήσω τη ζωή μου»
Τα σχόλια των θεατών. «Γελάνε, διασκεδάζουν, ταυτίζονται, αγωνιούν και συγκινούνται με τα όσα συμβαίνουν στους δυο χαρακτήρες. Είναι η αμηχανία των ανθρώπων όταν ανακάλυπταν συναισθηματικά και σαρκικά την ενηλικίωση και καλούνται να υπερβούν περιορισμούς και δισταγμούς. Το μισόφωτο του θεατρικού χώρου καθιστά του θεατές συμμέτοχους και συνένοχους. Έχω ακούσει θετικά σχόλια. Δεν παύω, ωστόσο, να προβληματίζομαι και να μοιράζομαι τον προβληματισμό μου με μια μερίδα θεατών. Πολύ συχνά πίσω από μια κωμωδία μπορεί να κρύβεται ένα δράμα. Εννοώ ότι τώρα γελάμε με την ψυχή μας με αυτές τις ξεπερασμένες απόψεις, αλλά την ίδια ώρα διαπιστώνουμε ότι οι παλαιότερες γενιές γαλουχήθηκαν με αυτές τις επικίνδυνες και αυθαίρετες αντιλήψεις Σαν ελληνική κοινωνία, αρχίσαμε δειλά-δειλά να μιλάμε για τις συναισθηματικές παραμέτρους του σεξ, τις σεξουαλικές πρακτικές, την έννοια της συναίνεσης, της αγάπης, της αποδοχής της διαφορετικότητας, τις διακρίσεις, την παρενόχληση, την κακοποίηση. Ξεκινήσαμε να αμφισβητούμε τα όποια “λεξικά”».
Επόμενα σχέδια. «Είμαι σε μια φάση όπου προετοιμάζω την επόμενη ιδέα μου. Τη δουλεύω στο μυαλό μου και στο χαρτί μου και πλάθω τους νέους χαρακτήρες. Είναι μια μοναχική, επίπονη και απαιτητική διαδικασία με σκληρή δουλειά αλλά και ενθουσιασμό, πάθος και ικανοποίηση. Ίσως τη νέα σεζόν παιχτεί ένα νέο έργο μου».
Info
«Σεξ Λεξικόν – Η Επιστήμη του Έρωτα»
Κείμενο: Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος
Σκηνοθεσία: Αγγελίτα Τσούγκου
Επιμέλεια Κίνησης: Ερμίρα Γκόρο
Σκηνικά – Κοστούμια: Σάντρα Σωτηρίου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Χριστίνα Θανάσουλα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μερόπη Παπαστεργίου
Ερμηνεύουν οι: Φωτεινή Αθερίδου, Σπύρος Χατζηαγγελάκης
Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι, τηλ. 210 3455020, 6946 384121
Kάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15
www.104.gr
www.facebook.com/theatre104/
- Ο συγγραφέας της παράστασης Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος.
- Η Φωτεινή Αθερίδου και ο Σπύρος Χατζηαγγελάκης ερμηνεύουν την Κάτια και τον Τάκη αντίστοιχα (Φωτογραφίες: Χάρης Γερμανίδης).
- Ο Τάκης και η Κάτια χρησιμοποιούν ως οδηγό τους το “Σεξ Λεξικόν” το πιο περιβόητο “λυσάρι” της εποχής για τον έρωτα. (Φωτογραφίες: Χάρης Γερμανίδης).
.